Probleem met hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:21

Er komen goede tips voorbij. Daar ga ik mee aan de slag. Zo'n elektronische band (blafband?) zie ik niet zo zitten. Gaat eigenlijk tegen mijn principes in.

Wij hebben met Boris bij de dierenarts gelopen van zijn 1e tot 2e levensjaar. Hij viel alsmaar af en kregen hem niet getriggerd om te eten. Gelukkig hebben we hem nu redelijk goed op gewicht.

Ik ga ook even verder met de zoektocht naar een passende cursus voor Boris. Of eigenlijk voor mij, want ik ben diegene die het moet leren :)
Ik ben zelf wel erg consequent, maar hier weet ik gewoon even geen raad mee.

Met onze andere honden hebben we trouwens totaal geen problemen. Die luisteren zo goed dat het soms net robots zijn, haha.

We hebben sinds kort nog maar 3 honden. De "kleine" uitlaat rondjes neem ik ze normaal met zijn drieën tegelijk mee. Dat ga ik nu ook anders doen. Boris gaat vanaf nu alleen nog maar alleen mee en bij alles wat we doen ga ik trainen.
Zo kan ik ook gaan proberen zijn gewone eten te geven als beloning.

Ik heb weer even wat te doen :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:25

xJolijn schreef:
Als ik het zo lees heb je je hond wel onder controle als hij aan de riem is (vast of los), maar niet zonder. Weet je zeker dat jij niet iets aan je eigen houding veranderd? Als jij al zoiets hebt van "Ojee, een hond, en nu?" dan merkt Boris dat ook!

Onbewust doe ik dat en dat weet ik nu ook van mezelf. Dit komt omdat ik weet dat het fout gaat. En dat is ook iets waar ik aan moet werken.
Het ligt niet aan Boris. Hij kan luisteren. Heel goed zelfs. Ik moet leren hiermee om te gaan.

Rodi worst krijgt hij in kruimeltjes over zijn brokken heen. Dan eet hij wel een beetje. Zonder Rodi worst eet hij niks.

Edit: Frolic heb ik een aantal jaar geleden geprobeerd. Op advies van de dierenarts zijn we daar ook me gestopt. Hij kreeg er erg buikpijn van. Als hij Frolic had gekregen was zijn maag erg van slag en bleef de hele dag door keihard borrelen.

Brievenbus

Re: Probleem met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:08

Waarom zou je een tuig om willen doen? Tuigen zijn om te trekken...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:18

Onze hond heeft dat ook een poos gedaan. Weet je wat hielp? Een stok, sleutels of iets anders meenemen en zodra hij wegrent, dat naar hem gooien. Of je hem nu raakt of niet, hij zal toch even schrikken en op dat moment kun je hem bij je roepen. Op het moment dat hij bij je is, uitvoerig belonen en koekjes geven :j

Zo kun je het ook een paar keer proberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:17

Vivian__ schreef:
Waarom zou je een tuig om willen doen? Tuigen zijn om te trekken...

Omdat een hondennek niet gemaakt is voor een halsband en een tuig niet gemaakt is om te trekken..
:roll:

Snap écht niet dat mensen anno nu nog roepen "tuigen zijn om te trekken", dat is toch reinste onzin.
Alsof de hond denkt bij een borstband.. Gaan met die banaan!! En bij een halsband.. Netjes lopen!
Een tuig is diervriendelijker, drukt niet op de luchtpijp en slokdarm en kan zo geen schade toe brengen.
Daarbij is een tuig stabiel en geeft het comfort wanneer de situatie baad heeft bij het vastpakken van de hond.

Ts: is hond niet gek van een spelletje of speeltje ?
Wat vind hij het allerleukste om te doen? Achter jou aanrennen?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-06-13 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:20

Dit vind ik buitengewoon belachelijk gedrag van een hond. Ik heb niets tegen honden, maar dit vind ik gewoonweg niet door de beugel kunnen.

Als je hond 4-jarige meisjes van hun fietsje beukt, hou je je hond maar aangelijnd.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 04:02

Ik heb ook zo'n kwibus; luistert goed, vindt iedereen lief en ook elke hond is speelwaardig. Doet exact hetzelfde als Boris.

