Hond leren binnen te blijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:43

Inderdaad daar begint het al :+ je hebt hier en daar een paar steekjes laten vallen bij de opvoeding.
Gewoon wegsturen van de voordeur, afstand houden moet hij leren van de deur. Hij hoeft niet overal met zijn neus bovenop te staan. Maar met 'slechte mensen' voor de deur is het wel handig als hij in zicht is en je kan helpen, en niet ergens opgesloten is.
Super oefening. Mooi begin voor de vakantie straks.

Veel plezier met aanleren.

Je kan ze zoveel leren, als je er de tijd voor neemt. Als ik thuis kom, trap ik bij de deur mijn schoenen uit. De honden brengen mijn schoenen naar de schoenenkast en nemen ondertussen mijn sloffen mee terug.
In het begin vonden ze het lastig de juiste combinatie bijelkaar te zoeken. haha had ik soms een slof van mijn man, maat 46 en een slof van mij maat 38. Maar nu zoeken ze gewoon het paar bijelkaar.
Kijk; ze mogen best iets doen voor kost en inwoning.
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-06-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Re: Hond leren binnen te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:46

Nou, ik ben bang dat het weinig uit maakt met 'slechte mensen' voor de deur, haha. Hij wilt gewoon met iedereen kroelen en laten zien hoe schattig hij eigenlijk wel niet is :D Dat was buiten eerst ook een probleem, hij rende naar alle mensen toe die hij zag om eventjes geaaid te worden, maar dat hebben we hem ook afgeleerd. Af en toe als hij los loopt begint hij enthousiast naar mensen toe te rennen, maar nu komt ie altijd terug als we hem roepen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:50

Dan heb je dus nog meer te oefenen. Bij 'slechte mensen' naast je gaan staan, en blaffen en grommen op commando. Altijd handig.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:51

Even offtopic:

hahaha nou als ik een "slecht" mens was wat voor de deur stond, zou ik toch niet erg onder de indruk zijn van een mopperend mopshondje :+ :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:51

Ze kunnen anders verrot l*llig in je kuiten bijten. :D :D

Maar ik geef toe, als mijn 2 zwarte labradors naast me staan en op commando grommen en blaffen, imponeert dat meer.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:01

En vooral niet van een mopshondje wat niet eens goed kan blaffen, maar meer op een beetje kuchen lijkt, scheel kijkt en scheve tanden heeft :')

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:38

Ik ben eventjes kwartiertje gaan oefenen en ik heb er een goed gevoel over :D
Ik leer hem het commando 'binnen'. Hij leert redelijk snel! Natuurlijk doet ie het nog niet vlekkeloos, maar op het moment dat ik de deur open zet en zeg 'binnen' snapt ie voor aantal seconden al dat hij dus binnen moet blijven. Ook heb ik geoefend met dat ik dan naar buiten ging en tegen hem 'binnen' zei en ook dat snapt hij. Niet iedere keer en zeker niet langer dan 10 seconden, maar ik weet zeker dat het met opbouwen en veel oefenen wel gaat lukken :j
Voordeur is nog een ander verhaal, dat snapt ie nog niet helemaal, maar dat komt zeker goed :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:02

Davinia_ schreef:
Ieder jaar gaan we met mijn hele gezin een weekendje weg en ook dit jaar staat dat weer op de planning.
Alleen nu is er 1 grote verandering en dat is dat mijn vriend en ik een hondje hebben gekocht vorig jaar.
En nu ziet mijn vader best wat nadelen aan de hond. Sommige dingen vind ik onzin en kunnen makkelijk opgelost worden. Maar aan 1 ding heeft hij wel gelijk; je kan de deur niet zomaar makkelijk open gooien. Voor buiten heb ik al een touw gekocht zodat de hond vast komt te liggen en we hebben een traphekje die voor de deur gezet kan worden zodat de deur wel open kan, maar de hond niet naar buiten kan.
Maar mijn vader vind het soms ook wel eens lekker om gewoon lekker eventjes buiten een sigaretje te staan roken en dan moet de deur natuurlijk wel eventjes open.
Op dit moment rent de hond gelijk naar de deur en is hij al eerder buiten dan wij :+ Op zich ook niet zo heel erg, maar hij doet dan net alsof hij nooit buiten komt en is zeker niet van plan om weer terug naar binnen te komen :+
Dit wil ik hem dus een beetje af gaan leren. Ik wil hem dus eigenlijk leren dat een openstaande deur niet direct betekent dat hij als een gek naar buiten moet rennen, maar ons commando af moet wachten.
Maar hoe gaan we hem dat nu het beste leren? Met het commando 'blijf' misschien? Of iets anders?
Wie heeft er tips? :)

