Hond als buitenhond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hond als buitenhond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:25

Als je dagelijks bezig ben herhaal je inderdaad. Je hebt al aangegeven dat je weet hoe je een hond iets moet leren in je eerdere post dus daar weet je wel genoeg van lijkt mij.
Ik reageerde alleen op die post zo omdat het daar zo lijkt alsof je maar 1x iets duidelijk hoeft te maken en dat het dan goed is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:52

meggiemeg schreef:
Ik ken veel mensen die 2 honden uit 1 nest hebben, allemaal hebben ze spijt van hun keuze.
1 pup opvoeden is al een karwei, 2 pups die elkaar leuker vinden dan de baas is nog veel lastiger.
Plus dat ze allemaal elkaar gaan uitproberen, met soms hele zware gevechten als gevolg.
En dan heb ik het over diverse rassen: golden retriever, duitse herder, cavalier king charles, grand blue de gascogne, jack russel en de old english bulldog. Bij geen van allen is het goed gegaan. De broertjes van de goldens heeft 1 het zelfs na een gevecht niet gered, was te zwaar gewond en is ingeslapen.

Meld me even om het tegendeel te bewijzen. :D
Heb twee broertjes uit hetzelfde nest, maar geen problemen gehad. En ja, opvoeden is lastiger, absoluut. Zeker als pup, rent er eentje vandoor, gaat de ander mee. Maar met consequent opvoeden kun je ze echt wel aanleren om te luisteren.

Voor wat betreft de vraag van TS, tja, ik vind het altijd sneu om 1 hond ergens rond een bedrijfspand te zien lopen, dag en nacht. Je zegt dat hij wel aandacht krijgt als jullie thuis zijn, maar hij mag niet mee naar binnen. Wil je dan een paar uur buiten met hem gaan spelen?
Ben je niet bang dat het dier ontzettend eenzaam zal worden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:09

@ meggiemeg : ik had niet echt door op welke post je juist reageerde :D

@ pinto_1: Ja, daar ben ik inderdaad wel bang voor, het idee was misschien ook om 2 van hetzelfde nest te nemen (zou dan wss voor een teefje en een reutje gaan). Ofwel misschien een herplaatser en een pup.MAar daar zijn we nog niet aan uit (zoals ik zei zijn we er zelfs nog niet aan uit of er überhaupt een hond komt :D)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:20

Duhelo schreef:
Kwa opvoeding had ik het meer over: hoe pak je het aan om een pup te laten wennen aan zoveel ruimte, is een pup van een maand of 5 bv snugger genoeg om in zijn hok te gaan liggen als hij koud heeft, of werkt dit zo nog niet?

Ze weten waar ze warmte kunnen vinden. Dit is instinctief en hoeft niet aangeleerd. Ze gaan naar de kleinste donker ruimte, zeg maar.
Ze verkennen hun ruimte in stukjes en beetjes om het hok heen en gaan steeds meer terrein gebruiken. Ook dit is natuurlijk gedrag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:22

Lusitana schreef:
Duhelo schreef:
Kwa opvoeding had ik het meer over: hoe pak je het aan om een pup te laten wennen aan zoveel ruimte, is een pup van een maand of 5 bv snugger genoeg om in zijn hok te gaan liggen als hij koud heeft, of werkt dit zo nog niet?

Ze weten waar ze warmte kunnen vinden. Dit is instinctief en hoeft niet aangeleerd. Ze gaan naar de kleinste donker ruimte, zeg maar.
Ze verkennen hun ruimte in stukjes en beetjes om het hok heen en gaan steeds meer terrein gebruiken. Ook dit is natuurlijk gedrag.

Doen ze dit ook zonder voorbeeld? (in de natuur hebben ze uiteraard hun roedel die alles voortoont en helpt. Stel dat we een of 2 van die pups nemen, zal hij in eerste instantie geen voorbeeld hebben, zal dit dan ook automatisch gaan?)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:25

Jahoor, als pup is de nieuwsgierigheid om op onderzoek uit te gaan ingebouwd.