Hij is inmiddels 3, ook nog aanmelden voor een vervolgcursus?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 06:11

Resistance schreef:
Dit vind ik buitengewoon belachelijk gedrag van een hond. Ik heb niets tegen honden, maar dit vind ik gewoonweg niet door de beugel kunnen.

Als je hond 4-jarige meisjes van hun fietsje beukt, hou je je hond maar aangelijnd.

Heb je het topic wel gelezen???? -O-

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:34

Amorosa schreef:
Ik heb ook zo'n kwibus; luistert goed, vindt iedereen lief en ook elke hond is speelwaardig. Doet exact hetzelfde als Boris.

Hij is inmiddels 3, ook nog aanmelden voor een vervolgcursus?

Ja zeker doen, nooit te laat om te leren en van een hond die goed onder appèl staat beleef je veel plezier!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:40

Mijn Rottweiler deed dit in het begin ook. Ik heb een obessie gecreerd voor een tennisbal. Zodra hij wat zag ging ik met de tennisbal stuiteren en bleef hij heel dicht bij me in de buurt. Zodra de andere hond voorbij was gooide ik de bal ter beloning. Het werkte bij mijn hond echt fantastisch

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:14

Het probleem is dat je hond in trance raakt als hij een andere hond ziet, hij hoort jouw commando's dus simpel niet. Hij is te gefocused op die andere hond.
Dat moet je zien te doorbreken, dat hij ook in zulke situaties zijn aandacht bij jouw moet houden.
Je kan indderdaad gaan oefenen met een lange lijn, zorg dat je een lange dunne lijn aan zijn halsband hebt en zelf handschoenen aan, zorg ook dat je de gewone lijn ook aan zijn halsband hebt, dan klik je zijn eigen lijn los en houd het uiteinde van de lange lijn vast.

Als hij er vandoor vliegt geef je hem een commando bijv. (naam hond) kom terug! of kom hier! Als hij niet reageerd pak je de lijn op. Zorg dat je het commoando herhaald als hij zijn aandacht weer op jouw heeft.
Als hij terug komt belonen met hoge stem "Ow wat een braaf hondje ben jij" :P en dan even lekker opkloppen.

Niks is een grotere beloning dan een vrolijke blije baas voor de hond.

Mocht je hem niet kunnen houden aan de lijn.
Dan zou je indd. kunnen overwegen om een Teletac te gebruiken (stroomprikkel).
In mijn ogen als je hem op de juiste manier gebruikt is het een goed hulpmiddel.

Het werkt zo: Als de hond ervandoor vliegt in trance heeft roepen geen zin en heb je een middel nodig om zijn aandacht terug te krijgen, door een KLEINE stroomprikkel wordt hij uit de trance gehaald en heeft weer oog/oor voor jouw op dat moment geef je een commando, mijn ervaring is dat de hond na een paar keer door heeft wat de bedoeling is en komt netjes terug, eventueel kan je hem nog een handje helpen met de lange lijn.

Zo werkten wij op de hondenclub met terugroepen, komt inprincipe op hetzelfde neer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:24

Als je geen stroomband wilt gebruiken is er ook nog een andere, die gebruik ik nu zelf.

Er zitten 3 standen op: 1 zacht piepje, 2 korte spray (geurloos) 3 lange spray (ook geurloos). Je kunt er ook een flacon met citronella geur in doen, maar dan heeft je hond nog liever de teletac ;)
http://petsafeinnotekspraycommander.blogspot.nl/

Kost wel wat en merk dat de spray niet altijd reageert met drukken, dus perfecte timing heb je er niet mee.

Water wilt ook nog wel eens helpen, je kunt dus ook met een super soaker gaan wandelen als je goed kan richten :+

Edit: voor het belonen kun je in een compleet prikkelloze omgeving zitten (badkamer), dat wilt ook nog wel eens werken om die beloning interessanter te maken (gezien er echt niks anders te doen valt).

