Red een legkip, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:48

Nou, wij hebben ook twee kippen van Red een legkip. Ik heb de kippen bij de opvang in Ochten opgehaald, dat is gewoon een particulier die de kippen opvangt als ze van de boerderij komen. Ze zijn vaak verzwakt, kaal en erg moe. De sterkste gaan naar een adoptant als ze bijgekomen zijn.
Hier de eerste avond bij ons:
Afbeelding
Hier staat een kip nog het knapste op de foto, haha. Ze wisten nog niet wat de stok was, dat hebben we ze moeten leren door ze er een aantal keer op te zetten. Bladgroenten etc. kenden ze nog niet, ze vonden alleen legmeel en graantjes lekker. Ze zaten vaak te slapen en liepen in het begin typisch, wat het beste is te omschrijven als sluipend lopen.

Op deze foto twee weken later:
Afbeelding
Afbeelding
Ze vonden bladgroente eindelijk lekker en er kwamen al veren door. De veren zitten in soort 'pijpjes' opgerold, als deze door komen zitten ze wel vrij vlot in de veren. Dit was in maart toen het nog flink koud was.

En hier in april, met de eerste zonnestralen van het jaar. Hier zitten ze bij onze andere kippen. Het scharrelen hebben ze wel moeten leren, daarnaast zijn ze fel met eten (schrokken etc., dat zou wel komen doordat ze met zoveel kippen zaten). Ze sliepen hier ook erg veel nog.
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan het iedereen aanraden, het is erg leuk om te zien hoe zo'n kip opknapt. Dit zijn trouwens al 'oudere' legkippen van tegen de twee jaar. De meeste kippen gaan met een jaar tot anderhalf jaar naar de slacht. Ze gingen na een week of zes weer eieren leggen, maatje L als je ze in de winkel zou kopen.

Over de stichting: ze zijn echt niet zo streng. Ze willen alleen dat de kippen goed terecht komen. Je tekent bij ophalen een contract en klaar. De eerste periode houdt je contact met de opvang waar je ze hebt gehaald, hoe het gaat etc. Ze komen echt niet langs. Daarnaast verdienen ze er echt niet aan, er gaan er toch altijd wel een aantal naar de dierenarts voor een operatie oid. Ze hebben trouwens ook een Facebookpagina, dat is ook leuk om te volgen.

8nnemiek

Re: Red een legkip, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:59

:wow: Wat een verschil!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:03

Wij hebben ook een paar kipjes van deze organisatie. Zijn de beste leggers van het hele stel :j En leuk om te zien hoe ze opknappen. Onze volgende kippen zullen zeker weer bij deze organisatie wegkomen.

Oplichterij zou ik het zeker niet noemen. Deze mensen zetten zich in voor deze kippen en vestigen daarmee aandacht op hoe er met deze dieren omgegaan wordt in de industrie. Deze kipjes zijn het afvalproduct.... en zo wordt er dus ook mee omgegaan.
Het geld wordt inderdaad ook gebruikt voor dierenarts kosten, verblijfskosten (kippenvoer is niet gratis) en vervoerskosten. Soms vind ik persoonlijk dat ze best ver gaan met zelfs kippen steriliseren. Maar afzetten om het geld in eigen zak te steken, nee dat geloof ik echt niet!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:04

Maar hoe zit dat dan met de slachtindustrie? Want voor iedere kip die gered wordt, zal er toch een andere kip geslacht moeten worden? De vraag naar slachtkippen zal niet verminderen lijkt me. Leggen ze daar ook iets over uit?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:15

De kippen van Red een legkip zijn geen slachtkippen (vleeskippen) maar legkippen. Die kippen worden dan geruimd voor de slacht omdat hun productie omlaag gaat (geen 6 of zelfs 7 eieren meer per week, maar nog maar 4 of 5). Daar koopt Red een legkip er dan een aantal van en soms krijgen ze de achterblijvers ook. Die blijven achter in de stal na het ruimen. Zijn vaak de echte zieligerds :(:)
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 04-06-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:17

_Tara_ schreef:
Maar hoe zit dat dan met de slachtindustrie? Want voor iedere kip die gered wordt, zal er toch een andere kip geslacht moeten worden? De vraag naar slachtkippen zal niet verminderen lijkt me. Leggen ze daar ook iets over uit?

