Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:23

Wordt alleen maar erger.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:27

geerke schreef:
Caira schreef:
geerke de hond is pas 5 he...

ja,maar heeft wel een aandoening die niet geneest.

Dat bedoel ik, als een hond van 5 al niet meer wil spelen...

kohtje

Re: Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:30

Heb je al naar andere medicijnen gekeken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:13

voor mij geen moeilijk verhaal, ook al bestrijd je wat symptomen met andere medicatie, laten gaan het hondje! die heeft vreselijke pijn en zal er niet beter op worden.. :(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:27

kohtje schreef:
Heb je al naar andere medicijnen gekeken?

Ik heb inderdaad iets gevonden van Gabapentine of pregabaline...

De behandelend dierenarts gaat mij vandaag terugbellen en dan ga ik overleggen.

Hij ligt nu heerlijk buiten in t zonnetje en daar geniet ie ook echt van <3

Het is zo moeilijk... Het is ook definitief als ik spijt krijg is het te laat....

Hij is inderdaad geschat nu op een jaar of 5, kan 4 of 6 zijn maar ergens daar in die buurt. En dan weet ik ook wel dat het anders moet zijn mijn andere hond is 7,5 en ondanks spondylose in dr rug een enorme druktemaker en spring in t veld.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:29

maar waar zou je spijt van krijgen? dat je een hond rust gunt terwijl het nu leeft in constante pijn? ;(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:32

essiesilly schreef:
maar waar zou je spijt van krijgen? dat je een hond rust gunt terwijl het nu leeft in constante pijn? ;(

Dat pakken jullie denk ik iets te zwaar hij heeft niet constante pijn denk ik ....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:35

Babsiej schreef:
essiesilly schreef:

Dat pakken jullie denk ik iets te zwaar hij heeft niet constante pijn denk ik ....

Denk je. Lees je eigen berichten nu eens terug, als dit door iemand anders gepost zou zijn, wat zou je advies zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:42

Babsiej schreef:
Op 30 maart 2011 heb ik mijn hondje Baxter opgehaald uit Roemenie. Vanaf het begin heeft hij al aanvallen dat hij vanuit het niets kan beginnen met gillen. Maar hij was daar ernstig verwaarloosd, oorontstekingen , castratiewond heftig ontstoken, dus ja...

Na een tijd waren al zijn "verwondingen" genezen maar de aanvallen bleven toch ... Na wat onderzoeken leek het alsof er een hernia in de nek zat dus daarvoor prednison, na een paar maanden afbouwen maar de aanvallen bleven.. Dus langer op prednison, maar ook de dosis moest steeds omhoog omdat het niet meer afdoende werkte. Uiteindelijk dus (weer) foto's gemaakt van zijn koppie en nek en bleek een kleine uitloop van zijn hersentjes te zien. Dus een mri laten maken en inderdaad syringomyelie. ( hersentjes puilen zeg maar uit zn schedeltje )

Vol op prednison ging het best redelijk. Alleen hij krijgt dus ook behoorlijk last van de prednison, enorm lusteloos wilde niets meer. Dus toch weer wat afbouwen wat resulteert in pijnaanvallen. Inmiddels is de diagnose in november gesteld en kunnen we niet veel meer proberen in dosis. Ook hebben we pijnstillers geprobeerd tot en met morfine maar dat helpt helemaal niet. Dan stopt hij echt met eten etc. Geven we meer prednison wordt ie "depressief" geven we minder heeft ie pijn. Net was ik ff met ze aan het wandelen ( lange wandelingen kan hij niet meer, 15 min wandelen en dan is het echt meer dan klaar voor hem ) en mijn hond wilde spelen, zodra ze contact maken begint hij weer te gillen en komt ie naast me zitten bibberen ;( In de tuin staat mn hond m echt uit te dagen en te springen en gek te doen voor een spelletje en hij tilt niet eens zn koppie op ..

Een aantal weken geleden wilde mijn vriend hem met zijn voet wat opzij duwen en voordat er daadwerkelijk contact was begon hij ook weer te piepen, ik denk bang voor de pijn...

Je zou zeggen het is simpel.. Maaaar tussen de "buien" door sjokt ie nog lekker mee, staat ie echt te springen voor zn bakje eten... ! wat het dus zo lastig maakt...

