Honden, wel of niet inenten - meningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:19

KimD schreef:
Hier ook geënt en tevens ook altijd het paspoort bij me en het pasje van de NDG. :j Wij wonen nog een 500 meter van de grens en gaan vaak in het buitenland wandelen.

Ja hahaha dan is het verstandig! Ik woon in Noord-Holland, dus dat wordt wel heuuul lang wandelen voordat wij in het buitenland zijn... :=

Even een vraagje extra: wij krijgen netjes ieder jaar een kaart van de DA dat we voor de entingen/gezondheids check moeten, en er staat bij dat het raadzaam is je hond een paar dagen voor DA bezoek te ontwormen. Dat doen we dan ook, maar heb me altijd afgevraagd waarom... Dat weet iemand hier vast wel! :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:20

Ik heb mijn honden dit jaar laten titeren, tot 2018 zijn ze iig beschermd. Rabies is nog geldig, die herhaal ik wel omdat ik veel over de grens kom met de honden.

Weil heb ik niet laten enten omdat de enting maar tegen een heel beperkt aantal weil variaties beschermd, heel kort werkzaam is en het een rotenting is voor de hond. Moet nu alleen zorgen dat de honden niet in stilstaande watertjes komen als het langere tijd warm is geweest.

Kennelhoest laat ik niet enten, ze komen toch niet in een pension en de werkzaamheid is ook maar beperkt. De honden die ik ken die kennelhoest kregen waren juist degenen die geënt waren..

De cocktail enting is 3 jaar geldig, mijn da had de herhaling voor 1 jaar in het boekje geschreven... Ach, ik hoef ze voorlopig toch niet te laten enten..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:21

hier enkel puppy enting gehad en als pup parvo gehad gelukkig had hij t gered maar verder ent ik hier niet hij gaat nooit naar de kennel(slechte ervaring mee)...ga nooit op vakantie in t buitenland wel is ie gechipt dus ja vind t niet zo nodig

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:41

Gimme_Spurs schreef:
Ieder jaar sowieso voor parvo en weil. Rabiës alleen als we naar het buitenland gaan, en dat wordt volgens mij iedere twee/drie jaar herhaald. Ligt aan het vaccin.

Maar in dit soort gevallen is het echt bij mij: better safe than sorry...

Maar waarom zou je in vredesnaam parvo ieder jaar herhalen als dit vaccin gewoon 3 jaar geldig is (in elk geval de merken Vanguard en Nobivac)? Een vaccin krijgt echt niet zomaar een stempel van 3 jaar geldig dat is echt wel onderzocht.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:49

De "cocktail" is zowiso niet elk jaar meer nodig. (=Langer werkzaam) Voor honden die graag zwemmen zou ik wel elk half tot jaarlijks alleen lepto enten. Alleen voor buitenland is rabiës verplicht en voor in kennels vragen ze bordetella.

Dus geen kennel, geen buitenland, niet zwemmen kunnen dan praktisch om het jaar/2 jaar geënt worden.

Maar dat zou ik pas doen als de hond de eerste paar jaar al een goede buffer heeft opgebouwd.

Mijn hond is ook gevoelig voor vaccinaties dus ik ben niet zo strikt. Wel heb ik bordetella laten geven omdat hij mee naar het dorp is verhuist en we nu vaker op hondenuitlaatplaatsen komen.

Gimme_Joy

Re: Honden, wel of niet inenten - meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:57

Mijn hond is een zwerfhond uit Spanje, dus ik neem echt geen risico's. Zelfde geldt voor ontwormen, 4x per jaar. Ze vreet alles van de straat, zodoende.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:02

Je puppy entingen moet je sowieso hebben. Parvo is een ziekte waar zovele pups aan dood gaan. Maar een heeeeeel klein aantal overleeft het. Als je ent voorkom je al die elende.
Ik ent mijn honden wel. Dit omdat ze veel in contact komen met honden die misschien niet geent zijn. Ook gaat ze mee naar het buitenland. Als ze dat niet zou gaan maar de hond van de buren wel en ze niet geent is, kan ze een ziekte krijgen die door de buur hond word mee genomen en over gedragen.
Mijn hondjes zwemmen in natuurwater en krijgen vlees. Daarbij eten ze stront van andere dieren en de restanten van dode dieren die ze tegen komen. Te veel risico's om ze niet te laten enten.
Daarbij werk ik met héél veel dieren waarvan een groot deel nooit word geent. Die dieren hebben een zwakker afweer systeem en zijn sneller ziek. Ik wil mijn honden dat niet aan doen en ook mijn portomonee niet. Een zieke hond kost je zoooo veel meer als een enting.
En sommige entingen zijn verplicht.
Wanneer je ent dan spuit je een zwak deel van de ziekte in. Dit zodat de hond een goed afweer systeem met de bijbehorende soldaatjes in zijn bloed aanscherpt en in actie laat komen om de ziekte te bestreiden. Nu kunnen ze zich daar nog hard voor maken als het voor het egie is, is het vaak te sterk en worden ze echt ziek.
Ik ben van mening dat je MOET enten. :P
Over ontwormen en ontvlooien denk ik juist weer anders. Dat zijn dingen die ik pas doe als ze het hebben. Bij mijn paarden ook. Waarom? Omdat de parasieten resistent worden voor bepaalde stoffen in die medicijnen waardoor ze niet meer werken. En wat kan je er dan nog aan doen? Als je er over na denkt best vies, maar wij mensen nemen pas ook een wormenkuur als we al wormen hebben en niet elke 3 maand.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:06

