Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:47

Ik heb vroeger bij de Amsterdamse manege gereden in het Amsterdamse bos. Ze gingen toen met mensen naar buiten die nog niet zover waren dat ze buiten konden rijden. (ik weet niet of dat nog steeds zo is) Dat zijn allemaal manegepaarden die nooit los buiten komen en alleen hun stal uitkomen om bereden te worden. Tja dan gaan er dingen mis. In de tijd dat ik daar reed is het 3x gebeurd dat de paarden alleen terug kwamen. 1 paard had zelfs het bewustzijn verloren omdat ze tegen de gesloten buitendeur aangerend was. Dan kun je andere wel de schuld geven en dingen verbieden, maar.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:53

Fiffill schreef:
Er zijn geen menpaden in het Amsterdamse Bos, er zijn ruiterpaden ;)
Dat een aantal daarvan groot en breed zijn en geschikt zouden zijn voor koetsen is een ander verhaal. Ik snap overigens ook niet waarom je niet zou mogen mennen in het A'damse Bos, zou juist heerlijk zijn voor menners. Vraag me echter af of de reden die de TS geeft wel echt de daadwerkelijke reden is dat er niet gemend mag worden, als dat zo is is het wel heel banketstaaf namelijk.

Citaat:
Omdat het een keer of wat is voorgekomen dat een groep ruiters op buitenrit op hol is geslagen, iedereen eraf is gevallen en de paarden door Amsterdam/Amstelveen heen gallopeerden omdat er een aanspanning in het bos reed en ze die tegen kwamen :\ Helaas zijn paarden aanspanningen niet gewend en zijn ze er vaak bijzonder angstig voor. Als er dan 15 onervaren kinderen een buitenrit maken kunnen ze de paarden niet onder controle houden en dat loopt dus fout....

Dus 1 keer per jaar mag je in het bos rijden, tijdens een wedstrijd....... Heb de keer dat ik meedeed meer dan eens stil gestaan omdat er een ruiter aankwam met een paard wat helemaal begon te flippen.

Maar goed, dat is een andere discussie.

Mja, het is vervelend voor de menners, maar ergens snap ik het wel.[/quote]

Apart toch, dat wij met een aanspanning niet in het bos mogen, die goed onder controle is (blijft een dier), en dat wij moeten wijken voor een groepje onervaren ruiters. En je kan een paard prima laten wennen aan een koets; stukje opvoeding.
1 x per jaar mogen wij namelijk tijdens de wedstrijd wel gebruik maken van het bos. En 1 x per jaar met de arreslee als er sneeuw ligt. De paden zijn super geschikt als menpaden en wij staan keurig stil als er een paard wil passeren.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:55

Keet schreef:
Fiffill schreef:
Er zijn geen menpaden in het Amsterdamse Bos, er zijn ruiterpaden ;)
Dat een aantal daarvan groot en breed zijn en geschikt zouden zijn voor koetsen is een ander verhaal. Ik snap overigens ook niet waarom je niet zou mogen mennen in het A'damse Bos, zou juist heerlijk zijn voor menners. Vraag me echter af of de reden die de TS geeft wel echt de daadwerkelijke reden is dat er niet gemend mag worden, als dat zo is is het wel heel banketstaaf namelijk.

Omdat het een keer of wat is voorgekomen dat een groep ruiters op buitenrit op hol is geslagen, iedereen eraf is gevallen en de paarden door Amsterdam/Amstelveen heen gallopeerden omdat er een aanspanning in het bos reed en ze die tegen kwamen :\ Helaas zijn paarden aanspanningen niet gewend en zijn ze er vaak bijzonder angstig voor. Als er dan 15 onervaren kinderen een buitenrit maken kunnen ze de paarden niet onder controle houden en dat loopt dus fout....

Dus 1 keer per jaar mag je in het bos rijden, tijdens een wedstrijd....... Heb de keer dat ik meedeed meer dan eens stil gestaan omdat er een ruiter aankwam met een paard wat helemaal begon te flippen.

