Mijn kat heeft volgens mij Blaasgruis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Re: Mijn kat heeft volgens mij Blaasgruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 12:48

Ik heb net de DA gebeld, en ik moet vanavond om 7 uur even langskomen voor onderzoek.
De assistente vond het in de eerste instantie niet nodig, maar de dierenarts zelf wou hem wel zien. Aangezien hij ook al blaasgruis in het verleden heeft gehad.
Mocht ie nou vanmiddag spontaan gaan plassen, kon ik gelijk de urine inleveren voor onderzoek, maar alsnog even op controle komen vanavond.

Ik laat het jullie weten!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:59

Verstandig besluit!
Als mijn kat toen niet snel ging plassen (binnen x aantal uur, weet zo niet meer) moest ik terug komen en deden ze een blaaspunctie.. Gelukkig heeft ze wel geplast.
Ik ben benieuwd!

Ik geef mijn kat overgens nu 1,5 jaar urinary s/o van RC. Dus op aanraden van de DA.... Ze doet het er prima op en heeft geen klachten meer gehad. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 14:08

Mikkiej, hoelang doet jouw'n kat met een zak? Ik krijg dat voer namelijk ook weer denk ik.
En ben dan wel van plan om dit te blijven voeren de rest van zijn leventje :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:14

Ik bestel het op een site per 9kg voor 2 katten. Ik betaal hier iets minder als €70 en doe er 2 tot 3 maanden mee ongeveer? Weet het niet precies hoor.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:24

Naamloos1 schreef:
Mikkiej, hoelang doet jouw'n kat met een zak? Ik krijg dat voer namelijk ook weer denk ik.
En ben dan wel van plan om dit te blijven voeren de rest van zijn leventje :)

Ik doe een ongeveer 5-6 maanden met zo'n zak. (3kg)
Maar nou moet ik zeggen dat die van mij ook weinig eet.. Ze krijgt het onbeperkt omdat ze van mij wel wat grammetjes erbij mag.
Maar op de verpakking staat wel hoeveel ze per dag nodig zijn. En anders even je dierenarts vragen. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:01

Nou 5 minuten voor we weggingen plaste hij gelukkig! Gelijk meegenomen voor onderzoek.
En het viel gelukkig allemaal mee. Ik was er op tijd bij volgens de DA.
Het was nu een 'simpel' blaasontstekingetje en was gelukkig nog niet uitgegroeid tot blaasgruis.
Hij heeft nu AB meegekregen, en over 3 weekjes weer urine laten onderzoeken.
RC voer hoefde voorlopig ook nog niet :) Kon gewoon dit voer voorlopig blijven geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:11

Gelukkig maar!
Beterschap voor de poek!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:22

Ik voer ook Royal Canin urinary s/o. Voor 2 katten doen wij ongeveer 2 á 3 maanden met een zo'n grote zak (weet even niet hoe groot die zijn :o ). Wij voeren het echter wel in porties. Onze katten waren onbeperkt droogvoer gewend, dus in eerste instantie deden we dat het het RC voer weer... maar de kat met blaasgruis werd vervolgens super dik := Het is redelijk dikmakend, dus wij voeren het sindsdien in porties. (als we 'n weekend weggaan kunnen we het alsnog een flinke portie neerzetten en doseren ze 't zelf, ze eten niet alles in 1x op met de voerbeurten, maar als ik altijd onbeperkt neerzet wordt ze echt veels te dik)

Fijn dat je nog geen dieetvoer hoeft te voeren, hoop dat het nu wegblijft, sterkte voor je kat :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:25

Fijn dat de kat in ieder geval geen blaasgruis heeft.