Je zou trouwens aan een type hond kunnen denken dat een sterke erfverdedigings drang heeft, zoals een Hovawart.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:30

oh, hovawart's zijn inderdaad mooi en groot!
maarreuh, staat me bij dat die honden (half)langharig zijn. Is dat geen crime wat betreft vachtverzorging? (en dan denk ik vooral aan de winter, natte tijden, eventueel modder, ik zou wel weer zon varken hebben dat heerlijk in de modder gaat liggen rollen)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:34

dat maakt toch niet uit als hij niet binnen komt?? gewoon wachten tot ie droog is en dan borstelen.. voor een buiten hond ideaal zo n vacht

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:42

essiesilly schreef:
dat maakt toch niet uit als hij niet binnen komt?? gewoon wachten tot ie droog is en dan borstelen.. voor een buiten hond ideaal zo n vacht

hij komt niet binnen maar ik wil wel een beetje een propere hond :D (als die overdag op het terras komt moet hij wel door het huis, vandaar ook)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:45

Regelmatig borstelen houdt de vacht mooi en er zijn ook wel producten voor instant properheid hoor... Een korte vacht wordt ook gewoon modderig als hij echt in de modder gaat rollen....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:22

Lusitana schreef:
Regelmatig borstelen houdt de vacht mooi en er zijn ook wel producten voor instant properheid hoor... Een korte vacht wordt ook gewoon modderig als hij echt in de modder gaat rollen....

maar een korte vacht is wel makkelijker uit te borstelen, en het is ook een stuk simpeler om de hond in de winter ook eens te douchen indien echt nodig :D
(daarnaast, ik vrees eigenlijk dat type hovawart niet in de ligt zal passen, het is echt een heel klein liftje :D)
Nu, we zien wel waar wa op uitkomen, ik heb misschien een asielhond op het oog (kruising stafford met herder oid, zit al meer dan een jaar in het asiel en raakt niet geadopteerd. Moest die er ter zijnertijd nog zitten is dat ook een optie)
Maar ik ben blij te lezen dat honden zichzelf wel wat orienteren kwestie van verkenning van het terrein, en mits voldoende aandacht en misschien een speelkameraad het geen probleem is om de dieren buiten te houden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:16

Vacht hoef je je denk ik niet veel zorgen over te maken.
Poolsse Berghonden zijn groot en wit ( :+ ), maar heel erg smerig is-ie niet. Als ze een show hebben, krijgen ze m ook binnen een paar uur brandschoon en helemaal proper :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:48

maar je wilt een hond in de winter buiten hebben... dan moet ie toch een beetje vacht hebben vind je niet?
waarom moet ie in de lift?
lijkt me geen makkelijke kruising ..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:21

