Hond aangereden door camper heeft nu angst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:33

Ik zou dan niet het lekkers voor de neus houden en 'kom maar' zeggen bijvoorbeeld. Honden weten heel goed wanneer ze met bijbedoelingen gelokt worden.
Je kunt wel heel goed de nieuwschierigheid en neus prikkelen met lekkers. (Pak dan ook iets wat goed lekker ruikt, vis/pens ofzoiets)

Ga bijvoorbeeld een paar passen van de hond verwijdert, met je rug ernaartoe of zijwaarts, een beetje frummelen met het lekkers (in een plastic zakje, dat geluid herkennen ze wel). Biedt het niet aan, maar gewoon lekker zelf bezig zijn. Vaak komen ze dan zelf wel kijken of er voor hun ook iets te vangen valt.
Je kunt ook 'per ongeluk' een paar lekkere stukjes naast je laten vallen. (Iets op de grond wilt soms wat meer de aandacht trekken)

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:36

Misschien een stomme vraag maar heeft ze niet nog meer verwondingen intern waar per ongeluk overheen gekeken is ?

Want nadat je hoorde dat ze was aangereden ben je toen nog naar de dierenarts geweest? de dierenarts heeft misschien alleen naar haar poot gekeken omdat jullie beide niet wisten van de aanrijding.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:39

@Sassol: bijna een jaar. Hoezo?

@Kimbers:Welk pad je ook kiest, ik wens je veel sterkte en wijsheid de komende tijd. Zoals uit dit topic al blijkt zijn er vele wegen die naar Rome zouden moeten leiden en ik hoop dat jij er samen met je hond helemaal uit gaat komen.

@Misz: Ik ben het niet met je eens. Naar mijn idee bevestig je angst niet door de angstige situatie niet op te dringen. Ik zeg niet dat je nooit meer met deze hond de straat op moet. Ik zeg niet dat je zijn wereld steeds kleiner moet maken. Ik zeg alleen dat je hem niet fysiek moet forceren om iets te doen wat hem angst aan jaagt. Ik geloof namelijk niet dat dat een gezonde manier is van een baas-hond relatie onderhouden of de beste manier om over een angst heen te komen.
Maar ik spreek uit eigen ervaring. Ben geen prof ;-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:42

Isis_Ywen schreef:

Nou, niet banketstaaf bedoelt, maar als je hond na een jaar nog steeds extreme angst heeft, lijkt het me toch niet helemaal de juiste aanpak, wel? Uiteraard kost het wat tijd, maar na 3 maanden moet het extreme er toch wel vanaf zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 22:43

We zijn er inderdaad al achtergekomen dat dat niet werkt sassol! Ze is wel een beetje dommig maar helaas niet zo dom. Ze is gek op banaan dus met veel geduld denk ik dat ze uiteindelijk wel komt. Hoop ik tenminste!

Gelukkig is het morgen mooi weer, ga ik lekker in de zon wachten tot ze bij me komt. Ik hoop dat dit gaat lukken.. Zou het heel fijn vinden als ze als vanouds weer staat te kwispelen als ze de riem ziet.

@kimbreda, toen we er achter zijn gekomen dat ze is aangereden hebben de de da weer gebeld en het verhaal uitgelegd. Zij verzekerde me dat ze naar de hond kijken en niet naar het verhaal. Hier vertrouw ik dan ook op. Maar een heel logische gedachte van je! Daarom had ik ook maar weer gebeld.

ik naar bed toe. Dankjewel allemaal voor het meedenken, ik blijf hier zeker plaatsen hoe het gaat. welterusten!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:49

Dat wordt dus een tros bananen eten bij de voordeur morgen :')
Slaap lekker!

Kimbers

Re: Hond aangereden door camper heeft nu angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 09:47

Hond ligt weer languit in haar mand na een stressvolle wandeling.
Ik ben haar gaan lokken met snoepjes door een spoor van snoepjes door het huis te leggen en het lekkerste, komkommer en salami, lag naast mij. Ze kwam vrij snel uit haar mand en haar mand heb ik toen ook snel opgeborgen omdat ze er anders zo weer in ligt.

In het portiek heb ik het langste moeten wachten, helaas kreeg ze daar pijn en toen schoot ze naar mij toe. Vanaf de deur heb ik haar mee kunnen nemen. Dit alles gaat gepaard met veel hijgen en rillen maar dit negeer ik. De wandeling heb ik kort gehouden omdat ze vaak wegschoot van de pijn. Ze heeft haar behoefte kunnen doen en het grootste gedeelte van de wandeling liep ze op mijn tempo.

