Honden die jagen/beestjes vangen, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Honden die jagen/beestjes vangen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:42

Katten en honden jagen vooral op groenvoer-eters. Daarom jagen ze helaas niet of nauwelijks op mollen en eten ze ze al helemaal niet op. Heel af en toe vind ik wel een dooie, dan hebben ze kennelijk extra hun best gedaan, maar ik wilde dat ze fanatieker waren. Ook spitsmuizen worden wel gevangen maar niet opgegeten door de katten. Dat schijnt niet goed in hun dieet te passen omdat het insekteneters zijn.

Hier heb ik uiteindelijk meer schade van de honden die de mollengangen helemaal uitgraven (want op zich is het wel leuk om achter iets bewegends aan te gaan) maar vangen doen ze die krengen helaas nauwelijks.

Als een konijn zo dom is de tuin in te huppelen kan-ie ook de pech hebben het niet te overleven. De tuin is afgezet met gaas, dus de honden kunnen er niet uit. Zolang de konijnen niet zo stom zijn naar binnen te huppelen is er dus niets aan de hand.

En verder ga ik er van uit dat wat gevangen wordt door die sukkels van me ook niet gezond was. Anders ontkomen ze wel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:02

_San87_ schreef:
Kuggur schreef:
Gisteren heeft Gláma, mijn border collie, onderweg een jonge weidevogel gesnackt, ik hoorde een PIEP, en zag de pootjes nog net uit haar bek steken...Tsja, barf au naturel.
Een lam grijpen daarentegen is volkomen onacceptabel, ze weet dat ze dat niet mag, zou ze één van onze aanvallen zou zware correctie volgen. Als ze één van de buren zou doden is dat hoogstwaarschijnlijk het einde van de betreffende hond.
Maar ik hoef me daar niet echt zorgen over te maken, ze is een getrainde drijfhond, en weet hoe ze zich heeft te gedragen tav schapen, paarden etc.

Dit vind ik dus niet kunnen. Jouw hond hoort geen jonge weidevogels te vangen en op te eten. Veel van deze vogels zijn beschermd en hebben het al lastig zat.

Ja, voor jouw hond is het de natuur, maar je hebt de hond in huis genomen en dan zorg je ook maar dat je bepaalde delen van die natuur onder controle hebt.

Och, tot op zekere hoogte heb je gelijk, als ik mijn hond zou toestaan (aanmoedigen?) haar eten bijelkaar te jagen. Dit is dus niet het geval.
Ze liep naast mijn paard, en struikelde min of meer over haar slachtoffer, en zoals ik schreef, ik hoorde "piep" en ze was al door geslikt.
Zou ik tijdig merken dat ze van start gaat om iets te vangen wordt dat natuurlijk onmiddelijk voorkomen (en ze staat strak genoeg onder appél dat dat geen probleem is).
Ander punt is dat één weidevogel meer of minder hier niet zoveeel uit maakt, het is een beetje andere omgeving dan dat dichtbevolkte lapje grond "Nederland". Wat denk je hoeveel onze stalkat er in het seizoen vangt?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:51

heb er niks op tegen, ben blij met de jager hier in de buurt en zijn drentse patrijs die mij de ganzen en eenden levert :P
mijn teef vangt muizen en als ze de kans krijgen ook ratten maar dat probeer ik altijd tegen te houden.. vind die dingen dood eng ben altijd bang dat ze gebeten worden ofzo haha

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:57

ik ben er geheel op tegen dat ze bij mij iets vangen.Muisjes in de stal kan ik niet veel aandoen.
Andere dieren krijgen ze een flinke brul.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:05

Muizen of als ze ze tegenkomen ratten kan ik mee leven. Van andere dieren blijven ze wel af gelukkig. Eens heeft een oude kruising herder van ons eens een mol gevonden. Hij kwam ermee aan, beestje keefde nog. Heb hem teruggezet in de molshoop. Hij is ook al eens met een haan aan komen lopen die over het hek gekomen was en op het losloopgebied rondstapte. Ook deze was nog onbeschadigd. Die ook weer teruggezet in zijn verblijf.

