Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:14

Ik heb wel imaverol gekregen van de dierenarts voor een cavia met een kaal plekje.
Ook had hij een spuitje tegen schurft gegeven, was niet erg duidelijk wat het was. Aangezien de cavia niet krab.
Ik heb het dan wel uiteindelijk niet moeten gebruiken want de volgende dag zag ik al verbetering...
Maar hier gwn imaverol gekregen tegen schimmel, dezelfde als voor paarden maar dan met instructies om te verdunnen.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:15

Lasca_1987 schreef:
Agossie schreef:
Ik heb toen vitamine druppels voor in het water bij de dierenwinkel gehaald. Waren echt niet duur en de cavia's knapten snel op.


Maar zoals ik zei; in het water vervliegt het. Je kan beter een tabletje in t bekje geven.

Drie punten:
1. Het is een fabeltje dat vitamine C vervliegt.
2. Ik zeg nergens dat het om vitamine C gaat.
3. Wat voor vitamine in het water het ook geweest zijn, het heeft uitstekend geholpen bij mijn cavia toe. Maar ja, dat komt omdat het niet vervliegt, volgens diverse bronnen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:15

Hier gaat alles wat binnenkomt standaard eerst in een badje met Imaverol, nooit last mee gehad, zelfs niet bij oudere of net hele jonge dieren!

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:22

Vitamine C vervliegt inderdaad niet zomaar in water, maar ik geloof dat vitamine C wel een reactie aan kan gaan met chloor en hierdoor tot een andere stof veranderd. Nu bevat drinkwater vaak een klein beetje chloor dus helemaal een fabeltje is het niet. Echter, de vraag is of dat kleine beetje chloor ervoor kan zorgen dat al het vitamine C verdwijnt. Ik denk dat dat inderdaad wel meevalt, als het water regelmatig ververst wordt.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:29

Linea schreef:
Vitamine C vervliegt inderdaad niet zomaar in water, maar ik geloof dat vitamine C wel een reactie aan kan gaan met chloor en hierdoor tot een andere stof veranderd. Nu bevat drinkwater vaak een klein beetje chloor dus helemaal een fabeltje is het niet. Echter, de vraag is of dat kleine beetje chloor ervoor kan zorgen dat al het vitamine C verdwijnt. Ik denk dat dat inderdaad wel meevalt, als het water regelmatig ververst wordt.

Volgens de onderzoeken is het zuurstof. Er wordt dus wel aangeraden om geperste sinasappel direct op te drinken, maar de druppels voor de cavia's zijn zo bewerkt dat ze juist geschikt zijn om in water te geven.

Overigens kun je je cavia ook (rode) paprika geven. Daar zit heel veel vitamine C in en ze vinden het vaak nog lekker ook. :j

maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:30

Ik heb ook te maken gehad met dit probleem. Toen ik dik 100 euro verder was bij de dierenarts, waren ze nog niet opgeknapt. Ik heb ze toen zoveel mogelijk buiten op het gras gezet en wondspray van Silverlinde gebruikt. En dat hielp toen echt goed. Wereldspul.

Hallo bokkers,

wij vangen cavia's op, die bij mensen vandaan komen die er niet meer voor kunnen of willen zorgen. Ze gaan bij ons niet meer weg, en fokken doen we er ook niet mee. De beestjes blijven hier de rest van hun leven. Als ze naar de dierenarts moeten, gaan we ook én doen wat we kunnen en wat reëel is.

Ik heb een hele kudde cavia's, en drie daarvan hebben plekjes rond hun ogen en op hun oren.
Met 1 ben ik naar de dierenarts geweest en er is een kweek afgenomen. 4 dagen geleden ben ik gebeld door de dierenarts dat het schimmel is.

Dus ik dacht, oké dat wordt al mijn cavia's wassen en alles goed schoonmaken, dat een keer of wat achter elkaar met tussen pozen.

