mager konijn met abcessen in de mond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Creatas

Re: mager konijn met abcessen in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:12

Daar heb je wel een goed punt Geryon :j
Even heel goed haar eetpatroon en keutels in de smiezen houden. Maar het is nooit verkeerd om die hele mikmak op voorraad te hebben.
En als alles minder wordt (eet/keutel) toch wel binnen 12-24 gaan dwangvoeren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:14

Creatas schreef:
Daar heb je wel een goed punt Geryon :j
Even heel goed haar eetpatroon en keutels in de smiezen houden. Maar het is nooit verkeerd om die hele mikmak op voorraad te hebben.
En als alles minder wordt (eet/keutel) toch wel binnen 12-24 gaan dwangvoeren.

Mee eens. Al zou ik het laatste binnen 12 uur doen en niet langer, als ze echt amper eet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:18

toen ik haar mee terug had van de da, en neerzette viel ze eerst mijn veter aan en toen de voerbak, ook keutelt ze gelukkig gewoon. Dus ik hoop dat het goedkomt. Het gaat mij echt puur om voer wat ze makkelijk weg kan slikken en waarvan ze aankomt, de critical care ga ik dus gelijk halen als ze open zijn morgen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:25

Ik weet alleen niet of ze dat uit eigen beweging zal gaan eten, die CC.
Hier vonden ze het echt niks en was het echt voor dwang, gingen ze niet uit zichzelf eten (het ruikt heel fris alsof er munt oid inzit). Hopelijk neemt ze het bij jouw dan zonder veel problemen uit een spuitje aan zonder dat je haar moet gaan fixeren.

Als ze het uit zichzelf zal moeten eten dan zou je ook bij kunnen voeren met meer geperst (geweekt) brok, meer hooi, meer groen, de babyhap. Maar dan moeten ze dat wel gewend zijn, konijn aan de diarree/gas dan ben je verder van huis.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:28

ze eet dus nog wel brok en gras, hooi hebben ze altijd voorradig dus dat is lastig kijken, in overleg met de DA heb ik haar niet uit het koppel gehaald omdat ze nog nooit alleen gezeten heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:32

En groente? Als je dat normaal geeft kan je dat nu ook gewoon lekker veel gaan geven. Maar als ze daar (nog) nit helemaal is aan gewend, dan beter niet.

Wortels bevatten wel veel suiker. Maar ik denk dat het eerder gewoon een questie van tijd is voor ze weer op gewicht is. Maak je niet teveel zorgen, want ze eet nu gewoon goed :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:33

dat krijgen ze ook geregeld idd

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:46

Mais en brood zijn lekkere dikmakers.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:13

Meestal komen dit soort problemen door haken op de kiezen en die zijn enkel en alleen goed te beoordelen onder narcose. Ik weet niet of ze hiervoor onder narcose is geweest?
Onze Lukas had een hele brug over zijn tong vanuit 3 kiezen en zelfs dat konden ze niet zien zonder narcose, alleen de reactie op zijn eten en kwijl toonde dat er echt toch wel wat mis was. In geval dus als er niet onder narcose is gekeken zou ik dat zeker adviseren.

Verder weet ik niet of de bacterie op kweek is gezet, maar anders is het raadzaam om in ieder geval met abcessen met duplocilline injecties te behandelen, anders pakt het niet goed aan.

Ik heb een keer een konijn gehad die had een rare blaar of iets op de tong dit kwam niet van de kiezen. Twee weken lang duplocilline geprikt en toen begon hij pas eindelijk weer zelfstandig te eten.

Informatie over antibiotica en abcessen bij het konijn kan je hier vinden: http://www.dierengebit.nl/konijn-abces/ ... ticum.html

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 02:44

Welke medicijnen heb je gekregen? Abcessen zijn zo moeilijk te behandelen bij konijnen, zeker als ze niet open kunnen.

Ik lees dat je konijn Nog zelf eet en fijn in het koppel zit. In dat geval zou ik zo min mogelijk proberen te dwangvoeren maar haar lekker zelf laten eten. Banaan vonden ze bij mij heerlijk en zet flink aan, evenals brinta en brood.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 04:33

Je kunt ook dit proberen.

Science Selective Recovery
Dit is alleen bij dierenartsen verkrijgbaar. Het is een complete vloeibare voeding voor zieke of herstellende konijnen. Het is alleen geschikt voor oraal gebruik. Instructies over hoeveelheden en de regelmaat van het toedienen van dit (dwang)voer krijg je van je dierenarts bij aankoop van dit product. Sience Selective Recovery zorgt er voor dat jouw konijn weer zin krijgt in zijn of haar eten. Het voer is erg smaakvol en stimuleert de eetlust. Ook is het makkelijk verteerbaar. Speciaal geselecteerde ingrediënten helpen de darmwerking te stimuleren, stabiliseren de bacteriën in de darm en ondersteunen het immuun systeem. Het bevat ook hoge gehaltes vezels, proteïnen en vitaminen, essentiële elementen die allemaal meewerken aan een spoedig herstel.

En dan deze brok voeren.

http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken ... -rabbit-10

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:37

Waarom die brokken voeren? Ze kan toch ook bij haar eigen merk voer blijven, of ben ik nu gek? :+

Ik zou in ieder geval, zoals hier genoemd is, critical care ophalen. Ga het bijvoeren niet forceren, dit levert enkel meer stress op. Probeer de rust erin te houden, konijnen zijn er stressgevoelig.

Heel veel succes :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:53

Normaal voer bevat veel minder vezels als Sience Selective hoor.
Ik gebruik altijd Sience Selective als ik een zieke heb hier, aanlengen met water en klaar.
Bij een oude Cavia heb ik het ook eens met appelmoes gedaan, toen wilde meneer wel weer eten. :)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:30

Maar het konijn eet zelfstandig ik zou dan dus niet met vloeibaar beginnen. Peterselie wekt ook eetlust op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 09:10

De banaan was echt een topper! Die vond ze heerlijk vanmorgen!! Paardebloemen en de brokjes waren ook lekker gelukkig.