Wat is er met dit oog aan de hand van mijn Konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:02

Ja wat is warm, de oren van mijn andere konijn zijn net zo warm en die heeft geen roze oogjes of iets..
Hoe kun je de tempratuur opmeten ?
Hij eet trouwens nog gewoon en ik vind hem niet lusteloos.

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:40

noaxhorses schreef:
Ja wat is warm, de oren van mijn andere konijn zijn net zo warm en die heeft geen roze oogjes of iets..
Hoe kun je de tempratuur opmeten ?
Hij eet trouwens nog gewoon en ik vind hem niet lusteloos.

Misschien dan toch een ontstoken oogje? In ieder geval goed in de gaten houden. Als 'ie zich verder normaal blijft gedragen, goed eet en drinkt, levendig is etc...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Wat is er met dit oog aan de hand van mijn Konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:43

Uit ervaring lijkt dit op het begin van myxomatose, echter kan het ook wat anders zijn, altijd lastig beoordelen vanaf een foto. Het is niet leuk, maar tot je zekerheid hebt, houd je konijnen zo veel mogelijk apart, myxomatose is erg besmettelijk en het heerst enorm onder de wilde konijnenpopulatie :).

Sterkte.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:47

Mijn konijnen zitten apart want ik wil een nestje maar ze zijn nog te jong dus moeten ze tot t eind van het jaar apart van elkaar en dan weer bij elkaar voor de 'dekking'

Dankjewel! Ik hoop echt dat het een onstoken oogje is..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:48

noaxhorses schreef:
Mijn konijnen zitten apart want ik wil een nestje maar ze zijn nog te jong dus moeten ze tot t eind van het jaar apart van elkaar en dan weer bij elkaar voor de 'dekking'

Dankjewel! Ik hoop echt dat het een onstoken oogje is..

Ik zou dat maar niet doen. Er zijn al erg veel konijnen in asiels en konijnen- en knaagdieren opvangcentra.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:50

Ik hou het nestje zelf ;-) en misschien verkoop ik er 1 of 2.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:51

Is het maar een oog?

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:52

Ja het is 1 oog, het andere is helemaal alert en alles

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:54

Oh meissie...er zijn al zoveel konijntjes zonder een baasje in Nederland... Het is namelijk een groot probleem, er zijn teveel konijnen omdat zoveel mensen gewoon een nestje nemen! En door te fokken help jij hieraan mee, ook al zijn het er MAAR 1 of 2 die je verkoopt... ;(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:57

Dan is de kans op Myxomatose minder groot, als het maar een oog is. Hou ook de anus in de gaten, die zwelt ook op bij myxomatose en een konijn is echt niet lekker ervan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 04:04

Het kan zelfs uren schelen. Hier de een ook een opgezet oogje maar verder niets aan de hand. Moeders keek het even aan. Een paar uur later kwam ik thuis van school. En toen was het zelfs al te laat voor een behandeling. Bij twee andere konijnen ging het juist heel erg langzaam. Dagenlang enkel opgezwollen oogjes. Geen zweren oid gehad..

Ik ben 5 van mijn 6 konijnen verloren aan myx. Heb ze allemaal (behalve de eerste dus) intensief behandeld. Met medicijnen en zorg die ik via via (cindy bunnybunch) extra kreeg. Ik zou het nooit meer over doen. Wat een lijdensweg was dat...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:07

Ts is het geslachtsdeel opgezet?
Maandag avond is te laat. Als hij myxomatose heeft is het nu al te laat. Helaas heb ik het ook mee moeten maken. :(:) ik heb er alles aangedaan om het te stoppen met medicatie iedere twee uur in de nacht wakker worden om te dwangvoeren maar het mocht niet baten. :(:)

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:10

Ik zal eens kijken straks en maandag is dan idd te laat maar mama zegt, staan we daar in de spoeddienst en het oogje is alleen ontstoken. De oren zijn namelijk niet warm , hij is niet lusteloos en hij eet en drinkt ook gewoon nog goed.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:15

noaxhorses schreef:
Ik zal eens kijken straks en maandag is dan idd te laat maar mama zegt, staan we daar in de spoeddienst en het oogje is alleen ontstoken. De oren zijn namelijk niet warm , hij is niet lusteloos en hij eet en drinkt ook gewoon nog goed.