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:53

Mijn hond wil enkel thuis met de bal spelen, dat is best gek maar dit doet hij al sinds hij pup is.
Maar hij heeft wel een favoriet speeltje, ik kan het hier eens mee proberen.
Hij luistert wel al iets beter, op het erf of in de weilanden blijft hij wel staan of komt terug als ik hem roep.
Misschien dat ik toch nog een cursus mee ga pakken. Zelf ben ik niet met hem naar puppycursus geweest en heb ik hem zelf alles geleerd, enige dat nog even bevestigd moet worden is het onder appel staan als er een andere hond in de buurt is.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:04

Gebruik je al een hondenfluitje? Is hij gecastreerd? Wat voor ras is het?

Wij hebben een Rhodesian Ridgeback en 'weglopen' hoort eigenlijk een beetje bij dat ras. Wil niet zeggen dat je hond niet hoeft te luisteren, maar betekent wel dat je er rekening mee moet houden dat zoiets kan gebeuren.

Waar je nu vooral op moet oefenen is niet persé het belonen zelf, maar het teruggekomen. Dus terwijl je aan het wandelen bent, en er is niks aan de hand, regelmatig de hond bij je terug roepen (met naam en fluitje) en vervolgens belonen (met bijv. kaas, worst, probeer een snack te vinden die je hond lekker vindt, hoeven niet persé brokjes te zijn). Dan weer weg laten lopen. En dat dus steeds blijven herhalen. Dan leert hij dat als hij geroepen wordt, hij gelijk terug moet komen en dan wat lekkers krijgt. Bovendien horen honden je vaak niet als ze 'in trance' zijn. Of dat nou is door een andere hond of door een hert of konijn maakt niet uit. Een fluitje is op een andere toonhoogte en die horen ze vaak wel, daarmee kan je ze dus uit de trance 'snappen', en als je dan de naam roept dan horen ze je wel en komen ze terug. Dat is in ieder geval bij de meeste honden zo ;)

Succes!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:14

Ik krijg mijn tjech ook niet opgewarmd voor beloningen of een aai.
Ik kan oftewel zelf heel enthousiast worden zodat ik een beetje meer interesse opwek of dreigen en een opdonder geven. Beiden werken soms, maar blind gehoorzamen gaat hij nooit doen en daar heb ik mij intussen bij neergelegd. Hij heeft trouwens enkel een probleem met reutjes, maar als ze in elkaar hangen is het ook drama en zeker als de jouwe niet is aangelijnd. Zijn gedrag was al zo sinds pup. Op cursus ging hij zitten krabben als ik een 'lig' vroeg en languit in het gras liggen rollen als ik zit vroeg :+ Het ergste is dat hij het allemaal kent. Hij leert op 3 min een nieuw trucje bij, maar als er geen wil is is er ook geen weg. Dus nu kan die natuurlijk alle zit, lig, pootje, blijf, buiten commando's, maar hij voert ze nog altijd op zijn eigen tempo en gevoel uit, frustrerend soms, maar het hoort bij het karakter. Het is wel al veel vermindert door de jaren heen. Dat overenthousiaste op andere honden had hij ook als pup, maar eens genoeg volwassen ging het van spelen naar vechten. Nu is dit wel al veel vermindert door zijn leeftijd. Hij si ondertussen 5 en het gekste is er nu wel uit :P Mischien moet je ook nog 2-3 jaartjes wachten :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:20

HorseTopShop schreef:
Er komen goede tips voorbij. Daar ga ik mee aan de slag. Zo'n elektronische band (blafband?) zie ik niet zo zitten. Gaat eigenlijk tegen mijn principes in.

Zo'n electronische band is niet altijd een anti blafband (anti blafband kun je namelijk niet het weglopen mee corrigeren)
Die banden kun je in verschillende standen gebruiken en als je hem met de juiste timing gebruikt is er niks dieronvriendelijks aan. Het eventuele (kleine) schokje maakt juist dat hij uit de focus komt voor die andere hond. Iets dat jij graag wilt en waarna jij hem kan belonen als hij wel naar je toekomt.

De eerste keer moet je die wel in een veilige (omheinde) omgeving doen. En ja hij kan een keer piepen, maar dat is van schrik niet van de pijn. Ik heb zo'n schokje zelf een keertje gevoeld van iemand anders zijn band omdat ik het ook maar sneu vond. Het stelt echt niks voor.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:22

Ukkiee schreef:
Gebruik je al een hondenfluitje? Is hij gecastreerd? Wat voor ras is het?