De kippen die 'uitgelegd' zijn en worden ververst voor een nieuwe lading, gaan dus naar de slacht. Dit gebeurt hardhandig en binnen een korte tijd moet de hele schuur leeg. Naar mate de schuur steeds leger wordt, kunnen de kippen ontsnappen. De kippen die ontsnappen, mogen door de organisatie gevangen worden. De kippen die ontsnapt zijn blijven normaal gesproken in de schuur. De boer sluit de deuren en de kippen hebben geen beschikking meer over voer en water. Na enige tijd wordt de schuur weer geopend en worden de dode kippen opgeruimd. Niet elke boer wil dat de kippen die over zijn worden gevangen door de stichting.

Het is dus niet zo zeer een slachtkip, dik zijn ze niet als je ze krijgt. Nu zijn de kippen even zwaar als een grote Brahma, zo'n vier kilo.
Je moet ze echt zien als 'afvalproduct' als ze een poosje hebben gelegd (en nog lang niet zijn uitgelegd).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:20

Maar die afdankertjes, Belanden wel in het hondenvoer of andere producten.
Het zijn idd niet de filet lapjes die je ziet liggen in de super. Maar het vlees wordt niet weggegooid.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:20

Voor de sterkere magen wat beelden hoe het eraan toe gaat als de kippen zijn uitgelegd (van de FB-pagina van red een legkip):
Afbeelding
Afbeelding

Citaat:
een klein groepje overlevenden die zijn achtergebleven terwijl de rest op transport is gegaan naar het slachthuis. Als wij deze dieren niet hadden opgehaald verdwijnen ze uiteindelijk toch in de kliko tijdens het schoonmaken...dat is de normale praktijk helaas...

Afbeelding

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:22

wendyenbram schreef:
Het zijn idd niet de filet lapjes die je ziet liggen in de super. Maar het vlees wordt niet weggegooid.

Die paar legkippen per jaar die Red een legkip op deze manier red, die mist de vleeswerverkende industrie niet echt hoor. Die verwerken miljoenen slachtkippen per jaar ;)
En zoals hierboven ook is aangegeven, Red een legkip krijg ook veelal de achterblijvers. (Ik had mijn post even aangepast, dat had ik niet duidelijk verwoord)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:28

_Nicky schreef:
_Tara_ schreef:

De kippen die 'uitgelegd' zijn en worden ververst voor een nieuwe lading, gaan dus naar de slacht. Dit gebeurt hardhandig en binnen een korte tijd moet de hele schuur leeg. Naar mate de schuur steeds leger wordt, kunnen de kippen ontsnappen. De kippen die ontsnappen, mogen door de organisatie gevangen worden. De kippen die ontsnapt zijn blijven normaal gesproken in de schuur. De boer sluit de deuren en de kippen hebben geen beschikking meer over voer en water. Na enige tijd wordt de schuur weer geopend en worden de dode kippen opgeruimd. Niet elke boer wil dat de kippen die over zijn worden gevangen door de stichting.

Het is dus niet zo zeer een slachtkip, dik zijn ze niet als je ze krijgt. Nu zijn de kippen even zwaar als een grote Brahma, zo'n vier kilo.
Je moet ze echt zien als 'afvalproduct' als ze een poosje hebben gelegd (en nog lang niet zijn uitgelegd).

Tja ehh wij hebben legkippen (ze lopen los in en buiten de schuur dus geen batterijen) Maar echt niet dat hier een kip dood gaat van "eenzame opsluiting zonder water en voer"
Als de kippen weg gaan gaan ze idd naar de slacht. we vangen ze en stoppen ze in een kist(waar aan alle kanten lucht in komt door de grote gaten die er in zitten )
Het lijkt dat ze met te veel in een ksit gestopt worden, Maar dit heeft alleen als reden dat kippen die "dicht"tegen elkaar zitten minder actief zijn en zichzelf en elkaar niet of nauwelijks verwonden tijdens de reis.