Duhelo schreef:
Na de zomer is het de bedoeling dat wij gaan verhuizen. We komen boven een winkelpand te wonen in een heel ruim appartement. Er is een terras aanwezig van 120 m².
Rondom het winkelpand is een grote "parking", die savonds hondproof afgesloten kan worden (vorige eigenaar had er een aantal rottweilers op lopen)
Het pand ligt wel langs een grote weg, maar er zijn geen huizen/buren vlakbij.
Nu zitten we een beetje te speculeren over een hond te houden, een huishond zie ik niet helemaal zitten (heel het huis ligt in parket, en we hebben twee katten, cavia's en chinchilla's) omdat de voorkeur wel gaat naar een groot ras.
Bedoeling zou zijn dat de hond snachts eigenlijk een beetje het pand bewaakt. (Daarom dat ik de hond ook niet in huis wil, daar het in de winter niet echt fair is om hem bv overdag binnen te houden, en dan snachts in de koude buiten te steken).
Nu zitten we met de mogelijkheid om ofwel beneden een kennel te maken, daar er overdag vrachtwagens en klanten op en af rijden, en dat hij snachts over het gehele pand mag loslopen. wij zijn in het weekend zowiezo thuis, en ikzelf ben maandagvoormiddag en dinsdag de volledige dag thuis, op die dagen kan hij overdag bij mij zijn, meegaan naar de paarden, etc. Er zijn drie dagen in de week dat ik 12 uur weg ben, mijn schoonmoeder zal dan regelmatig over de middag komen wandelen ermee, en uiteraard zou hij savonds ook een portie gezonde aandacht/werk krijgen.
Bij de keuze van een hond denken we ofwel aan een herplaatser (die dus geen huishond geweest is) of eventueel aan een mechelaarpup (van een vriend, zijn vandaag geboren en leven ook buiten op een boerderij).
We twijfelen wel uit 1 of 2 honden (een hond is gemakkelijker om overal mee naartoe te nemen, 2 honden vervelen zich wss minder als ze alleen zijn?) en als we er twee nemen of we voor 2 pups of voor 1 pup en 1 herplaatser zouden gaan?
Zijn er dingen dat ik vergeet? kan een pup van 12 weken direct snachts alleen over het pand rondlopen? kan dit wel? Hoe leer je een pup dat ze wel moeten waken, maar niet zomaar iedereen mogen aanvallen? (maar zich in de kennel eigenlijk niet door vreemden mag laten aanraen? of gaat dit automatisch bij een geschikt ras?)

Voor de duidelijkheid, ik heb wél ervaring met honden, maar dit waren nooit dieren die echt bedoeld zijn om te waken. Echter wil ik de eventuele toekomstige hond wel als waker hebben, maar moet hij/zij ook rustig overal mee naartoe kunnen...

is een hond ongelukkig als hij buiten moet leven (met uiteraard de voldoende ruimte, genoeg aandacht en spelmomenten, en deftige beschutting)

op zich kun je wel een her plaatser en een pup samen zetten, maar dan zou de her plaatser wel met pups om moeten kunnen gaan.
herders zijn goede waakhonden, zo iets vind ik dat je niet kunt aanleren. de ene hond is waakzamer dan de andere.
op mijn vroegere pensionstal liep een duitse herder, overdag was het een schatje, maar zodra het hekwerk dicht was kon je maar beter maken dat je weg was.

en een hond wat buiten moet leven is niet ongelukkig. mijn stiefvader train politie honden, die liggen ook buiten in een hok en onze honden zijn nooit ongelukkig geweest

succes ermee

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 00:45

Ik heb zowel herplaatsers als pups gehad vroeger. Overdag lagen ze vaak bij mij in huis of was ik met ze aan de wandel. 's Nachts lag er altijd een buiten. Ook als ik weg was lagen ze buiten. Ze hadden een ren waar ze fatsoenlijk in konden liggen. De pups hebben dit opgebouwd en de herplaatsers zijn direct naar buiten gegaan. Als je ze vanaf het warme weer al naar buiten doet en je dat zo laat wanneer de winter z'n intrede doet wennen ze daar goed aan. Heb zelf altijd herders gehad en allemaal waren ze prima waakhonden. De herplaatsers hadden wel wat meer moeite met vreemd volk dan de honden die als pup waren gekomen, maar toen die eenmaal gewend waren was ook daar niks mee aan de hand. Hoewel met alle honden getraind werd was (erf)bewaking iets wat zij van nature al mee hadden gekregen. Ik denk daardoor dat een (kruising) mechelse herder prima geschikt is voor wat je wilt. Houd er wel rekening mee dat ze een uitdaging nodig hebben. Anders gaan ze zelf werk zoeken en niet alle honden vinden werk waar de mens blij mee is ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 00:55