Muizen en ratten doodde hij wel meteen, en was er goed in ook. Deze kunst had hij van onze oude hond aangeleerd en op zijn beurt weer doorgegeven aan onze oude russel. En zij heeft het onze kruising border/greyhound weer geleerd en die heeft het onze kruising russel weer aangeleerd. Allemaal erg goede muizenvangers en doders. De interesse is er vanaf op het moment dat ze dood zijn. Het is ook vangen, schudden en klaar.

Van de rest moeten ze afblijven, alleen vliegen mogen ook wel. Gelukkig is het meeste wel redelijk tot goed wildrein. De egels hier in de tuin kunnen veilig rondscharrelen. Ze worden hooguit wat verbaasd besnuffeld door een grote neus. Alleen voorbij rennende konijnen levert soms een probleem op, maar meer leuk het beweegt dan jacht. Vangen doen ze niet, en ook er lang achteraan vliegen is niet aan de orde.

Alleen onze oude russel was een beetje een probleem dier daarin. Die was op muizen na perfect wildrein. Alleen niet voor katten :o die werden gegarandeert gevangen en zwaar beschadigd of gedood. En niet te voorkomen als ze in de tuin kwamen als zij er ook liep. 2 hebben het niet overleefd (overigens wist de eigenaar dit en was er niet rouwig om, beide katjes waren zwaar ziek bleek) Een aantal zwaar gewond waarvan we de eigenaar nooit hebben kunnen achterhalen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:42

Ik denk dat de loslopende katten meer dieren uitmoorden dan de gemiddelde hond. Ik zou mijn hond wel straffen buitenshuis als hij een dier pakt, maar op zijn territorium dus de tuin ofzo niet denk ik. De hond van mijn moeder heeft een keer letterlijk een kat de tuin uit geslingerd. Tsja ik heb zoiets van dan moet die kat maar niet in de tuin komen.
Ik heb vroeger cavia's buiten gehad op eigen terrein, nou die hadden vaak zat krassen omdat ze aangevallen werden door katten! Die staken gewoon de poten door de tralies heen! Dat vind ik veel erger!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:48

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Dit vind ik dus niet kunnen. Jouw hond hoort geen jonge weidevogels te vangen en op te eten. Veel van deze vogels zijn beschermd en hebben het al lastig zat.

Ja, voor jouw hond is het de natuur, maar je hebt de hond in huis genomen en dan zorg je ook maar dat je bepaalde delen van die natuur onder controle hebt.

Och, tot op zekere hoogte heb je gelijk, als ik mijn hond zou toestaan (aanmoedigen?) haar eten bijelkaar te jagen. Dit is dus niet het geval.
Ze liep naast mijn paard, en struikelde min of meer over haar slachtoffer, en zoals ik schreef, ik hoorde "piep" en ze was al door geslikt.
Zou ik tijdig merken dat ze van start gaat om iets te vangen wordt dat natuurlijk onmiddelijk voorkomen (en ze staat strak genoeg onder appél dat dat geen probleem is).
Ander punt is dat één weidevogel meer of minder hier niet zoveeel uit maakt, het is een beetje andere omgeving dan dat dichtbevolkte lapje grond "Nederland". Wat denk je hoeveel onze stalkat er in het seizoen vangt?

Dat heb je er in de eerste instantie niet bij gezet, he. Je zei enkel dat je hond een weidevogel opgegeten heeft en daar reageer ik op.

En ik had niet door dat je in IJsland woont.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:46

Precies, daarom verduidelijkte ik de zaak even.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:40

Maar zijn veel mensen tegen het vangen van muisjes etc? Gaat het tegen je gevoel in? Hoor het niet? Is het ongezond? Of wil je dat gedonder gewoon niet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:17

Beide niet op tegen, en ook hier een jachthond en een terrier, beide staan onder appel en hebben nog nooit wat opgegeten of doodgemaakt wat niet in hun voerbak ligt, (tenminste niet bij mij, de terrier heb ik overgenomen van iemand omdat hij thuis geregeld ontsnapte (lees kinderen lieten het hek open) en dan in het dorp wel eens een kip/konijn gejaagd heeft en doodgemaakt?), maar hier hebben ze niet de mogelijkheid om weg te komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:22

Ibbel schreef:
Katten en honden jagen vooral op groenvoer-eters. Daarom jagen ze helaas niet of nauwelijks op mollen en eten ze ze al helemaal niet op. Heel af en toe vind ik wel een dooie, dan hebben ze kennelijk extra hun best gedaan, maar ik wilde dat ze fanatieker waren. Ook spitsmuizen worden wel gevangen maar niet opgegeten door de katten. Dat schijnt niet goed in hun dieet te passen omdat het insekteneters zijn.

