Hier de eerste avond bij ons:

Hier staat een kip nog het knapste op de foto, haha. Ze wisten nog niet wat de stok was, dat hebben we ze moeten leren door ze er een aantal keer op te zetten. Bladgroenten etc. kenden ze nog niet, ze vonden alleen legmeel en graantjes lekker. Ze zaten vaak te slapen en liepen in het begin typisch, wat het beste is te omschrijven als sluipend lopen.
Op deze foto twee weken later:

Ze vonden bladgroente eindelijk lekker en er kwamen al veren door. De veren zitten in soort 'pijpjes' opgerold, als deze door komen zitten ze wel vrij vlot in de veren. Dit was in maart toen het nog flink koud was.
En hier in april, met de eerste zonnestralen van het jaar. Hier zitten ze bij onze andere kippen. Het scharrelen hebben ze wel moeten leren, daarnaast zijn ze fel met eten (schrokken etc., dat zou wel komen doordat ze met zoveel kippen zaten). Ze sliepen hier ook erg veel nog.

Ik kan het iedereen aanraden, het is erg leuk om te zien hoe zo'n kip opknapt. Dit zijn trouwens al 'oudere' legkippen van tegen de twee jaar. De meeste kippen gaan met een jaar tot anderhalf jaar naar de slacht. Ze gingen na een week of zes weer eieren leggen, maatje L als je ze in de winkel zou kopen.
Over de stichting: ze zijn echt niet zo streng. Ze willen alleen dat de kippen goed terecht komen. Je tekent bij ophalen een contract en klaar. De eerste periode houdt je contact met de opvang waar je ze hebt gehaald, hoe het gaat etc. Ze komen echt niet langs. Daarnaast verdienen ze er echt niet aan, er gaan er toch altijd wel een aantal naar de dierenarts voor een operatie oid. Ze hebben trouwens ook een Facebookpagina, dat is ook leuk om te volgen.
Wat een verschil!
En leuk om te zien hoe ze opknappen. Onze volgende kippen zullen zeker weer bij deze organisatie wegkomen.

.
Maar alsnog worden de kippen die 'gered' worden gemist, lijkt mij, en moet daarvoor in de plaats dus een andere kip dood. Iemand gaf aan dat er niet zoveel kippen gered worden dus dat ze die ook niet missen? Dat weet ik verder niet. Ik heb geen idee hoeveel kippen er per jaar gered worden en hoeveel er nodig zijn.
Dus het is absoluut allemaal geen persoonlijke aanval op de boeren. En ik denk ook niet dat dat is wat die organisaties doen.