Ik weet het niet, klinkt voor mij niet echt als een geschikte plek voor een hond.
Je hebt dus eigenlijk alleen bestrating rond je huis? Of ook gebouwen? Wat moet er dan bewaakt worden?
Wat krijgt de hond dan voor schuilgelegenheid? En je hebt het over ergens mee naartoe nemen? Als het een waakhond is is het toch de bedoeling dat die thuis blijft als jullie weg zijn?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:28

anneliesdj schreef:
Ik weet het niet, klinkt voor mij niet echt als een geschikte plek voor een hond.
Je hebt dus eigenlijk alleen bestrating rond je huis? Of ook gebouwen? Wat moet er dan bewaakt worden?
Wat krijgt de hond dan voor schuilgelegenheid? En je hebt het over ergens mee naartoe nemen? Als het een waakhond is is het toch de bedoeling dat die thuis blijft als jullie weg zijn?

het is eigenlijk een groot pand die centraal gelegen is. Ingangen van oa het magazijn en het huis zijn achteraan. "ons" terrein gaat rondom rond het pand zeg maar. Er zit zowiezo een goed alarmsysteem, maar de hond isvoor "extra" (een blaffende hond schrikt mensen altijd af. We weten ook wel dat als het erop aankomt een hond geen partij is voor een mens, dus het effectief beschermen hoeft eigenlijk niet. Zolang mensen de hond zien en horen is het voldoende.
De winkel is 6 dagen op 7 open, dus overdag moet er geen bewaking zijn, het is vooral voor snachts.

het is idd rondom rond in asfalt, en erf is nu een stuk van ergens een 10*7 waar er aarde/onkruid staat.
Schuilmogelijkheden zijn er momenteel niet (nouja, langs de omheining zijn er lange stukken die in houtplaten staan, een deel met begroeiing. maar worden uiteraard gecreëerd als het zover is)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:48

Dan moet je idd tegen die tijd wel een paar stukken met heel ruime begroeiing maken, alleen maar steen en asfalt wordt heel erg warm in de zomer. Ik zou dan echt een stukje braak liggend grond zoeken met forse schutting en links en rechts struiken, dan kan hij altijd uit de wind, uit de zon, aarde is koel en struiken geven ook koelte af.
Hoe groot is je terrein? Want het klinkt ook te groot om bewaakt te worden, als er een grote garage oid op staat kan de hond maar aan één kant tegelijk zijn natuurlijk.

En wat ga je met de hond doen als overdag de winkel open is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:22

Een hond heeft een enorm goed gehoor en ongeacht de grootte van het terrein zal hij afgaan op verdachte geluiden.
Bewaking van honden is natuurlijk niet hetzelfde als van mensen die rondjes moeten doen om de boel te BEKIJKEN.
Honden kunnen vanaf hun slaapplek prima de wijde omgeving horen en weten waar de grenzen van hun terrein liggen en horen exact wanneer mensen of dieren daarbij in de buurt komen en zal dus op tijd bij die grens zijn om ze af te schrikken..

De meeste waakhonden liggen overdag in een kennel....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:41

Ik neem aan dat de hond bij ts overdag niet in een kennel zit, daarom vraag ik het haar ;)

En een prima gehoor hebben ze wel, maar wil niet zeggen dat ze ook echt alles kunnen horen. Groot terrein met groot gebouw erop en het is echt niet onmogelijk binnen te komen, maar dat verschilt ook per hond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:50

´sNachts is het redelijk zo niet doodstil (ligt eraan waar je zit) en horen ze echt wel alles. Daarbij kunnen ze ook goed ruiken. Ze gaan gewoon op heel andere zintuigen af.

Daarbij heeft Ts het over ook een "goed alarmsysteem", dus het is dubbel. Ze geeft aan de hond te hebben om met het blaffen al mensen af te schrikken. Daarbij heb je ook verdediging als je een hond hebt, dat geeft een alarm niet....

