Hond met verlatingsangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Hond met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:03

voorheen had ik een argentijn met verlatingsangst,en bij hem uitte zich dat in slopen....héél erg slopen....

nadat alles gesloopt was dat alleen het bankstel en kasten nog overbleef heb ik hem een muilkorf omgedaan,dan geen snuitje ( zou dat echt te benauwd vinden) ,maar een ijzeren waar hij gewoon mee kon drinken,in kon blaffen enz.

maar dat vond ik ook de oplossing niet,en heb toen een gedeelte van een kamer een kennel ingemaakt,geen kooitje dus van nog geen m2 waar die als grote hond zich in moest vermaken,maar echt een kennel van 2,5meter bij 3 meter....

in die kennel heb ik alles gegeven wat gesloopt mocht worden,hij zocht het maar uit,het was een jonge hond en ik had al een oudere hond,maar omdat hij anders alleen zou zitten heb ik er een jonge hond bijgenomen,dus zaten ze samen in die kennel,waar ze in konden lopen/spelen,én niet te vergeten...slopen...

als ik wegging kregen ze een berg lekkertjes,er was altijd een bak water aanwezig en ze zochten het maar uit...

ter voorbeeld ,ik had zo'n soort kennel gemaakt:
Afbeelding

later zijn ze buiten gaan wonen,eerst op een eigen pensionstal war ze snachts een schuur kregen van 80 meter bij 20 meter...en hier in duitsland hadden ze de achtertuin en een betonnen slaaphok met veel dekens erin,en tot op hun oude dag zijn de dekens tot reepjes versnipperd... maar goed ,ik heb me daar verder dan ook niet meer druk over gemaakt..

denk dat als dat er eenmaal inzit dat je het er slecht uitkrijgt...

en die vrouw van fixmydog... :wow: 250 euro PER DAG!! om je hond een dagje bij haar in de roedel te laten lopen?????

* ziet hier een goudmijn ontstaan :D :D *

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:23

250 euro OMG, dan moet je wel heel wanhopig zijn als je dat betaalt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:39

ik doe het ook wel voor 25 euro minder hoor :D

<<) <<)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 18:09

Oeps, zo ver had ik nog niet gekeken.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:50

maaikiemike schreef:

wel goed lezen he: E250.- is enkeld als de hond bij haar in de roedel wordt opgenomen(dit is de laatste redmiddel wat zij toe past)

Ze gaat via thuis bezoeken te werk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:52

Bloesem therapie kan hier goed en snel werken, heb je daar al naar gekeken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:55

Arjan1983 schreef:
maaikiemike schreef:

wel goed lezen he: E250.- is enkeld als de hond bij haar in de roedel wordt opgenomen(dit is de laatste redmiddel wat zij toe past)

Ze gaat via thuis bezoeken te werk.

dan nog is het een achterlijk hoog bedrag....250 euro per dag..pfff :x

tis 100x minder werk een hond thuis in een roedel te zetten als aan huis te komen,maar goed als mevr 3 uurtjes werk heeft bij je thuis ben je ook 450 euro kwijt....

:$ :$

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:36

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:52

dan nog is het een achterlijk hoog bedrag....250 euro per dag..pfff :x

tis 100x minder werk een hond thuis in een roedel te zetten als aan huis te komen,maar goed als mevr 3 uurtjes werk heeft bij je thuis ben je ook 450 euro kwijt....

Ooh sorry, ik neem mijn tekst woorden terug. Zelf heb ik t niet goed gelezen, dacht dat het E150.- per bezoek was.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:02

nee..mevr vraagt 150 euro per uur ( excl 0,40ct per km) :
*Training 150 euro per uur
Dit bestaat uit een intakegesprek , waarna we meteen starten met de training. De training duurt meestal 2 tot 3 uur. Soms net iets langer (4 uur).

nou ja,dat al aangegeven dat ze wel 4 uur nodig geeft...ben je dus 600 euro kwijt zijn ( vind het bijna beschamend...meen ik echt...zelfs een hartchirurg verdiend dit niet per uur)

en een bootcamp,lees je hond woont bij haar thuis in de roedel kost:
Bootcamp: 250 euro per dag
Uw hond zal 24 uur per dag in de roedel leven. Er zal alles aan gedaan worden om uw hond zo snel mogelijk van zijn probleem af te helpen en naar zijn baasjes te laten terugkeren.

ze zou je hond een weekkie houden zeg... 1750 euro afrekenen...

als het nu nog een bekend/beroemd iemand is,maar gewoon iemand die zich hondengedragstherapeut noemt vind ik het echt schandalige prijzen,maar goed,je zal vast mensen hebben die dit ervoor betalen...