Maar goed, dat is een andere discussie.

Mja, het is vervelend voor de menners, maar ergens snap ik het wel.[/quote]

snap je het ergens wel :=
daar kan ik niet inkomen , je kan overal oefenen zodat ze er niet meer bang voor zijn.
moeten we binnenkort shetlanders ook maar gaan verbieden omdat grote paarden daar bang
van kunnen worden ?! :')

over het hondenuitlaten , ik vind het een goede regel !

julius_juut

Re: Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:01

Snel, verbied paarden met vliegendekens, een ander paard zou er van kunnen schrikken! :P Ook meteen zorgen dat er geen bloeiende planten staan, die kleurtjes zouden wel eens heel eng kunnen zijn!

Zonder gekheid, hoewel ik wel snap dat enorme groepen honden die niet luisteren overlast veroorzaken en dat daar iets aan gedaan moet worden vind ik een limiet van 3 honden wel érg weinig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:14

Mijn paard schrikt wel eens van die joggende kwebbelende vrouwen in die strakke fluoriscerende pakjes, die de hoefslag gebruiken als jog terrein. :D misschien kunnen die ook verbannen worden

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:20

Tja eerlijk gezegd snap ik de regel wel. Vind het heel vervelend voor de mensen die de honden van hun uitlaatservice wel goed onder controle hebben, en helemaal voor de mensen die simpelweg zelf meer dan 3 honden hebben, want die zijn idd de dupe van degenen die het niet netjes voor elkaar hebben.

Maar hier zijn er een paar gebieden die ik doordeweeks om bepaalde tijden toch echt mijd. Het is me meer dan eens gebeurd dat ik met mijn jonge hond in het losloopgebied liep en hij in een keer achternagezeten werd door een stuk of 5-6 keffertjes, waarna nog eens een paar grotere honden komen kijken om hun roedel te beschermen. Persoon van de uitlaatservice staat op een paar honderd meter te roepen en heel hard te proberen de overige honden bij zich te houden (diegene loopt met een stuk of 15 honden in haar eentje).

Aan de andere kant loopt hier ook iemand waarvan ik les heb gehad op de hondenschool, ook met een uitlaat service. Zij loopt met max 6 honden, heeft instructeurs en ehbo diplomas, heeft alle honden die ze mee heeft onder controle en zij zou hier dus ook de dupe van zijn.
Dus vind het eigenlijk heel dubbel, en wat mij betreft zou de regel best 6 kunnen zijn ipv 3, dan voorkom je alsnog de giga groepen die out of control zijn.

Vindt het trouwens wel vrij idioot dat je niet meer mag mennen in het amsterdamse bos omdat andere mensen hun paard niet onder controle hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:21

Laatst nog gereden (niet in het A'damse bos uiteraard) en daar waren veel menners. Extreem asociaal; in draf inhalen, van achter erop komen rijden in draf en dan inhalen, etc.
Uiteraard zal niet iedereen zo rijden (zelf ook gemend en altijd netjes wachten als er een ruiter aankomt) maar als er zo'n groep is die het verpest voor de rest snap ik dat men voor veiligheid kiest. Er zijn veel mensen in het A'damse bos, waaronder ook veel gezinnen, dus dan kan ik inderdaad best begrijpen dat men liever geen koetsen ziet als er ernstige ongelukken gebeuren. Los daarvan vraag ik me af of dat de (hoofd)reden is. Ik kan het me ook goed voorstellen dat het te druk is. Zijn geen kleine dingen ten slotte. Al die vergelijkingen slaan nergens op, want zoals ik heb begrepen zijn er wel degelijk meerdere ongelukken gebeurt dankzij koetsen en niet dankzij felgekleurde bloemetjes.
En ja, iedereen zou zijn paard onder controle moeten hebben. Helaas is dat niet altijd zo.
Maar goed, ik vind het ook jammer hoor. Het zou een fantastische plek zijn om te mennen :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:25

Frensie schreef:
... Maar in dat bos lopen ook heel veel families met kinderen en oudere mensen dus ik snap wel dat het daar niet gewenst is om met grote groepen honden rond te rennen, ookal mogen ze wel los daar.

