Hond met een slechte huid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Hond met een slechte huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:48

Als je je hond op ander voer zet, doe dat dan geleidelijk, niet in één keer dat andere voer gaan geven, want daar kan hij misselijk van worden (omdat zijn darmen het niet gewend zijn) en dan eet hij het niet meer. Begin met kleine beetjes bij zijn normale voer. Probeer inderdaad eerst die olie supplementen die ik voorbij zag komen. Ook weer in hele kleine beetjes beginnen.

Overigens zou ik op die leeftijd niet meer over gaan op ander voer. 8 jaar is voor een Berner heel oud. Hij kan echt last krijgen van zijn darmen, omdat hij dat andere voer, ookal is het nog zo'n goede kwaliteit, niet gewend is. Dus, mijn advies, àls je ander voer wil proberen, doe dat dan heel langzaam en begin met kleine beetjes (echt niet meer dan een handje) mengen met bestaand voer.

Succes!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:55

Agossie schreef:
Als je je hond op ander voer zet, doe dat dan geleidelijk, niet in één keer dat andere voer gaan geven, want daar kan hij misselijk van worden (omdat zijn darmen het niet gewend zijn) en dan eet hij het niet meer. Begin met kleine beetjes bij zijn normale voer. Probeer inderdaad eerst die olie supplementen die ik voorbij zag komen. Ook weer in hele kleine beetjes beginnen.

Overigens zou ik op die leeftijd niet meer over gaan op ander voer. 8 jaar is voor een Berner heel oud. Hij kan echt last krijgen van zijn darmen, omdat hij dat andere voer, ookal is het nog zo'n goede kwaliteit, niet gewend is. Dus, mijn advies, àls je ander voer wil proberen, doe dat dan heel langzaam en begin met kleine beetjes (echt niet meer dan een handje) mengen met bestaand voer.

Succes!

Er zijn alleen nogal wat voors en tegen om brok te mengen met kvv.
Wij hebben onze hond laten wennen aan kvv door er gewoon de kook overheen te gooien. En steeds elke keer een klein beetje meer vlees apart houden en dat er rauw doorheen doen. Onze hond zat ook 9 jaar aan de brok toen hij over ging op kvv.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:12

Agossie schreef:
8 jaar is voor een Berner heel oud.

Meen je dat nou? Is dat ras zo tragisch gedegenereerd dat 8 jaar als "heel oud" beschouwd wordt...?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:23

Kuggur schreef:
Agossie schreef:
8 jaar is voor een Berner heel oud.

Meen je dat nou? Is dat ras zo tragisch gedegenereerd dat 8 jaar als "heel oud" beschouwd wordt...?

Helaas wel. :( 8 jaar is al behoorlijk op leeftijd voor een berner

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:36

Mijn Westie had ook een erg slechte huid.. Jammer genoeg hebben we haar een maand geleden moeten laten inslapen omdat ook haar suiker en lever abnormaal hoog waren en haar lever ging opzetten. Ze at wel elke dag mee met de pot, wat ook niet goed was. Als alleen haar huid erg was, wouden we ook over gaan naar KVV voer. Maar door de suiker was ze al blind geworden, haar rug voelde je de ribben en de buik was opgezet. Dit was toch de stap geweest om haar te laten inslapen ipv proberen haar op KVV voer te zetten. Vooral dat wanneer een hond dit eten niet gewend was, de darmen en lever hier op gingen reageren. Ze voelde zich al enorm slecht en zou van dit voer de eerste periode alleen maar slechter gaan voelen, omdat de lever en de darmen moesten gaan werken. Dit wouden we haar niet aandoen, omdat dit alleen maar een lijdensweg voor haar was, en hebben we haar deze dus bespaard.

Mijn hond at namelijk ook geen brokken, en at ook geen vlees uit pakjes. Ze at echt alleen maar lekkere dingen, zoals boterhammen en warm eten van de pot. Dit was niet goed... en bij de volgende hond willen we dit ook anders aanpakken en niet te veel verwennen.

