Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:32

+:)+

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:33

Wij hebben onze konijnen destijds ook bij de dierenwinkel weggehaald (en ook nog twee voedsters samen, dus volgens mij heb ik zo'n beetje alles fout gedaan wat volgens de konijnengoeroe's niet goed is :+) en ze zijn zo'n 10 en 11 jaar oud geworden :) Nooit ziek geweest, nooit ruzie gemaakt. Maar als ik andere verhalen hoor over konijnen die uit dierenwinkels komen is mij wel duidelijk dat wij gewoon enorm veel geluk hebben gehad en zal ik ook nooit meer een konijn uit een dierenwinkel halen :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:36

Ik vind het wel een beetje *slik* dat nu weer alle dierenwinkels op de korrel genomen worden. Weer een schop voor de dierenwinkels die zo hard hun best doen om alles op orde te hebben. Het negatieve imago blijft in stand gehouden. In plaats kan af en toe eens een verhaal gebracht worden van zo een dierenwinkel die het wel op orde heeft. Een klopje op de schouder doet soms meer dan een trap tegen de schenen. ;)

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:38

Mijn konijntje van de dierenwinkel heeft anders al 3 jaar een hartstikke goed leven met een soortgenoot?

Ik snap je topic niet.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:40

Ik weet nog wel dat ze vroeger ook puppy's en kittens verkochten in dierenwinkels..
Blij dat die tijd voorbij is! Van mij mag de verkoop van alle levende dieren in dierenwinkels wel stoppen..
Dat voorkomt dat mensen een impulsaankoop doen. Ook ik sta continue bij de beestjes te kijken
als ik in een dierenwinkel of tuincentrum ben!

Misschien nog enkele uitzonderingen, maar dan onder strenge welzijnsregels!
Zowel voor verkoper als voor koper.

Natuurlijk kan het ook voorkomen dat konijnen bij een particulier vandaan minder goed terecht komen, maar
in dat geval hebben mensen zich vaak wel wat beter verdiept in de diersoort.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:39

Helaas kan een verkopen niet in het hoofd van een koper kijken en ook niet in zijn tuin of huiskamer.

Leuk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=m4z_Mrg-lpc

Denk trouwens dat men het vrij verkeerd begrijpt. Die mensen die natuurlijk die dieren allemaal loslaten in een bos zullen niet op een forum zitten voor dierliefhebbers.
Maar helaas houdt men wel de broodfokkerij in stand....
En dat is ook een reden om geen dier bij een dierenwinkel te kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:52

Maar komt een asiel wel thuis kijken dan? Die moet er ook maar op vertrouwen dat het goed komt immers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:55

vuurneon schreef:
Maar komt een asiel wel thuis kijken dan? Die moet er ook maar op vertrouwen dat het goed komt immers.

Het asiel in Schagen waar ik met mijn ex-huisgenoten een kitten ophaalde doet dat wel. Ze houden controles en je tekent een contract dat het dier weer wordt 'afgepakt' als er niet voor gezorgd wordt.

Gini

Re: Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:04

Zeer zelden dat een asiel op geregelde tijdstippen komt kijken. Is ook bijna niet te doen. Dus nee, ook een asiel weet niet of het dier langdurig goed terecht komt.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:41

Wij zijn door het asiel één keer gebeld om te vragen hoe het gaat met de kat en we hebben haar sinds 3 maart. De kip ( :+ ) die we nu al anderhalf jaar hebben, hebben ze nooit meer naar gevraagd :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:47

Misschien hoe kleiner het asiel, hoe meer ze het doen. Of misschien omdat wij een studentenhuis waren :=

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:20

Wij vragen meestal om foto's van de verblijven en we krijgen ook heel vaak foto's toegestuurd :).
Maar helaas kunnen wij ook niet iedereen na gaan lopen. Vooral mensen die 200 km ver rijden voor een konijnen koppeltje... om daar te gaan kijken zit er voor ons niet in. Is ook onbegonnen werk.

Maar je merkt meestal echt eraan hoe mensen omgaan met de dieren en vertellen dat ze er echt de liefde voor hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:22

Laptopmuis schreef:
Maar je merkt meestal echt eraan hoe mensen omgaan met de dieren en vertellen dat ze er echt de liefde voor hebben.

Laat ik nou eens filosofisch doen: liefde voor dieren wil niet automatisch zeggen dat de dieren het goed (gaan) hebben.

Dat weet je gewoon nooit. Kijk je soms eens naar Animal Rescue? Wat doen die mensen wanneer hun verwaarloosde dieren in beslag genomen worden? Zeggen die: ja, ik heb er niet voor gezorgd zoals het moet, neem ze maar mee. Nee, die mensen zeggen: ik zie mijn dieren graag, ik doe wat ik kan voor ze, ze komen niets tekort.