Heb nu een koude doek op haar poot liggen omdat ze helemaal warm was toen we terugkwamen. Toen ze haar eten kreeg had ze haar tuig om en hier at ze gewoon rustig mee.

Ben erg tevreden! Hoop dat het op deze manier blijft werken. We zullen straks weer zien hoe het gaat!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:36

Je kan ook wat ijs in de doek wikkelen, met deze hitte is een natte koude doek zo warm en broeierig. Met ijs blijft het beter koud.

Fijn dat ze zo beter uit haar mand kwam! Als ze veel pijn heeft is het inderdaad verstandig om niet te lang te lopen. Als je bang bent dat ze stijf wordt kun je ook haar been voorzichtig bewegen als ze ligt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:18

Ik zou ze niet lokken met snoep of lekkers. Dalijk wordt het een gewoonte en wordt het nog moeilijker om de hond mee te krijgen.

Ik ken zo namelijk een berner senner die weigerde ook maar 1 stap te zetten zonder Engelse drop.
Die werd altijd door 2 personen uitgelaten, 1 had hem vast, de ander voerde/ lokte hem iedere pas Engelse drop. Als de hond niets kreeg ging hij gerust languit midden op straat liggen.
Ik neem aan dat je zulke situaties wilt voorkomen (leuk leedvermaak voor alle omwonenden is het wel trouwens :+ )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:21

Deze hond heeft nog pijn, vandaar dat ze niet graag mee naar buiten gaat. (Daar verstapt ze zich nog wel eens)
Heb je een hond die uit dominantie niet mee wilt (puh, doe ik lekker niet) dan lijkt het me een ander verhaal.
Ik hoop ook dat de pijn snel afneemt waardoor TS weer normaal met de hond kan gaan wandelen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 11:37

Goof schreef:
Ik zou ze niet lokken met snoep of lekkers. Dalijk wordt het een gewoonte en wordt het nog moeilijker om de hond mee te krijgen.

Ik ken zo namelijk een berner senner die weigerde ook maar 1 stap te zetten zonder Engelse drop.
Die werd altijd door 2 personen uitgelaten, 1 had hem vast, de ander voerde/ lokte hem iedere pas Engelse drop. Als de hond niets kreeg ging hij gerust languit midden op straat liggen.
Ik neem aan dat je zulke situaties wilt voorkomen (leuk leedvermaak voor alle omwonenden is het wel trouwens :+ )

Hoe zou jij het dan doen Goof? Ben ik wel erg benieuwd naar.

Normaal gesproken vind ze het een feest om naar buiten te gaan, dus ik denk niet dat zij een dergelijk geval zal worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:44

Dat scheelt al ja ;)

Ik weet niet precies hoe ik het zou doen. In ieder geval wel zonder voer.
Ik zou, zoals ik al zei, ook niet vaker uitgaan en het ritme veranderen. gewoon 3x per dag 5 minuten. Verder geen extra aandacht aanbesteden, zoals ik hierboven las, niet over nadenken, gewoon doen (wat uiteraard makkelijker gezegd is dan gedaan ;))

Ik heb een hond met slechte gewrichten die op sommige dagen ook echt zoveel pijn kan hebben dat ze niet uit wil. Dat is dan heel jammer, ze zal toch moeten want in huis plassen is geen optie. Ik neem haar toch gewoon mee dan, weliswaar maar 5 minuten en in haar tempo. Als mijn hond pijn heeft krijgt ze echt niet ineens extra lekkere dingen of snoepjes om ze te lokken. Ik probeer ook niet te bevestigen dat ze zielig is, ik probeer te doen als altijd.
maar nogmaals; het is makkelijker gezegd dan gedaan he ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:45

Voor nu kan voedsel beloning best wel zijn functie uitdienen en dat is in dit geval de hond nieuwsgierig maken en om haar uit die geblokkeerde houding te halen, daar dient het nu voor en niks anders daar zit geen kwaad in, zodra het weer beter gaat kun je de voedsel beloning altijd nog omzetten naar aai of stem beloning. :j

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 11:55

Ik heb het wandelen inderdaad al teruggebracht naar het normale voor ons en dat is om de vijf uur naar buiten. Zolang ze zoveel pijn heeft zijn de wandelingen enkel voor het doen van haar behoefte.

Het is inderdaad makkelijk gezegd dan gedaan :D voedsel is de liefde van haar leven en het is tot nu toe het enige waarvoor ze uit haar mand komt. Als ik haar commando's geef klapt ze dicht. er is een enkele keer dat ze wel gaat zitten als ik haar erom vraag, de andere keren zal ik vast te gespannen zijn maar het is heel lastig om dat zelf te beoordelen.