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:35

kimmie261 schreef:
nee..mevr vraagt 150 euro per uur ( excl 0,40ct per km) :
*Training 150 euro per uur
Dit bestaat uit een intakegesprek , waarna we meteen starten met de training. De training duurt meestal 2 tot 3 uur. Soms net iets langer (4 uur).

nou ja,dat al aangegeven dat ze wel 4 uur nodig geeft...ben je dus 600 euro kwijt zijn ( vind het bijna beschamend...meen ik echt...zelfs een hartchirurg verdiend dit niet per uur)

en een bootcamp,lees je hond woont bij haar thuis in de roedel kost:
Bootcamp: 250 euro per dag
Uw hond zal 24 uur per dag in de roedel leven. Er zal alles aan gedaan worden om uw hond zo snel mogelijk van zijn probleem af te helpen en naar zijn baasjes te laten terugkeren.

ze zou je hond een weekkie houden zeg... 1750 euro afrekenen...

als het nu nog een bekend/beroemd iemand is,maar gewoon iemand die zich hondengedragstherapeut noemt vind ik het echt schandalige prijzen,maar goed,je zal vast mensen hebben die dit ervoor betalen...

Daar heb je wel gelijk in.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:39

Thundershirt gaan we even goed onderzoeken. Verwacht geen wonderen, maar misschien in combinatie met training.
Verder gaan we opzoek naar iemand die ons wil en kan helpen en 'normale' prijzen hanteert. We hebben al een aantal trainers benaderd, maar tot nog toe ziet niemand het zitten. Tips zijn zeker welkom!
Merk nu ook dat hij wet dat hij uit de bench kan komen en dit nu ook gewoon doet, zonder angst.... Een varken is t... :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:40

Wat doet de hond als je thuis bent en alle tussendeuren e.d. zijn gewoon open?
Loopt hij continu achter je aan of blijft hij rustig liggen als je een andere ruimte in loopt?

Ook zei je dat het goed ging met de nachten, maar blijkbaar toch niet. Want nu hij niet meer opgesloten kan worden door de bench heeft hij dus wel de behoefte om bij jullie te zijn 's nachts ipv dat hij relaxed beneden blijft liggen (ergens was hij dus niet tevreden met het beneden slapen).

Ik vraag me dus een beetje af wat bij jullie 'het gaat goed' betekent. Of het dan ook echt goed gaat, of goed ivm hoe hij kan zijn (deuren slopen e.d.). Als hij namelijk niet totaal relaxed is als jullie de deur uit gaan, of de spullen pakken, dan gaat het dus nog niet goed. En mijns inziens moet je de hond dan dus niet alleen laten omdat dit geen goede ervaring is.

Ik zou dus nog veel kleiner beginnen: thuis als je er zelf ook nog bent. De hond veel negeren, niet op de bank bij je laten liggen (en nee, niet vanwege dominantie, maar vanwege de nabijheid) en alleen aaien/knuffelen in de bench of andere plekken die van hem zijn (of op wandeling). Vaak is het het contrast en gebrek aan controle over aandacht/nabijheid waar honden met verlatingsangst moeite mee hebben.
Als hij dus veel aandacht en knuffels krijgt als jullie thuis zijn (en vooral als je dat doet als je thuiskomt of weggaat), dan is alleen zijn heel eenzaam en saai. (Een warme kruik in de bench leggen wilt ook wel eens helpen, doen ze bij puppies)
Als hij thuis enigszins kan bepalen wanneer hij bij jullie is en aandacht kan krijgen (langslopen en een aai krijgen, als jij een kamer uitloopt achter je aanlopen) en hij is dit volledig kwijt wanneer jullie weg zijn, is dat frustrerend.

Op deze manier leer je de hond dus al zelfstandig in huis zijn, zonder dat je weggaat. Laat hem ook niet continu achter je aanlopen. Als jij heel even naar boven/de keuken/de tuin bent, laat hem dan gewoon in de woonkamer, met alle tussendeuren open. De deur doe je pas dicht, als hij blijft liggen met de deuren open.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:54