Je hoopt dat je merkt dat je ziet of mensen echt liefde voor dieren hebben, maar in de realiteit, is het puur gis- en gokwerk.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:25

carr_friesje schreef:
Is dat alles?
Interessant, en vooral nuttig topic zo! :j +:)+

:j

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:37

Maar ik vraag me dan altijd af hoe mensen die een verbod op mp en dierenwinkels het dan wel voor zich zien?

Lijkt mij beter als serieuze fokkers en opvangen gaan samenwerken met dierenwinkels.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:46

Ik ben het helemaal eens met dat dieren niet in winkels thuis horen, maar ik vind het wel grappig om te zien dat er foto's van konijnen tussen staan, die bij mij in de cavia opvang gebracht zijn en die ik doorgebracht heb naar een konijnen opvang. En dat de opvang nu foto's van ze doorstuurt alsof deze dieren op straat gedumpt zijn door mensen, terwijl daar dus niks van waar is. En dat weten de mensen van de opvang ook héél goed :Y)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:13

Met welke boodschap heb jij ze dan afgegeven? Heb jij eerlijk verteld dat mensen er afstand van gedaan hebben bij jou? Want alle opvangen in die lijst vragen afstandsgeld van de eigenaar. Behalve mensen van de dierenambulance die dieren vinden op straat kunnen daar gratis de dieren naartoe brengen (vanuit de dierenambulance dan). Daar vragen ze geen kosten van.

Wij geven trouwens iedereen die bij ons een konijn adopteert een brief mee over de verzorging van het konijn of van de cavia. Staat alles duidelijk in vermeld qua ruimte, gezondheid en dat het groepsdieren zijn en ze ongelukkig zijn alleen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:25

Ben je nou echt serieus of probeer je reacties uit te lokken hier?

Het is helemaal niet waar dat dierenwinkels van broodfokkers kopen. De meeste/ heel veel winkels (en ja, ook die enorme winkelketen Pet's place :D) kopen hun jonge dieren bij hobbyfokkers/particulieren. En ze zoeken vaak (of bijna altijd) personeel met een opleiding voor dieren, tenzij ze echt helemaal niemand kunnen vinden die geschikt is. Dat zal per regio vast wat verschillen, maar goed.

Dat mensen niet zo gemakkelijk en dier moeten aanschaffen ben ik zeker met je eens. En een stukje voorlichting is ook nooit weg. Maar geven jullie alle konijnen als duo mee? Want ik hoor hier regelmatig mensen die 1 konijn uit de opvang halen, die dus lekker eenzaam zit te wezen daarna :O

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:32

Laptopmuis schreef:
Met welke boodschap heb jij ze dan afgegeven? Heb jij eerlijk verteld dat mensen er afstand van gedaan hebben bij jou? Want alle opvangen in die lijst vragen afstandsgeld van de eigenaar. Behalve mensen van de dierenambulance die dieren vinden op straat kunnen daar gratis de dieren naartoe brengen (vanuit de dierenambulance dan). Daar vragen ze geen kosten van.

Wij geven trouwens iedereen die bij ons een konijn adopteert een brief mee over de verzorging van het konijn of van de cavia. Staat alles duidelijk in vermeld qua ruimte, gezondheid en dat het groepsdieren zijn en ze ongelukkig zijn alleen.

Ik heb bij de dierenambulance gewerkt en in combinatie met mijn eigen opvang, ben ik zo in contact gekomen met de opvang waar de konijnen naar toe zijn. Op die manier heeft de opvang de konijnen gratis aangenomen, aangezien ze bij hun meer kans hadden op een nieuw huis dan via een caviaopvang (Waar je dus niet zoekt naar een konijn).

Waarom zou ik de naam van mijn opvang op het spel zetten, door te liegen over hoe ik aan die konijnen kom?

Ennuh... Denk je nou dat IK die konijnen bij de opvang gedumpt heb, om er niet voor te hoeven betalen? Dat is echt belachelijk.

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:38

caroline_max schreef:
Maar geven jullie alle konijnen als duo mee? Want ik hoor hier regelmatig mensen die 1 konijn uit de opvang halen, die dus lekker eenzaam zit te wezen daarna :O

Is dat zo? Ik heb op dit moment 2 konijnen, een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Vrouwtje is 8, mannetje is 6. Als één van beiden komt te overlijden, zal ik toch op zoek gaan naar één konijn, die ik dan wil koppelen met het overgebleven konijn. En dan ga ik dus naar de opvang voor één konijn, niet voor een duo, want dan heb ik ineens drie konijnen..