Wat denken jullie? Jullie zijn er niet emotioneel bij betrokken dus wellicht makkelijker te "oordelen"..
Morgen in ieder geval maar weer overleggen met de dierenarts...

ik zou zeggen lees terug en oordeel.... ooit bedacht wat voor vreselijk zwaar spul prednison is?? als hij het dan op een volle dosis nog niet geweldig doet moet er toch een lampje gaan branden? dat hij geen pijn laat zien door de zware dosis is iets anders dan geen pijn hebben...
want met een iets lagere dosis laat hij het wel al zien wat dus wel betekend dat hij constante pijn heeft (zowiso met deze ziekte)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:50

je kunt ook metacam proberen,misschien reageert hij daar beter op?...maar dan niet tegelijk met prednison.Even 10 dagen zonder prednison,als dat mogelijk is.(nadat je afgebouwd hebt)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:59

geerke schreef:
je kunt ook metacam proberen,misschien reageert hij daar beter op?...maar dan niet tegelijk met prednison.Even 10 dagen zonder prednison,als dat mogelijk is.(nadat je afgebouwd hebt)

Ze verteld in de OP dat ze hebben geprobeerd af te bouwen met prednison, maar dat de pijn dan duidelijk te veel werd.
Deze hond kan het niet aan om zonder te leven. En al helemaal niet dus om af te bouwen en tijdelijk niks te krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:01

Je zou ook T61 kunnen proberen. Gewoon een tip, maar gegarandeerd dat ie van z'n pijn af is.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:02

_San87_ schreef:
Je zou ook T61 kunnen proberen. Gewoon een tip, maar gegarandeerd dat ie van z'n pijn af is.

Dat lijkt me ook wel ja.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:05

fleurtjeuh schreef:
geerke schreef:

Ze verteld in de OP dat ze hebben geprobeerd af te bouwen met prednison, maar dat de pijn dan duidelijk te veel werd.
Deze hond kan het niet aan om zonder te leven. En al helemaal niet dus om af te bouwen en tijdelijk niks te krijgen.

Nee,dan is metacam geen optie.

T61 werkt inderdaad prima,maar omontkeerbaar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:09

geerke schreef:
fleurtjeuh schreef:

Lijkt mij alsnog het beste plan..
Liefde is laten gaan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:10

geerke schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dat is het punt, he.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 13:17

We hebben een periode geprobeerd met pijnstillers (en dus zonder prednison), rimadyl, metacam, morfine, maar dan stopt hij helemaal met eten etc.

De dierenarts heeft zojuist teruggebeld we kunnen nog medicijnen proberen namelijk Gebapentine tegen zenuwpijn icm dexamethason. Ik heb gezegd dat ik er over ga denken ( en overleggen met vriendlief ) of we het nog geen proberen of er een einde aan gaan maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:25

Babsiej schreef:
We hebben een periode geprobeerd met pijnstillers (en dus zonder prednison), rimadyl, metacam, morfine, maar dan stopt hij helemaal met eten etc.

De dierenarts heeft zojuist teruggebeld we kunnen nog medicijnen proberen namelijk Gebapentine tegen zenuwpijn icm dexamethason. Ik heb gezegd dat ik er over ga denken ( en overleggen met vriendlief ) of we het nog geen proberen of er een einde aan gaan maken.

Nóg een medicijn erbij...

Sorry als ik nu iets heel bots ga zeggen:

Hou op met nog van alles te proberen en te rekken, je hebt het over spijt krijgen... Het enige waar je later nog spijt over kan krijgen is dat je de hond te lang hebt laten leven...
Eerst geef je aan dat je graag van anderen wil horen hoe zij er over denken. Dat doet iedereen netjes, waarvan het grote gros zegt "niet dierwaardig meer, laat de hond inslapen" en vervolgens kom je met allerlei "argumenten" waarom de hond nog wel zou kunnen blijven leven.
Komt op mij over als iemand die geen afscheid kan nemen van zn eigen dieren. :n

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:51

Dat Gebapentine wordt gegeven aan honden met SM.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:02

kohtje schreef:
Dat Gebapentine wordt gegeven aan honden met SM.

waarom niet? (ik ken het medicijn trouwens niet, voor alle duidelijkheid ;) )

