hond loopt weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:54

Maar wat verwachten jullie van de hond? Als je niet met hem traint luistert hij niet goed, als je hem niet uitdaagt gaat hij zelf uitdagingen zoeken. Ik bedoel, een hond die slaapt loopt niet weg. Een omheining is één oplossing: hem beter leren luisteren en goed moe maken elke dag óók. Is alleen wat meer moeite voor jezelf. Heb je wél een hond die tevreden is, in plaats van eentje die nog steeds 't liefst weg zou willen maar niet meer kan.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:55

Waarom negeer je alle vragen over wat jij je hond biedt ts?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:56

Ik had dat probleem vroeger ook met mijn Groenendaeler en kruising dwergpicher/boerenfox. Het land rond mijn boerderij viel ook niet te omheinen voor de honden. Helaas nooit een oplossing gevonden, ze kwamen wel terug als ik riep maar als ze weg konden sluipen, dan gingen ze.
Het is zelfs ooit gebeurd dat ze op een begrafenis verschenen zijn en daar gezellig tussen de rouwenden in gingen staan :o

De Groenendaeler is van ouderdom ingeslapen, de andere leeft nog steeds en is nu 17 en niet meer zo avontuurlijk maar ik snap je angst. Die van mij waren gelukkig zelf erg oplettend in het verkeer en het was een rustig dorpje maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:59

Er word ook gevraagd of je iets doet om de hond mentaal moe te maken? Misschien is agility of apporteren of iets dergelijks wel een idee om dat regelmatig te gaan doen. Of heb je wellicht een loopband? Zet hem daar dan regelmatig een half uur op. Hij moet daar zijn hoofd bij houden en daar worden ze moeier van dan over het erf hobbelen. Bovendien vervelen ze zich niet zo omdat ze een taak hebben om te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:00

Ik heb hetzelfde, onze Berner ziet de wereld gewoon als een groot eigen speelterrein, die herkent de grens niet. Ons terrein is wel compleet afgezet maar ofwel ze molt de spandraden ofwel ze graaft zich er onderdoor. Dan gaat ze op avontuur en komt een uurtje later weer terug (staat dan dom aan de poort want de heenweg kent ze wel maar de terugweg dan weer niet :roll: .), soms zeiknat en stinkend van alle sloten waar ze doorgecrosst is.
Ze deed het ook als we net terugkwamen van een urenlange wandeling, toen we terugkwamen van een dagwandeling met de hondenclub, als ze de hele dag mee op concours was geweest met ons,.. Je bent nog geen 5 minuten thuis en weg is ze weer! Ik werd er echt gek van (en de politie ook, heb het beest al twee keer bij het asiel op kunnen halen en doe elke keer maar weer braaf telefonisch melding dat ze weg is.) Normaal ging ze dus de hele dag met me mee, maar net die seconde dat ik niet oplet bij het uitmesten of voeren sneakt ze er tussenuit. Zolang ze mij ziet en ik roep haar komt ze terug, is ze al uit het zicht dan kan ik roepen tot ik een ons weeg maar komt ze pas terug als ze genoeg pret beleeft heeft. Gelukkig is ze bang van verkeer maar je maakt je elke keer wel enorme zorgen natuurlijk. Dus jammer maar helaas, ik heb een longe aan het hek gemaakt, emmer water erbij, ze kan schuilen tegen slecht weer, dan kan ze wel gewoon buitenzijn en verder dan dus maar niet meer met mij meelopen, behalve als het aangelijnd kan of ik haar steeds in de gaten kan houden.
Zodra we meer geld beschikbaar hebben wil ik stelconplaten laten leggen en met Heras hekwerk een grote kennel maken, maar ik vind het wel jammer, want mijn bedoeling was toch anders.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 04:58

Ik heb en had altijd husky,s, deze staan bekend erom bekend niet baas en huis gebonden te zijn, mijn tuin is ook huskyproof, honden op open gebieden aan de lijn enz., toch een keer gebeurd dat een ervandoor ging en langs de snelweg liep, helicopter, politie macht enz erbij en toen hebben ze hem neergeschoten vanwege de gevaarzetting, ik het slechtse weekend van mn leven beleefd, hond heeft het wonderwel overleefd, en heb nog veel jaar van hem kunnen genieten en hem uiteraard nooit meer de kans gegeven weg te lopen, hij had zelfs belletjes aan zn halsband zodat ik altijd hoorde waar hij was.
Wat ik hiermee wil zeggen, denk niet te licht erover om je hond te laten lopen hij komt wel weer terug.....het kan heel fout aflopen voor je hond of een auto die verongelukt door je hond of wat dan ook, zorg dat je je hond op je terrein houd, desnoods aan de ketting, mijn leerschool was een harde en wil en zorg ervoor dat ik dat nooit meer mee hoef te maken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 05:27

Wij hebben een gedeelte van het erf afgezet met 1.80m hoog hek, waardoor hij niet meer weg loopt, want over een gewoon hek bleef hij springen. Een investering, maar wat je hierboven al las.... als hij weg loopt zijn we verder van huis (drukke weg voor het huis waar vooral motoren even heel hard rijden.... je moet er niet aan denken dat je hond dan oversteekt, want zo'n motorrijder overleeft dat nooit met alle bomen hier langs de weg)

Uitdaging is een hele goede, maar als je buitenaf woont is het fijn dat de honden de hele dag buiten kunnen lopen. Ook als je zelf een tijdje weg bent en op dat moment wordt het al veel moeilijker.