Lekker boeiend! Dan sta je daar maar voor een ontstoken oogje. Ik snap sowieso al niet dat mensen buitenkonijnen niet inenten. Zelfs in dierenwinkels waarschuwen ze al dat het nodig is ze te enten! En als je wilt gaan fokken dan zou je toch zeggen dat je, je een beetje in konijnen en mogelijke ziektes etc. hebt verdiept.

Als het myx is tja.. dan is de kans dat je nijn het overleeft niet groot. En zou je, jezelf moeten gaan afvragen of je hem die hel wil laten doorstaan. Als het een ontstoken oogje is prima! Gelijk laten enten en goed zalven.

Dit niet verwijtend naar jou maar naar je ouders. Deze dieren zijn hun verantwoordelijkheid :)

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:26

De oren en het geslachtsdeel zijn allebei niet warm, zijn eten is op en zij was lekker aan het hooi aan het knabbelen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:28

Hoe is het met het oog? Heb je het al schoongemaakt met afgekookt water, op zijn minst?

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:30

Ja ik heb het oog schoongemaakt met afgekooktwarm water, het oog is nog wel het zelfde vind ik

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:35

hierbij nog de andere foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:42

Mijn konijn had ook ongeveer zo'n zelfde oog (iets minder rood, wit prut wat eruit kwam) en die had een verstopte traanbuis. Is tot een paar keer toe doorgespoten maar daar had hij zo'n last van en was zo aan het tegenstribbelen etc. terwijl het normaal gesproken het liefste dier was dat je je voor kon stellen, dat we besloten hebben het na 2x zo te laten. Wel elke dag schoongemaakt met (afgekoeld) gekookt water.

Konijn stond zomers buiten en in de winter binnen en is nooit geënt tegen myxomatose en er toch bijna 12 mee geworden. :+

Houdt je konijn goed in de gaten en ga er wel mee naar de dierenarts. Het kan namelijk veel meer zijn dan myxomatose. :)

edit: Nu ik je andere foto's zie, mijn konijn heeft nooit zo'n rood en dicht oog gehad. Kans dat het ontstoken is maar ik zal er wel mee naar een dierenarts gaan. Better safe than sorry. En ja, ook op zondag heb je dierenartsen die open zijn (vaak 1 centrale).

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:44

Het is niet echt rood hoor, dat kwam omdat ik m een beetje opendeed zodat je het beter kon zien. Ik ga mama proberen over te halen voor vandaag bezoekje dierenarts.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:51

Afbeelding
Zo zag het van mijn nijn eruit. Heb geen duidelijkere foto hiervan geloof ik..
Prut in de ooghoek wat doorliep naar beneden.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 07:53

dat van mij lijkt daar ook erg op

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:54

Jeetje, dan sta je maar bij de dierenarts voor enkel een ontstoken oogje! Dadelijk sta je maandag bij de dierenarts en ben je te laat voor de behandeling en kun je het konijn laten inslapen... Better safe than sorry!

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 08:01

Ik ga idd zeggen tegen mn moeder dt k echt vandaag naar de dierenarts wil, weet iemand hoeveel een spoeddienst ongeveer kost?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:27

Hoe is het andere oog? Oren hoeven niet warm te zijn. Geslachtsdeel hoeft ook niet al opgezet te zijn. Soms duurt het ook erg lang voordat er meer symptomen zijn.

Als het myximatose is, laat het konijn dan inslapen.. Een niet ingeent konijn heeft heel weinig kans. Zeer waarschijnlijk gaat het konijn toch dood en dan kun je hem die levensweg beter besparen. Ik heb nog altijd spijt dat ik zo heb doorgezet. De andere twee hebben we meteen in laten slapen toen de antibiotica niet aan sloeg na een paar dagen.

Ik hoop voor je konijntje dat het enkel een ontstoken oogje is. Ik denk niet dat de dierenarts wel al kan zien of het myx is of niet.. Maar die kan vast wel zien of er iets anders mis is. Ik ga altijd meteen naar de dierenarts ongeacht de dag. Fijn voor je dier om meteen geholpen te worden toch? Meer geld of niet.