Dus dat is het punt, omdat het insecten/wormen eters zijn smaken ze niet lekker :)*

De stalkatten hadden deze week maar liefst 3 mollen te pakken, maar hebben ze inderdaad niet opgegeten (dat wil zeggen, eentje geprobeerd en niet lekker gevonden dus de andere twee zo gelaten). Ik vroeg me al af waar dat door kwam :D

Ik vind het een beetje vreemd als wel van een kat geaccepteerd wordt dat ze dieren vangen, maar van honden niet.

De grens ligt voor mijn gevoel bij 'jagen op plaagdieren' (ratten, mollen, muizen, duiven) en 'jagen op alles wat los en vast zit' (lammetjes, het tamme konijn van de buren dat gewoon in zn eigen ren zit).
Met het eerste geen enkel probleem, met het tweede vraag ik me af of desbetreffende hond (of kat) niet een (her)opvoedingscursus nodig heeft danwel gewoon heel strak gehouden moet worden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:13

Hier lopen ze op een afgesloten terrein van 3 hectare en de terriër vangt zo nu en dan konijnen. 2 van de jachthonden vreten ze vervolgens op. Ben er niet gek op, maar het gebeurt meestal als ik er net niet bij ben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:46

Jette schreef:
Maar zijn veel mensen tegen het vangen van muisjes etc? Gaat het tegen je gevoel in? Hoor het niet? Is het ongezond? Of wil je dat gedonder gewoon niet?

Vind het vies en ongezond. Je weet nooit of ze gif hebben gehad. Vandaar dat ze het hier gewoon niet mogen. Plus dat mijn oudste DH als jonge hond een muis heeft ingeslikt en deze er door de dierenarts aan de achterkant uitgehaald moest worden in stukjes (bot) en hij daar enorm veel pijn heeft gehad en een dierenarts trauma. Sinds dien word hier niks gevangen. Zelfs de kat heeft geleerd alleen muizen en ratten en verder niks.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:52

Kitty1985 schreef:
Een jachthond is gefokt om te jagen, en je kan het hem ook niet kwalijk nemen als hij dat doet.
Hij kan nog zo goed onder appél staan.....het kan altijd gebeuren.

daarbij zit wel verschil in de echte jacht en jachttraining. Met echt jacht wordt er van de hond inderdaad meer gevraagd dat hij mee meedenkt in wild opjagen en dergelijke. Bij jachttraining gaat het hierbij meer om juist onder het appel staan en gaat het meer op het ophalen van het wild. Daarbij heb je dus het verschil met de retrievers en de lopende honden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:54

Mijn vriend is jager en onze hond gaat mee op konijnenjacht, ganzenjacht ed
Maar een ongeleid projectiel is het beslist niet. Ik heb mijn konijnen thuis los in de tuin lopen, we hebben ook katten waar ze mee op de bank ligt. Als ik haar mee heb met paardrijden of fietsen en ze ziet een wild konijn en ik zeg hierkomen dan doet ze dat. Een goed opgevoede jachthond die daarbij dus ook genoeg beweging en geestelijke uitdaging krijgt zie ik hier nooit moorden, het zijn altijd de honden van particulieren die 1 x per dag uitgaan die hier achter de schapen aangaan... En dan zo'n schreeuwend baasje erachteraan die 9 van de 10 keer tegen jacht is. Ik vind dat hypocriet of op zijn minst maakt onbekend onbemind. Schadebestrijding is bovendien gewoon nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:55

Onze hond is trouwens een kruising en doet alles, opjagen, nazoeken ed