Kippetjes eten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Re: Kippetjes eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:39

Bonen? Ik heb laatst wel een sperziboon naar binnen gegooid, die ligt er nog :D

Ze leven overigens nog, dus heel veel kwaad kan de eelt dus niet :o :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:47

Ik gooide laatst spagetti in de tuin... lachen als er 2 eenzelfde sliertje pakken.

Was zo'n Lady en de Vagebond aktie.
_O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:34

Akshay schreef:
_Tara_ schreef:
Kippen 'eten' elkaar echt wel op hoor :j Dat is een groot probleem bij pluimveehouderijen, vandaar dat de snaveltjes gekapt worden. Kippen gaan, uit agressie/verveling aan elkaar pikken. Als ze dan bloed proeven, blijven ze pikken tot de kip dood is.

Ze kunnen ook gerust een muis vangen en die op eten trouwens :P

niet omdat ze bloed proeven (als je dat zo zegt maak je een kip wel een heel bloeddorstig beest). Maar omdat bloed rood is, en kippen heel erg fel reageren op rood :)

Smakelijk dat ze dat eelt hebben opgegeten := Doet me denken aan mijn kip die een muis ving :') dood sloeg tegen de grond (ja echt, in snavel vast, tik tegen de grond) en 'm zo naar binnen liet glijden.
Báh! :r Maar ze heeft nog 8 jaar geleefd, dus ook dat kon vast geen kwaad ;)

Als kippen heel fel reageren op rood, waarom pikken ze dan niet constant in elkaar kammen? Zover ik weet, heeft 't te maken met de smaak van bloed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:25

*leest topic*
*kijkt naar doosje eieren in de keuken*
*leest topic*
*kijkt naar eieren*
*leest topic*
*huivert bij aanblik van eieren*

Riiiiight. Dus. Mijn leven was zoveel fijner toen ik toen in de illusie leefde dat kippies alleen granen aten :') Eelt?! Muizen?!?! Medekippies?????

-O-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:30

sunny_l0ve schreef:
_Tara_ schreef:
Kippen 'eten' elkaar echt wel op hoor :j Dat is een groot probleem bij pluimveehouderijen, vandaar dat de snaveltjes gekapt worden. Kippen gaan, uit agressie/verveling aan elkaar pikken. Als ze dan bloed proeven, blijven ze pikken tot de kip dood is.

Ze kunnen ook gerust een muis vangen en die op eten trouwens :P

Last van muizen? neem een kip... _O- Op de kinderboerderij waar ik werkte waren ze helemaal gek van slakken, met of zonder huisje. Slijmerig maar smakelijk.

Hah, de lion king. :D
Kippen zijn erg aparte dieren met hun eetgedrag inderdaad haha. Maar ze hebben ook wel wat, vind het leuk om ernaar te kijken bij de buurman :)

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:33

Wij geven de kippen regelmatig meelwormen.. Zijn ze helemaal gek van.. Vleeswaren vinden ze ook heerlijk! Of rauw gehakt(runder) en spinnentjes :r

Ze eten hier ook alles

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:35

Berdien schreef:
*leest topic*
*kijkt naar doosje eieren in de keuken*
*leest topic*
*kijkt naar eieren*
*leest topic*
*huivert bij aanblik van eieren*

Riiiiight. Dus. Mijn leven was zoveel fijner toen ik toen in de illusie leefde dat kippies alleen granen aten :') Eelt?! Muizen?!?! Medekippies?????

-O-

Als jouw eieren uit de winkel komen, hebben die kippen wss geen eelt/muizen gegegeten :P Een hapje medekip is helaas wel mogelijk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:40

_Tara_ schreef:
Als kippen heel fel reageren op rood, waarom pikken ze dan niet constant in elkaar kammen? Zover ik weet, heeft 't te maken met de smaak van bloed.

Volgens de wiki doen ze dat toch, ze houden van rood! :j
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_(vogel)

En voor muizen kun je ook paarden nemen, sommige paarden eten die ook! :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:47

Berdien, proest, eet smakelijk. :Y)

Ze eten idd echt alles, ook hier liefhebbers van muizen, meelwormen, vlokreeftjes, af en toe een vette slijmerige slak of regenworm. Mieren, helaas soms een hapje verse hondendrol :r . En het ergste kikkers. We hebben er nogal veel, en helaas eens getuige geweest van een life kill. Niet fijn, ik was net te laat en het beestje was toen gelukkig al dood. Maar als je 4 kippen aan 4 ledematen die trekken die uitrekken als elastiekjes met het vreselijke gegil van de kikker. %) .

Maar ja samen met de legkorrel en de granen hier maken ze heerlijke eitjes.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:49

Haha zit ik met een bord op schoot je topic te lezen.. geweldig!! Ook wij hebben kippen en idd die eten ook de muizen die de katten en honden laten liggen. Ze eten meer dingen dan onze varkentjes _O- heel biologisch allemaal!! :D Eet smakelijk allemaal! en ja je ziet en proeft duidelijk of de kippen meer eten dan alleen granen, de kleur van onze eierdooiers zijn diep oranjegeel en zijn niet van die waterige eitjes. Dus.. 1 ding geleerd vandaag.. kippen houden ook niet van vegetarisch/vleesvervangers eten :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:54

.... en zogenaamde vrije uitloopeieren van de supermarkt dan??
Oh bah oh bah :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:56

Die eten vooral commercieel voer eigenlijk hetzelfde als de kooi of voliere eieren waar oa vis in verwerkt zit. Vandaar dat supermarkt eieren vaak een vissige smaak hebben. Vrije uitloop eieren hebben als het goed is wel grasjes kunnen eten en eventueel beestjes die voorbij stappen.

