Hoe en waarom gapen dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:58

Katten gapen om aan te geven dat ze ontspannen zijn. Evenals het rustig openen en sluiten van de ogen. Hiermee zeggen ze "het is goed, geen stress"

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:58

gapen doen ze ook voor afleiding. als er spanning is tussen 2 honden,, en 1 hond gaapt dan is dit een teken van dat hij de spanning van zich af wilt laten 'glijden'

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:06

suuzepuus schreef:
mijn kat kan niet flemen hoor!

Dan heeft jouw kat geen hoofd. En dat lijkt me sterk :') Ook jouw kat kan flemen, het ziet er alleen niet uit zoals bij paarden. Bij het flemen wordt geur uit de lucht opgevangen boven de tong. Met de tong 'drukt' de kat de geur tegen de opening van het orgaan van Jacobson. Het ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:11

oooooooooooooow dat als ze iets vinden stinken!!! (ik zag mijn kat haar bovenlip al opkrullen :+ )
Goh, nooit over na gedacht dat dat hetzelfde is als flemen...

NatasjavE

Re: Hoe en waarom gapen dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:17

Ik probeerde me ook al voor te stellen hoe dat er uit moest zien :')

Maar mijn katten gapen iig van het aards en aards lui zijn... wat de rede verder dan ook mogen zijn.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:44

suuzepuus schreef:
Hhilde schreef:

Een kat gaapt om geur deeltjes op te vangen.. Soort van ruiken dus.

Nee, dat is flemen, om dezelfde reden waarom paarden dat doen. Zo leggen ze het orgaan van Jacobson bloot.

.

mijn kat kan niet flemen hoor![/quote]

De mijne ook niet, dat orgaan leggen ze bloot door te gapen dacht ik..

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:51

mijn pony moest heel veel gapen toen hij in zijn tandenwissel fase zat, hij was toen ongeveer 3 jaar en gaapte heel vaak per dag. Na het wisselen van wat kiezen was dit ook geheel over. Geen idee of dit er wat mee te maken heeft maar opvallend is het wel :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:51

Dyanne_z schreef:
Katten gapen om aan te geven dat ze ontspannen zijn. Evenals het rustig openen en sluiten van de ogen. Hiermee zeggen ze "het is goed, geen stress"

Van de ogen is idd een bewezen kalmerend signaal, het gapen echter niet.

Het is absoluut een boeiende vraag, zo boeiend dat de wetenschap er nog niet uitgekomen is! Dus elke verklaring die hier voorbij komt, kan je zien als een mogelijke verklaring maar niet als feit.

Flehmen bij katten is idd het bovenlipje iets optrekken, mondje staat vaak iets open zoals op het plaatje hierboven. Elke kat flehmt!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:57

Gapen doen ze ook bij stress of pijn vaak...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:03

Een theorie is dat gapen een sociale, communicatieve functie heeft, vandaar dat gapen ook 'besmettelijk' is. Maar wat precies die sociale functie dan is, dat weten we nog niet zeker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geeuwreflex

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:08

Ik dacht echt dat paarden gapen omdat ze moe zijn, Sterre gaapt altijd na het rijden :')
Waar komt dat dan weer weg?

Ik zit hier nu echt mee te gapen trouwens :=

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:13

Nee, Pascal, dat doen ze door te flemen, niet door te gapen. Dus ook jouw kat kan flemen :j

En elselianta, ik zou dat inschatten als een beetje spanning af laten glijden :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 18:59

Konijnen flehmen pas veel :D Telkens als ze hun neus omhoog doen.. :P

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:18

Mijn cavia's gapen altijd al ze hebben geslapen en dan rekken ze zich uit en dan gapen ze ondertussen, denk dat ze nog een beetje moe zijn ofzo :')

Nee, zou het serieus niet weten... Ik denk altijd dat ze moe zijn....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:39

Gapen doen mensen ook om spanning te verminderen. Als ik vroeger een repetitie had, moest ik van tevoren ook weleens gapen. Als je daarop gaat letten en bij jezelf een oplet wanneer je gaapt en waarom, zul je merken dat je niet alleen gaapt als je moe bent.