Kippen die hier per ongeluk op het terrein achter blijven krijgen een hok met ren waar ze mogen blijven en eieren mogen blijven leggen en genoeg water en voer krijgen. Denk je nou echt dat de gemiddelde boer zo wreed is voor dieren? ja helaas er zullen altijd beroerde tussen zitten, Maar he die heb je tussen alle lagen van de bevolking

Weet je trouwens waarom kippen al na 14 mnd geslacht worden? Omdat de consument gave eieren hebben wil. oudere kippen leggen wat meer vervormde eieren en de schaal wordt wat dunner. Dus ipv de schuld bij de boer neer leggen (deze kost het ook extra geld steeds nieuwe kippen aan kopen) Kun je ook de consument beter onderwijzen ipv steeds naar de boer te wijzen met een vinger!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:30

eerlijk vind ik 7.5 euro nog veel geld. Hier vind je aan die prijs een gewone nieuwe perfect gezonde jonge legkip. Vind het een beetje de handel onderhouden op die manier.. maar dat is dan ook mijn mening :o .

Waar ik mijn kipjes vandaan heb: van een gezin die haar kip beu was (had genoeg van al die eieren)! Ik heb 3 kippetjes gratis :)

edit: is het in nederland nog niet verboden de klassieke legbatterijen? hier in belgie wel..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:35

Mijn ouders hebben voor €7,50 toentertijd 5 bevruchte eitjes kunnen krijgen.
Zijn 4 hele mooie kipjes en een haan uitgekomen. De haan is naar een collega van mijn moeder gegaan en heeft daar nog steeds zijn eigen schare kipjes.
Vind €7,50 ook dus aardig aan de prijs.
Ze hebben in het verleden ook oud legkippen gehad. Maar wat waren die vies, alles onder de stront.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:50

Ha dan zie je staan op de site "scharrelkippen gered van slachterij"
En dan het stukje erbij dat ze meer kaal zijn batterijkippen.

Tja dat heb je bij ons ook! Zolang de kippen binnen blijven, blijven ze mooi in de veren. Dan komen ze buiten. In een mooi weiland met bomen takjes heuveltjes schuilmogelijkheden enz. Maar wat doen die lieve kipjes wanneer het regent? juist allemaal op het ene plekje duiken. en daar ruzie over maken. kippen zijn helemaal GEEN sociale dieren. Ze kunnen prima naast elkaar leven, maar helemaal niet met elkaar.

Omdat de mens het zielig vind dat de snaveltjes iets afgeveild wordt, Kunnen ze elkaar dus blijven pikken. En helaas kippen zijn echte sadisten, Eenmaal bloed geproefd is blijven aanvallen.
Wij hebben het zelfs gehad bij onze eigen kipjes (loslopend over het terrein) 1 kip had bloed deze is levend gevild door de andere kipjes.

Let op ik ben voor diervriendelijk boeren, en ik weet dat ik goed ben voor al mijn dieren. Van mijn hond tot kip tot koe tot paard.

Maar ik geloof geen snars van wat wakker dier, en red een kip en al die andere o zo goed bedoelde organisaties de consument probeert wijs te maken.

En ja hier en daar zal er echt wel een boer zijn die niet goed is voor zijn vee, net als dat er hier en daar een paardenliefhebster niet goed is voor haar paard. en tja net die dingen grijpen deze organisaties aan om al de boeren (kip, varken, geit of koe) in een kwaad daglicht te stellen.

Ik zou zeggen voed eerst de consument op , beren vlees (varken) stinkt niet dus waarom moeten we castreren? niet omdat de boer dat wil hoor!
kippen kunnen veellanger eieren leggend an die 14 maanden, als de concument maar voorlief zou nemen dat de oudere eieren dunner in de schaal liggen, en wat misvormder zijn dan de andere aieren.

en koeien in de wei? ja zeker! maar weet je dat koeien helemaal niet tegen warmte kunnen?
en het liefste onder de koeborstel in de koele schuur staat?

Wij boeren willen goed voor ons vee zijn, Maar ondertussen als we niet doen wat de consument van ons eist krijgen we geen geld, en doen we wat de consument van ons eist zijn we weer de onbenullige boeren die niet goed voor hun vee is.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:51

Fijn dat het bij jou niet gebeurt. :) Bij de boer waar mijn ex-scharrelkippen vandaan komen wel helaas. Ook de beelden die hier zijn geplaatst spreken voor zich.