Maar daarbij wil ik zeggen dat Westies wel gevoelig zijn voor de huid. Maar dit kan ook doorgefokt zijn, omdat de fokker waar we haar vandaan hebben echt door fokt met deze honden. Hebben we al van meerdere klanten daar gehoord.

Misschien beetje off topic, maar ik zou je wel willen adviseren op te letten wat je hond eet, en vooral eens bloed laten prikken kijken of alles in orde is met de suikerwaardes etc. Mijn hond dronk daardoor 8 a 10 bakken per dag leeg, en om het half uur plassen, maar dat was geen urine meer, maar alleen maar water.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 02:08

nikkialex schreef:
We hebben al een keer vers vlees enzo gekocht, heeft ie 1 keer gegeten en daarna niet meer,
Nogmaals ik voer hem geen paard ;)

Is er geen soort bodylotion ofsow voor honden? Haha voor die schilverigehuid

wat ik al schreef die teer shampoo echt dat werkt(ik ben hondentrimsterd dus weet dat dit werkt gebruik het zelf ook )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 06:26

Krissis schreef:
essiesilly schreef:
ik vind het ook niet zo raar dat hij zo n last heeft met dat voer (sorry) ..

Het voer hoeft niet per definitie slecht te zijn voor alle honden. Bordeauxdog van m'n ouders is er 10 op geworden (oudste van het nest) en was in topconditie. Epilepsie heeft hem de das om gedaan.
Zo zijn er meerdere honden die het prima doen op goedkoop voer.

Jawel het is wel slecht voor alle honden alleen niet alle honden laten daar de symptomen van zien..(althans de baasjes zien de kleine dingen waar het hem in zit niet ;) ) Ooit gelezen over epilepsie gerelateerd aan voeding?..

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 06:37

Wassen met berkenteer shampoo en erna de ergste plekken insmeren met berkenteer olie (of camille thee)

Ik zou NIET overgaan op versvoer zoals duck, enzv.. ja het is goed maar!! wat vééél mensen niet weten is dat de symptomen dat een tijd verslechteren voor ze verbeteren. De regel geld 1 maand ontgifting pér jaar brok dat de hond heeft gekregen...

En aangezien ik las dat de hond al 8 jaar is zou ik het persoonlijk niet meer doen.

Je kan proberen denkadog derma protect te geven of europremium seafood maar ik vrees dat er niet echt véél aan te doen is.

Raar maar waar werken de vele haren van een berner senner tegen... de huid kan slecht ademen en je kan er niet bij met "smeersels".

mijn mening (en ik weet dat veel bokkers nu op hun tenen getrapt zijn maar enfin ik zit in dat wereldje ik verkoop het dus ik weet het ook)
versvoer is op zich goed. punt!

MAAR: 1 niet alle honden verdragen het, 2 het is duur én je betaald voor 70% water!
3: je mag het niet in de microgolf steken (* met uitzonderingen van welk merk enzv)
4: het verslechterd eerst de symptomen voor het inderdaad beter worden wat ze uiteindelijk wel worden
5: je doet de tanden er ook niet goed mee (tenzij je echt een fervente barfer bent, maar komaan, wie heeft daar tijd voor??)
6: héél veel mensen die schreeuwen voor vers vlees bij honden vergeten dat een "wilde hond/wolf.." het allereerste de maag en de lever op eet en wat bevind zich in de maag.... "groen"... en DAT is wat wilde dieren het eerst eten (alfa meestal)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:05

Heb niet alle tips gelezen, maar je zou Doils skin eens kunnen proberen. Hoge geconcentreerde visolie, werkt erg fijn ter ondersteuning van de huid en huidschilfers. Zeker de moeite waard om het een maandje te proberen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:29

Shetter schreef:
Wassen met berkenteer shampoo en erna de ergste plekken insmeren met berkenteer olie (of camille thee)

Ik zou NIET overgaan op versvoer zoals duck, enzv.. ja het is goed maar!! wat vééél mensen niet weten is dat de symptomen dat een tijd verslechteren voor ze verbeteren. De regel geld 1 maand ontgifting pér jaar brok dat de hond heeft gekregen...