Sorry hoor maar dan gaan die kinderen en ouderen maar lekker ergens anders lopen. Het is losloopgebied zeg je dus dan kunnen de mensen weten dat dit gaat gebeuren.

Ik heb niets met uitlaatservices maar ik zou het een belachelijke regel vinden!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:39

dus die mensen moeten maar oprotten omdat hondenbezitters daar komen :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:12

TeSzZz schreef:
Maar hier zijn er een paar gebieden die ik doordeweeks om bepaalde tijden toch echt mijd.

Ik mijd de Lidl ook vrijdagavond rond 17 uur. Stikt er van de onbeleefde en onvriendelijke Polen dan.
Moet er dan ook een verbod komen van Polen in de Lidl?

Het is niet omdat iets niet in je kraam past, dat het meteen verboden moet worden. Soms erger ik me ook aan bepaalde dingen, uiteraard, maar je kan dan toch niet zomaar voor alles maar een regel gaan uitvinden? Zou nogal wat zijn. Dan poneer ik meteen een wetsvoorstel voor het aan de leiband houden van katten en kinderen. :')

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:18

romyloverrr schreef:

nou zoveel losloopgebieden zijn er niet meer in Nederland dus als mensen zonder hond daar dan niet lopen, blijft er genoeg voor ze over. In tegenstelling tot de honden die tegenwoordig overal geweerd worden

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:21

honden mogen vrijwel overal aangelijnd lopen , overal waar wandelaars ook komen , dus ik
zie niet waarom de honden op zoveel plekken worden benadeeld :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:31

Hier is het al langere tijd zo dat bij een aantal van de losloopgebieden een limiet geld van 2 of 3 loslopende honden per geleider. Ik vind dat eigenlijk ook niet zo gek, zo'n enorme kudde verstoord de rust gewoon enorm en is ook heel intimiderend voor andere gebruikers van zo'n gebied. Ik ben werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen met een grote groep honden die ze echt allemaal onder apel hadden?

Trouwens wel onzinnig dat menners uit een bos worden geweerd maar ruiters niet. Afhankelijk van het type wagen hoeft een menner helemaal niet zoveel meer ruimte in te nemen? En als een manege zomaar iedereen het bos in stuurt en er dan bij iedere opmerkelijke gebeurtenis ongelukken gebeuren ligt dat toch aan de manege.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:42

Gini schreef:
TeSzZz schreef:
Maar hier zijn er een paar gebieden die ik doordeweeks om bepaalde tijden toch echt mijd.

Ik mijd de Lidl ook vrijdagavond rond 17 uur. Stikt er van de onbeleefde en onvriendelijke Polen dan.
Moet er dan ook een verbod komen van Polen in de Lidl?

Het is niet omdat iets niet in je kraam past, dat het meteen verboden moet worden. Soms erger ik me ook aan bepaalde dingen, uiteraard, maar je kan dan toch niet zomaar voor alles maar een regel gaan uitvinden? Zou nogal wat zijn. Dan poneer ik meteen een wetsvoorstel voor het aan de leiband houden van katten en kinderen. :')

Er zijn er wel degelijk winkels (ok, niet specifiek tegen polen) die bijv een beleid hebben waar schoolgaande jeugd maximaal met zijn 2en of 3en naar binnen mag.
En als die mensen bij de Lidl je daadwerkelijk lastig vallen of veel overlast veroorzaken, kan je daar wel degelijk melding van maken.
Dat is in dit geval dus gebeurd vanwege grote groepen honden en SBB neemt om die reden maatregelen.