Daarnaast was er enige tijd geleden op tv een programma waarin meerdere aspecten werden belicht van de pluimveeindustrie, waaronder het vangen van kippen voor de slacht. Hierbij kwamen ook de vangers aan het woord, die het vreselijk werk vonden omdat de kippen erg hebben moeten lijden tot aan het slachten (mede door hun hardhandige collega's). Vaak onder tijdsdruk ontstonden er breuken in poten en vleugels bij de kippen. Hier zitten ze ook altijd knus op elkaar als ze 's avonds op stok gaan, dus met veel in een kist lijkt me ook geen probleem zoals je omschrijft.

Ik wijs niet met het vingertje naar de boer, er zijn zat boeren die het goed doen. Alleen zij zijn degene die zorg dragen voor de levende dieren en dit moet goed gebeuren, zonder zulke rare praktijken dat de deuren dichtgaan en de beesten maar laat verhongeren en uitdrogen. Maar goed, die boeren zullen wel geen hart voor de dieren hebben en alleen aan het geld denken. Ik kan niet als enige consument een omslag in de pluimveesector maken helaas. Daarom eet ik ook alleen de eitjes van eigen kippen (als ik al eieren eet ;)). De consument informeren is altijd goed. Ik denk ook dat het aan supermarkten is om ook een omslag te maken. Kromme komkommers kunnen ook uitstekend gegeten worden en een 'lelijk' ei ook, de schaal wordt immers toch niet opgegeten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:08

@Nicky
Het zou wel dom zijn van een boer omdat zoiets te doen (kippen laten verhongeren in een dichte schuur).
Een schuur wat leeg staat kost klauwen met geld.

Zodra ze schuur leeg is wordt deze zo snel mogelijk volledig schoongemaakt/ontsmet om de nieuwe lading hennen te kunnen ontvangen.
Dan wachten ze echt niet meerdere dagen totdat ze laatste hennen dood zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:13

Idd bij ons gaat na de laatste kip die in de vrachtwagen opgaat, eerst koffie met broodje naar binnen. en dan gaanwe gelijk door met zitstokken, legnesten, voergoten, waterbakken en zo er uit halen. de volgende dag smorgens wordt gelijk de mest er uit gehaald. de deuren staan dan allemaal los. zodra de mest er uit is wordt alles schoongespoten, opgebouwd en ontsmet. JA dan gaat de deur een aantal dagen dicht en op slot. Maar dan is ert echt geen kip meer aanwezig hoor!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:05

Ik begreep idd wel dat deze uitgelegde kippen niet meer als kipfilet in de supermarkt eindig, dat lijkt me logisch :P Maar alsnog worden de kippen die 'gered' worden gemist, lijkt mij, en moet daarvoor in de plaats dus een andere kip dood. Iemand gaf aan dat er niet zoveel kippen gered worden dus dat ze die ook niet missen? Dat weet ik verder niet. Ik heb geen idee hoeveel kippen er per jaar gered worden en hoeveel er nodig zijn.

Madeliefje, de klassieke legbatterij is inderdaad verboden. Helaas komen dat soort 'kooieieren' nog wel in veel producten in de winkel voor, mayonaise bv. Kun je hier meer over lezen: http://foodwatch.nl/onze_campagnes/verb ... ooieieren/ In die pdf (http://foodwatch.nl/foodwatch-nl/conten ... 212_nl.pdf) kun je op blz 17 ook een pagina vinden waarop de verschillende codes op eieren vergeleken worden. Ik weet niet in hoeverre die gegevens up to date zijn, maar het geeft wel een idee.