*Edit: Hij luistert naar de commando's zit, lig, blijf. Hij wacht met eten tot ik zeg dat hij mag gaan eten, hij zit dan netjes naast zijn voorbak te wachten en als hij loopt iedere dag los in het bos of op het strandje of veldje dan komt hij ook gelijk aan gerend zodra we hem roepen. Ook als we samen buiten zijn, ik loop naar binnen en roep hem komt hij gelijk aan. Alleen dus niet als ie zelf er tussenuit glipt. Het gaat om een hondje die vorige week 1 jaar is geworden*

heb je niet hard genoeg je best gedaan,, mijn hondje luisterde toen ze 1 was al super goed en rende echt niet 1 2 3 naar buiten.
beetje makkelijk gezegd om de hond de schuld te geven, dat hij naar buiten glipt en niet luisterd
er is blijkbaar toch iets fout gegaan bij de opvoeding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:42

Ik denk dat het advies van janouk idd het meest handige is. Straks in het vakantiehuisje direct leren dat ze niet over die drempel heen mag tenzij jij haar daar toestemming voor geeft. Dat heb je met een half uur er in zitten, geen probleem. De ruimte voor de deur eis je direct op.

Verder nog even ingaand op dat ze ze pas 1 is, want daarin zie ik een denkfout. Je keurt het nu goed omdat ze pas 1 is, maar dat betekend dat je het straks weer af moet leren. Voor een volgende keer kun je dus beter daarin direct corrigeren en het uberhaupt nooit goedkeuren!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:56

Davinia_ schreef:
Maar hij wilt wel altijd degene zijn die het eerste naar binnen en naar buiten gaat :j

Davinia_ schreef:
Alleen zodra hij vind dat het te lang duurt komt hij aan gelopen.

Sinds wanneer heeft een hond wat te willen en te vinden??

Ik denk ook dat je niet duidelijk en consequent genoeg bent.

En mopshonden hebben er geen problemen mee om hun eigen weg te trekken en zelf dingen te gaan bedenken als ze die vrijheid krijgen.

Ik zou zeggen, trek die teugels eens strak aan.

JA is JA en NEE is NEE....niet de ene keer wel, de andere keer niet.

Plaats en blijf IS plaats en blijf. Komt hij van zijn plek -> direct terug zetten.
Al moet je dit 85 keer doen, het kwartje valt echt wel een keer.
Ook bij een mopsje.

Echt hoor, bij mopsjes is het belangrijk om consequent te zijn(en te blijven)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:10

Davinia_ schreef:
Aan dat 'blijf' moeten we inderdaad nog werken. Hij snapt inmiddels wel dat hij moet liggen en moet blijven liggen en dat ik dan naar een andere kamer kan lopen. Alleen zodra hij vind dat het te lang duurt komt hij aan gelopen. Dus daar moeten we dus zeker nog aan werken :j Eerst bleef hij ook gewoon liggen als ik de deur eventjes open deed, maar nu niet meer. Ik heb dat ook beetje laten versloffen, eerlijk gezegd, omdat ik er weinig hinder van had dat hij naar de deur rende :o

Dank jullie allemaal voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag :j

Maar als je hondje nog niet het geduld en de concentratie heeft om zolang te blijven dan is het ook contraproductief om het te vragen en te wachten tot het mis gaat. Gewoon sneller zijn zorgen dat je terug bent voor hij zijn eigen plan trekt en daarop uitbouwen.

