Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mischa schreef:en we maken onszelf wijs dat we het dier in kwestie een goed tehuis bieden en met de juiste opvoeding naar ''de hand'' te zetten is (met alle goede bedoelingen uiteraard)
Het geldt voor alle jonge dieren maar ook voor jonge mensen: Wat je tijdens die inprentingsfase meekrijgt blijft veel invloed hebben tijdens de rest van het leven. In die zin begrijp ik wel dat mensen voor jonge dieren gaan, aan de andere kant brengt dat dus ook veel verantwoordelijkheid met zich mee en die ontbreekt helaas nogal eens.. Het voordeel van zelf veel invloed hebben op de vorming is tegelijk een nadeel: Wat er fout gaat is je eigen schuld.
(natuurlijk niet zo kort door de bocht, maar je kan veel maken en breken bij een jong dier)tamaramt schreef:@geryon; dat verschilt per asiel; van mijn beide honden was amper iets bekend in het asiel.
de bruine was een vondeling en is na binnenkomst in het asiel direct door mij gereserveerd en na 2 weken bij mij gekomen; de witte zat er 2/3 maanden maar de medewerkers in het asiel hadden allemaal een andere mening over hem. Uiteindelijk bleek alles wat hun verteld hadden niet waar te zijn en is het een hele andere hond dat hun zeiden.
Maar maakt v ons niks uit. Ik zoek dieren uit op het eerste gezicht en evt problemen daarbij los ik wel op en deal ik mee.
(heb overigens niks tegen een GOEDE herplaatser hoor) love_western schreef:Ik zal later toch kiezen voor een pup. Ben gek op pitbulls. En wil geen risico lopen dat de hond door een ander verpest is.
Katten maakt mij niet zoveel uit. Liefst toch al wel een oudere. Kittens zijn leuk. Maar mijn kat was als kitten dus niet leuk.
Mijn kitten was ook een monster
De eerste kat kwam met 8 maand naar ons toe. Maar ik zal ook gerust een 10 jarige adopteren. Inney schreef:love_western schreef:Ik zal later toch kiezen voor een pup. Ben gek op pitbulls. En wil geen risico lopen dat de hond door een ander verpest is.
Katten maakt mij niet zoveel uit. Liefst toch al wel een oudere. Kittens zijn leuk. Maar mijn kat was als kitten dus niet leuk.
Katten zal ik ook eerder ouder nemen jaMijn kitten was ook een monster
De eerste kat kwam met 8 maand naar ons toe. Maar ik zal ook gerust een 10 jarige adopteren.
Maar met een hond vind ik het vaak gewoon en te groot risico. Ik ben van de (duitse) herders en daar wil ik gewoon graag zelf de opvoeding van doen. Ik wil er ook mee aan het werk, wat speuren meepakken etcetera. En het is gewoon fijner om dat op je eigen manier vanaf pups af aan te leren.
Beide honden van ons hebben wij vanaf pup en het is heerlijk om zelf de opvoeding te doen.
. Ook ik ben opgegroeid met jonge dieren, totdat er een hondje uit het asiel bij ons kwam wonen. Heerlijk dier! Sindsdien zou ik geen ander dier dan een asiel/opvangdier willen. Eerste kittens had mijn vriend zonder mijn medeweten opgehaald in Amsterdam (uit een dierenwinkel
). Een kitten daarvan is een 10 jarige geworden en is helaas overleden. Toen moest er toch wel vervanging komen, want mijn andere kat was wel erg eenzaam en miste een maatje. Heb contact opgenomen met het asiel, en ze hadden genoeg kittens zitten. Ivm de dominantie van mijn oudere kat raadde de DA me wel een kitten aan. Zo kwam er een kitten van rond de vier maanden in huis vanuit een gastgezin van het asiel. Ze was gedumpt uit een auto op een parkeerplaats van een bouwmarkt
Ook hebben mijn vriend en ik een hond in huis genomen die de eigenaren niet meer wouden, en wouden haar dan ook het liefst in laten slapen (doet een DA toch al niet gauw, maar toch....). Hond was 1,5 jaar oud toen ik haar meenam, en was vanaf dag 1 al verliefd (zoals iedereen eigenlijk die haar kent
)! Heerlijk dier wat ook nog eens goed bij ons past. Ze wordt dit jaar alweer (hopelijk) 12
Maar bij haar kozen we bewust voor een vrij jong dier omdat onze ex-kater nogal dominant kan zijn.
Volwassen zijn ze imo minstens even leuk