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:08

Jeetje TS wat een moeilijke situatie...
Als buitenstaander kan ik Alleen maar mee gaan met de andere....ik geloof niet dat ik dit zou willen voor mijn dier.
Maar ik snap je ook. Het is toch je maatje... En om die te verliezen is vreselijk.
Vergeet alleen niet dat je hond in het nu leeft.. Ik denk zelfs dat hij nog in reserve jaren leeft, in roemenië had hij dit niet overleefd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:12

Je hebt het steeds over dat het zo jammer zou zijn wanneer je er te vroeg een eind aan zou laten maken, maar heb je er al aan gedacht wat het met de hond doet wanneer je te lang wacht? Dat lijkt me namelijk veel belangrijker.

Sterkte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:26

Babsiej schreef:
Wat zijn de goede momenten ? Spelen doet hij nagenoeg niet meer. Maar hij piept/gilt niet de hele dag van de pijn.. Dat is soms 1 dag niet soms wel 4x per dag... ( en dagen dat het helemaal niet gebeurd zijn er nagenoeg niet meer ;( )

Hij is gewoon down... erg rustig een opaatje... maar idd wel bang om pijn te hebben denk ik .. Wij passen al zoveel mogelijk aan. Voorheen gingen we 3x per week 1,5 uur lopen ( bij de oppas nu ook minder )dat is nu natuurlijk uit den boze. kleine wandelingetjes. weinig prikkels, weinig actief dan gaat t wel redelijk .. Maar inderdaad wanneer trek je de grens?

Het is echt heel moeilijk.. Vooral omdat je lichamelijk aan de buitenkant weinig aan hem ziet... Ik bedoel een hond met artrose gaat moeilijk lopen etc...

een hond die down is die heeft pijn en een hond die er alles aan doet om pijn te ontlopen die heeft al pijn en probeerd nog meer pijn te voorkomen. Mijn gezonde hond gaat echt niet langzamer lopen in het bos omdat hij anders mogelijk kan struikelen of in botsing ergens mee kan komen. Hij rent en vliegt vollop en als het mis gaat dan gaat het mis en gaat hij weer verder. Mijn hond met spondylose rent en doet ook wel maar veel beheerster. Hij heeft geen pijn durf ik te zeggen voor 345 dagen per jaar. Soms gaat het mis en dan is het een dag of 2 moeilijk en heeft hij pijnstilling nodig en daar red hij die 2 dagen wel mee (dit jaar nog maar 1x gebeurd (afkloppen)). Echter hij doet anders omdat hij weet dat hij anders pijn krijgt. Echter hij is wel actief en vrolijk aanwezig. Hij zal vroeg oud worden en de tijd zal vast komen dat hij niet meer vrolijk en fit mee kan lopen. Zijn spondylose in rug en nek zal steeds erger worden en zodra het zijn kwaliteit van leven in de weg zit is het gewoon einde verhaal.

Jou hondje zou bij mij dus al in geslapen zijn. Dit gaat nooit meer beter worden en hij geeft zo te lezen enorm veel signalen dat hij het niet trekt. Waarom dan door gaan als er alleen maar verslechtering plaats kan vinden?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:44

Cayenne schreef:
Je hebt het steeds over dat het zo jammer zou zijn wanneer je er te vroeg een eind aan zou laten maken, maar heb je er al aan gedacht wat het met de hond doet wanneer je te lang wacht? Dat lijkt me namelijk veel belangrijker.

Sterkte.

Natuurlijk denken we daaraan, we doen momenteel niets anders -O- Juist voor hem willen we de goede beslissing nemen. Natuurlijk willen wij hem niet kwijt, het is echt een match made in haven, ik kan lezen en schrijven met hem. Hij is mn vriendje, mn knuffel, mn maatje, mn hondenkind. ;( Maar boven dat alles wil ik voor hem de goede keuze maken, is het voor hem echt op, wil hij niet meer? wil hij nog wel maar gewoon enorm rustig? wat is het juiste ?

Mijn dierenarts zou overigens volledig achter de beslissing staan hem te laten gaan...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:57

Lastig, maar vergeet niet dat een dier altijd door gaat.
Pijn is zwakte en dat is natuurlijk een geweldige prooi voor roofdieren.
Een dier wat pijn heeft laat je niet te vroeg gaan, maar altijd te laat.