Hier aan de straat wonen verschillende erfhonden, maar zelfs de best luisterende wil wel eens een stukje van het erf lopen en dan zit hij wel direct op de drukke doorgaande weg.... :(

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 06:05

Inderdaad zou het kunnen dat onze hond mentaal niet voldoende wordt beziggehouden. Hij is inderdertijd als pup gekomen, daar was ik op tegen omdat we al een hond hadden en ik geen tijd heb/had om een pup op te voeden, maar de rest van het gezin heeft toen doorgezet.Ik hoop niet dat ik nu iedereen over me heen krijg..het is toen gegaan zoals het gegaan is., maar veel van jliie weten hoe dat gaat: uiteindelijk draai ik toch voor alles op. Ik ben erg gek op hem en onze andere hond maar ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om een paar uur per dag met hem bezig te zijn; dat vind ik overigens ook vooral de taak voor hen die hem destijds hebben binnengehaald. Het is ook zo dat ie er toch vandoor gaat, ook al ben je tijden met hem bezig geweest en hij heeft natuurlijk ook onze Labrador als maatje.
Ik zoek nu een oplossing voor de situatie zoals ie nu is, misschien toch meer omheinen (hoewel dat financieel momenteel eigenlijk geen optie is), misschien toch meer aan een lange ketting, een stroomapparaatje....of inderdaad toch een cursus ... zou dat nog effect hebben voor een hond van 7?
Fijn dat jullie allemaal zo positief meedenken!

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 06:08

DaniBanani schreef:
Maar wat verwachten jullie van de hond? Als je niet met hem traint luistert hij niet goed, als je hem niet uitdaagt gaat hij zelf uitdagingen zoeken. Ik bedoel, een hond die slaapt loopt niet weg. Een omheining is één oplossing: hem beter leren luisteren en goed moe maken elke dag óók. Is alleen wat meer moeite voor jezelf. Heb je wél een hond die tevreden is, in plaats van eentje die nog steeds 't liefst weg zou willen maar niet meer kan.

Hier heb je inderdaad gelijk in, probleem is dat ik nu met de hond zit en er wat mee moet doen. Denk je dat een 7 jarige stabij nog beter kan leren luisteren dmv een cursus?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 06:27

Misschien een huisje zoeken waarbij hij wel de aandacht en training krijgt die hij nodig heeft?
Dat lijkt me in dit geval het meest eerlijke naar de hond toe.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:59

Een oudere hond kan nog prima leren. :j
En hoewel een stabij nou niet bepaald 't eerste ras is waar ik aan denk bij 'erfhond' is een labrador dat ook niet, en schijnbaar gaat dat toch prima. Als voorlopige oplossing zou ik, denk ik, voor een lange lijn kiezen. Ik heb 't ergens anders wel eens gezien, die hadden een hele lange lijn gespannen tussen 2 muren en daaraan (met een ring) de lijn waar de hond aan zat. Zo kon-ie bijna het hele erf over en toch niet ontsnappen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:19

Je hoeft ook geen uren per dag wat te doen. Vaak is een half uur al genoeg. Lees eens het boek de vrouw die naar honden luisterd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:22

Waarom is fietsen geen optie?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:49

Allereerst: halsband helpt niet, werkt zelfs negatief door harder weglopen, dus weg ermee.
Laat die hond eerst maar eens aan het idee wennen dat ie geen stroom meer krijgt en doe het dan na een tijdje op een andere manier: stroomdraad aan de grond, zoals al vaker gezegd, onze honden (herder x husky en herder x berner sennen) zijn doodsbang van het draadje en durven er ook echt niet overheen te stappen.
Als dit niet werkt dan is er nog maar 1 optie: hond vasthouden of zet een stuk van het erf af waar de hond kan "buitenspelen" met hekken met gaas erin zodat ie er niet doorheen kan.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:51

hier ook het zelfde probleem met mijn chihuahua.. hij hoeft maar een opening te zien en hij is weg.. =(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:54

Is het geen idee om een kennel te (laten) maken en dan gewoon de bovenkant ook dicht (hoeft het niet super hoog te zijn)?!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:02

Ik vind het idee wat DaniBanani hierboven geeft eigenlijk wel een heel goede en diervriendelijke oplossing.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:30

Lightielight schreef:
Hier heb je inderdaad gelijk in, probleem is dat ik nu met de hond zit en er wat mee moet doen. Denk je dat een 7 jarige stabij nog beter kan leren luisteren dmv een cursus?