@Sassol: Waar lees je dat het niet goed gaat met de nachten? De nachten blijft hij nog steeds in de bench, geen piepjes, niets, dus nog steeds geen probleem.
Het liefste loopt hij achter ons aan, maar dit accepteren wij niet. Hij mag niet op de bank, niet op onze voeten liggen. We spelen wel, maar binnen onze grenzen. Dus wij bepalen. Dit pakt hij goed op en accepteert hij ook. Bij thuiskomst en weggaan negeren wij, maken er geen speciaal iets van. Een kruik ga ik ook eens proberen. (We hebben in de eerste week zelf met een grote knuffel in bed geslapen zodat onze geur eraan zat). Hij mag ook niet tegen een deur aanliggen als wij in een andere ruimte zijn, dit gaat ook goed. Moeten hem af en toe nog terug zetten, maar niet vaak. Er is al een ontzettende verbetering wat dat betreft, want in het begin was er al paniek als een van ons naar het toilet ging.
We hebben al geleerd dat hij bij stress (bv als we hem ergens brengen) op zijn plek moeten zetten en laten blijven totdat hij rustig is, dit is meestal binnen 5 minuten. Dan kan hij niet ijsberen en gaat het verder goed. Dank voor het mee denken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:05

maaikiemike schreef:
En nu hij het heeft uitgevonden dat hij de bench kapot kan maken, maakt hij er ook gebruik van. Vannacht stond hij alweer naast mijn bed, want hij maakt ook deuren open.

Uit deze zin haalde ik dat de hond dus niet compleet tevreden is met het feit dat hij alleen beneden moet slapen.
Deurklinken misschien vervangen door van die draaiknoppen ook een idee?
Heb je hem ook wel eens gefilmd (recent) wanneer jullie de deur uit gaan? Zo kan je zien hoe hij zich voelt, ondanks dat hij misschien stil is.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:19

Oh sorry, was gelukkig maar 1 nacht (ochtend, want ging pas laat slapen..)
Filmen moeten we even wat op verzinnen, maar moet lukken. Hij is niet stil, dus ook lastig. Gelukkig goed overleg met de buren (tot nog toe). We staan ook weleens voor de deur (want gaan pas naar binnen als hij stil is) en dan horen wij hem hard janken.
We beperken het alleen zijn tot uiterste nood. Gelukkig zijn wij in de gelegenheid hem mee te nemen overdag. Helaas, zoals vanavond, lopen we even langs elkaar heen waardoor hij een half uurtje alleen moest zijn. Bij thuiskomst van vriend was hij ook niet rustig, genegeerd totdat hij rustig was.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:24

Als je een filmpje hebt zou je die dan willen posten? (Of pb-en)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:29

wat is het idee van negeren bij een hond die in de stress is,omdat ie echt heel bang is geweest om alleen te zijn,terwijl zijn veilige have ( jullie als mens,een soortgenoot heeft ie niet,dus júllie zijn zijn roedel) binnen komt...??

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:34

Ik heb het met mijn hond ook gehad, hij brak uit zn bench, uiteinelijk in de gang gezet als we weggingen, in mn gang zitten nu gaten in mn muren, de deur sluit niet meer ( die heeft hij ook open gekregen, terwijl we zelfs de hele deurknop hadden weggehaald ) toen werd het de keuken en gang, ook hendel van de keuken deur weggehaald, de deur gaat naar binnen open dus eerst kreeg hij m niet open, uit eindelijk heeft hij dus het rooster die in de deur zat eruit gesloopt, dat gat zover verrot gebeten dat hij eruit kon.
En dan alles ook slopen wat in de woonkamer lag.

Nu sinds kort een maatje erbij en het gaat super! niet meer blaffen, niks slopen ( alleen soms sneuvelt er een knuffel van mn dochter maar die zijn ook heeel verleidelijk ) dus misschien dat een maatje toch helpt :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:35

1. de hond is opgewonden en gestresst, dit wil je nooit voeden door positieve aandacht en zeker niet door zelf extra energie toe te voegen (Oooh daar zijn we weer *\o/* )
2. Als je weggaat/thuis komt en de hond krijgt ineens veel aandacht is het contrast heel groot. Waardoor de hond dus juist het alleen zijn erger gaat vinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:37

puur waarom ik het vraag is omdat zo'n hond door een ( honden)roedel nooit genegeerd zou worden,zelfs uitbundig begroet zou worden...,en ik me afvraag of het allemaal nou werkelijk zo'n verschil uitmaakt zo'n beesie uit die kooi te halen als hij zo in de stress /angst geweest is .

en je hoeft hem toch niet te belonen of druk te maken,maar gewoon uit zijn kooitje laten ,aai geven en je ding doen is wat anders als hieperdepiep zijn of totaal negeren...

