Gebit oudere cavia sluit niet aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:38

Citaat:
Als je er al zelf aan gaat hobbyen, pruts dan niet,

maar doe het dan met een slijpschijfje.
Gewoon te koop bij de bouwmarkt.
Hobby boormachine met diamant slijpschijfje.

En dit noem jij niet prutsen? Doe ff normaal zeg en laat het over aan een dierenarts die er verstand van heeft en de juiste materialen tot zijn beschikking heeft.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:23

saltpepper schreef:
Gebitsproblemen kunnen ook voortkomen uit een vit C tekort (gewrichten kunnen vervormen door en vit C tekort waardoor kiezen als een brug over tong heen groeien).

Zeer informatieve website:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gebit.html
en
http://www.dierengebit.nl/cavia-intro.html

Zeker een hele goede site! Helaas is deze kliniek een uur rijden anders had ik hier heen gegaan.
Ik heb op het caviaforum gekeken. Daar werd de dierenarts die bij mijn paard komt genoemd :D Ik kijk het nog even aan met hem en anders ga ik hun eens bellen.
En over goed voer, ik ben zelf van mening dat ik het beste voer geef. Onbeperkt hooi, dagelijks groente met veel vit. C.
Ik krijg er alleen bij deze caaf geen vit. C pilletje in. De andere twee eten zowat m'n vingers er bij op maar hij moet het echt niet. Heb al een geprobeerd het in z'n bekje te stoppen maar toen spuugde hij het uit. Ik vermeng nu een pilletje met de geweekte science selective.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:28

Ik heb over te veel van vit C een stukje gekopieerd van een site, ik denk dat dit ook voor cavia's geldt; Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:04

TS je voert helemaal prima, dus een vitaminepilletje is in dit geval niet eens nodig, maak je daar maar niet druk om. Je hebt gewoon pech. Ik zou het niet te lang aankijken, als hij nu niet normaal kan eten ben ik bang dat dat ook niet meer spontaan goed zal komen.

Sterkte met je caafje. Altijd sneu zoiets.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:48

IZEP schreef:
Citaat:
Als je er al zelf aan gaat hobbyen, pruts dan niet,

maar doe het dan met een slijpschijfje.
Gewoon te koop bij de bouwmarkt.
Hobby boormachine met diamant slijpschijfje.

En dit noem jij niet prutsen? Doe ff normaal zeg en laat het over aan een dierenarts die er verstand van heeft en de juiste materialen tot zijn beschikking heeft.

En die doet het ook met een slijpschijfje met zijn dremel :D en aangezien de meeste knaagdier houders (zal het even geen liefhebbers noemen), niet elke maand van plan zijn te betalen voor het laten inkorten en vrolijk zelf gaan knippen,
lijkt me de aanschaf van een dremel niet fout. (mag uiteraard ook willekeurig ander merk zijn).

wijdeweide schreef:
knippen zodat ze weer kunnen eten en dan de oorzaak aanpakken....goed voer! Het zijn knaagdieren die hard voer met extra vitamine C moeten hebben en onbeperkt hooi

Dat werkt alleen als stand van de tanden goed is, is die door een ongelukje of gewoon door onze creatieve fok van
sommige rassen (met name konijnen) dan blijft over verwijderen, danwel herhaald slijpen.

Air schreef:
Is het bij cavia's geen optie om de tanden te laten verwijderen als het een terugkerend iets is? Bij konijnen namelijk wel.

Ja, je kan ze gewoon laten trekken, geen probleem bij konijn en cavia.
Wel alleen zinvol als kiezen wel goed staan of je als eigenaar bereid bent om toch steeds weer te investeren in
kiezen vijlen.

_Saar

Re: Gebit oudere cavia sluit niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:19

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!
Ik denk dat ik maar eens met mijn andere dierenarts ga overleggen. Ik laat jullie nog weten hoe het verder gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:03

_Saar schreef:
Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!
Ik denk dat ik maar eens met mijn andere dierenarts ga overleggen. Ik laat jullie nog weten hoe het verder gaat!

Je kan ook nog altijd dierenkliniek europaplein bellen voor advies, daar hebben ze ook artsen die gespecialiceerd zijn in gebitten enzo. Heel veel succes en sterkte met je caaf!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:15

Hoe is het nu met je lieve caafje ts?

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:17

Caafje gaat morgen naar de dierenarts die ik ook voor paard heb. Hij gaat onder narcose en dan gaan ze eerst eens goed kijken en dan herstellen. Daarna krijg ik pijnstilling en antibiotica voor hem mee.
Verder gaat het nog hetzelfde met hem. Hij eet alleen geweekte brokjes en geschilde groente. Hij komt gelukkig wel aan in gewicht.

