Verplaats je eens in je hond.. waarom maakt hij alles kapot? Komt op mij over alsof hij niet genoeg te doen heeft. Als een hond namelijk moe is, gaat hij niet slopen. Daarnaast vraag ik me af of je hem wel duidelijke regels, grenzen en limieten geeft (dit vraag ik me standaard af trouwens, bij elke hond die iets 'fout' doet).
Wat ik zou doen is toch echt tijdelijk een bench regelen. Daarmee oefenen dat een bench voor ontspanning staat, en niet voor opsluiten. Dan zal je zien dat hij het als een fijn plekje gaat ervaren waar hij uit zich zelf gaat liggen rusten. Belangrijkste is hier denk ik: uitdaging. Ik denk dat hij gaat slopen omdat hij te veel energie heeft. Hoe vaak laat je hem uit? Hoeveel speel je met hem?
Ik moet toegeven dat ik niet alle reacties heb gelezen, maar ik heb nu voornamelijk preventie gezien. Het probleem moet opgelost worden, niet bestreden . Je kunt wel stevige dingen gaat knutselen o.i.d., maar het gaat om het idee erachter. Waarom doet de hond het? In het begin kun je wel geknutselde dingen gebruiken, maar het mag geen bestrijdingsmiddel worden.
Een hond gaat echt niet zomaar mollen, en het is ook NIET de schuld van de hond zoals zoveel eigenaren denken. Het probleem ligt ATLIJD bij de eigenaar, net als met paarden. Je moet hun psychologie leren. Iets waar ik me al een poosje in verdiep

Ik hoop dat ik iets heb kunnen helpen

Edit: het idee van de bench kun je naar verloop van tijd ook toepassen op normale manden, waardoor je de bench dus weg kan laten als jij dat fijn vindt. Maar als je het goed doet, geeft een hond ook aan dat hij graag iets als een bench wil hebben.