Wij hebben een Rhodesian Ridgeback en 'weglopen' hoort eigenlijk een beetje bij dat ras. Wil niet zeggen dat je hond niet hoeft te luisteren, maar betekent wel dat je er rekening mee moet houden dat zoiets kan gebeuren.

Waar je nu vooral op moet oefenen is niet persé het belonen zelf, maar het teruggekomen. Dus terwijl je aan het wandelen bent, en er is niks aan de hand, regelmatig de hond bij je terug roepen (met naam en fluitje) en vervolgens belonen (met bijv. kaas, worst, probeer een snack te vinden die je hond lekker vindt, hoeven niet persé brokjes te zijn). Dan weer weg laten lopen. En dat dus steeds blijven herhalen. Dan leert hij dat als hij geroepen wordt, hij gelijk terug moet komen en dan wat lekkers krijgt. Bovendien horen honden je vaak niet als ze 'in trance' zijn. Of dat nou is door een andere hond of door een hert of konijn maakt niet uit. Een fluitje is op een andere toonhoogte en die horen ze vaak wel, daarmee kan je ze dus uit de trance 'snappen', en als je dan de naam roept dan horen ze je wel en komen ze terug. Dat is in ieder geval bij de meeste honden zo ;)

Succes!

Boris is een gecastreerde Cane Corso reu. Ik heb 3 (voorheen 4) Cane Corso's. Ik ken het ras door en door. Ze staan bekend om hun waaksheid, zijn heel koel in het hoofd, gaan door het vuur voor het hele gezin en zijn hele goede kinderhonden.
Ze luisteren alle drie perfect. Alleen Boris in die ene situatie totaal niet.

Dat terug roepen is nooit een probleem geweest. Boris luistert perfect. Maar dus niet als hij een andere hond gespot heeft.
Dus een fluitje is ook nog een optie. Moet ik hem wel eerst leren wat hij moet doen bij de fluit. En dat is het probleem. Zolang ik hem niet kan belonen, kan ik hem vrijwel niks aanleren.

Water is inderdaad ook een goed idee. Boris haat water }:)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:28

HorseTopShop schreef:
Dat terug roepen is nooit een probleem geweest. Boris luistert perfect. Maar dus niet als hij een andere hond gespot heeft.

Dan luistert hij dus niet perfect ;) Ik zou het terugroepen met een fluitje gaan oefenen. En dus echt iets vinden wat hij lekker vind. Iedere hond vind wel iets lekker (wat hij eigenlijk niet mag hebben). Veel honden houden bijvoorbeeld van melk over hun eten. Maar een lekker plakje rosbief o.i.d. valt ook wel in de smaak. Zulke dingen moet je aan denken. Eerst met oefenen, later alleen nog voor noodgevallen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:08

Ukkiee schreef:
HorseTopShop schreef:

Dan luistert hij dus niet perfect ;) Ik zou het terugroepen met een fluitje gaan oefenen. En dus echt iets vinden wat hij lekker vind. Iedere hond vind wel iets lekker (wat hij eigenlijk niet mag hebben). Veel honden houden bijvoorbeeld van melk over hun eten. Maar een lekker plakje rosbief o.i.d. valt ook wel in de smaak. Zulke dingen moet je aan denken. Eerst met oefenen, later alleen nog voor noodgevallen.

niet alle honden zijn zo gulzig spijtig genoeg en je loopt toch niet dagelijks met een hoopje vlees in je zakken. + je noemt melk, maar honden krijgen van melk diarhee :(:)
Ts zegt duidelijk dat hij niet warmloopt voor een beloning
Dat fluitje begrijp ik ook niet goed het nut van in deze situatie. Een hond gaat echt niet plots gaan luisteren omdat er een fluitje gebruikt wordt ipv de stem. Fluitje is goed om de stem te vervangen als het grotere gebieden zijn of voor trainingen om te voorkomen dat je altijd staat te roepen en als de hond buiten stembreik is heeft het fluitje een verder bereik, maar in deze situatie snap ik niet wat het fluitje gaat toevoegen ?
Haar hond negeert haar bewust op dat moment en dat zal hij ook doen als ze fluit, danst of biefstuk zit te bakken.

