wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:54

Leorah schreef:
kunnen cavia's ook buiten in een ren? Dat wist ik niet! Hebben ze dan ook een soort hok zoals de konijnen nodig? Das op zich wel een leuk idee, ik ga er eens info over opzoeken :)

Ik heb het gaas aan de zijkanten een flink stuk ingegraven. Ze hebben wel een hol, maar die is in het midden van de ren. Ik vind het heel fijn dat ze wel lekker kunnen graven en een hol kunnen hebben zoals nu. ik heb nog geen poging tot uitgraven bij het gaas ontdekt, maar controleer dat wel dagelijks :j.

Wij hadden in de buitenren het gaas ook op de bodem liggen, grond er eerst een meter diep er uit en toen 2 lagen dubbeltjes gaas en toen het zand er weer overheen. Op een gegeven moment stond ik naast de ren te kijken en zakte met 1 been de grond in, daar hadden ze een heel gangenstelsel gegraven tot aan de buren zelfs onder de coniferenhaag door!
Cavia's kunnen goed buiten, ze moeten wel aangepast voer hebben omdat ze zelf geen vitamine c aan kunnen maken. Geef je ze dat voer niet leven ze niet lang. Voor konijnen maakt het niet uit dat ze caviavoer eten.

Laptopmuis

Re: wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:28

Zelf zou ik of voor kippen gaan of voor koppel(s) konijnen erbij te laten koppelen door de opvang.
Want als een cavia in die gang gaat en hij stort in is die ten dode opgeschreven. Een konijn kan zichzelf nog uitgraven, een cavia niet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:32

Ik zou sowieso niet bewust cavia's bij konijnen zetten, ook al hebben ze zo'n grote ruimte. Ik zou juist twee konijntjes erbij halen. Ik weet niet wat je nu hebt? (ex man en voedster?) ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 07:52

Ik wil er sowieso dus geen konijnen bij hebben. Mijn koppel heeft heel lief en mak gedrag samen en ik wil niet dat dat verloren zou gaan als er andere konijnen bij komen (Ik ken dat ook van andere dieren. Meer erbij kan ander gedrag betekenen). Dus cavia's worden toch niet aangeraden?

Ik las over kippen dat een haan inderdaad de hennen beschermd en dat ze zich anders niet veilig voelen? Ik heb niet zoveel tegen op een haan en we wonen ook best vrij, maar zijn er ook rassen waarbij de hanen niet zo'n mega-geluid maken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:56

kippen zeker niet doen, die eten geen gras maar woelen alles om. Na een paar weken heb je enkel nog zand over.
Ik zou voor cavia's gaan. Heb je in alle verschillende kleuren en rassen (korthaar, langhaar, rozet, krulhaar, etc ...). Die dieren zijn grote groenteneters, dus gaan zich doodamuseren in dat gras.
Konijnen kan je gerust caviavoer geven, de teveel aan vitamine C scheiden ze gewoon af. Cavia's mogen geen konijnenvoer, door het tekort aan vitamine C gaan ze op den duur sterven.
Veel hooi geven, veel groenvoer, en het zal ideaal zijn.
Uiteraard wel minimum 2 of meer caafjes nemen, zijn groepsdieren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:58

Cavia's kunnen goed tegen kou opzich als je ze maar goed beschermt.
Hier zitten ze onder een afdak, van de grond af in een hok met een ruitje ervoor voor de wind/kou.
Veel hooi in het hok, stro zou ik niet doen ivm scherpte en dan kunnen ze het hebben.
Mocht het nou heel hard vriezen kan je ze toch tijdelijk opsluiten in hun hok? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:16

Duhelo schreef:
kippen zeker niet doen, die eten geen gras maar woelen alles om. Na een paar weken heb je enkel nog zand over.
Ik zou voor cavia's gaan. Heb je in alle verschillende kleuren en rassen (korthaar, langhaar, rozet, krulhaar, etc ...). Die dieren zijn grote groenteneters, dus gaan zich doodamuseren in dat gras.
Konijnen kan je gerust caviavoer geven, de teveel aan vitamine C scheiden ze gewoon af. Cavia's mogen geen konijnenvoer, door het tekort aan vitamine C gaan ze op den duur sterven.