Ik vermijd die gebieden niet omdat ik iets heb tegen uitlaatservices in het algemeen.
Wel omdat het ontzettend vervelend is als je hond door 10, niet onder controle staande, honden besprongen of achternagezeten wordt.
Denk dus ook niet dat het probleem de hoeveelheid honden is maar het feit dat ze niet onder appel staan.
Helaas is dat vrij moeilijk aan te pakken en kan ik dus best snappen dat ze dit soort regels instellen als er klachten komen over grote groepen honden.
Want laten we eerlijk zijn, 10-15 honden in je eentje onder controle houden is vrij moeilijk.

Daarbij ben ik met je eens dat het feit dat ik de gebieden mijd, mijn keuze is, net zoals jij liever niet naar de lidl gaat op die momenten.
Aan de andere kant zijn die gebieden voor algemeen gebruik van alle hondenbezitters en ook overig publiek als het zoals hier over een recreatiegebied gaat.
Het kan dus ook niet zo zijn dat omdat daar bijv 3 uitlaatservices actief zijn, ALLE andere mensen er maar overlast van moeten hebben en het gebied dus niet fijn kunnen bezoeken.
Laatst bijgewerkt door TeSzZz op 24-05-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:55

Je kan nog zo'n hondenmens zijn maar meer als 2 honden kan je nooit 100% onder controle hebben. Dan kunnen zo nog zo luisteren als het spul begint te sjouwen houd je er niks meer aan. (Heb het dan niet over kleine hondjes). Heb zelf duitse herders en die luisteren perfect maar ook daar gebeurt wel eens iets en dan houd ik ze echt niet alle 4. Ik loop altijd per 2 of ik 1 en mijn man 3.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:58

IngridM schreef:
romyloverrr schreef:

nou zoveel losloopgebieden zijn er niet meer in Nederland dus als mensen zonder hond daar dan niet lopen, blijft er genoeg voor ze over. In tegenstelling tot de honden die tegenwoordig overal geweerd worden

Toevallig zijn er hier 2 losloopgebieden op 3 km afstand.
De ene is een klein bosje tegen de bebouwde kom aan. Dat bosje heeft een heuvelruggetje waardoor het erg leuk is voor kinderen om vanaf te fietsen of om te spelen en aangezien het tegen de bebouwde kom aan ligt komen er veel families. Ik vind het niet meer dan normaal dat er dus veel drukte is en dat je met je honden daar rekening mee moet houden. 3 Km verderop is een mega groot bos met een groot stuk losloopgebied waar je heerlijk kan lopen zonder veel anderen tegen te komen.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:08

Keet schreef:
shirdaki schreef:
Fijn dit := Wij hebben zelf thuis 4 honden.. Ik snap de regeling wel maar 3 vind ik een beetje overdreven..

De keuze voor max 3 honden is gemaakt op advies van Martin Gaus :+

_O- _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:11

TeSzZz schreef:
Er zijn er wel degelijk winkels (ok, niet specifiek tegen polen) die bijv een beleid hebben waar schoolgaande jeugd maximaal met zijn 2en of 3en naar binnen mag.

Serieus? Mag ik vragen welke winkels zoal?
Daar heb ik hier nog nooit van gehoord. Zouden Belgen hier nuchterder in staan? Wij mogen ook nog altijd wit lint rond onze weide zetten en schuilstallen bouwen dat het niet mooi is. :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:13

Hier in het dorp mogen er inderdaad ook maximaal 2 scholieren tegelijk de winkel in omdat ze te veel dingen jatten en overlast gaven voor andere mensen. Hier heel normaal hoor. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:14

Zaina schreef:
Ik vind hier die groepen van de uitlaatservices ook onwijs irritant als ik ze tegenkom met mijn paard. Al die honden lopen los en luisteren voor geen meter, blaffend achter je paard aan etc.
Dat vind ik bij 1 hond al vervelend, en zéker bij 10 honden tegelijk.