Ik denk trouwens niet dat eerder door de deur gaan een teken is van dominantie ofzo, het is gewoon gewoonte wie er eerst door de deur gaat. Mijn hond gaat meestal achter me aan maar en dat hebben we haar gewoon moeten leren terwijl het een heel onderdanig type is. Als je veel oefent kan je die gewoonte vast wel doorbreken, mijn hond kan ook eerst door een deur als ik het vraag :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:18

mijn hond is niet dominant als hij eerder dan mij uit de deur gaat alleen opgewonden en sneller dan ikke haha.

Idd gewoon aanleren (eerst aangelijnd want ik lees al als hij de kans krijgt dat je hem dat niet meer te pakken krijgt) dus 10 meter lijn eraan waar je makkelijk op kan gaan staan om hem terug te kunnen pakken. Doe wel een tuigje aan. Als hij ervan door gaat en je stapt op de lijn dat zijn nek geen klap krijgt ;)

Gewoon oefenen oefenen en oefenen. Geen uren achter elkaar maar gewoon elke keer 5 minuten. Hier werk ik met een clicker dat gaat veel sneller vind ik echter daar moet je zelf achter staan. Succes je hebt al veel tips gekregen hoe je het kan leren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:58

Je moet er ook niet te moeilijk overdenken. Je leert je paard toch ook, dat staldeur open niet meteen betekent dat je paard naar buiten stormt.die leer je toch ook in zijn box te blijven tot jij hem uitnodigt nasr buiten te gaan. Hetzelfde bij de hond. Het is voor een hond echt niet moeilijker aan te leren dan je paard. Het ligt aan je eigen instelling

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 08:49

Ik heb al paar keer aan gegeven dat ik dat inderdaad beter had moeten leren, ik geef nergens de hond de schuld. Een hond doet geen dingen expres, hij denkt heus niet 'Kom, laat ik eens naar buiten rennen om mijn baasje te plagen'. Nee, ik heb hem gewoon nog niet geleerd dat ie binnen moet blijven dan.
Dus daar gaan we mee aan de slag.
Mijn probleem is alleen dat ik te lang wacht met belonen. Bij bijvoorbeeld 'Blijf' wacht ik gerust 1 minuut totdat ik hem beloon en dat al bij de eerste poging, ik bouw niet uit. Ja, in die tussentijd is hij soms al lang aan komen lopen. Mijn probleem dus, niet die van hem. Het is mijn eerste hondje en ik moet gewoon nog veel leren. Lukt me vast wel, ik lees er veel over op internet, krijg veel advies van mensen met een hond, heb er boeken over en heb me ingeschreven op cursus :)

Mijn hond leert heel makkelijk dingen aan, maar de fout ligt gewoon bij mij. Soms ga ik heel enthousiast hem dingen aan leren en dan na 2 dagen vergeet ik het te doen. Ik moet gewoon consequenter zijn :j

De hond is echt absoluut niet dominant, maar erg onderdanig. Gaat gelijk liggen als hij een andere hond ziet of als hij een standje krijgt van ons. Eerder de deur uit is bij ons ook een kwestie van enthousiasme. Op het moment dat hij door heeft dat we gaan wandelen rent ie al als een gek naar de deur en rent ie helemaal enthousiast naar buiten. Vanaf gisteren mag dat dus niet meer en ga ik (of mijn vriend) als eerste.

Dierenfan, ons hondje heeft sowieso alleen een tuigje en geen halsband :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 08:59

En owja, in eerste instantie dacht ik altijd 'Ach, hij kan zitten en liggen en de rest komt later wel. Laat hem maar lekker pup zijn in eerste instantie'. Domme gedachte :+
Ach, door fouten leert men.

En het is heus geen stront vervelende hond hoor, hij luistert prima, alleen niet wat betreft met deuren openen en binnen blijven :+