Zoals al eerder gezegd, wordt het ook als kalmeringssignaal gezien of om spanning te verminderen. Bij fretten zie je het bijv als ze in hun nekvel vastgehouden worden. Dat wordt onterecht "overgave" genoemd, maar lijkt ook een manier voor de fret om met de spanning om te gaan.

Maar nogmaals; let eens bij jezelf op wanneer en waarom je gaapt, anders dan vanuit vermoeidheid :-)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:47

Het is inderdaad vaak het afglijden van spanning. Maar wat ik erg opvallend vind (en wat ook wettenschappelijk onderzocht is) is dat honden vaak mee gaan gapen als de eigenaar gaapt. Geen idee waar dit vandaan komt, wel interessant.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:53

waarom gaapt mijn paard als ik het hoofdstel in wil doen of al om heeft,
is dit ontspanning of vanwege stress?

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:04

interessante vraag, vind het nu wel erg grappig dat ik gedurende dit topic te lezen continue aan het gapen ben. Mijn katten liggen inmiddels op 1 oor en mijn hond ook. Dus ik ga ook tukkie doen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:37

Heb ook wel eens gehoord dat mensen die mee gaan gapen met een ander een goede hersenactiviteit hebben....

Als je gespannen bent gaat je ademhaling vaak hoog zitten, gapen is volgens mij een lichamelijk trucje om wat meer zuurstof het lichaam in te krijgen.

Paarden gapen om verschillende redenen. Als ze moe/ontspannen zijn, maar het kan ook een uiting van stress of pijn zijn. Is bij honden trouwens ook zo.

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:41

Ik weet niet of het al gezegd is, maar paarden gapen ook als ze na aan het denken zijn. Net zoals "kauwen" na een oefening of tijdens. Dit komt trouwens van mijn parelli instructeur :P

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:13

liss schreef:
waarom gaapt mijn paard als ik het hoofdstel in wil doen of al om heeft,
is dit ontspanning of vanwege stress?

Dat zou ook een kalmerend signaal kunnen zijn, om zichzelf te kalmeren. Je kunt dan altijd nog richting positieve en negatieve spanning denken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:16

Jette schreef:
Het is inderdaad vaak het afglijden van spanning. Maar wat ik erg opvallend vind (en wat ook wettenschappelijk onderzocht is) is dat honden vaak mee gaan gapen als de eigenaar gaapt. Geen idee waar dit vandaan komt, wel interessant.

Is ook een stukje kalmering, denk ik. Als de eigenaar gaapt, kan de hond dat opvatten als kalmeringssignaal naar de hond toe, maar ook naar de eigenaar zelf toe. De hond kan dan terug gapen en daarmee aangeven dat het wat hem betreft ook allemaal goed zit. Is maar een gedachtegang, hoor, precies weten doe ik het niet. En ik heb het nog nooit gezien :n Mijn eigen hond doet het in ieder geval niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 09:44

Sizzle schreef:
Als wij gapen halen we toch ook geen diep adem?
Ik niet in iedergeval :+
Bij gapen komt er juist adem uit
.

Maar inderdaad, er is nog niet uitgevonden waar gapen goed voor is.

Ik vind het altijd wel ultiem schattig als mijn konijnen zich na een dutje uitgebreid uitrekken en gapen.

Hoe kun je nou meer uitademen dan dat je in ademt? Lijkt me knap lastig.... :P

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:47

Mijn schildpadden gapen wel eens na een dutje op het eiland onder t zonnetje haha :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:47

Honden ademen net als wij adem in als ze gapen. die doen dit niet om te ruiken maar ook net als wij na het slapen enzo. Zullen die dat dan doen om te ontspannen net als wij?