Edit: Ze doen het trouwens wel met gas narcose. Kapje erop, kapje eraf, behandelen, eventueel tussendoor kapje er weer op en als ze klaar zijn gooien ze het zuurstof aan en dan wordt ie weer wakker.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:33

Positief wel dat hij zelfs bijkomt in deze situatie. Je doet super je best voor hem. En wat fijn zeg van die gasnarcose! Heel veel succes morgen, ik ga duimen voor een positieve afloop! +:)+

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 08:57

Dankjewel! :o
Hij is nu bij de dierenarts. Ik vind het toch wel spannend. Ze gaan hem goed nakijken en hebben me verzekerd voorzichtig met hem te zijn O:)
Ik hoop dat ik vanmiddag een positieve update kan plaatsen! Ze zouden me meteen bellen als hij weer wakker is.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:40

Helaas geen positieve update. Zijn gebit is zo ongeveer rampgebied. Kiezen die helemaal in de wang en tong gegroeid zijn, hoop bloed bij het weghalen en de dierenarts durfde niet verder te gaan omdat het te erg zou worden voor hem. Hij komt nog naar huis voor zolang het gaat en dan zal hij ingeslapen moeten worden :(:)
Dierenarts gaf aan dat dat nog kon en dat z'n bekje snel zal genezen, anders had ik hem meteen laten gaan. Ik ben nu best wel pissig over de eerste dierenarts. Daar ben ik namelijk al eens eerder geweest voor z'n gebit. Toen hebben ze wel wat eraan gedaan maar totaal over het hoofd gezien dat het achterin zo erg is. Voor katten zijn ze super daar maar met cavia's ga ik er niet meer heen.
Blehh ik baal :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:42

He wat naar Saar :'( heel veel sterkte en geniet van je caaf zolang het kan!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:29

Heb hem net opgehaald en de dierenarts heeft precies uitgelegd wat er aan de hand is. Hij heeft een kies die helemaal in zijn wang zit, van onder tot boven de hele zijkant zeg maar. Ze heeft daar een stuk af kunnen halen maar het ging zo bloeden en alles dat ze niet verder kon. Hij zit zo vast in die wang dat ie er nooit meer uitkomt. Ik ga hem nu goed in de gaten houden en als het slechter met hem gaat laat ik hem inslapen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:10

Och nee, wat een naar bericht! Maar als je caafje een kies helemaal door de wang heeft dan doet dat toch vast nu al vreselijk veel pijn? Veel sterkte met deze beroerde uitslag. Y;(

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:33

IZEP schreef:
Och nee, wat een naar bericht! Maar als je caafje een kies helemaal door de wang heeft dan doet dat toch vast nu al vreselijk veel pijn? Veel sterkte met deze beroerde uitslag. Y;(

Heb ik ook aan de dierenarts gevraagd maar ze hebben het nu zo weggehaald dat hij (als het allemaal weer genezen is) als het goed is weinig last heeft. Ik moet hem goed in de gaten houden en heb met mezelf afgesproken dat ik hem laat gaan voordat het erg wordt.
Zo stom, van buiten zie je helemaal niks aan hem, lijkt net een gezonde caaf, zo raar gevoel dat ik hem dan binnenkort in moet laten slapen.

Edit: hij eet nu trouwens wel. Heeft net zelfs een klokhuis opgegeten. Dit kon hij gister nog niet.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:49

Als de dierenarts dat zegt dat dan zal dat ook wel zo zijn. Gelukkig dan maar, kunnen jullie nog even van elkaar genieten. En wat goed van dat klokhuis idd zeg! Dat is wel een goed teken en gelukkig eet hij wel geweekte brokjes. Wortelhapje vinden ze ook vaak heerlijk om te smullen. Misschien kun je hem met zoiets nog blij maken. Kan me voorstellen dat het een rot gevoel is. Ik ken het helaas. Maar ook dat is dierenliefde. Houden van is ook soms loslaten. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:58

Je kan ook appelmoes geven :-) vinden die van mij ook altijd lekker.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 09:35

Bedankt voor de tips! Zal het straks gelijk gaan halen.
Arme beest vertrouwt me totaal niet meer. Normaal kon ik hem altijd gewoon aaien en oppakken maar nu peert hij hem. Zal ook wel weer over gaan.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:54

Och wat sneu maar ja, wel te begrijpen na zo'n ervaring. Komt wel weer goed. Beestje heeft maar geboft met zo'n baasje als jij. +:)+

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:11

:o Dankjewel, vind ik leuk om te horen!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 20:35

Caafje is vanmorgen rustig ingeslapen. Hij kon nog steeds niets eten en hij deed 5 minuten over een mini stukje andijvie, om er vervolgens bijna in te stikken. Deze dierenarts heeft op zaterdag ook spreekuur dus aan het eind van de ochtend mocht ik komen met hem. Onwijs balen maar voor hem was er zo gewoon geen lol meer aan. Bedankt allemaal voor de tips en lieve woorden +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:38

Sterkte met het verlies van de caaf.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:44

Heel veel sterkte met het verlies van je caafje Saar, je hebt echt meer dan je best gedaan. Ik zou hetzelfde hebben besloten, hoe moeilijk ook.

:(:)

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:35

Bedankt allebei! Het was voor hem inderdaad het beste. Achteraf had ik hem beter meteen kunnen laten gaan maar dat zie ik maar als een les voor een volgende keer. Dierenarts zei ook al dat ik er in ieder geval alles aan gedaan heb. Toch altijd fijn om te horen.