Nou en? Kippen zijn juist heel gezellig, wij hadden een tijd lang kippen gewoon los in de tuin lopen. Ze sliepen in de schuur, op de zoldering. We hadden een trap naar het zoldertje en de oude haan sliep op een gegeven moment op een van de onderste sporten (hij werd echt een beetje oud, hij kraaide meestal niet 's ochtends - dan sliep hij uit terwijl de kippen allang in de tuin waren - maar tussen de middag, als ie wakker was :D ) De kippen zorgden voor een volledig onkruid- en helaas ook bloemenvrije tuin :(:) Maar geen omgewoelde tuin hoor. We hadden wel ergens een zandhoekje voor ze gemaakt, waar ze lekker in gingen liggen zonnen. Mijn ervaring is dat met een haan erbij er heel gemakkelijk kuikentjes komen :) en nog meer kuikentjes en nog meer kuikentjes :\ Absoluut allerschattigst zo'n kip met treintje kuikens achter zich aan door de tuin. Maar vanzelf heb je dan wel steeds meer kippen, en de haan pakt ze al als ze nog maar nauwelijks baby af zijn. >;) Mijn hond die met alle plezier een kat zou doodbijten had groot respect voor de felle kippenmoeders :D Grootste nadeel van de kippen vond ik dat ze alles onderpoepen (ze poepen best veel) en ze werden een beetje vrijpostig; ze liepen steeds vaker door de woonkamer, wat niet helemaal de bedoeling was... Maar nu ik zo zit te schrijven mis ik ze ook wel ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:21

Wel oppassen met kippen & konijnen bij elkaar , bij een kennes had een kip de hele konijn gewond gebeten met z'n snavel .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:24

Ganzen eten ook gras :) ze zijn ook nog eens waaks

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:30

Bij mijn tante werden de konijnen ook helemaal kapot gepikt door de kippen.
Veel kinderboerderijen hebben ook cavias en konijnen bij elkaar.
Ik heb het ook een tijdje gehad. Ze negeerden elkaar eigenlijk gewoon, behalve mijn ram, die zag het als een sex object :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:48

Nikass schreef:
Duhelo schreef:

Nou en? Kippen zijn juist heel gezellig, wij hadden een tijd lang kippen gewoon los in de tuin lopen. Ze sliepen in de schuur, op de zoldering. We hadden een trap naar het zoldertje en de oude haan sliep op een gegeven moment op een van de onderste sporten (hij werd echt een beetje oud, hij kraaide meestal niet 's ochtends - dan sliep hij uit terwijl de kippen allang in de tuin waren - maar tussen de middag, als ie wakker was :D ) De kippen zorgden voor een volledig onkruid- en helaas ook bloemenvrije tuin :(:) Maar geen omgewoelde tuin hoor. We hadden wel ergens een zandhoekje voor ze gemaakt, waar ze lekker in gingen liggen zonnen. Mijn ervaring is dat met een haan erbij er heel gemakkelijk kuikentjes komen :) en nog meer kuikentjes en nog meer kuikentjes :\ Absoluut allerschattigst zo'n kip met treintje kuikens achter zich aan door de tuin. Maar vanzelf heb je dan wel steeds meer kippen, en de haan pakt ze al als ze nog maar nauwelijks baby af zijn. >;) Mijn hond die met alle plezier een kat zou doodbijten had groot respect voor de felle kippenmoeders :D Grootste nadeel van de kippen vond ik dat ze alles onderpoepen (ze poepen best veel) en ze werden een beetje vrijpostig; ze liepen steeds vaker door de woonkamer, wat niet helemaal de bedoeling was... Maar nu ik zo zit te schrijven mis ik ze ook wel ;)

ik zeg ook niet dat ze niet gezellig zijn. Maar kippen zijn, imo, leuk in een kippenren, niet los in de tuin of als je nog wat (eetbaar) gras wil over houden voor andere dieren. In een ren of een plaats waar ze alles mogen ondersch**ten en omwoelen uiteraard geen probleem. Niks zo lekker als een vers eitje, en niks zo schattig als de kuikentjes. Het overbevolkingsprobleem is uiteraard iets anders :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:15

Ik zou cavia's en konijnen toch echt niet aanraden, ook al heb je zoveel ruimte. Konijnen hoeven maar één verkeerde sprong te maken en de rug van je cavia is gebroken, het zijn zulke fragiele dieren.

Ik snap eigenlijk wel dat je niet voor konijnen gaat, begrijp dat je je koppel niet wilt 'veranderen' nu deze goed is.

