Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
love_western schreef:Ik hou die 30 euro toch liever voor mijn andere dieren. Aangezien de mensen die ik vraag, weten wat ze doen. En ik denk dat diertje nog sneller weg is dan dat het een spuit krijgt.
MirandaNH schreef:love_western schreef:Ik hou die 30 euro toch liever voor mijn andere dieren. Aangezien de mensen die ik vraag, weten wat ze doen. En ik denk dat diertje nog sneller weg is dan dat het een spuit krijgt.
Dat is jou keuze. Ik persoonlijk zou het nooit kunnen en heb veel liever dat een dierenarts mijn diertje zou laten inslapen dan dat mijn lieve huisdiertje een klap op zijn kop krijgt (bijvb. heb geen idee hoe mensen dat dan zelf zouden willen doen anders maar heb al veel lugubere verhalen gehoord over 'zelf in laten slapen' dat ik er zeker geen goed beeld van heb).
vuurneon schreef:T is dat onze kippen te groot zijn, maar het liefst zou ik die ook zelf willen ombrengen (zijn echt geen tamme dieren namelijk, dus vangen (ziek dier is wel te pakken natuurlijk) oppakken, in mand stoppen, auto, dierenarts en weer in handen is heel stressvol.) Woord stresskip past er wel bij
vuurneon schreef:Dier plat leggen, Stok in de nek leggen, goed vasthouden en dan een ruk aan de staart geven (omhoog).
Is een schone en snelle methode
love_western schreef:vuurneon schreef:Dier plat leggen, Stok in de nek leggen, goed vasthouden en dan een ruk aan de staart geven (omhoog).
Wij doen het zonder stok. Maar het komt inprincipe wel op zelfde neer. Voorzichtig achter kopje vast houden en andere hand om het lijfje heen (aan staart trekken bij een hamster gaat lastig) en dan 1 felle ruk. Maar wel dat het diertje intact blijft.
vuurneon schreef:Dier plat leggen, Stok in de nek leggen, goed vasthouden en dan een ruk aan de staart geven (omhoog).
Geryon schreef:Ik heb een filmpje gezien van het strekken met een muis. Snel, maar de klap bij de nek voelt het dier ook gewoon.. Gaat pas dood als er aan zijn staart getrokken wordt. Vooral met konijnen lijkt me de klap op de nek (of het drukken erop) pijnlijk omdat zij groter zijn..
Ik denk dat inslapen veel minder pijnlijk is. Ze krijgen eerst een verdovende spuit, zijn ze meteen weg.. Maar zoals ik in het andere topic zei, weet ik het wetenschappelijke er niet van. Misschien voelt het verdoven zelf pijnlijk.
Persoonlijk vind ik dat een dier gewoon moet worden opgevoed met autoritjes, andere mensen die eraan zitten etc. Mijn dierenarts heeft altijd gezegd dat de reactie van het dier bij de dierenarts erg afhangt van de opvoeding (hoeveel het gewend is etc).
Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen (veel en met verschillende dieren) is in laten slapen(met dus de autoritjes naar de dierenarts) altijd fijner voor ze geweest als ik dat vergelijk met bijv. get strekken (of dood slaan waar ze ook de klap van voelen).
Zal dan ook niet zelf een dier dood maken of dood laten maken. Tenzij bijv. een wild dier of een dier die beter af is om het meteen dood te maken. Dat zijn in mijn ogen minder dieren dan hier wordt aangegeven. Velen zullen het ook als excuus gebruiken, niet goed nadenkend wat nou écht beter is voor hun dier.
En geld speelt al helemaal geen factor in mijn keuze. Als eigenaar moet het je gaan om hoe het dier het ervaart. Niet om het geld.
Voor sommige dieren is het zelf doden fijner. Zoals dieren die echt veel stress hebben om naar de dierenarts te gaan. Dan is het niet geld betalen gewoon een bonus.