Ik vang al jaren aidskatten op, Even mezelf gequote, want op het asiel waar ik vrijwilliger ben kreeg ik onlangs dezelfde vraag, nest weggehaald bij een boer, kater in moeten laten slapen vanwege aids, moederpoes ook doodziek, kittens testten +, maar die waren pas 5mnd. Ik heb ze toen geadviseerd een paar mnd te wachten en opnieuw te testen, resultaat; allebei negatief !!!!:
Een moeder kan Fiv slechts aan haar kittens doorgeven als ze net besmet is, dus actief een besmetting door de kater die in haar nek bijt/gevecht tijdens de dracht. Aids is bij katten niet via sperma door te geven namelijk. Tijdens de eerste infectie maken ze een periode door van koorts/algemene zwakheid en vaak ook niet eten. Heeft ze al langer FIV dan komt besmetting van de kittens nagenoeg niet voor (enige mogelijkheid is dan tijdens de bevalling).
Echter de antistoffen van een fiv moederpoes worden wel via de melk in het kitten gebracht en dit kan tot een leeftijd van 9mnd een vals positieve snaptest geven.
Fiv/aids komt in 98%vd gevallen voor bij katers (vechten) bij poezen kan het ook voorkomen- maar is vrij zeldzaam. En dan is het voor een Fiv+ moederpoes (die al langer besmet is) vrijwel onmogelijk om de aids aan haar kittens door te geven.
Een kater bijt echter wel in het nekvel van een poes tijdens de dekking en zo kan Fiv wel overgedragen worden. In de praktijk is dit echter veel moeilijker dan via de vecht "route".
Onderling (ivm je andere katten) is aids moeilijk overdraagbaar indien het een "stabiele" groep is die niet vechten. Het is niet besmettelijk via drink-eet bakjes (in tegenstelling tot leukemie!) Ik heb al jaren mijn Fiv - katten tussen de Fiv+ katten lopen en er is er bij mij nog nooit een besmet geraakt- dit controleer ik via snaptesten- een negatieve snaptest is vrijwel 100% betrouwbaar- een positieve snaptest is voor 80% betrouwbaar, dan moet je dus controle doen via een western blott test (ik heb doorgaans los van de kittenopvang 6-8 katten in huis, die ook allemaal medische problemen hebben) Wel nadruk op "stabiele" groep- vechtersbazen kan ik hier NIET gebruiken