Beginnershond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:52

Ik kan wel een paar A4-tjes typen met erfelijke aandoeningen hoor. Franse bulletjes en Cavaliers zouden ze van mij mogen verbieden. Maar de Duitse Herder blijft echt het toppunt. Ze zijn gevoelig voor orthopedische problemen (elleboog, knie en heupen), neurologische problemen, endocriene problemen, oogproblemen, huidproblemen, maag/darmproblemen, hartproblemen. Eigenlijk elk orgaanstelsel is aangetast bij de Duitse Herder.

Maar we gaan offtopic. Het topic gaat over het karakter van bepaalde hondenrassen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:52

mcsjelle schreef:
Ik wil graag middelmaat tot grote hond, korthaar, sociaal naar mensen, kinderen, honden en andere dieren, geen hyperactieve, maar wel actieve hond. Dus denk dat ik met de Labrador aardig in de buurt kom. Alleen vind ik de geblokte labradors die tegenwoordig gefokt worden minder mooi. Ik heb liever een rankere hond.

Hierboven heb ik het al gehad over onze 8-jarige labrador, dee is dus wel hyperactief, kan niet heel goed met kinderen en kan ook niet heel goed met andere honden. Dit is waarschijnlijk zo gekomen door de vorige eigenaren maar toch.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:00

Verdiep je ook even in de bloedlijnen als je een ras hebt gekozen.
Als je bijvoorbeeld toch voor een dh kiest koop dan geen dh die gefokt is uit sportlijnen maar een rustigere showlijn of een andere lijn met een rustiger karakter.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:17

LibertyLucky schreef:
ik vin dat een herdershond best kan ,hoor! Het ligt vooral aan jezelf hoe consequent je bent in de opvoeding

Dat vind ik riskant hoor, een herder aanrader aan een beginner..... Wij hebben al jaren thuis honden en mijn vader geeft ook al jaren les op een hondenschool. Ik ben dus alles behalve een beginner bij honden. Maar een mechelaar zou ik bijvoorbeeld niet aandurven.

Kijk vooral eens naar het doel waarvoor een hond gefokt is, nu, maar ook 'oorspronkelijk'. Daar kan je al veel van afleiden. Een rodhesian ridgeback is van oorsprong een Afrikaanse leeuwhond, die ingezet werd om de leeuwen weg te houden van het vee. Met zo'n fokdoel, kan je meteen ook al afleiden dat het een hond is met een stevig karakter, en daardoor misschien niet ideaal is voor beginners. Een mechelaar wordt bijvoorbeeld vaak gefokt als waakhond / verdedigingshond / politiehond. Ook dan kan je meteen al afleiden dat dit misschien niet ideaal is voor beginners. Terriers zijn gefokt om wilde dieren (dassen/vossen/...) uit hun hol te jagen. Zij moeten zich staande honden als ze oog in oog staan met een vos. Absoluut geen beginnershonden..

Als ik een beginner iets zou aanraden, dan zou het richting retrievers gaan. Dat zijn jachthonden (apporteerders), die vanuit hun oorspronkelijk doel kort bij de baas werken, een wil to please hebben, maar waarvan geen extreme activiteit van gevraagd wordt. Golden, labrador, duck tolling retriever, flatcoaded retriever,... Fijne honden om mee bezig te zijn, intelligent, maar wel voldoende gemoedelijk en 'vergevingsgezind' als er door de baas foutjes gemaakt worden.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:24

Citaat:
Als ik een beginner iets zou aanraden, dan zou het richting retrievers gaan. Dat zijn jachthonden (apporteerders), die vanuit hun oorspronkelijk doel kort bij de baas werken, een wil to please hebben, maar waarvan geen extreme activiteit van gevraagd wordt. Golden, labrador, duck tolling retriever, flatcoaded retriever,... Fijne honden om mee bezig te zijn, intelligent, maar wel voldoende gemoedelijk en 'vergevingsgezind' als er door de baas foutjes gemaakt worden.

Ik wil me graag even mengen in de discussie. Wij hebben als eerste hond een nova scotia duck tolling retriever, die jij hierboven omschrijft als gemoedelijk en waarvan geen extreme activiteit gevraagd word. Hiermee ben ik het toch niet eens. Jachthonden horen een zware jachtdag vol te kunnen houden: extreme activiteit genoeg.
Als je deze honden op het oog ziet denk je nogal gemakkelijk dat het hele gemakkelijke hondjes zijn. En op zich willen ze graag voor je werken en zijn ze intelligent en gemoedelijk. Dit alles als je veel met ze traint en ze uitdaging geeft. Doe je dit niet zit je heel gemakkelijk met een superdrukke, geirriteerde, dominante en moeilijke hond thuis.
Edit: ik train met mijn hond voor de jacht, en dit geeft zoveel uitdaging dat ik thuis een redelijk gemakkelijke hond heb.