Ik had vroeger een dierenarts die zij dat mijn oude dieren genoeg anti-stoffen hadden en eigenlijk niet meer geënt hoefden te worden. Twee oudjes laat ik niet meer enten, de hond van één wel. Dat risico durf ik niet te nemen. Mijn oudste is 17 en komt nergens meer, als die ziek wordt is zijn tijd gekomen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:09

Mijn dieren gaan overal mee heen en komen overal mee in contact. Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij ook inderdaad onze kat ook niet meer ente na zo veel jaar. Dat ding heeft ook nooit wat gehad en is 18 jaar geworden. :P Honden vind ik op de een of andere manier anders als katten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:11

Had ik met mijn konijn ook hoor... Die heb ik 3 jaar laten enten, daarna niet meer. Hij is 10 geworden en we hebben hem moeten inslapen omdat hij incontinent was, nooit ziek geweest whatsoever!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:14

MOET enten vind ik een beetje overdreven. Zoals ik al zei; mijn honden reageren er heel erg op, dat vind ik sneu, de reactie wordt per jaar ook alleen maar erger. Mijn honden eten NOOIT wat op straat, ze zijn veel te kieskeurig daarvoor haha. Verder komen ze weleens in contact met andere honden maar een hond die gewoon goed gezond is wordt heus niet zo ineens ziek door contact met een andere hond. In de natuur werden ze ook niet geënt.

Daarnaast heb ik ontzettend veel pech met 1 van mijn honden, ze heeft echt alles wat je je maar kan bedenken en niks had voorkomen kunnen worden met een enting (ze heeft alles tot nu toe ook gewoon gehad want is pas 2,5). Dus aan die dierenarts kosten komen we toch wel helaas, met of zonder enting.
Ook juist omdat ze al zoveel 'zooi' binnen krijgt voor alles wat ze al heeft, sla ik de enting dit jaar lekker over.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:17

Konijnen worden hier ook alleen maar de eerste zoveel jaar geënt. Ik vind het eerlijk zegt een beetje raar. Ze hupsen rond in een enorme ren buiten. Ze komen niet in aanraking met andere dieren ja als er wat nieuws in het hok komt. Maar dat komt altijd uit een opvang dus is dan al geent.
Wat eigenlijk wel raar is. Want ik kan ook de bacterie of virus aan ze overbrengen. Maar volgens mij moet je dan echt werkelijk waar alles gaan enten wat in leven is. Ziektes zijn er niet voor niets. Die zijn er om de zwakkere dieren uit te roeien zodat er een sterke populatie overblijft om voort te planten. Het is meer een gewetens kwestie. Ik hou te veel van mijn honden en paarden om ze niet te enten. Die heb je over het algemeen ook langer bij je en breng je ook een sterke emotionele band mee. Ik jank sneller als er wat met mijn paard is als mijn konijn. Egoistisch zeg!

Dat klopt ook nog eens Laura. Als ze niet ziek worden door een ziekte waar je ze had tegen kunnen enten krijgen ze wel wat anders. De natuur is veeeeel te slim.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:20

Gimme_Spurs schreef:
Had ik met mijn konijn ook hoor... Die heb ik 3 jaar laten enten, daarna niet meer. Hij is 10 geworden en we hebben hem moeten inslapen omdat hij incontinent was, nooit ziek geweest whatsoever!

Compleet off topic maar hoe merk je in vredesnaam dat je konijn incontinent is?

Konijnen heb ik wel laten enten, had ooit leuke konijnen in een buitenhok met ren en toen krijgen ze toxoplasmose. Daarvoor hoeven ze niet met wilde konijnen in aanraking te komen. Insecten brengen het ook over.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:23

Mijn konijn was zindelijk. Tot hij dus te pas en te onpas kleine plasjes liet lopen. Zelfs bij de dierenarts ging hij maar door! Z'n hele kont zat onder, en 3x per dag wassen wilden we hem niet aan doen. Hij was overigens gecastreerd, dus dat was het ook niet. Toen hebben we, in overleg met de DA, belsoten hem in te laten slapen...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:50

Percy schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Compleet off topic maar hoe merk je in vredesnaam dat je konijn incontinent is?