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:53

Wij hebben ook 'erfhonden' gehad. Eigenlijk vanaf begin af aan altijd buiten geweest. Wij zijn echte buitenmensen dus pup liep lekker mee. Gingen wij naar binnen dan werd hij in de schuur gedaan, waar ook zijn mand ligt. Dit werd uitgebouwd tot dat die overdag gewoon buiten liep, en dat alleen 's avonds de deur nog dicht gedaan werd. Later stond de schuurdeur eigenlijk standaard open en kon de hond dag en nacht alleen los. Het was niet echt een hele waakse hond, maar schrok toch veel mensen af omdat het een grote zwarte hond was en zeker wel aankwam lopen als er mensen op het erf kwamen.

Deze hond was niet alleen. Wij hadden namelijk nog wel 'huishonden' die overdag ook gewoon buiten liepen. Later hebben we nog een 'erfhond' erbij genomen. Die ging als pup zijnde eigenlijk heel gemakkelijk mee met de oude hond en begreep het allemaal veel sneller. Deze was van zich zelf wel waaks, sloeg aan als mensen langs liepen etc. Niet aangeleerd dus, maar echt karakter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 08:46

anneliesdj schreef:
Ik neem aan dat de hond bij ts overdag niet in een kennel zit, daarom vraag ik het haar ;)

En een prima gehoor hebben ze wel, maar wil niet zeggen dat ze ook echt alles kunnen horen. Groot terrein met groot gebouw erop en het is echt niet onmogelijk binnen te komen, maar dat verschilt ook per hond.

overdag zou de hond wel in een kennel komen (omdat er geen hond kan loslopen als er klanten op het terrein komen :D ) ofwel zou die overdag boven zitten op ons terras/balkon (12*7, waar er een deel van overkapt is, dus ook mogelijkheid om een hondenhok te plaaten.Maar dat moeten we nog eens bekijken ook hoe warm het komt in de zomer en of er wel constant schaduwplaatsen zijn of niet. het laatste prefereer ik om te voorkomen dat klanten hem gaan "pesten")

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:36

ben ik nou de enige die dit alles heel tegenstrijdig vind??
je wilt een goede waakhond.. maar hij moet heel sociaal zijn want je wilt hem ook meenemen
hij moet waken en sociaal zijn ... maar zit vervolgens overdag opgesloten op een klein stukje waar hij z n energie niet kwijt kan en geen contact met mensen. :S en s nachts moet hij dus rond rennen om zijn energie kwijt te raken.. je maakt dus van een dag dier een nacht dier?
hij mag niet in huis... maar moet wel met de lift in je huis? dus door je huis.
hij moet kort haar hebben omdat hij door het huis moet ... maar moet wel buiten slapen ook in de winter

schiet mij maar lek

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:33

Een hond heeft geen dag en nachtritme zoals wij dat hebben. Ze slapen te pas en te onpas en blijven in hun slaap ook nog redelijk alert. Je maakt dus niet van een dagdier en nachtdier. Hij kan ´snachts best ook slapen, ze worden wakker als er wat is.
Hij zit overdag niet de hele dag opgesloten als ze hem ook wel eens mee neemt, niet waar?

Een huishond zit ook maar binnen waar hij zijn energie niet echt kwijt kan, of niet dan? Die mogen vaak maar een paar keer per dag aan de riem mee naar buiten en soms een keer los in een park ofzo. Een waakhond heeft minstens 12 uur om helemaal vrij te doen waar hij zin in heeft. Dat is veel meer dan de gemiddelde huishond gelegenheid toe krijgt.
Het zijn de huishonden die vaak te vet worden....

Een hond kan prima waken én sociaal zijn, ze kennen het verschil tussen terrein verdedigen als ze alleen zijn en dagelijkse gang van zaken.

Elke vacht, ook korte, is warm genoeg. Ze kunnen nl haren overeind zetten en ook korte vacht heeft een wintervacht die dikker is. Daarbij slapen ze in elkaar gerold op een beschutte plek en als ze de kou in gaan, zijn ze in beweging om warm te blijven.
De Nederlandse winters (helemaal tussen gebouwen) zijn geen pool winters!

Een hond kan ook goed tegen temperatuursverschillen. Het heeft manieren om warmte kwijt te raken en warmte vast te houden en om kou te weren.