Wel zou ik toch gaan kijken naar de oorzaken van de blaasontsteking, want ja anders krijgt hij het straks weer.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:26

Dat is goed nieuws gelukkig

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:28

Gelukkig maar!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:58

Ik lees hier dat mensen ooit moeite hebben met urine opvangen. Mijn kater wil absoluut niet op iets anders als grind plassen. En hij gaat altijd plassen als ik de bak verschoon. Dus ik ga de bak verschonen, hij komt plassen en ik schuif gauw een bakje eronder. Werkt echt super!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:48

Mijn kat heeft blaasontsteking en staat sinds donderdagavond op AB. Nu zit ik zelf te kijken voor voer. Voorheen was dat van de Lidl, maar daar schijnt veel zout in te zitten. Ondanks dat ik denk dat de kat er al lange tijd last van heeft, heeft de DA niks gezegd over het aanpassen van voer.

Kan ik hier uit opmaken dat de ontsteking niet ernstig is? (er zat wel wat bloed in de urine trouwens) Niet zo ernstig om op ander voer over te gaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:05

Supermarkt voer is vragen om problemen met blaas en nieren. Veels te veel rotzooi.
Zitten zoveel granen is dat het bijna paardenvoer is.

Zijn op bokt wel eerder topics over geweest met advies over goed kwalitatief kattenvoer.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:38

Ik wil iedereen toch even waarschuwen....pas op met blaasgruis!
Mijn ragdoll was s ochtends benauwd omdat hij niet kon plassen,naar da gegaan,s middags was hij dood!
Bij twijfel of als je denkt dat je kat het benauwd heeft direkt naar da.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:45

Sammie schreef:
Mijn kat heeft blaasontsteking en staat sinds donderdagavond op AB. Nu zit ik zelf te kijken voor voer. Voorheen was dat van de Lidl, maar daar schijnt veel zout in te zitten. Ondanks dat ik denk dat de kat er al lange tijd last van heeft, heeft de DA niks gezegd over het aanpassen van voer.

Kan ik hier uit opmaken dat de ontsteking niet ernstig is? (er zat wel wat bloed in de urine trouwens) Niet zo ernstig om op ander voer over te gaan?

Mijn kat Purdy kreeg bij een blaasontsteking 2 weken Prins Struvite (http://www.broekhuizens.nl/31-4323-larg ... ruvite.jpg) en daarna weer over op zijn eigen brokken (CaroCat).
De ene DA zei dat het struviet voer weinig meerwaarde had, maar de andere DA vond het tóch belangrijk.

Anderhalve week geleden heeft hij een penispuntamputatie gehad, omdat hij tóch gruis is gaan ontwikkelen (en dus niet meer kon plassen).

twinducklinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:15

Ik heb een kater die door stess blaasgruis ontwikkeld en daardoor weer een blaasontsteking krijgt. Bij hem is stress al nieuwe mensen over de vloer / andere dieren/ nieuwe meubels zijn allemaal dingen waar ik extra bij moet opletten.
Ik heb 2 jaar aangemodderd met zijn blaasontstekingen en gruis en zelfs blaasstenen na een tijdje ondanks dat hij toen al 2 jaar royal canin urinary high delution gaf, een nog strenger dieet als de gewone S/O. Hij kreeg uitsluitend dit ( kwam niet buiten dus kan dit met 100% zekerheid zeggen) en het was elke 6 weken prijs met urineweginfecties. Zelfs na een operatie om stenen te verwijderen zat er na zes weken weer gruis is de blaas ( is een echo van gemaakt. ) Ook gaf ik er nog een supplement van dierenarts bij om de blaaswand te beschermen, deze verdikt namelijk telkens bij ontstekingen en dit zorgt weer dat het steeds infectiegevoeliger wordt.

Uiteindelijk na de operatie weer terug bij af te zijn was ik ten einde raad. Arme beestje kroop elke zes weken rond met pijn, en plaste overal waar hij niet moest plassen. Elk matje, tassen, kleding, bed, bank, noem het op maar alles wat in wasmachine past heb ik geprobeerd te wassen haha. Ook dat geeft na 2 jaar een hoop frustratie.
I.o.m. dierenarts ben ik toen vers vlees gaan voeren ( carnibest ). Sindsdien heeft mijn kater nog 1 x in 4 jaar tijd een blaasontsteking gehad maar dat was met verhuizen wat dus ook een behoorlijke stressvolle tijd is. Verder niet meer. Wel voeg ik altijd nog extra water toe aan het voer zodat hij extra binnen krijgt. Veel plassen helpt ook om blaasontstekingen te voorkomen natuurlijk. Als er een stressvolle ervaring geef ik hem wat extra water erbij. Voor hem werkt dit perfect gelukkig, het was mijn laatste probeersel had dit niet gewerkt had ik hem in laten slapen want elke 6 weken een blaasontsteking en elke dag pijn aan je buik vanwege gruis/stenen was echt geen pretje voor hem.