Ook onze eieren smaken zeker niet vissig. En anderen die ze eten vinden daarna supermarkt eieren vies. Ook hier vrij donkere dooiers en stevig eiwit. Wel heeft iedere kip zijn eigen kleur dooier.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:59

Ik heb wel eens eieren gehad van kippen die inderdaad teveel vis(sevoer) hadden gehad. Zó smerig. Of toen we nog eitjes van de kinderboerderij hadden, daar zat ook wel eens een 'vergeten' ei bij. Was niet best := Een écht oud ei is zo verschrikkelijk smerig.

Ik heb altijd de biologische eitjes van de AH, die vind ik smakelijk, niet echt vissig en hebben ook geen knalgele dooiers. Ik ben 's werelds moeilijkste eiereter :') het moet precies zo gekookt of gebakken zijn zoals ik het lekker vind anders eet ik ze niet. Een ei wat enigszins typisch ruikt hoef ik ook al niet meer. Vroeger gewoon te vaak oude/vissige eieren gehad :r

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:10

Bij vrije uitloop kunnen er alsnog kippen zijn die nooit buiten komen omdat ze in een uithoek van de stal zitten. Het beste kun je, naar mijn mening, rondeeleieren kopen of inderdaad biologische eieren. Maar voor mijn gevoel zijn rondeeleieren toch ietsje beter nog.

En als je je zorgen maakt over kippen die beestjes/muizen eten, die lopen in de stal ook wel rond, daar hoeven ze niet voor naar buiten :P

Vis verwerkt in kippenvoer? Volgens mij gebeurd dat niet hoor... Ik las iig laatst een artikel waarin juist aangedragen werd dat gedrag van kippen veranderd zou zijn doordat er nu geen dierlijke eiwitten meer in het kippenvoer zitten omdat dat niet meer mag. (Edit: verkeerd begrepen, ivm BSE is dit inderdaad zo, uitgezonderd vismeel, al zitten daar wel weer restricties aan om de vissmaak te voorkomen en bio ei kippen krijgen voer zonder vismeel)

En een vissige smaak bij supermarkteieren? Nog nooit iets van gemerkt. Zou ook redelijk dom zijn van kippenhouders om ze voer te geven waardoor de eieren naar vis gaan smaken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:47

Jup, vismeel :j En dan een overdosis daarvan. Wees blij dat je nog nooit zo'n ei hebt gegeten, ik was er daarna ook altijd weer een beste periode klaar mee, met dat eitjes eten :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:52

Ik las inderdaad dat dat lang geleden veel gebruikt werd maar nu zijn daar dus richtlijnen voor zodat de eieren niet meer naar vis smaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:56

Toch zitten ze er regelmatig nog tussen. Brr zo smerig. De lucht die vrijkomt met bakken. Daarom eet ik ook geen supermarkteieren meer. We hebben er nu steeds 1 legkip tussenzitten die ons in de winter van eitjes voorziet als de meesten een legstop hebben.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:58

Ik had ook begrepen dat dierlijk eiwit niet meer in kippenvoer mocht. Wij geven ze legmeel (wat ze niet eten, vraag me af waarom we het al jaren doen... oh ja, voor de mussen :)) en gemengd graan. Verder krijgen ze restjes en scharrelen voornamelijk hun kostje zelf bij elkaar, daar zijn ze ook vrijwel de hele dag mee bezig.

De eieren zijn fantastisch. Vers uiteraard, donkergele dooiers en stevig eiwit. Echt een enorm verschil met supermarkteieren. Alleen 's winters moeten we daar weer aan geloven, want we willen geen winterverlichting. Ze leggen dan dus ook niet.
Het enige is, dat we vaak wel moeten zoeken waar de eieren zijn, want de legnesten zijn bezet door twee dames die het broeden maar niet kunnen laten, of ze nu op eieren zitten of niet en die zijn behoorlijk fel, dus de rest zoekt ergens buiten een plek. Soms onder een struik of in een boom...
jammer dat we nog geen datumstempeltje erin hebben kunnen fokken, want nu weten we nooit hoe oud eieren zijn die we vinden. :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:05

Berdien _O-

Ik heb net naaktslakken met panterprint gevonden, maar die lustte ze echt niet :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:07

karuna schreef:
Toch zitten ze er regelmatig nog tussen. Brr zo smerig. De lucht die vrijkomt met bakken. Daarom eet ik ook geen supermarkteieren meer. We hebben er nu steeds 1 legkip tussenzitten die ons in de winter van eitjes voorziet als de meesten een legstop hebben.

Misschien eieren vanuit het buitenland? Of je hebt een hele gevoelige neus :P Ik heb het nog nooit gemerkt iig.

Heel veel verschil tussen eieren van de kippen van m'n ouders en rondeeleieren merk ik eerlijk gezegd ook niet...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:25

Hier krijgen ze gewoon kippenvoer granen soms meelwormen en af en toe spaghetti of rijst.

Ik vind niet dat ze als vuilnisbak moeten dienen.
Wij hebben hier ook heerlijke eieren.

Kom maar hier eitjes halen berdien... hihi

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:26

Oohhhh breng me niet in verleiding! :D

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:28

Haha kippen bij iemand uit de buurt kregen gewoon soms stukjes kip te eten, vonden ze hééééérlijk

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 05:40

Berdien schreef:
Oohhhh breng me niet in verleiding! :D

Zo ver zit je toch niet bij me vandaan.... :D