Wat grappig, we komen in t zelfde bos... Maar ik heb er dus compleet geen laat van. Ze worden altijd aangelijnd als ik langs kom met Fenya... Wat apart

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:13

Ik ben al 15 jaar de trotse bezitter van z,on uitlaatservice:), in de loop vd tijd merkte ik dat er honden zijn die niet zo geschikt zijn om in een losloopgebied te lopen om div redenen, ik heb toen een flink stuk land gehuurd wat geheel omheind is en voorzien van vermaak voor de honden, de wat grotere, drukkere of lastigere groepen loop ik altijd mee op het eigen terrein, heb ik een kleinere groep wat sociaal is en goed onder appel staat ga ik ook regelmatig mee naar bos of strand. Een eigen terrein is een uitgave maar het geeft ook veel rust omdat de honden niet weg kunnen, en ik andere mensen niet tot last ben. Ik heb overigens nog niet echt negatieve reacties gehad als ik wel in het bos oid ben en veel mensen kennen me en lopen vaak gezellig met me op. Er zijn veel goede uitlaatservices met voldoende kennis maar zie uiteraard ook wel die er een potje van maken. Ik vind ook wel dat je aardig wat vh hondengedrag af moet weten om een hus te beginnen, ook dieren ehbo is geen overbodige luxe.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:19

Tinkermuts schreef:
Ik ben al 15 jaar de trotse bezitter van z,on uitlaatservice:), in de loop vd tijd merkte ik dat er honden zijn die niet zo geschikt zijn om in een losloopgebied te lopen om div redenen, ik heb toen een flink stuk land gehuurd wat geheel omheind is en voorzien van vermaak voor de honden, de wat grotere, drukkere of lastigere groepen loop ik altijd mee op het eigen terrein, heb ik een kleinere groep wat sociaal is en goed onder appel staat ga ik ook regelmatig mee naar bos of strand. Een eigen terrein is een uitgave maar het geeft ook veel rust omdat de honden niet weg kunnen, en ik andere mensen niet tot last ben. Ik heb overigens nog niet echt negatieve reacties gehad als ik wel in het bos oid ben en veel mensen kennen me en lopen vaak gezellig met me op. Er zijn veel goede uitlaatservices met voldoende kennis maar zie uiteraard ook wel die er een potje van maken. Ik vind ook wel dat je aardig wat vh hondengedrag af moet weten om een hus te beginnen, ook dieren ehbo is geen overbodige luxe.

Ik vind het super dat jij je ervan bewust bent dat het voor sommige honden niet goed werkt en daar een nette oplossing voor hebt gevonden! Hulde, zouden meer bedrijven moeten doen :j

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:26

Nou dat lijkt me duidelijk; ruiters, menners, hondenbezitters, joggende kwebbelende vrouwen, Polen, mensen met kleine kinderen en niet te vergeten Shetlanders; allemaal de toegang ontzeggen in het bos, met name het Amsterdamse Bos. Iedereen blij :P

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:26

Gini schreef:
TeSzZz schreef:

Serieus? Mag ik vragen welke winkels zoal?
Daar heb ik hier nog nooit van gehoord. Zouden Belgen hier nuchterder in staan? Wij mogen ook nog altijd wit lint rond onze weide zetten en schuilstallen bouwen dat het niet mooi is. :')

Bij de C1000 bij ons in het dorp hebben ze dat ook. Is niet slecht want anders loopt de halve school in de winkel rond en staan er een lange rij omdat bijna iedereen 1 blikje of broodje af moet rekenen. En lekker makkelijk met diefstal als er geen zicht meer op is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:10

ZozoChanel schreef:
Nou dat lijkt me duidelijk; ruiters, menners, hondenbezitters, joggende kwebbelende vrouwen, Polen, mensen met kleine kinderen en niet te vergeten Shetlanders; allemaal de toegang ontzeggen in het bos, met name het Amsterdamse Bos. Iedereen blij :P

_O-