kat gaat bevallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: kat gaat bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:55

wat jammer dat de eerste dood geboren was Morrie :( Ik ben ervan overtuigd dat Cyra ook niet te missen gaat zijn, ze is altijd al onwijs luid dus die zal ook wel lekker vocaal zijn als ze gaat bevallen.

Ik heb haar wel bewust al een poos veel binnen gehad (wel tussendoor naar buiten maar bijv. 's nachts binnen slapen) want ze is niet helemaal goed bij haar hoofd, ze sprong laatst bij ons toppaard op z'n hoofd en liep over z'n nek naar achter om op z'n kont te gaan zitten omdat ik daar stond .. :') dus het zou me niks verbazen als ze zich onder een van de banks in de stal zou verstoppen en er dan op haar gestaan zou worden als ze buiten zou bevallen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:58

Ik heb een hoop poezenbevallingen meegemaakt, helaas 2 keizersnedes moeten meemaken, en 2 voldragen worpen die dood ter wereld kwamen.
Dat miauwen of gillen heb ik nog nooit meegemaakt, had er zelfs niets van gehoord.
Wel kunnen ze idd een keer piepen tijdens de bevalling , maar dat is vaak kort en niet door merg en been.

Ik blijf erbij, raadpleeg de dierenarts.
Voel of je de kittens nog voelt bewegen... zo niet, dan direct poes in de mand en naar de dierenarts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:04

Bij ons was moederpoes stiekem naar buiten geglipt bij één van de kids. ik was als de dood dat je buiten een plekje ging zoeken. Al had ze toen nog geen tekenen dat ze zou beginnen.
Maar gelukkig deed ze dat niet en was ze met een half uurtje weer thuis (dit was rond een uurtje of 6). Ze liep als een gek om me heen te miauwen en toen ik haar op tilde had ik een flinke slijmvlek op m'n shirt.
Ik heb haar toen naar boven gebracht waar we slaapkamer voor haar vrij hadden. Hier had ze het meeste rust (2 kinderen en 2 honden).
Ze heeft het er een half uurtje volgehouden en toen ging ze heel hard miauwen. Ben naar boven gegaan maar moeders had bedacht dat ze naar onze slaapkamer wilde....
Snel bed afgehaald en een waterdichte onderlegger erop.
Rond 7 ben ik bij d'r gaan kijken en jeetje wat een lucht hing d'r.
Ik heb haar toen voorzichtig op getild en naar de andere slaapkamer gebracht en daar in de doos gelegd. Wat ik hoopte deed ze ook en bleef lekker daar liggen. Ik wilde weer weg gaan maar daar was ze het niet mee eens.... Weer heel hard miauwen, en ben dus toen bij d'r blijven zitten.
Ze lag met d'r koppie in m'n hand te puffen. Ging al snel over naar persweeen en rond half 8 is de 1e geboren. Zodra het 1e kitten er was begon ze naar me te blazen.
Ik ben weer naar beneden gegaan en een minuut of 20 later begin ze weer te roepen. Ik ben ff snel gaan kijken, maar wederom begon ze te miauwen als ik weg ging. Dus er maar weer hetzelfde bij gaan zitten, ging precies hetzelfde als bij kitten nr 1.

Daarna lag ze rustig. Nr 3 is tussen half 11 en 11 uur geboren en nr 4 tussen half 1 en 1 uur. Maar daar ben ik niet bij geweest, omdat ze toen niet meer ging roepen....

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:10

CM_ schreef:
Ik heb een hoop poezenbevallingen meegemaakt, helaas 2 keizersnedes moeten meemaken, en 2 voldragen worpen die dood ter wereld kwamen.
Dat miauwen of gillen heb ik nog nooit meegemaakt, had er zelfs niets van gehoord.
Wel kunnen ze idd een keer piepen tijdens de bevalling , maar dat is vaak kort en niet door merg en been.

Ik blijf erbij, raadpleeg de dierenarts.
Voel of je de kittens nog voelt bewegen... zo niet, dan direct poes in de mand en naar de dierenarts.

op internet staan heel veel verhalen van wanneer moederpoes de eigenaar 'roept' en dat dit geluid niet te missen is. Het is niet schreeuwen maar het is wat wij "yowling" noemen, hele harde diepe langgerekte mauw. Cyra deed dat eerder ook wel als ze vond dat ze te lang moest wachten voordat ze kreeg wat ze wilde.

