Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:Kuggur schreef:Gisteren heeft Gláma, mijn border collie, onderweg een jonge weidevogel gesnackt, ik hoorde een PIEP, en zag de pootjes nog net uit haar bek steken...Tsja, barf au naturel.
Een lam grijpen daarentegen is volkomen onacceptabel, ze weet dat ze dat niet mag, zou ze één van onze aanvallen zou zware correctie volgen. Als ze één van de buren zou doden is dat hoogstwaarschijnlijk het einde van de betreffende hond.
Maar ik hoef me daar niet echt zorgen over te maken, ze is een getrainde drijfhond, en weet hoe ze zich heeft te gedragen tav schapen, paarden etc.
Dit vind ik dus niet kunnen. Jouw hond hoort geen jonge weidevogels te vangen en op te eten. Veel van deze vogels zijn beschermd en hebben het al lastig zat.
Ja, voor jouw hond is het de natuur, maar je hebt de hond in huis genomen en dan zorg je ook maar dat je bepaalde delen van die natuur onder controle hebt.
die werden gegarandeert gevangen en zwaar beschadigd of gedood. En niet te voorkomen als ze in de tuin kwamen als zij er ook liep. 2 hebben het niet overleefd (overigens wist de eigenaar dit en was er niet rouwig om, beide katjes waren zwaar ziek bleek) Een aantal zwaar gewond waarvan we de eigenaar nooit hebben kunnen achterhalen. Kuggur schreef:_San87_ schreef:
Dit vind ik dus niet kunnen. Jouw hond hoort geen jonge weidevogels te vangen en op te eten. Veel van deze vogels zijn beschermd en hebben het al lastig zat.
Ja, voor jouw hond is het de natuur, maar je hebt de hond in huis genomen en dan zorg je ook maar dat je bepaalde delen van die natuur onder controle hebt.
Och, tot op zekere hoogte heb je gelijk, als ik mijn hond zou toestaan (aanmoedigen?) haar eten bijelkaar te jagen. Dit is dus niet het geval.
Ze liep naast mijn paard, en struikelde min of meer over haar slachtoffer, en zoals ik schreef, ik hoorde "piep" en ze was al door geslikt.
Zou ik tijdig merken dat ze van start gaat om iets te vangen wordt dat natuurlijk onmiddelijk voorkomen (en ze staat strak genoeg onder appél dat dat geen probleem is).
Ander punt is dat één weidevogel meer of minder hier niet zoveeel uit maakt, het is een beetje andere omgeving dan dat dichtbevolkte lapje grond "Nederland". Wat denk je hoeveel onze stalkat er in het seizoen vangt?
Ibbel schreef:Katten en honden jagen vooral op groenvoer-eters. Daarom jagen ze helaas niet of nauwelijks op mollen en eten ze ze al helemaal niet op. Heel af en toe vind ik wel een dooie, dan hebben ze kennelijk extra hun best gedaan, maar ik wilde dat ze fanatieker waren. Ook spitsmuizen worden wel gevangen maar niet opgegeten door de katten. Dat schijnt niet goed in hun dieet te passen omdat het insekteneters zijn.

Jette schreef:Maar zijn veel mensen tegen het vangen van muisjes etc? Gaat het tegen je gevoel in? Hoor het niet? Is het ongezond? Of wil je dat gedonder gewoon niet?
Kitty1985 schreef:Een jachthond is gefokt om te jagen, en je kan het hem ook niet kwalijk nemen als hij dat doet.
Hij kan nog zo goed onder appél staan.....het kan altijd gebeuren.