En aangezien ik las dat de hond al 8 jaar is zou ik het persoonlijk niet meer doen.

Je kan proberen denkadog derma protect te geven of europremium seafood maar ik vrees dat er niet echt véél aan te doen is.

Raar maar waar werken de vele haren van een berner senner tegen... de huid kan slecht ademen en je kan er niet bij met "smeersels".

mijn mening (en ik weet dat veel bokkers nu op hun tenen getrapt zijn maar enfin ik zit in dat wereldje ik verkoop het dus ik weet het ook)
versvoer is op zich goed. punt!

MAAR: 1 niet alle honden verdragen het, 2 het is duur én je betaald voor 70% water!
3: je mag het niet in de microgolf steken (* met uitzonderingen van welk merk enzv)
4: het verslechterd eerst de symptomen voor het inderdaad beter worden wat ze uiteindelijk wel worden
5: je doet de tanden er ook niet goed mee (tenzij je echt een fervente barfer bent, maar komaan, wie heeft daar tijd voor??)
6: héél veel mensen die schreeuwen voor vers vlees bij honden vergeten dat een "wilde hond/wolf.." het allereerste de maag en de lever op eet en wat bevind zich in de maag.... "groen"... en DAT is wat wilde dieren het eerst eten (alfa meestal)

jammer dat je je zo slecht verdiept hebt... ;)
ik zie eigenlijk niet eens in waarom ik zou antwoorden op deze onzin, mensen die willen weten hoe het WEL zit kunnen het altijd vragen.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:31

Ik heb zelden zulke onzin gelezen als hierboven, maar ga je hond maar wassen met allerlei troep. En wij zullen het allemaal wel verkeerd doen als we kvv voeren. Je kan een hond direct overzetten van brok naar kvv, andersom niet, heeft te maken met het feit dat brokken veel langer nodig hebben om te verteren, vlees niet. Ik wens je veel succes met je hond

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:45

packer schreef:
Ik heb zelden zulke onzin gelezen als hierboven, maar ga je hond maar wassen met allerlei troep. En wij zullen het allemaal wel verkeerd doen als we kvv voeren. Je kan een hond direct overzetten van brok naar kvv, andersom niet, heeft te maken met het feit dat brokken veel langer nodig hebben om te verteren, vlees niet. Ik wens je veel succes met je hond

vers kan heel goed zijn hoor en ook helpen meschien
nmaar wat ik aan beveel wat jij troep noemt word in de trimsalon gebruikt voor honden met een huidalergie dus dit is zeker geen troep !!!!!!!!!!!!!

Anoniem_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:26

Je hebt speciale supplementen (gistpillen, zeewier o.a) wat heel goed voor de huid is (word gezegd)
heb er zelf geen ervaring mee, maar wel goeie verhalen over gehoord.
Dus is het proberen waard, op zooplus zijn ze ook niet zo duur ;)

Heb je zalmolie al geprobeerd?
dat is ook erg goed voor de huid, alleen moet je opletten met hoeveel je geeft,
vanwege diarree en ellende.

Verder denk ik dat je hem een keertje goed moet laten trimmen,
dat hij met speciale shampoo worden gewassen (speciaal voor een gevoelige huid) en dat hij goed word geborsteld.
Borstel je hem zelf ook? dat is ontzettend goed voor de huid en raad ik je zeker aan.

Mocht het echt allemaal niet helpen,
is scheren altijd nog een optie..

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 14:16

packer schreef:

Je hoeft mij niet aan te vallen hoor, en ik ben niet tegen je in gegaan, als hun onzin dingen vertellen betekend niet dat ik ga doen... :s

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:55

Shetter schreef:
De regel geld 1 maand ontgifting pér jaar brok dat de hond heeft gekregen...

Sorry maar de enige mogelijke reactie op een dergelijke onzin is _O-
Ontgifting door een dieet verandering bestaat niet.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:20

Mistymuis schreef:
Hooi,
Mijn hond had ook dat probleem,
Geef hem pure zalm olie over het voer (1 a 2 toefjes).
Dit is te halen bij de dierenwinkel.