Zolang ze zoveel pijn heeft blijf ik het denk ik zo doen zolang het werkt. Als ik merk dat ze minder pijn heeft zal het vast veranderen maar ik moet nog maar zien hoe het loopt.

Ik lok haar trouwenz niet met woorden of lief gebrabbel. Ik ga gewoon zitten en wacht op haar. Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is het volgende.. Als ze wel naar me toe komt gaat ze tegen me aan zitten en trilt ze. Ik aai haar dan niet en zeg ook niks behalve een rustig 'goedzo' op het moment dat ze bij me komt en geef ik haar snoep, soms neemt ze dit niet aan. Ik ga daarna vrij snel weer een stuk verder op zitten. Is dit wel ok of moet ik langer wachten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:59

Ik zou gewoon even lekker zitten samen. Ook het 'goedzo' weglaten. Zolang ze onrustig is niet belonen. Als ze wat gekalmeerd is zou ik gewoon opstaan en een stukje lopen. Evt 'kom maar' zeggen als ze daar goed op reageert. (Werkt bij mijn hond goed als hij iets gestrest is, het is geen commando maar het bevestigd wel dat ik hem mee wil hebben)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:03

Ik denk dat dit geval behoorlijk overgeanalyseerd wordt in dit topic. De hond in kwestie heeft nét een ongeluk gehad, is van haar verwondingen nog niet genezen, nu nog angst hebben en zich niet gdragen zoals voór dit ongeluk is volkomen natuurlijk.
Ik zou eerst eens geduld oefenen, de hond rust en tijd geven te genezen. Gewoon normaal met haar omgaan en niet allerlei methoden gaan toepassen om haar nu meteen van haar angst af te helpen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:40

Eens met Kuggur. Plus dat, als ze zoveel pijn houdt, ik toch echt een röntgenfoto van die poot zou willen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:45

Ik ga voor de rest heel normaal met haar om. Alleen wat betreft het uitlaten moest ik wel iets anders proberen omdat ze anders blokkeerde. In huis doen we als altijd en hoewel zij meer in haar mand ligt als normaal komt ze nog steeds 's avonds en 's ochtends bij me in bed liggen.
Uitlaten werkt helaas niet op de normale manier.

Die pijn is niet zo gek vind ik. Ze heeft een stukje open wond op een plek die ze tijdens het lopen continu beweegt en verder een hoop schaafwonden. Ze is geraakt door een camper en op het asfalt beland, dus pijn vind ik nu en ook voor komende tijd nog heel normaal. Mocht ik het idee hebben dat de pijn niet minder word, bel ik uiteraard de da weer op. De zwelling is in ieder geval flink afgenomen dus dat is mooi :)

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:01

Sassol schreef:
Isis_Ywen schreef:

Nou, niet banketstaaf bedoelt, maar als je hond na een jaar nog steeds extreme angst heeft, lijkt het me toch niet helemaal de juiste aanpak, wel? Uiteraard kost het wat tijd, maar na 3 maanden moet het extreme er toch wel vanaf zijn.

Je hebt zelf ook een hond gehad met extreme angst want dan wil ik graag contact via PB voor advies!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:55

Inmiddels zit ik al een uur te wachten maar er zit nog geen beweging in. haar etensbak is zelfs gevuld maar ook dat negeert ze nog volkomen.. gelukkig heb ik alle tijd vandaag dus ik blijf lekker wachten.
Gister ging het een stuk sneller!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 21:14

Ik ben inmiddels wanhopig. heb geen idee meer hoe ik haar naar buiten moet krijgen. Voor eten doet ze het ondertussen ook niet meer. Wat moet ik nu toch doen??

Heb de da al gebelt maar die was er niet, maar belt me morgen terug. Dit gaat dan over de pijnstilling en een eventuele nieuwe controle. Buiten krijst ze regelmatig en ik heb het idee dat de pijn niet minder is geworden.

Iemand die me nog kan helpen? Begin een beetje moedeloos te raken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:17

Als ze buiten krijst lijkt het mij dat de hond stikt van de pijn.
Logisch dat hij niet meer mee wil. Is hij te tillen? Dan desnoods op het gras neerzetten, laten plassen, en weer terug naar binnen.
Niet willen lopen in ieder geval.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 22:55

ze heeft inderdaad pijn, maar ze weegt 33 kg en ik kan haar niet tillen. Ze piept niet constant trouwens, maar wel gemiddeld 5 keer per wandeling.
hoe normaal is het dat ze nu nog, in mijn ogen, zoveel pijn heeft?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:22

Je bent ondertussen al een week verder. Zijn er foto's gemaakt?
Na een week zou het onder fikse pijnstilling bij een kneuzing toch wel vermindert moeten zijn.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:27

Zou er een breuk zitten soms?