Kiki1976, dat klinkt herkenbaar, behalve dat het hier dus al een poos langer duurt.

Ik maak me geen zorgen over Cyra, als ik dat zou doen zou de dierenarts er al geweest zijn. Maar ik ken mijn kat het beste en als ik ook maar half het idee had dat ze moeilijkheden had of zich niet goed voelde dan zou ik er iemand bij halen, maar ze is vrolijk en aanhankelijk, kijkt op en purrt als ik binnen kom en maakt in het algemeen geen indruk of ze in de problemen is.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:27

Update: ik zit 'm de pan uit te stressen en de uren af te tellen en cyra zit me al kletsend aan te kijken alsof ik niet goed bij m'n hoofd ben :+ die is het er duidelijk niet mee eens dat ze die wurmpjes nu toch maar eens uit moet poepen :+

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:32

nog maar een update, ik werd net geschopt door een van de kittens (die overigens nog wel lekker binnen zitten). Ze zijn er dus in elk geval nog, we zijn ze niet onderweg kwijtgeraakt :+ Cyra vind het allemaal wel best, ligt op de bankleuning naar me te staren.

Ik vroeg me nog even af, ik heb ergens gelezen dat de afstand tussen de anus en de vulva groter moet worden voor de bevalling, maar wanneer zou dit moeten gebeuren en hoeveel groter? Kan geen plaatjes vinden en het enige wat ik kan bedenken is dat die afstand groter wordt als er een kitten door geperst wordt, wat niet zo gek zou zijn :')

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:57

Als je een blaas hebt gehad dan is er iets niet goed. Bel nou even met de dierenarts voordat je in
de avond en weekend uren zit.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:35

Volgens mij is dat niet waar want voor zover ik gelezen heb krijgen de meeste katten dat eerst, dat is hoe je weet dat stage 1 ingegaan is. Heb er meer verhalen van gehoord en hier in het topic ook al, plus dat ik denk als het een kitten-zak was om het zo te noemen dat ze er wel wat beroerder aan toe zou zijn na al die uren nu.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:50

Katten verliezen voor de bevalling een slijmprop: Deze zie je niet vaak omdat ze het vaak snel weglikken. Toevallig is mijn kat laatst bevallen (gepland, helaas horrorbevalling -> keizersnede geworden), bij haar heb ik de slijmprop wel gezien. Ongeveer een cm groot en een beetje groenig. Deze hoort niet te stinken.

Als iets stinkt bij de bevalling/zwangere poes is dat meestal geen goed teken.
Als je echt al een bel hebt gezien, en ze al zo aan het schreeuwen was (verschilt per poes, maar dat is inderdaad niet te missen), zou je haast denken dat de daadwerkelijke bevalling al begonnen was. En als er dan ruim een dag later nog niets is, had ik zeker de dierenarts al gebeld. Kan het niet ook zijn dat er al een dood kitten is geboren? Weet niet of je iets gevonden hebt? Soms eten ze die ook op, dus kan zijn dat je niks vind.

Deze website geeft hele nuttige info:

http://www.kattenencyclopedie.com/index ... pageid=121

Fijn dat je nog wel de kittens voelde! Wat je beschrijft over de afstand tussen anus/vulva (ik heb er nog niet eerder van gehoord en toch alles wat los en vast zat erover gelezen), maar lijkt mij dat zoiets onmogelijk/zeer lastig is waar te nemen.

Succes! Ik hoop voor je dat de bevalling goed verloopt, en liever keertje te veel de dierenarts bellen dan te weinig. Ik ben mezelf nog steeds erg dankbaar dat ik tijdens de bevalling van mijn poes twee maanden terug tijdens, na de bevalling en na de keizersnede heb gebeld, alledrie de situaties had ze kunnen overlijden...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:16

madelief, dank je voor de uitgebreide post. Ik zag het wel en ik vermoed dat ze het niet zo snel weglikte omdat ze niet zo goed wist wat er gebeurde, ze leek in eerste instantie te druk met mij vinden maar ging daarna wel druk bezig met zichzelf wassen daar. Ze had verder daarna geen weeën en leek ook niet aan het persen te zijn, ging gewoon weer rustig verder met in de weg zitten. Zoals ik eerder al genoemd heb, ik ken haar heel goed en als ze ook maar half de indruk had gemaakt dat ze in de problemen was, had ik er iemand bij gehaald.