Mijn hond is daar ook helemaal van opgeknapt en heeft weer een glanzende vacht

Hierbij wil ik deze reactie even weer omhooghalen.
Probeer hier maar mee,
mijne krijgt ook supermarkt voer!
En niet alle honden kunnen tegen royal canin,
Voor elke hond zijn eigen brokken, of het nou een merknaam heeft of niet

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:57

Heeft je hond echt last van zijn (in de zin van jeuk of wondjes) of is het schilferig en ziet het er niet meer zo mooi uit? Als je begrijpt wat ik bedoel. In het geval van het laatste zou ik gewoon niks doen ook geen dieet nu meer omgooien. Berners worden idd niet meer zo oud en zoals jij zegt is hij nogal kieskeurig laat hem dan gewoon op deze brokken staan. Een anders kun je misschien eens een afsrpaak bij een trimmer maken misschien kan hij/zij je advies geven? :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:01

Ontgiften vind ik ook de grootste onzin. Ja, een hond gaat aan de diarree als je hem ineens van voer verandert. Helemaal geen probleem, maar dat is geen ontgiften.

Nee een hond is geen wolf, maar wel een carnivoor met behoefte aan een beetje groente/grassen/fruit. Ook is het vlees uit de bio-industrie niet te vergelijken met het vlees wat de wolf in het wild vangt. Daarom moet je je vlees ook aanvullen.
En dat kvv slecht voor de tanden is... onzin. Het poetst de tanden niet nee, maar dat doet een brok ook niet. Tandplak vormt zich doordat er etensresten aan de tanden blijft zitten. Brok plakt meer dan kvv, dus viezer zullen de tanden er niet op worden.
Wel ben ik voorstander van elke dag of regelmatig een goed bot om het te 'poetsen' en de kaakspieren te trainen.

TS: je hebt al heel veel tips gekregen maar ik zie nergens wat je nu gaat doen of lees ik hierover heen?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 14:40

Sassol schreef:
Ontgiften vind ik ook de grootste onzin. Ja, een hond gaat aan de diarree als je hem ineens van voer verandert. Helemaal geen probleem, maar dat is geen ontgiften.

Nee een hond is geen wolf, maar wel een carnivoor met behoefte aan een beetje groente/grassen/fruit. Ook is het vlees uit de bio-industrie niet te vergelijken met het vlees wat de wolf in het wild vangt. Daarom moet je je vlees ook aanvullen.
En dat kvv slecht voor de tanden is... onzin. Het poetst de tanden niet nee, maar dat doet een brok ook niet. Tandplak vormt zich doordat er etensresten aan de tanden blijft zitten. Brok plakt meer dan kvv, dus viezer zullen de tanden er niet op worden.
Wel ben ik voorstander van elke dag of regelmatig een goed bot om het te 'poetsen' en de kaakspieren te trainen.

TS: je hebt al heel veel tips gekregen maar ik zie nergens wat je nu gaat doen of lees ik hierover heen?

Niks denk ik , hij heeft er trouwens geen wondjes ofzo, maar meningen hierzo verschillen dus ik snap het niet meer, ik laat het wel zo, als hij er last van krijgt dat gaan we wel naar de dierenarts

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:38

Moet zeggen dat ik dat een beetje rare redenatie vind.

Je geeft in je OP aan dat je hond een ontzettend slechte huid heeft. Ook geef je aan dat je hiervoor al naar de DA bent geweest (je vond het dus blijkbaar wel zo erg dat je DA consultkosten ervoor wilde betalen).
Je wilde tips, die krijg je uit verschillende hoeken. Die komen niet allemaal met elkaar overeen dus dan is de huid ineens geen probleem meer?

Als je je hond wilt leren zitten en je vraagt hier tips voor, die komen niet overeen, leer je je hond dan ook maar gewoon niet om te zitten? Lijkt mij dat je op basis van argumenten zelf een mening vormt en wat probeert. En als dit niet werkt je iets anders probeert.

