Ik praat over Grasparkieten, Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikeTroela

Re: Ik praat over Grasparkieten, Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:38

De eerste 2 jonnkies zijn uitgekomen..

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:23

Bedankt voor jullie advies! Ik denk dat ik toch echt ga beginnen aan het een buitenvolière dan! Zo leuk!!
Leuk om over jullie parkieten te lezen!

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:49

Het zou leuk zijn als jullie hier blijven kletsen.. Ben benieuwd hoe je voliere eruit gaat zien..

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:11

Foto! ;)

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 14:19

Van wie bedoel je een foto? :P

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:45

Van je eerste twee jonkies ;)

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:17

Dit zijn er inmiddels 7 haha

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 14:10

Wij houden dit normaal gesproken bij op onze FB pagina.. Maar zal hier ff 3 foto,s plaatsen..

Afbeelding
Dit is het 6de nest van dit jaar en de man van dit nest is voor ronde 2

Afbeelding
Dit is het 7de nest van dit jaar en ook deze man is voor ronde 2

Afbeelding
Dit is het 7de nest van dit jaar dit stel zijn beide voor de 2de ronde

Dit is wat ik voor nu ff heb.. Me vriend vergeet steeds foto,s door te sturen haha..
Onze FB pagina staat in me ondertekst.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:57

Leuk hoor! Hebben jullie van die boomstam-broedkastjes?
Ik kan niet wachten tot ze bij mij uitkomen, als het goed is komen de eerste eitjes deze week uit! :)

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:18

Ja wij hebben boomstammentjes.. En 1 normaal blok ook voor grasjes..

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:44

Ik heb ook parkietjes

Momenteel hebben wij er nu 8, 6 volwassen en 2 jongen.

Helaas gaat broeden en meerdere parkieten in de voliere niet goed samen. Daardoor zijn nu 2 koppeltjes verplicht om in het nachthok opgesloten te zitten totdat de 2 jongen het blok uit zijn.

1 koppeltje heeft nu 2 jongen.

Vanavond zal ik wel wat foto's plaatsen van de jongen

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:17

Afbeelding

Tijd later:
Afbeelding

Afbeelding

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 19:39

Waarom gaat dit niet goed dan??

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:57

Dan is er oorlog in het hok, het koppeltje zit dan ongeveer elke parkiet achterna en haalt ze ook echt naar beneden en probleem 2 is dat telkens 1 popje het broedhok bijna ingaat.

Dit gebeurde er de vorige met 1 van het mannetje
Afbeelding

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:07

Dan moet je die vind ik scheiden of weg doen wij hebben dit ook gehad... En dit ging ten koste van de veren van de jonge vogels.. Waardoor ze dus neit meer konden vliegen. Wij hebben de pop weg gedaan en binnenkort gaat de andere pop ook weg omdat ze nu op jongen en eieren zit..

Ik zie dat de man Bont hemelsblauw is..

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:17

Dat kan best wel, we zijn nog niet echt heel bekent met de kleuren ons is vertelt dat die Noors bont is net zo als een andere parkiet.

De oplossing nu met de parkieten is dat straks het blokken worden weggehaald en dan geen jonkies. Dan willen we 1 blok ik het nacht hok doen en dan daar een koppeltje in opsluiten en die daar laten broeden.

In de winter komt er dan geen blok te hangen en dan kunnen ze daar allemaal in voor de kou.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:32

In de winter is het ook geen goeie broedtijd.. Zoiezo broeden ze in de winter niet.. Alhoewel sommige vogels het wel gewoon doen.
Heb zelf nog nooit noors bont gehoord.. De kleur is Hemelsblauw en de variatie is bont..
Wij hebben nu ong 11 jongen in totaal..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:16

Noors Bont bestaat niet. Deens bont wel. Dat is een andere benaming voor recessief Bont.
Er zijn 4 bont soorten
- Klaarpen
- Mottle
- Deens of recessief bont
- Dominant bont (Df en EF)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:18

Oke, jaa we zijn nog niet echt in die wereld over kleur enzo bekent. Maar we fokken meer voor ons zelf en houden de jongen zelf of geven ze aan vrienden. Zo zijn voor deze 2 jongen al een plekje gevonden bij mn vriendin en bij een kennis van ons.