Wendyenbram, ik ben laatst op een soort informatiemiddag geweest voor pluimveehouders/opfokkers/wetenschappers/andere geïnteresseerden over dat ze dat snavels kappen willen gaan verbieden en daar kwam wat jij nu aan geeft ook aan bod inderdaad. Op zich is het natuurlijk fijner voor de individuele kip zelf als z'n snavel nog heel is, dan kan 'ie net wat beter eten enzo. Maar dat elkaar pikken is dan een heel groot probleem. Vooral omdat ze met zo veel in een stal zitten. Wat ook weer heel begrijpelijk is, je gaat zoveel kippen niet in groepjes van 10 huisvesten omdat de consument de snavels zo graag heel ziet. Ik denk ook dat er een heel groot stuk meer informatie naar de consument toe zou moeten. Zelfde als wat jij zegt over die koeien inderdaad. Het is goed dat mensen na gaan denken over hoe de dieren waar ze melk/eieren/vlees van gebruiken hebben geleefd, maar zorg dan wel dat er correct geïnformeerd wordt.
Daarbij heb ik ook zoiets van, als je graag eieren wilt waarvan de kippen nog hele snavels hebben, die zijn er! Biologische en rondeeleieren, kun je zo in de supermarkt halen.

Varkentjes worden in Nederland trouwens al niet meer gecastreerd.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:54

wendyenbram schreef:
....
Let op ik ben voor diervriendelijk boeren, en ik weet dat ik goed ben voor al mijn dieren. Van mijn hond tot kip tot koe tot paard.

Maar ik geloof geen snars van wat wakker dier, en red een kip en al die andere o zo goed bedoelde organisaties de consument probeert wijs te maken.
...

WendyenBram ik geloof heus dat de meeste boeren heus het beste voor hebben met hun dieren. Ik woon hier tussen de boerderijen en ja dat zijn allemaal heel erg leuke, lieve en aardige mensen :+ Dus het is absoluut allemaal geen persoonlijke aanval op de boeren. En ik denk ook niet dat dat is wat die organisaties doen.

Wat wakker dier en red een legkip doen is juist die consumenten bewust maken wat de gevolgen zijn van hun keuzes en ze daarmee dus opvoeden! Precies wat jij ook wil! Ik denk echt wel dat mede door de campagnes van dit soort organisaties er momenteel veel meer biologisch vlees wordt verkocht en dat de zogenaamde kiloknallers toch wat meer worden vermeden. Dat stunten met prijzen is voor niemand goed, niet voor de dieren, niet voor de boeren, en uiteindelijk ook niet voor de consumenten. En dat laatste punt dáár werken de campagnes van Wakker dier nu juist ook aan.

Mede dankzij de campagnes van wakker dier zijn er een aantal zaken veranderd de afgelopen 20 jaar in de veehouderij, zij hebben bijvoorbeeld ook gestreden tegen het onverdoofd casteren van varkens.

De campagnes van Wakker dier richten zich trouwens ook meestal op consumenten en supermarkten, niet direct op de boeren +:)+
Klant is uiteindelijk koning, en als de consument geen ei meer wil van kippen die na een korte legperiode worden geruimd voor een "verse" ploeg kippen EN graag iets meer betaald voor eitje van kippen die langer mee mogen gaan (ik ga ervanuit dat de gemiddelde productie dan wel iets omlaag zal gaan) dan zal die keuze van de consument een grote invloed hebben op de keuzes die de boeren moeten maken.

Ik denk dat je best eens contact met Wakker Dier zou kunnen opnemen om te kijken of ze een campagne willen voeren voor eieren van oudere dieren :j

@ Lous en Madeliefje: Ik denk dat de kosten niet het eerste argument zijn om te kiezen voor een kip van "red een legkip". Die 7,50 moet je ook zien als een donatie aan die organisatie omdat je denkt dat ze goed werk doen. Als je voor goedkoop gaat haal je gewoon je ei uit de supermarkt in de aanbieding :P

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:11

Sprintje schreef:
wendyenbram schreef:
....

...

WendyenBram ik geloof heus dat de meeste boeren heus het beste voor hebben met hun dieren. Ik woon hier tussen de boerderijen en ja dat zijn allemaal heel erg leuke, lieve en aardige mensen :+ Dus het is absoluut allemaal geen persoonlijke aanval op de boeren. En ik denk ook niet dat dat is wat die organisaties doen.