Dus als jij niet van voer wilt veranderen, dan kijk je toch naar tips over supplementen? Zoals ik zei die Lupoderm is maar 10 euro en op de site van zooplus staan er een hele hoop beoordelingen. Bijna allemaal positief. De reden dat ik het geprobeerd heb. Ik wist ook niet of het zou werken, maar dacht: ach, anders ben ik een 10tje kwijt.

Wie niet waagt, wie niet wint.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 05:46

Kuggur schreef:
Shetter schreef:
De regel geld 1 maand ontgifting pér jaar brok dat de hond heeft gekregen...

Sorry maar de enige mogelijke reactie op een dergelijke onzin is _O-
Ontgifting door een dieet verandering bestaat niet.

jammer dat je naief bent dan..

bel jij Ijsberg (bedrijf van duck ) dan maar op.. wij krijgen hier opleidingen over in de winkel waar we werken door het aanleverend bedrijf zelf..
ga je zeggen dat ik lieg?

het heeft eigelijk geen zin om je mening op bokt te zetten want IEDEREEN heeft een andere mening... tis de ervaring die het doet

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:26

Lastig lastig. Ik heb ook een hondje die erg jeuk had. Veel geprobeerd heb nu een voer gevonden dat hij eet en dat helpt. Heb ook kvv gedaan helaas is dit voor mijn hondjes geen oplossing. Heb er 1 die het echt niet eet. Zelfs na een week niks eten niet. Een ander werrd er broodmager op ongeacht hoeveel hij kreeg en welk merk maakte niks uit. En de laatste werd er mega sloom van. Dus kvv is echt niet zo zaligmakend als sommige van jullie beweren. Olie toevoegen aan het voer zou al een heel eind kunnen helpen
Misschien stomme vraag maar hoeveel last heeft hij vanvlooien?
Sterkte

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:08

Shetter.. Ik ben destijds ook overgestapt, maar niks "ontgifting" hoor en ken zo veel die dat niet hebben gehad, een enkele die even van slag waren dmv andere ontlasting enz maar maanden voor elk jaar brok? Nee..

Het is maar net hoe geïnteresseerd je er in bent callum, blijkbaar heb je of niet goed verdiept/vragen gesteld of niet genoeg ervoor over gehad ;) een week niet eten dan zou ik toch nadenken hoe ik het beter kan introduceren zodat hij het wel eet..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:01

heb alles geprobeerd ben geen onwetend iemand. als een hond het niet eet eet hij het niet. nogmaals kvv is niet zaligmakend en niet elke hond eet het. heeft niks met verdiepen te maken.

ben dierenartsassistente met meerdere cursussen voeding daarnaast. weet hoe ik een hond over moet wennen. weet ook dat je kvv niet met brok moet mengen ivm andere zuurtegraad in de maag met verteringsproblematiek.

weet ook uit ervaring dat er meerdere honden zijn die geen enkel voordeel beleven van kvv.

dat het voor jou hond werkt is prima maar je komt nu behoorlijk over als een jehova die kvv door je strot ramt omdat dat het enige is dat goed is. beetje jammer

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:20

Laat me raden, voedingscursus gesponsord door Hill's of Royal Canin? Mij hoor je zeker niet zeggen dat vers vlees voor iedere hond zaligmakend is, soms zijn er onderliggende problemen waardoor het wat langer zoeken is naar passend voer. Niet iedere kvv is hetzelfde heb in het begin ook wel merken gehad wat geen succes was. Maar dan is het dus zaak om verder te testen. En als zo'n hond het goed op brok doet hoor je mij niet klagen. Maar de argumenten die jij aandraagt over kvv kloppen gewoon niet, zijn echt argumenten die door onder andere brokkenfabrikanten zijn verzonnen om mensen angst aan te jagen. Bovendien vind ik deze argumenten nooit een reden om vers vlees af te raden. Verreweg de meeste honden gaan er zo hard op vooruit.. Die enkele hond die het moeilijk heeft op vers vlees, mag nooit een reden zijn om andere honden dit te onthouden.