Gaat ook snel bij jullie dan als je er al 11 hebt

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:01

Ik heb ook al jaren parkieten, gewoon voor het gezelschap en ze vliegen los rond in huis.
Gijs was mijn grote vriendje. Hij was erg tam en ging altijd mee op visite bij familie en als we naar Oma en tantes gingen met parkieten dan speelde hij daar altijd met veel plezier.
Op een gegeven moment kreeg ik 2 parkieten van mijn tante te logeren, Groen en Blauw. Deze waren wel heel lief met Gijs, dus mijn tante heeft ze nooit meer terug gekregen :-D . In 2008 is Gijs overleden (8 jaar oud) en hebben Groen en Blauw een tijd samen gezeten, tot in januari 2012 mijn oom overleed en ik zijn parkiet Tweet erfde. Die zomer is Blauw overleden (8 jaar oud) en helaas is afgelopen zomer vakantie Tweet ook overleden (hij was ongeveer 13 jaar oud denken we).

Maar ja toen zat Groen dus voor het eerst in zijn leven alleen en dat is ook niks zo op je oude dag (hij is 9). Dus toen heb ik een mail gestuurd naar Wilawander en daar heb ik 2 weken geleden een lief jong parkietje opgehaald, die we nu Jip noemen.

Dus nu ben ik bezig om 2 parkieten tegelijk tam te maken ... een 9 jarige en een kuikentje van 9 weken :-)
Helaas is Groen altijd wat angstig gebleven en komt hij in de woonkamer echt niet op je vinger (in de hal kan hij het overigens wel...) Ik ben ze nu dus met heel veel geduld en lekkere hapjes aan het omkopen. Wortel en appel zijn wel favoriet en voor trosgierst doen ze een moord. :-)

Totdat ik een beetje vertrouwen heb ik Jip's landingskunsten moeten ze wel even in de kooi blijven en laat ik Groen er af en toe even uit voor een rondje vliegen, hij komt zonder problemen op commando terug naar de kooi. Jip heeft al 1x gevlogen maar moet nog even oefenen :-)

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:10

ik kan even wel wat creatieve ideeen gebruiken: ik probeer Jip en Groen tam te maken. Groen kent het op de vinger zitten an sich wel, maar heeft het nog nooit in de woonkamer willen doen (alleen in een kleine ruimte zoals de gang, lukt het een beetje) in de woonkamer wil hij er alleen maar vandoor. Het op de vingerstappen in de kooi gaat met een hele hoop gefladder en gevlucht. Helaas steekt hij Jip (het jonkie) hierin aan en deze is op slag vergeten dat hij handtam was.
Ik probeer nu iedere dag een half uur met mn hand stil in de kooi te zitten zodat ze zien dat ik geen kwaad van plan ben. Ook voer ik ze trosgierst uit de hand, in de kooi met de deur open. Groen komt meestal als eerste eten en dan volgt Jip. maar als ik mijn hand beweeg, of anderszins probeer de het commando 'Kom' te leren gaan ze er weer vandoor met een hoop angst en gefladder.. Wat zou een volgende stap kunnen zijn?

Het vrijvliegen hebben we nu met Jip ook al 3x geoefend. Hij vliegt al een stuk beter en de landingen zijn ook beter, maar nu nog het in de kooi krijgen. Groen stapt makkelijk op op de steel van een pollepel (want ja op een vinger stap je niet natuurlijk), maar Jip vind het nog wat eng.. Als groen op de lepel zit wil jip er soms ook wel bij opstappen en lukt het wel.. we komen hier dus wel uit, maar ik ben wel benieuwd hoe anderen dit aanpakken :-)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:21

Toen wij een 2e parkietje er bij namen trokken ze meer met elkaar op dan met jou. Een 2e parkiet die niet tam is is veel moeilijker tam te krijgen.

Gewoon zo doorzetten

Ik had even een vraagje over onze 2 jongen, de 1e heeft bijna geen veren op zijn llinkervleugel maar wel op zijn rechter vleugel. Trekt dit nog bij?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:26

Op zich zijn twee juist veel makkelijker tam te krijgen dan 1 alleen daar twee samen veel meer durven. Ik zou Groen negeren en me alleen concentreren op Jip en dan stapje voor stapje even weer bij 0 beginnen met trostgierst. Laat hem zelf die eerste stap (durven) zetten.

Nwktje@ vermoedelijk geplukt dat groeit later weer aan. De slagpennen zijn wel compleet? anders kanhet op polyoma duiden.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:35

Plukt de moeder dan veren bij het jong vandaan?

Je ziet wel een paar slagpennen doorkomen, maar voornamelijk net onder de vleugel is het aardig kaal

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:39

Ja dat kan en kan zelfs zo zijn dat ze de jongen helemaal kaal plukt. Heb je een foto?