Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mcsjelle schreef:Ik wil graag middelmaat tot grote hond, korthaar, sociaal naar mensen, kinderen, honden en andere dieren, geen hyperactieve, maar wel actieve hond. Dus denk dat ik met de Labrador aardig in de buurt kom. Alleen vind ik de geblokte labradors die tegenwoordig gefokt worden minder mooi. Ik heb liever een rankere hond.
LibertyLucky schreef:ik vin dat een herdershond best kan ,hoor! Het ligt vooral aan jezelf hoe consequent je bent in de opvoeding
Citaat:Als ik een beginner iets zou aanraden, dan zou het richting retrievers gaan. Dat zijn jachthonden (apporteerders), die vanuit hun oorspronkelijk doel kort bij de baas werken, een wil to please hebben, maar waarvan geen extreme activiteit van gevraagd wordt. Golden, labrador, duck tolling retriever, flatcoaded retriever,... Fijne honden om mee bezig te zijn, intelligent, maar wel voldoende gemoedelijk en 'vergevingsgezind' als er door de baas foutjes gemaakt worden.
DaniBanani schreef:En ik zou ook niks kunnen beginnen met eigenwijze 'ik bepaal zelf wel of ik nu ga zitten of niet' rassen als Teckels, terwijl hun baasjes waarschijnlijk horendol zouden worden van een hond die constant naar jou kijkt voor vermaak.
_Nelleke_ schreef:Of het nou je 1e hond is of de 10e, het is heel erg afhankelijk van je gebruiksdoel met de hond.
Als je een waak/erfhond wil dan heb je weinig aan een supervriendelijke golden die laat zien waar de kluis staat.![]()
Wil je een gezinshond die lief is met kinderen en met 3 a 4 rondjes per dag uitlaten tevreden is, dan neem je geen mechelse herder.
Wil je er flink mee aan het werk, veel lopen, mee naar de paarden, agility of jacht doen ga je geen stronteigenwijze teckel in huis nemen.
Het belangrijkste lijkt me om te besluiten wat je gebruiksdoel met de hond is. Daarna is een flinke portie zelfinzicht nodig om te zien welk ras bij jou karakter past. Pas dan kan je een goede match maken voor een eerste hond.
mcsjelle schreef:Ik kan wel een paar A4-tjes typen met erfelijke aandoeningen hoor. Franse bulletjes en Cavaliers zouden ze van mij mogen verbieden. Maar de Duitse Herder blijft echt het toppunt. Ze zijn gevoelig voor orthopedische problemen (elleboog, knie en heupen), neurologische problemen, endocriene problemen, oogproblemen, huidproblemen, maag/darmproblemen, hartproblemen. Eigenlijk elk orgaanstelsel is aangetast bij de Duitse Herder.
Maar we gaan offtopic. Het topic gaat over het karakter van bepaalde hondenrassen.

xHaithi schreef:Jeetje, ik moet even bijlezen O_O Nooit gedacht dat dit topic zo hard zou gaan.
Wat wordt er verstaan onder gezelschapshonden?
Heb ook ergens gelezen dat iemand, of meerdere mensen, zeiden dat de labrador een goede beginnershond is omdat ze braaf, zachtaardig en gehoorzaam zijn, maar in mijn ervaring zijn labradors helemaal niet zo vreselijk gehoorzaam. Die dat ik gekend heb waren dat toch niet, en de kruisingen die ik ken(de) evenmin.
Heb verder ook helemaal niets met het ras dus zou ze ook niet willen om heel eerlijk te zijn. Een beetje te braaf voor mij denk ik x)

Sodeletuut schreef:xHaithi schreef:Jeetje, ik moet even bijlezen O_O Nooit gedacht dat dit topic zo hard zou gaan.
Wat wordt er verstaan onder gezelschapshonden?
Heb ook ergens gelezen dat iemand, of meerdere mensen, zeiden dat de labrador een goede beginnershond is omdat ze braaf, zachtaardig en gehoorzaam zijn, maar in mijn ervaring zijn labradors helemaal niet zo vreselijk gehoorzaam. Die dat ik gekend heb waren dat toch niet, en de kruisingen die ik ken(de) evenmin.
Heb verder ook helemaal niets met het ras dus zou ze ook niet willen om heel eerlijk te zijn. Een beetje te braaf voor mij denk ik x)
Beeetje dubbel

Ik dacht dat ik misschien wat had gemist op vlak van hondentypes en geschiktheid, maar blijkbaar toch niet dan
Miryamk schreef:http://www.hondenpage.com/hondenrassen/ ... honden.php
Hier staan alle rassen die in die rasgroep vallen.
Zou ik niet meteen een beginnershond noemen haha.
De koningspoedel staat er ook tussen (nu is het wel van oorsprong een jachthond hoor ^^) maar ze zijn inderdaad gewoon erg geschikt als je een lieve, maar toch actieve knuffel zoekt, die je niet al te streng moet opvoeden.