Konijnen heb ik wel laten enten, had ooit leuke konijnen in een buitenhok met ren en toen krijgen ze toxoplasmose. Daarvoor hoeven ze niet met wilde konijnen in aanraking te komen. Insecten brengen het ook over.

Je bedoeld myxomatose neem ik aan? :P Mijn konijnen worden wel ieder jaar netjes ingeent, myxomatose en vhd zijn vrijwel zeker dodelijk, ik wil daar geen risico's mee lopen. Dus zo lang de inenting maar 1 jaar geldig is, en er geen titertesten beschikbaar zijn, blijf ik dat netjes doen. Maar met honden ligt dat anders; er is aangetoond dat de immuniteit 3 jaar duurt (behalve voor weil en kennelhoest) en dan ga ik ze toch echt niet onnodig enten :(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:23

Je hebt gelijk, even in de war. Dat wat ik noemde is een risico voor zwangere vrouwen en de kattenbak.

Mijn konijnen wonen buiten, incontinentie zou mij dan ook niet snel opvallen, een vieze poep natuurlijk wel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:55

Ik laat mijn hond (nu 4 jaar) niet enten. Waarom niet?
Hij heeft 9 maanden rondgezworven in Griekenland en toen hij met een stichting naar Nederland kwam is hij dus voor vanalles en nog wat geent.
Zelf ben ik als kind wel geent, maar daarna ook niet meer. En ja, ik kom ook in contact met een hoop mensen.

Ik zie niet in waarom ik m'n hond elk jaar een zwakke ziekte in zou laten spuiten, ook met alle gevaren van dien, terwijl hij het misschien nooit krijgt. Als het nou om een onbehandelbare ziekte ging met dood als gevolg, dan ja. Maar zowel de ziekte van Weil als kennelhoest zijn gewoon te behandelen met antibiotica.
Dan ga ik dus liever naar de DA om mijn hond te behandelen mocht hij ziek worden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:05

Hier worden gewoon elk jaar beide honden geënt. Ze lopen rond op een boerenerf en komen in sloten en in contact met ongedierte. Ik ga geen risico lopen, daar zijn ze me te dierbaar voor.
Daarbij echt nog nooit ziek geweest van een enting en de Jack is inmiddels ruim 14 jaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:12

Mijn hond word wel geënt. Gewoon omdat we met hem overal komen en hij ook weleens in contact komt met andere. Verder krijgt hij om de 3 jaar eentje tegen Rabiës dat is verplicht als je naar België gaat en wij wonen vlakbij de grens.
Verder is het ook wel een gewoonte denk ik. Onze vorige hond werd ook altijd geënt 1x in het jaar. We hebben nu wel een andere DA en hier krijgt hij dus ook jaarlijks een check-up. Dat is ook wel prettig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:34

Linea schreef:
Maar waarom zou je in vredesnaam parvo ieder jaar herhalen als dit vaccin gewoon 3 jaar geldig is (in elk geval de merken Vanguard en Nobivac)? Een vaccin krijgt echt niet zomaar een stempel van 3 jaar geldig dat is echt wel onderzocht.

Mijn Rottweiler kreeg na een jaar parvo, bij onze kliniek doen ze nu voor de gevoelige rassen zelf een halfjaarlijkse enting. Geloof me als je het ooit meegemaakt hebt dat je hond zoiets krijgt dan zeur je niet over een extra enting of over de kosten, dan haal je gewoon trouw elk jaar de enting.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:43

Precies! Mijn hond is me veels te lief!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:48

Als een enting 3 jaar geldig is, dan is dat niet omdat dat zo leuk staat hoor of omdat baasjes een enting of geld willen uitsparen. Als jij ent op een moment dat de antistoffen nog voldoende aanwezig zijn gebeurt er niks. De enting werkt dus niet. Dus zeuren over kosten of extra enting vind ik het niet. Wel zeuren over onnodige entingen.

Mijn hond is mij ook veels te lief, dus ik laat controleren hoe het zit met haar antistoffen. Zijn die te laag, dan wordt ze geent, zijn ze hoog, dan slaan we over.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:50

ik doe het niet meer...heb het tot zn 4e gedaan maar nu komen we eigenlijk nergens meer sinds er nog een grote hond bij is gekomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:52

Je spuit ook niet alleen nuttig spul naar binnen he. De mogelijke bijwerkingen en aanslag op de organen door mn hulpstoffen en conserveringsmiddelen zijn niet mals.

Wat ik me trouwens afvraag is waarom we mensenkinderen met 1 vaccinatie (eventueel met enkele vervolgvaccinaties) voldoende beschermen voor de rest van het leven en waarom we huisdieren nu zeer herhaaldelijk moeten vaccineren? Werkt het afweersysteem zo anders? Werken de vaccins zo anders?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:02

Allereerst hebben honden veel sneller wondjes, ruiken de hele dag aan poep van andere honden en urine. Ze likken aan alles. Zwemmen in vies water en drinken dat ook. Kortom hun leven is een stuk minder hygienisch dan dat van mensen.