Konijnen op caviavoer? Het heet niet voor niets caviavoer? Teveel vitamine C is slecht voor konijnen, dus ik zou ze toch zeker de voerbehoeften van de dieren in acht nemen. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 07:25

uhm, dus als ik het goed begrijp dan zeggen jullie dat eigenlijk zowel cavia's als kipjes niet geschikt zijn voor mij? Misschien moet ik dan nog aan een ander dier gaan denken? Of anders maar gewoon simpel de grasmaaier er door halen en de nijntjes gewoon met zn tweetjes laten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:30

Kipjes eten gras, als je er twee of 3 kleintjes bijzet komt dat wel goed. Dan heb je nog een beetje grasveld over. Haan is niet nodig, zonder doet de leidhen wat een leider doet. Rust houden, waarschuwen enz. Met 3 wyandot krieltjes bleef ons gras in Lelystad goed, dat was een stukje van 3 bij 3 gras. De rest border. Het gras hier wil niet (2bij 3) maar groeit toch al niet en meer kipjes wat het niet beter maakt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:33

Kippen heb ik geen verstand van! Mijn advies ging puur over cavia's :P

Ik zou zo 123 ook niet weten welk soort dier. Zelf had ik het wel geweten, wat ik gedaan zou hebben :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:58

Dat kippen er een zooitje van maken is echt niet waar hoor. Ze nemen wel graag een zandbad, dus als je ergens een stukje zand of losse grond hebt zullen ze daar hun zandbadje nemen en niet een gat in het gazon gaan woelen :).
Je hebt overigens heel veel kleine soorten kipjes. Ongeveer zo groot als je konijnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:02

Laura_x_ schreef:
Ik zou cavia's en konijnen toch echt niet aanraden, ook al heb je zoveel ruimte. Konijnen hoeven maar één verkeerde sprong te maken en de rug van je cavia is gebroken, het zijn zulke fragiele dieren.
;)

TS zegt dwergkonijnen te hebben.
Mijn caav was zwaarder en forser dan mijn konijn :+
Daar was niets gevaarlijks aan hoor.

Bovendien gaat een konijn niet zomaar op een cavia intrappen, dat slaat nergens op.

Caviavoer of konijnenvoer is bij veel merken gewoon hetzelfde.
In konijnenvoer stoppen ze vaak net zo goed vitC ook al is het niet nodig.
Bovendien is gewoon groente en fruit voeren voldoende.
Brok moet sowieso niet de hoofdmaaltijd zijn vind ik. Dat vervet alleen maar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 09:54

Ik twijfel nog steeds. Niemand nog een ander idee dan de dingen die al gezegd zijn?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:05

MarjanB schreef:
Ganzen eten ook gras :) ze zijn ook nog eens waaks

Idd hele goeie gazonmaaiers.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 10:09

oeh, maar die wil ik echt niet. Ik heb al een waakhond en hoef niet van die herrieschoppers eigenlijk.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:14

zorg wel dat je buien en dergelijke in je ren hebt.
mijn nijn zit ook in een ren, maar ze moeten iets hebben waar ze kunnen schuilen.
bijvoorbeeld voor roofvogels.
anders zijn je nijntjes zo weg, zeker omdat je zegt dat je redelijk vrij woont

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:21

Wij hebben een konijn, een cavia en 3 krielkippen en 1 haan. Gaat allemaal hartstikke goed samen!
Onze krielkippen kunnen helaas wel overal over heen komen, dus het hok is bij ons aan alle kanten dicht.
Als je niet al te veel kippen neemt blijft je gras wel mooi. Wij hadden een ren aan het hok vast, dus die deden we elke dag een paar uurtjes open.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:25

2 mini varkentjes :D

alleen blijft er dan echt niet veel van je grasveldje over vrees ik,maar gras vinden ze wel héél lekker :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:28

Biggen zijn zo leuk :D

Maar niet alle varkens gaan goed samen met konijnen :n
Zou dan toch liever kiezen voor een paar echt vegetarische medebewoners ;)

Dwerggeitjes zou toch best kunnen ?
Zo klein is het niet en met een flink speeltoestel erin hebben ze nog een extra verdieping !

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:33

ik ben bang dat elke diersoort die je erbij zet een risico kán vormen voor de konijnen,maar 2 kleine biggetjes nemen en deze laten groeien met de konijnen....

kan best goed gaan denk ik...

:+: :
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... abbit.html

zou er geen volwassen mini varkens bijzetten,maar dan echt kleine biggen laten opgroeien met de konijnen :)