Punt is dat ik voor 20 cavia's dus "spul" moet hebben. Blijkt dat er bij mijn dierenarts, alleen een medicijn te krijgen is wat op 200 euro komt. Mijn dierenarts beroept zich op Cascades, het diergeneesmiddelenbesluit en de diergeneesmiddelenregeling.
Ik weet hobby kost geld en het is er ook wel. Maar als alternatieve ook helpen, waarom dan niet gebruiken.

Zelfs na bellen met Utrecht is dat het enige wat ze "mogen" geven.... Dat van de dierenarts zouden druppels zijn, die ik in het bekje moet doen en dan nog 3x er na, met een paar dagen of weken tussen tijd. Niet zeker weten of de cavia's ze ook (genoeg)doorslikken en moet ik ook nog spul halen om de garage schoon te maken. Ze leven in een grote hoek van de garage, met een gat in de muur waardoor ze zelf naar buiten en binnen kunnen.

Nu heb ik zelf al het 1 en ander opgezocht op het internet.

Zo ook over Imaverol. Ik ken het spul want ik gebruik het wel eens bij de paarden. Maar goed, ik heb dus aan gegeven dat ik dat wil gaan gebruiken i.p.v de medicijnen die hun voorschrijven.

Over Imaverol zegt mijn dierenarts dat ik mijn cavia's daar mee (kan) vergiftigen....Vandaar ook mijn schuld gevoel.... Toch lees ik op veel forums dat het wel gebruikt wordt. De verdunning is 1 op 49 of 1 op 50. De ene zegt in een badje ermee, andere zeggen weer; vernevelen in een plantenspuit....

Ik wil dus mijn beestjes met Imaverol gaan wassen, 1 op 49 verdeling. Moet ik dan nog op gewicht van de cavia's letten?? Ik heb een jong van 3 maand er bij maar ook meiden van een bijna een kilo.
Met Imaverol kan ik ook gelijk hun binnen verblijf en al de andere spullen schoon maken.

Tips heel graag welkom![/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:33

Linea schreef:
Vitamine C vervliegt inderdaad niet zomaar in water, maar ik geloof dat vitamine C wel een reactie aan kan gaan met chloor en hierdoor tot een andere stof veranderd. Nu bevat drinkwater vaak een klein beetje chloor dus helemaal een fabeltje is het niet. Echter, de vraag is of dat kleine beetje chloor ervoor kan zorgen dat al het vitamine C verdwijnt. Ik denk dat dat inderdaad wel meevalt, als het water regelmatig ververst wordt.


vit c in drinkwater vervliegt wel ;)

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:34

Lasca_1987 schreef:
vit c in drinkwater vervliegt wel ;)

Dat is een fabeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:36

Agossie schreef:
Lasca_1987 schreef:
vit c in drinkwater vervliegt wel ;)

Dat is een fabeltje.


Dat las ik heel veel op "het" caviaforum.. vandaar.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:40

Ik zag het inderdaad ook staan, maar als je de officiële onderzoeksresultaten leest, zie je dat het niet waar is. Wat wèl gebleken is, is dat er een reactie is met zuurstof, maar dat is met verse vitamine c (geschilde kiwi of geperste sinasappelsap) en gelukkig niet met de druppels voor de cavia. Deze druppels zijn ontwikkeld om in het water te geven. :j

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:52

oke zuurstof dus ;p Chloor was mij ooit verteld maar heb me er verder ook niet echt in verdiept. Hoe dan ook, ik geloof niet dat als je vitamine C in water doet, dit gelijk verdwenen is. Er zal vast wel verval optreden maar dat is eigenlijk met heel veel stoffen na verloop van tijd

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 09:52

Dank jullie voor het meedenken!

Gister alle beestjes gewassen met Imaverol. Daarna alles schoon gemaakt. Over 4 dagen doe ik de cavia's (en 1 Konijntje) nog eens, maar dan met de planten spuit.

Ze lopen nu al lekker buiten, en ik heb er geen 1 die er niet lekker van is..... gelukkig maar!