Mijn kater had trouwens last van struviet, calciumoxalaat en begon zelfs nog een andere gruis te ontwikkelen waar geen dieet voor is aldus de dierenarts. Ook hij wist niet waar hij verder moest gaan, was geen absolute voorstander voor het vlees maar ik had ook geen andere opties meer dus hij vond het proberen waard.

Zoals al eerder vermeld, een kat die niet kan plassen is altijd SPOED. Zelfs midden in de nacht, wanneer urineweg geblokkeerd is door een steen is het niet alleen de verschrikkelijke pijn wat een kat heeft maar is ook echt levenbedreigend omdat ze dan zichzelf gaan vergiftigen doordat urine weer terug de nieren in loopt en daardoor het lichaam niet meer kan zuiveren van afvalstoffen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:45

Wij voerden ook lidl voer Sammie. Idd veel zout e.d. Hoewel ik van een kennis (dierenarts) hoorde dat er ook best dure merken zijn waar veel troep in zit. :\ Tja, onze DA zei ook "je kan hem wel terugzetten op gewoon voer, maar als het dan nog een keer gebeurt moet je waarschijnlijk altijd dit voer blijven voeren". Dat klonk mij wat teveel alsof hij dacht dat we terug zouden komen als we weer ander voer zouden gaan voeren en hij had ook geen suggesties welk voer dan beter was... Dus zijn we het dieetvoer blijven voeren en gelukkig nooit meer last :).

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:13

Hij heeft volgens mij vandaag weer netjes op de kattenbak geplast! Jeeeej!
Hopen dat het goed blijft gaan! :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:55

Hier ook een kater met blaasgruis. Dit is een penisamputatie geworden. Hij had ook op speciaal voer moeten blijven maar dat vrat meneer niet.....
Daarnaast at de andere poes het wel dus duur grapje.
Nu krijgt hij vlees van smuldier en gewone brokken met druppels erover dat zuurgraad verhoogd. Geen problemen meer en hij ziet er super uit. EN, het scheellt een hoop geld.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:58

wat voor druppels zijn dat?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:00

Ik denk k urical , dat heb ik ook een tijd gebruikt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:01

Avelienvd schreef:
wat voor druppels zijn dat?

Ho sorry, zit weer uit mn nek te kletsen. :o
Hij heeft een tijd druppels gehad. Volgens mij diegene waar gino2003 het over heeft. Nu krijgt hij al een jaar homeopatische tabletjes. Tot poeder vermaalt door zn vlees.
Urologist aid, voor gezonde blaas en nieren.
Homeopatisch diergeneesmiddel op basis van chinese kruiden voor de urinewegen. Verwijderd pijnlijke obstrcties uit de gal en urine wegen door ze te openen, de hoeveelheid urine sterkte vermeerderen en steentjes en gruis en te hoge concentratie afvalstoffen uit te drijven of op te lossen . Normaliseert een sterk geurende, troebele, geel of roodachtige urine en het koelt de brandende pijn bij het vele en moeilijke plassen. Het is te gebruiken als onderhoudende noodzakelijke schoonmaakbeurt van gal en urine wegen. Zeer effectief bij oa blaasgruis.

Ter ondersteuning bij:stuwingsoedemen,gal blaas en nierstenen en gruis. Urineweginfecties of ontstekingen,nephritis,,
Cystitis,prostatitis,urethritis en geelzucht. Ook als nabehandelingna operatie aan de urinewegen..