Dat van het water is wel een goede, als hij echt water haat en hij krijgt een kwak water in zijn snuit iedere keer hij ervandoor wilt gaan, maar in de praktijk in het bos toch moeilijk toe te passen lijkt mij.

Wat bij mij goed werkt is om hem aan mijn voeten te laten lopen voor er eentje aankomt en op voorhand al te conditioneren "af" voor we gaan kruisen zeg maar. Dit werkt tot nu toe het beste. Of bvb doen zitten en er naast blijven staan om de andere hond door te laten. Als hij op dat moment neigt van te willen ruiken of naartoe lopen "af". Dit deed ik eerst met leiband en terwijl rukje op het touw als hij er naartoe wou springen en lukt nu al tamelijk zonder. Hangt ook een beetje af van de soort hond die we kruisen, maar ik moet wel nog altidj proberen hem voor te zijn. Dit is het moeilijkste er aan.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:16

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als onze hond er tussenuit gaat helpt het om een stok of balletje naar hem toe te gooien zodat hij uit zijn 'trans' komt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 13:33

Boris heeft echt een hekel aan water.

Hij maakt er een sport van om zo dicht mogelijk langs de slootkant te poepen. Als pup zijnde is hij een keer de sloot in gegleden terwijl hij zat te poepen. := OMG, ik lig nog steeds in een deuk als ik eraan terug denk. _O-
Nou zijn het al honden die niks met water hebben, maar Boris moet er dus echt niks meer van hebben.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:23

Nou.. dan weet je 't..

Supersoaker mee met wandelen.. :')

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:51

Als je hond niet wil komen, en je gaat hem dan natspuiten omdat hij niet komt, komt hij zeker niet meer naar je toe. Stel het jezelf zo voor: jij hebt een hekel aan water, bent wat aan het dollen met iemand en als je wegrent dan wordt je nat gespoten. Als we de verontwaardiging er even buiten laten, zou jij nog naar iemand toegaan omdat die je roept, als diegene je net heeft natgespoten? Echt niet. Terwijl als jij weet dat er appeltaart in huis is en er wordt geroepen of je binnen komt, moet je kijken hoe snel je zit!

Wat een fluitje toevoegt is dat het een hogere toon is die wij niet goed kunnen horen, maar die een hond heel snel oppikt. Haast vergelijkbaar met een stroomstootje maar dan 'hondvriendelijk' (in hoeverre een stroomstootje onvriendelijk is). De hond hoort het fluitje dus raakt uit zijn focus, als je dán zijn naam roept heb je een grote kans zijn aandacht te pakken.

Een beetje melk krijgt een hond echt geen diarree van, sterker nog in bepaalde situaties wordt het aangeraden (bijv. bij honden die weinig eten/drinken, beetje melk erdoor). En als jij een hond hebt die niet goed luistert, maar door vleesjes mee te nemen luistert hij wel (of leert hij het beter), ja dan zou ik dus iedere dag met een "hoopje vlees" in mijn zakken lopen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 06:22

De bedoeling van het water is dat zijn patroon doorbroken wordt...? Boris hoort mij echt wel. Hij is gelukkig niet doof. :)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:42

Ik heb hier ook zo'n draak die het niet kan laten om in een rechte lijn op een andere hond af te stormen. Normaal gesproken luistert ze ook goed, behalve als we in de buurt van een andere hond komen.
Ik houdt haar naast me maar als ze los loopt gaat ze op een bepaald moment er toch op af, ze kan het van enthousiasme gewoon niet laten.

Het hier komen is in dat opzicht ook geen probleem, als ze de andere hond een kusje heeft gegeven en ik roep haar komt ze vrijwel direct weer terug. Het is echter het hier blijven wat niet lukt. Op een bepaald moment kan ze zich niet meer inhouden en gaat ze toch. Een fluitje heeft dan dus ook geen enkele nut want dan is ie al onderweg 8-)

Mij is ook geadviseerd om haar of af te leiden met iets spannends als ik er voorbij wil lopen. Mocht ze wel mogen spelen van mij dan moet ik haar laten zitten totdat de andere hond heel dichtbij is, dit om haar te leren dat je geen sprint van een kilometer trekt maar dat de andere hond vanzelf dichterbij komt...