Oenka
Berichten: 664
Geregistreerd: 18-05-13

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:46

ik heb je een pb gestuurd

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 18:47

Oenka schreef:
ik heb je een pb gestuurd


Dank je wel!

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:01

Afbeelding
Zo zitten ze bij elkaar in de schuur ;) Ik heb er een klamboe overheen tegen de vliegen.Zo kan lekker het raam en de deur open.

Afbeelding
Hier zijn ze ff aant koeien....
Dit is 1 kant van de tuin met gras. Zo kunnen we ze van huis uit zien.

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:24

ik zou zeggen, kijk of je ze apart kunt neer zetten
en ja de dierenarts wilt altijd dure medicijnen voorschrijven

Lasca_1987 schreef:
Agossie schreef:
Ik heb toen vitamine druppels voor in het water bij de dierenwinkel gehaald. Waren echt niet duur en de cavia's knapten snel op.


Maar zoals ik zei; in het water vervliegt het. Je kan beter een tabletje in t bekje geven.


valt wel mee, want ik gebruikte dat ook voor de cavia's, en het water werd dan geelachtig en dat verdween niet zo maar.
ik weet niet wat je precies bedoeld met vervliegen

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:28

Gezellige boel daar bij je caven :) hoop dat het allemaal snel onder controle is!

dancertje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:29

wij gebruiken op de praktijk ook gewoon daktarin creme

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:30

mijn cavia's hadden ook alle 6 schimmel, en ik heb daar cavia beaphar voor schurft voor gebruikt.
binnen een week was het zo goed als over

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:30

Op de universiteit in Gent schrijven ze inderdaad Daktarin crème voor bij schimmel.
Vitamine C is niet heel stabiel, want ook in een zak vit. C korrels gaat het ook verloren als de zak te lang open is.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:32

Imaverol kan prima, 1 op 50 verdunnen en 1x in de 4 dagen de cavia's in een badje ermee doen. Ook het hok 1x per 4 dagen ontsmetten met Imaverol, en dat 4x.

Werkt naar mijn ervaring beter als schimmelzalf.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:33

X_Sam_X schreef:
mijn cavia's hadden ook alle 6 schimmel, en ik heb daar cavia beaphar voor schurft voor gebruikt.
binnen een week was het zo goed als over


Als jouw cavia's schimmel hadden zou de anti schurft niet helpen, dan hadden ze waarschijnlijk gewoon schurft, is soms moeilijk uit elkaar te houden


Ps: als je je cavia's extra vitamine c wil geven, kun je beter gewoon paprika geven, of vitamine c pilletjes met sinaasappelsmaak bv.
Laatst bijgewerkt door Wilma op 09-06-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:34

Misschien kun je het dan combineren. Dat je de zalf inderdaad rond de oogjes en oortjes gebruikt en de rest met Imaverol.

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: Schuldgevoel bij gebruik van Imaverol voor me cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:10

Ik zou wel uitkijken met die schimmelcreme van de etos of daktarin. Het is een best wel heftige creme met veel hormonen en lijkt me écht niet verstandig dit vlak bij de ogen of de gevoelige huid te smeren. Ik loop bij een dermatoloog en mag helemaal geen schimmelzalf meer gebruiken omdat je huid er heel snel dunner van wordt. Ik weet dat cavias geen mensen zijn maar wilde het toch even zeggen :)

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:13

R00s schreef:
Ik zou wel uitkijken met die schimmelcreme van de etos of daktarin. Het is een best wel heftige creme met veel hormonen en lijkt me écht niet verstandig dit vlak bij de ogen of de gevoelige huid te smeren. Ik loop bij een dermatoloog en mag helemaal geen schimmelzalf meer gebruiken omdat je huid er heel snel dunner van wordt. Ik weet dat cavias geen mensen zijn maar wilde het toch even zeggen :)


Klopt...
Ik zie dat het Imaverol al goed helpt, dat ik ook geen creme er bij gebruik.