Bij gemakkelijke hondjes denk ik aan de rasgroep gezelschapshonden. Die zijn niet gefokt om te jagen, verdedigen, speuren, en hebben dus niet zo'n grote behoefte als een jachthond (waar dus ook de jachtgefokte spanielen bijhoren!!!)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:27

Je kan het gewoon niet zo stellig zeggen. Ik heb hier een kruising Husky/Herder rondlopen en ik weet heel zeker dat dat een stuk beter bij mij past dan zo'n 'gemoedelijke' happy-go-lucky Retriever. Onze hond is er zéker niet eentje voor iemand die niet consequent is en niet sterk in zijn schoenen staat, helemaal omdat hij ook vrij gemakkelijk durft te bijten. In dat opzicht zullen er minder mensen zijn die aan hem een leuke hond hebben dan aan een Golden of Labrador, omdat veel mensen nu eenmaal niet zo geweldig zijn in consequent en stevig en goede timing.

Maar zonder meer zeggen dat dergelijke honden niet geschikt zijn voor beginners kan dus niet. Dat hangt ook van de beginner in kwestie af. ;)

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:32

DaniBanani schreef:
En ik zou ook niks kunnen beginnen met eigenwijze 'ik bepaal zelf wel of ik nu ga zitten of niet' rassen als Teckels, terwijl hun baasjes waarschijnlijk horendol zouden worden van een hond die constant naar jou kijkt voor vermaak.

Hahaha hier heb je vollédig gelijk in, wij hebben thuis een ruwhaarteckel, heerlijk beest. Maar ik word inderdaad gek van die honden die als je aan het wandelen bent je alleen maar hypnotiserend aankijken om nóg een keer de bal weg te gooien. Dan toch een stuk liever een eigenwijze teckel die lekker wat voor zichzelf snuffelt (en soms achter een konijn aanrent en twintig minuten niet meer terug komt xD).

_Nelleke_

Re: Beginnershond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:52

Of het nou je 1e hond is of de 10e, het is heel erg afhankelijk van je gebruiksdoel met de hond.

Als je een waak/erfhond wil dan heb je weinig aan een supervriendelijke golden die laat zien waar de kluis staat. :')

Wil je een gezinshond die lief is met kinderen en met 3 a 4 rondjes per dag uitlaten tevreden is, dan neem je geen mechelse herder.

Wil je er flink mee aan het werk, veel lopen, mee naar de paarden, agility of jacht doen ga je geen stronteigenwijze teckel in huis nemen.

Het belangrijkste lijkt me om te besluiten wat je gebruiksdoel met de hond is. Daarna is een flinke portie zelfinzicht nodig om te zien welk ras bij jou karakter past. Pas dan kan je een goede match maken voor een eerste hond.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:03

Inderdaad _Nelleke_! Zie ook raad van beheer website, daar staan alle rassen heel duidelijk op beschreven.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:20

Mijn eerste hondje heb ik nu een half jaar en is een Jack russell x Chihuahua. Een beestje met pit maar ook zo ontzettend lief. Het is een redelijk makkelijke hond leert ook erg snel. En ja die van mij gaat ook wel eens achter de eenden aan. Heb ik liever dan een slome lobbes

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:08

_Nelleke_ schreef:
Of het nou je 1e hond is of de 10e, het is heel erg afhankelijk van je gebruiksdoel met de hond.

Als je een waak/erfhond wil dan heb je weinig aan een supervriendelijke golden die laat zien waar de kluis staat. :')

Wil je een gezinshond die lief is met kinderen en met 3 a 4 rondjes per dag uitlaten tevreden is, dan neem je geen mechelse herder.

Wil je er flink mee aan het werk, veel lopen, mee naar de paarden, agility of jacht doen ga je geen stronteigenwijze teckel in huis nemen.

Het belangrijkste lijkt me om te besluiten wat je gebruiksdoel met de hond is. Daarna is een flinke portie zelfinzicht nodig om te zien welk ras bij jou karakter past. Pas dan kan je een goede match maken voor een eerste hond.

Ook dit ligt wel aan de hond, ik ken een mechelse herder die in een gezin met 3 kinderen en een ziljoen andere huisdieren woont en die een rondje of 4 per dag loopt, en die is hartstikke happy. Ik ben het absoluut met je eens dat je een ras moet kiezen dat bij je wensen past hoor, maar elke hond is anders ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:14

Ik heb drie super makkelijke hondjes.

2 west highland terriers en hoewel ze zeggen dat terriers geen beginnershonden zijn, zijn deze echt super makkelijk. Spelen graag, maar kunnen ook rustig liggen, zijn buiten makkelijk, lief met kinderen.

Dan heb ik ook nog een Lhassa Apso die ook super makkelijk is.
Wel meer een kroel hondje en wat rustiger, waar mijn westies graag mee naar buiten gaan om een balletje te vangen ligt mijn Lhassa liever te zonnebaden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:16

Natuurlijk ligt het aan de hond, alleen zou het mijn keus niet zijn om een mechelaar als gezinshond te houden die 3x p/d een blokje om doet. Er zullen inderdaad mechelaars tussen zitten die dat prima vinden, maar ik zou er niet voor kiezen.

