Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
meggiemeg schreef:Ik ken veel mensen die 2 honden uit 1 nest hebben, allemaal hebben ze spijt van hun keuze.
1 pup opvoeden is al een karwei, 2 pups die elkaar leuker vinden dan de baas is nog veel lastiger.
Plus dat ze allemaal elkaar gaan uitproberen, met soms hele zware gevechten als gevolg.
En dan heb ik het over diverse rassen: golden retriever, duitse herder, cavalier king charles, grand blue de gascogne, jack russel en de old english bulldog. Bij geen van allen is het goed gegaan. De broertjes van de goldens heeft 1 het zelfs na een gevecht niet gered, was te zwaar gewond en is ingeslapen.
Duhelo schreef:Kwa opvoeding had ik het meer over: hoe pak je het aan om een pup te laten wennen aan zoveel ruimte, is een pup van een maand of 5 bv snugger genoeg om in zijn hok te gaan liggen als hij koud heeft, of werkt dit zo nog niet?
Lusitana schreef:Duhelo schreef:Kwa opvoeding had ik het meer over: hoe pak je het aan om een pup te laten wennen aan zoveel ruimte, is een pup van een maand of 5 bv snugger genoeg om in zijn hok te gaan liggen als hij koud heeft, of werkt dit zo nog niet?
Ze weten waar ze warmte kunnen vinden. Dit is instinctief en hoeft niet aangeleerd. Ze gaan naar de kleinste donker ruimte, zeg maar.
Ze verkennen hun ruimte in stukjes en beetjes om het hok heen en gaan steeds meer terrein gebruiken. Ook dit is natuurlijk gedrag.
Lusitana schreef:Regelmatig borstelen houdt de vacht mooi en er zijn ook wel producten voor instant properheid hoor... Een korte vacht wordt ook gewoon modderig als hij echt in de modder gaat rollen....
Duhelo schreef:Na de zomer is het de bedoeling dat wij gaan verhuizen. We komen boven een winkelpand te wonen in een heel ruim appartement. Er is een terras aanwezig van 120 m².
Rondom het winkelpand is een grote "parking", die savonds hondproof afgesloten kan worden (vorige eigenaar had er een aantal rottweilers op lopen)
Het pand ligt wel langs een grote weg, maar er zijn geen huizen/buren vlakbij.
Nu zitten we een beetje te speculeren over een hond te houden, een huishond zie ik niet helemaal zitten (heel het huis ligt in parket, en we hebben twee katten, cavia's en chinchilla's) omdat de voorkeur wel gaat naar een groot ras.
Bedoeling zou zijn dat de hond snachts eigenlijk een beetje het pand bewaakt. (Daarom dat ik de hond ook niet in huis wil, daar het in de winter niet echt fair is om hem bv overdag binnen te houden, en dan snachts in de koude buiten te steken).
Nu zitten we met de mogelijkheid om ofwel beneden een kennel te maken, daar er overdag vrachtwagens en klanten op en af rijden, en dat hij snachts over het gehele pand mag loslopen. wij zijn in het weekend zowiezo thuis, en ikzelf ben maandagvoormiddag en dinsdag de volledige dag thuis, op die dagen kan hij overdag bij mij zijn, meegaan naar de paarden, etc. Er zijn drie dagen in de week dat ik 12 uur weg ben, mijn schoonmoeder zal dan regelmatig over de middag komen wandelen ermee, en uiteraard zou hij savonds ook een portie gezonde aandacht/werk krijgen.
Bij de keuze van een hond denken we ofwel aan een herplaatser (die dus geen huishond geweest is) of eventueel aan een mechelaarpup (van een vriend, zijn vandaag geboren en leven ook buiten op een boerderij).
We twijfelen wel uit 1 of 2 honden (een hond is gemakkelijker om overal mee naartoe te nemen, 2 honden vervelen zich wss minder als ze alleen zijn?) en als we er twee nemen of we voor 2 pups of voor 1 pup en 1 herplaatser zouden gaan?
Zijn er dingen dat ik vergeet? kan een pup van 12 weken direct snachts alleen over het pand rondlopen? kan dit wel? Hoe leer je een pup dat ze wel moeten waken, maar niet zomaar iedereen mogen aanvallen? (maar zich in de kennel eigenlijk niet door vreemden mag laten aanraen? of gaat dit automatisch bij een geschikt ras?)
Voor de duidelijkheid, ik heb wél ervaring met honden, maar dit waren nooit dieren die echt bedoeld zijn om te waken. Echter wil ik de eventuele toekomstige hond wel als waker hebben, maar moet hij/zij ook rustig overal mee naartoe kunnen...
is een hond ongelukkig als hij buiten moet leven (met uiteraard de voldoende ruimte, genoeg aandacht en spelmomenten, en deftige beschutting)
anneliesdj schreef:Ik weet het niet, klinkt voor mij niet echt als een geschikte plek voor een hond.
Je hebt dus eigenlijk alleen bestrating rond je huis? Of ook gebouwen? Wat moet er dan bewaakt worden?
Wat krijgt de hond dan voor schuilgelegenheid? En je hebt het over ergens mee naartoe nemen? Als het een waakhond is is het toch de bedoeling dat die thuis blijft als jullie weg zijn?
anneliesdj schreef:Ik neem aan dat de hond bij ts overdag niet in een kennel zit, daarom vraag ik het haar
En een prima gehoor hebben ze wel, maar wil niet zeggen dat ze ook echt alles kunnen horen. Groot terrein met groot gebouw erop en het is echt niet onmogelijk binnen te komen, maar dat verschilt ook per hond.