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:42

Vind het niet terrecht dat alle dierenwinkels over 1 kam geschoren worden.
Ik heb een tijd lang op de dierenafdeling van een tuincentrum gewerkt.
Ik kende de leverancier van de dieren, ben ook al eens bij hem geweest en heb zelfs contact gehad met de
" fokkers".
Wij vonden t ontzettend belangrijk dat de dieren er netjes bij zaten: niet teveel dieren in een hok, wekelijks alles schoonmaken, gemengde groepen zonder dat er ruzie ontstaat.
Ook hadden alle cavia's huisjes om in te verstoppen en overal lag wel wat speelgoed voor de dieren.

Helaas hadden wij ook al eens (per ongeluk) nestjes daar. Wat ik absoluut niet goed wil praten, maar dan zorgden we er wel voor dat moeder met jongen apart zat en de dieren ook lang genoeg bij moeder bleven.

In het verleden heb ik ook al eens konijnen in een dierenwinkel gekocht ( niet die waar ik werkte). Zal het nooit meer doen. Heb die konijnen niet met plezier gehad en uiteindelijk met een konijn van mn schoonmoeder geruild.
Toen mijn geholpen ram overleed en mijn voedster alleen achter bleef heb ik haar laten dekken en de jongen gehouden. Waardoor ik nu een zeer fijne groep heb.

T belangrijkste is imo om nieuwe dieren- eigenaren te informeren, voordat ze dieren aanschaffen.
En ja, in de dierenwinkel waar ik werkte weigerde ik gerust om mensen een dier te verkopen als ik t niet vertrouwde.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:44

caroline_max schreef:
Ben je nou echt serieus of probeer je reacties uit te lokken hier?

Het is helemaal niet waar dat dierenwinkels van broodfokkers kopen. De meeste/ heel veel winkels (en ja, ook die enorme winkelketen Pet's place :D) kopen hun jonge dieren bij hobbyfokkers/particulieren. En ze zoeken vaak (of bijna altijd) personeel met een opleiding voor dieren, tenzij ze echt helemaal niemand kunnen vinden die geschikt is. Dat zal per regio vast wat verschillen, maar goed.

Dat mensen niet zo gemakkelijk en dier moeten aanschaffen ben ik zeker met je eens. En een stukje voorlichting is ook nooit weg. Maar geven jullie alle konijnen als duo mee? Want ik hoor hier regelmatig mensen die 1 konijn uit de opvang halen, die dus lekker eenzaam zit te wezen daarna :O

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
SG graag zou ik je willen uitnodigingen om eens een dag mee te lopen bij ons in de Pets Place.
Ook wij doen dingen met een bepaalde gedachten gang. Het is niet zo zwart/wit als je dat hier omschrijft.

Vaak gaan mensen bij ons de deur uit met veel informatie (van bv. LIGC) voordat er wordt overgegaan tot koop van een huisdier.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:45

Er zijn ook genoeg goede dierenwinkels met personeel die wel verstand van zaken hebben.
Vroeger kochten wij ook daar onze konijnen/cavia's/hamsters.
Nu heb ik twee konijnen zitten die van een konijnenopvang komen.
Puur omdat ik nu beter weet en ze dan liever zo koop.
Ik heb een vrouw en gecastreerd mannetje samen in een kippenhok zitten.
Mocht er een van de twee dood gaan dan doe ik het weer precies zo :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:57

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het echt helpt tegen inpuls aankopen als dierenwinkels geen kleine huisdieren meer verkopen. Er zijn immers ook nog zoveel mensen die te makkelijk een hond of kat kopen. Ik denk eigenlijk dat het nuttiger is als de dierenwinkels en goede fokkers gewoon samen gaan werken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:04

En het grootste probleem ligt nog altijd bij de mensen die voor de lol regelmatig een nestje konijnen fokken en ze gratis op marktplaats zeggen.... Je haalt sneller een schattig gratis konijn op dan een konijn waar je rond de 20 euro voor betaald.

En persoonlijk heb ik zelden schattige jonge konijnen in dierenwinkels gezien hier... Maargoed mischien is dat alleen hier.

Wat ik me trouwens afvraag Laptopmuis.... Weet de beheerder van de opvang wat jij op internet zet, met de naam van de opvang eronder?

Persoonlijk zou ik namelijk niet blij zijn met de manier waarop je dingen duidelijk maakt, met de naam van mijn opvang erbij. Echt, zou ik een konijn of cavia zoeken en ik lees jou berichten, dan zou ik jullie opvang overslaan, puur door hoe je overkomt.