'Set it up for succes' is het idee. Dat is voor zowel de eigenaar als de toekomstige hond het leukste. Als jij graag een makkelijke rustige schoothond wil en je koopt een ridgeback dan kan dat weleens tegenvallen. Het risico is in elk geval groter dat dat niet werkt, laat ik het zo zeggen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:39

Ik denk dat je eerst eens op een rijtje moet zetten wat je met je hond wilt doen en wat voor eisen er zijn. Ben je zelf heel actief. Moet de hond alleen kunnen zijn. Verharing, trimmen.We hebben zelf herders gehad, een stabijkruising en een stafford. De Stabijkruising was de makkelijkste maar is heel zachtaardig. Maar zou je een keer onterecht boos worden, dan krijg je een angstig hondje.
Ik zou dus eerst een type hond uitvinden en op bijv een show met eigenaren praten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:18

Een Duitse herder hoeft helemaal geen probleem te zijn als eerste hond. Ooit moet een hond een eerste hond zijn en bij ons was de eerste hond ook een Duitse herder. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:25

mcsjelle schreef:
Ik kan wel een paar A4-tjes typen met erfelijke aandoeningen hoor. Franse bulletjes en Cavaliers zouden ze van mij mogen verbieden. Maar de Duitse Herder blijft echt het toppunt. Ze zijn gevoelig voor orthopedische problemen (elleboog, knie en heupen), neurologische problemen, endocriene problemen, oogproblemen, huidproblemen, maag/darmproblemen, hartproblemen. Eigenlijk elk orgaanstelsel is aangetast bij de Duitse Herder.

Maar we gaan offtopic. Het topic gaat over het karakter van bepaalde hondenrassen.

Wat een onzin. Wij hebben nu de 7e Duitse herder uit keurfok!!!! en geen problemen met gewrichten en de rest ook niet. Helaas word het verschil niet gezien tussen het fokken met stamboom, zonder stamboom en uit keurfok. Daar je dat uiterlijk niet altijd ziet. En dat is erg jammer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:26

Wat is keurfok precies?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:27

Ik zou toch de gezelschapshonden aanrader voor een beginner. Zijn vaak honden die enthousiast en vrolijk zijn en waar je genoeg sporten mee kan doen, maar die wel graag bij hun baas zijn. Tuurlijk hebben ze ook opvoeding nodig maar je zou er waarschijnlijk minder werk mee hebben als met een herder oid.
En je hebt er zoveel keus in ;)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 15:46

Jeetje, ik moet even bijlezen O_O Nooit gedacht dat dit topic zo hard zou gaan.

Wat wordt er verstaan onder gezelschapshonden?

Heb ook ergens gelezen dat iemand, of meerdere mensen, zeiden dat de labrador een goede beginnershond is omdat ze braaf, zachtaardig en gehoorzaam zijn, maar in mijn ervaring zijn labradors helemaal niet zo vreselijk gehoorzaam. Die dat ik gekend heb waren dat toch niet, en de kruisingen die ik ken(de) evenmin.
Heb verder ook helemaal niets met het ras dus zou ze ook niet willen om heel eerlijk te zijn. Een beetje te braaf voor mij denk ik x)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:46

xHaithi schreef:

Heb ook ergens gelezen dat iemand, of meerdere mensen, zeiden dat de labrador een goede beginnershond is omdat ze braaf, zachtaardig en gehoorzaam zijn, maar in mijn ervaring zijn labradors helemaal niet zo vreselijk gehoorzaam. Die dat ik gekend heb waren dat toch niet, en de kruisingen die ik ken(de) evenmin.
Heb verder ook helemaal niets met het ras dus zou ze ook niet willen om heel eerlijk te zijn. Een beetje te braaf voor mij denk ik x)

Beeetje dubbel :')

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:04

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 16:08

Sodeletuut schreef:
xHaithi schreef:

Beeetje dubbel :')

Braaf in de zin van rustig, chill, 'Tralalaa, 't leven is leuk'. Niet braaf op de manier van, alert en gehoorzaam. Ik vermoed dat jullie braaf niet op die manier gebruiken in Nederland, maar hier in mijn streek in België wel :P

Edit: Ik heb ondertussen bijgelezen trouwens en ik zie dat de meningen gewoon enorm verdeeld zijn. Interessant :) Ik dacht dat ik misschien wat had gemist op vlak van hondentypes en geschiktheid, maar blijkbaar toch niet dan :+
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 02-06-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:09

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:16

:D Nee idd, staat die niet gewoon verkeerd? :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:18

Laten we het hopen :D De koningspoedel staat er ook tussen (nu is het wel van oorsprong een jachthond hoor ^^) maar ze zijn inderdaad gewoon erg geschikt als je een lieve, maar toch actieve knuffel zoekt, die je niet al te streng moet opvoeden.