Natuurlijk kun je een oudere hond nog wat bijleren met een cursus, anders zouden de asielen met probleemdieren vol blijven zitten. Terwijl veel dingen echt wel af te leren zijn met wat geduld.

Nou zeg ik niet dat jouw specifieke probleem met geduld af te leren valt, want gewoontes en een heel sterke wil zijn pittig...
Wel kan het echt zijn dat als je hem mentaal uitdaagd het gedrag verminderd tot niet meer voorkomt, omdat hij zijn uitdaging niet meer ergens anders hoeft te zoeken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:15

Kentaro schreef:
Is het geen idee om een kennel te (laten) maken en dan gewoon de bovenkant ook dicht (hoeft het niet super hoog te zijn)?!

Dit was dus ook het eerste wat mij te binnen schoot. :j Lekker ruime kennel bouwen en dan maar gaan wandelen per dag, aan de riem uiteraard. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:16

blue_sky schreef:
Ik vind het idee wat DaniBanani hierboven geeft eigenlijk wel een heel goede en diervriendelijke oplossing.

Ik heb dat, maar dat is wel lastig omdat de lijn makkelijk vastkomt in beplanting of als ze rond een paaltje loopt niet snapt dat ze terug moet lopen. Dus dat doe ik alleen als ik haar frequent weer uit de knoop kan helpen :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:50

annnepannne schreef:
Allereerst: halsband helpt niet, werkt zelfs negatief door harder weglopen, dus weg ermee.
Laat die hond eerst maar eens aan het idee wennen dat ie geen stroom meer krijgt en doe het dan na een tijdje op een andere manier: stroomdraad aan de grond, zoals al vaker gezegd, onze honden (herder x husky en herder x berner sennen) zijn doodsbang van het draadje en durven er ook echt niet overheen te stappen.
Als dit niet werkt dan is er nog maar 1 optie: hond vasthouden of zet een stuk van het erf af waar de hond kan "buitenspelen" met hekken met gaas erin zodat ie er niet doorheen kan.

wel erg tegenstrijdig :S eerst moet ie wennen dat ie geen stroom krijgt en dan span je een stroomdraad op de grond :S

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:14

Urielle schreef:
blue_sky schreef:

Ik heb dat, maar dat is wel lastig omdat de lijn makkelijk vastkomt in beplanting of als ze rond een paaltje loopt niet snapt dat ze terug moet lopen. Dus dat doe ik alleen als ik haar frequent weer uit de knoop kan helpen :+

Ik had een hond met een blessure aan het spronggewricht en die mocht niet los. Ik had zo'n ijzer prikding wat je in de grond kan schroeven, geen idee hoe het heet. Er zat een ring aan de bovenkant en daar bond ik een longeerlijn aan. En daaraan de hond. Dat zat nooit in de war.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:28

Ik heb mijn longe aan het hek vast dus met de bevestiging zelf kan ze niet veel, maar ik heb ook beplanting in de tuin (struiken enzo) en dingen zoals om de caravanpoten draaien, onder het gaas doorkruipen/-graven en dan niet meer terugkunnen, dat soort dingen zijn meer het probleem :+
Dus ik ben erg blij als ik de pecunia verzameld heb voor een grote kennel!
Maar bedankt voor het idee!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:34

Heb hetzelfde als jou TS, of tenminste een vergelijkbare situatie. Alleen dan met een beagle.

Ik ben laatst GPS systemen voor honden tegengekomen. Zo kunnen ze nog wel weg, maar zijn ze te traceren en je kunt instellen dat als ze buiten de door jouw ingestelde zone komen, je een smsje krijgt. Dat is niet de oplossing tegen het weglopen, maar dan weet je in ieder geval altijd waar hij is en kun je in actie komen mocht hij te ver weg gaan. Ook kun je altijd zien waar je hond zich bevind.

Ik ben er nog over aan het twijfelen om het aan te schaffen, vooral omdat mijn hond het op het moment niet zo erg vind om binnen of in de (omheinde) tuin te blijven. Als ik hem in de kennel doe breekt de hel los :+ , dus dat doe ik niet meer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:02

Is dat niet een heel duur grapje? Misschien dat je ze zo terug kan vinden maar behoeden voor een ongeluk zal het ze niet. Zo'n prikpen had ik ook voor mijn hond toen we een tuin hadden waar hij uit kon. Hij werd er zelf handig in om niet om dingen heen te draaien. Twee pennen en een lijn ertussen en daar de riem aan geeft ook veel bewegingsruimte.