De campagnes van Wakker dier richten zich trouwens ook meestal op consumenten en supermarkten, niet direct op de boeren +:)+
Klant is uiteindelijk koning, en als de consument geen ei meer wil van kippen die na een korte legperiode worden geruimd voor een "verse" ploeg kippen EN graag iets meer betaald voor eitje van kippen die langer mee mogen gaan (ik ga ervanuit dat de gemiddelde productie dan wel iets omlaag zal gaan) dan zal die keuze van de consument een grote invloed hebben op de keuzes die de boeren moeten maken.

Ik denk dat je best eens contact met Wakker Dier zou kunnen opnemen om te kijken of ze een campagne willen voeren voor eieren van oudere dieren :j

Als dat is wat jij zegt? dan doen ze dat wel op een hele rare manier. Want wat ik lees op de site van zeker red een kip, is dat alleen maar zeer negatief over de kippenboer.
En van wakker dier idem. Ja zeker ben ik blij dat er dingen verandert zijn voor het welzijn van de dieren. Maar niet de manier waarop. en hoe je het ook bekijkt, de kosten van veranderingen komen altijd op de schouder van de boer.
Heb je net de stal verbouwd met alle eisen die dan gelden, Wordt er weer een nieuwe wet doorgedrukt. met als gevolg, Verbouwen of je wordt gekort. En idd al die kiloknallers, het kost geen drol, maar weet je wie er nog minder krijgt? juist de boer!

Het beste kun je gewoon weer ouderwets naar de slager gaan om je vlees te kopen. en je eieren en groente/aardappels bij de boer (of het laatste bij de groenteboer.)
Weet je hoe kakelvers jou eitje is in de winkel? zeker 3 weken of meer.
met pasen bijvoorbeeld? die eieren kunnen al wel 3 mnd oud zijn (bewaard in speciale bewaarkasten)
eerder had de kippenboer met pasen een extraatje omdat men meer eieren kocht dus werd er meer vraag en dus duurdere eieren.
Nu sparen de verkopers alles op, verkopen door het jaar heen minder eieren (met hogere prijs want er is "schaarste") Om met pasen alles lekker duur in de schappen te zetten, de consument betaald toch wel, er staat tenslotte op de verpakking : dagverse vrije uitloop eieren. en omdat de consument dat voorgeschoteld krijgt door wakker dier/red een kip weten ze niet hoe het zit.
Maar de boeren kregen geen geld extra met pasen hoor! nee ze hadden tenslotte genoeg eieren gespaard, om goedkoop de winkels te kunnen bevoorraden!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:13

ik heb mijn eitjes goedkoop sprintje: ik heb 3 kipjes opgevangen van iemand! Gratis. en dat vind ik maar juist ook, ik vang ze op voor haar, dus er nog voor betalen doe ik niet. (moest ook niet ;-) )

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:15

wendyenbram schreef:

Die kippen belanden dan eerder in het vak als soepkip. :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:17

Ben het wel met wendyenbram eens. Organisaties als wakker dier en deze red een legkip laten vaak alleen de negatieve dingen zien. Dat noem ik niet de consument informeren. Zoals dat schemaatje van foodwatch, dat is de consument informeren. Gewoon informatie geven zonder positieve of negatieve bedoelingen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:18

7,50 is toch niet veel voor een kip???

Mijn twee hennen kostten echt wel een beetje meer.

Voor alle kippenliefhebbers en de vraag over het instinct is er een fan-tas-tische BBC documentaire over een dame in Engeland die kippen opvangt en kippen ophaalt uit een legbatterij en ze weer 'doorverkoopt' aan particulieren.

In de documentaire worden ook wat intelligentietesten gedaan (erg leuk!) en er wordt veel uitleg gegeven over kippengedrag (oa hoe de dominantie werkt)

Heeeeeeeel leuk!
Dit is em, The Private Life of Chickens
http://youtu.be/1c06xOF4uQ8

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:24

7,50 voor een simpele leghen is best veel geld hoor :P Denk maar niet dat pluimveehouders die voor 7,50 per kip kopen.

Die documentaire ga ik wel kijken vandaag!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:25

ja als je het zo ziet is het wellicht wel veel. Die kuikens komen natuurlijk voor een paar cent binnen. Maar tja... als particulier heb je toch voor een paar euro een leuk dier in huis.

Economisch gezien heb je natuurlijk wel gelijk :j