áls die hond hier zou wonen,dan zou die bij weggaan gewoon naar buiten gaan,met 1 of 2 andere honden,en bij thuiskomst direct binnen gelaten worden,en hoe die zich dan gedragen heeft in de tijd dat ik weg was zou me een bout wezen eerlijk gezegd,zou blij zijn dat ie zijn rust weer zou hebben omdat ik weer thuis ben,maar negeren,éér ik een hond hier negeer moeten ze ongeveer een misdaad begaan hebben...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:44

Dan zeg je tegen hem "goed''. Aandacht (zowel positief als negatief) is een beloning. Dus dan beloon je gedrag.
Wat je zegt over negeren weet ik nog niet zeker. Hij was pas bij mijn schoonouders, die hebben 3 andere honden. Wij gingen weg (ik stond naast een raam) en hij ging tekeer. De andere honden liepen weg.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:45

verlatingsangst een lastige situatie ik spreek uit ervaring. Wij kregen de tip een muilkorf omdoen en dan zoin plasticke
deze kan ze niet afdoen maar ze kan wel eten en drinken.
Ga voordat je weggat zorgen dat hij geestelijk moe is. En doorbreek dan al je gewoontes. doe je jas aan en ga in huis zitten
dan snappen ze het niet meer wacht dan tot je hond rustig gaat liggen en pak vervolgens je sleutels en ga weer
gewoon zitten en wat drinken tot hij weer rustig word en gaat liggen en dan pas weggaan.
Dit hielp enorm bij onze hond en inmiddels is ze van keihard janken naar 3 minuten piepen gegaan. Het hele euvel van
eerst 1 minuut weg dan 2 minuten werkte hier totaaaaaal niet. Deze aanpak ging helemaal goed.
Je moet er even de tijd voor nemen in het begin maar t werkte hier wel en ze kan nu alleen thuis zijn
weliswaar met korfje om maar ze doet niets meer in huis. (in het begint sloopte ze ging ze naar boven
ging ze op de keuken tafel staan en jankte ze het hele blok bij elkaar. NU gaat ze liggen kijkt ze me aan van
ga je nu nog.
En let vooral op als je thuiskomt eerst niets tegen hem zeggen zo maak je er geen big deal van dat je weg geweest bent
en gaat hij denken dat het normaal is en erbij hoord

succes hoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:47

kimmie261 schreef:
puur waarom ik het vraag is omdat zo'n hond door een ( honden)roedel nooit genegeerd zou worden,zelfs uitbundig begroet zou worden...,en ik me afvraag of het allemaal nou werkelijk zo'n verschil uitmaakt zo'n beesie uit die kooi te halen als hij zo in de stress /angst geweest is .

en je hoeft hem toch niet te belonen of druk te maken,maar gewoon uit zijn kooitje laten ,aai geven en je ding doen is wat anders als hieperdepiep zijn of totaal negeren...

áls die hond hier zou wonen,dan zou die bij weggaan gewoon naar buiten gaan,met 1 of 2 andere honden,en bij thuiskomst direct binnen gelaten worden,en hoe die zich dan gedragen heeft in de tijd dat ik weg was zou me een bout wezen eerlijk gezegd,zou blij zijn dat ie zijn rust weer zou hebben omdat ik weer thuis ben,maar negeren,éér ik een hond hier negeer moeten ze ongeveer een misdaad begaan hebben...

Als de hond in een roedel zou leven, zou deze hem niet achterlaten. Het scenario is niet natuurlijk, de aanpak dus ook niet. Negeren is geen straf, het is juist heel neutraal. Dit werkt bijvoorbeeld heel goed bij honden die angstig zijn voor vreemden of juist snel aanvliegen. Waarom? Omdat je neutraal bent, geen bedreiging, niet zorgt voor een inbalans in het huidige gedrag van de hond.
Had je mijn hond toen ik hem net had niet genegeerd en bij mij op bezoek gekomen, had ie je aangevlogen ;)
Daarom ook ongewenst gedrag negeren, gewenst gedrag belonen. (Het slechte gedrag niet voeden, geen aandacht aan besteden, het goede wel door positieve aandacht) Al vind ik dus wel dat er ook ongewenst gedrag is wat wel gecorrigeerd moet worden.

@TS: de tip van Natasjavegas is ook een goede, die was ik even vergeten. Op die manier haal je alle stress voor het weggaan weg. Dit herhaal je dus ook met de deur. Deur open doen, en weer dicht weer gaan zitten. Deur open doen, 1 stap naar buiten en weer gaan zitten etc.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:51

nah,zou mijn manier niet zijn :n

ik zou hem niet uitbundig belonen nee,maar eruit halen aaitje geven,ja hoor....is toch logisch dat ie blij is als je thuis komt??

je beloont hem toch niet terwijl hij kompleet over de zeik aan het gaan is in een kooitje??

beessie is ook gewoon blij als je thuis komt,áls dat óók nog eens genegeerd moet worden...pfff...

mijn dogo sloopte in 5 minuten mijn halve woonkamer als ik mijn hielen lichtte,maar als ik binnen kwam was hij super blij me te zien,niet angstig maar blij,hoe had ik dat beest in de war gemaakt dan als ik hem was gaan negeren???

blij zijn is ook fout ofzo???