Ben er wel achter wat de stank was, ze had in de doos van de printer geplast (ik wist niet eens dat ze daarin paste). De stank is nu weg dus ik ga er vanuit dat dat het was, en ik hoop dat ze de volgende keer gewoon even de kattenbak wil gebruiken :+ zij en haar zusje zijn een beetje mutsen als het op behoefte doen aankomt.

De kittens zijn actief voor zover ik kan oordelen, voelde ze lekker wriemelen onder m'n hand. Ik ben ook niet zeker wat ermee bedoeld werd over die afstand, het enige wat ik me kan voorstellen is als het kitten eraan komt wordt de vulva wat naar buiten geduwd en daarmee is de afstand tussen de anus en de vulva groter voor de periode dat de kitten eruit geperst wordt. Maar er zijn heel erg veel verschillende sites en manieren en omschrijvingen en ik ben er persoonlijk helemaal de weg in kwijt. Ook wat de uren betreft, de een zegt 12, de ander 24, dan weer 36.

En wie weet heb ik het wel helemaal mis en was dat gister allemaal niks en komen de kittens pas over een week, en zit ik tot die tijd elke dag om de paar minuten te checken of er nog geen wriemels naast liggen :+

er zijn nu nog steeds geen kittens behalve die in haar buik, en Cyra maakt ook niet bepaald de indruk dat ze snel komen :')

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:53

Hoi TS..
Toevallig is mijn poes ook sinds gisteren aan het bevallen..
Er worden hier in mijn ogen een hoop goede dingen maar ook een hoop dingen waar ik het niet mee eens ben.
Aja
Bij mijn poes was gister de slijmprop om 14:00 uur voor het eerst te zien..
Poes was gewoon rustig dartelde nog in het rond, at nog gewoon dus tekenen dat ze nog niet bezig was met
Bevallen.. Wel stond alles al klaar.. En ging ze regelmatig in de werpdoos liggen..
Voor deze poes is het niet haar eerste bevalling en weet precies wat er gaat gebeuren.

Zodra de slijmprop gezien is gaan wij er vanuit dat de bevalling gestart wordt, maar dat wil niet zeggen dat je binnen een aantal uur je kittens al hebt.. Al kan dat wel hoor..
Deze poes staat bij de dierenarts ondertoezicht door andere poezenperikelen van afgelopen voorjaar..
Dus contact gehad met de DA. Slijmprop verloren, poes nog niet bezig met de bevalling zoals eerder beschreven, ajaa conclusie DA, dat duurt nog wel even dus geduld...

'Savonds nogmaals gebeld voor overleg en weer kwam daaruit gewoon wachten de natuur doet zijn werk...
Poes getempratuurt (37,6) aah dat is mooi want ze is al wat gedaald in lichaamstemp.
Vaak dalen ze een graat of 1,5 a 2 voor de bevalling..
De baby's trappelde nog rustig in haar buik dus geen paniek..

Afgelopen nacht om het anderhalve uur bij moeders wezen kijken in de verloskamer maar geen tekenen van baby's.
Sochtends... Geen baby's
DA belt halverwege de morgen zelf op, als er smiddags nog niks is dan moet ik bellen..
Ik braaf om kwart over 1 gebeld en een afspraak voor 2:15 uur om haar te laten checken...
1:30 uur: aahhh Persweeen... (Samen trekken van de buik, herken je direct)
1:50 uur: met wat hulp is daar het eerste frummeltje... Lag in de stuithouding (achterpoten eerst) dus was voor moeders niet fijn...
En als je dt een keer hebt meegemaakt, dan begrijp je met wat ze bedoelen met Krijsen!!
Poezen kunnen echt schreeuwen als ze pijn hebben, en als op het laatste het kopje nog uit de vulva moet komen en er zit geen massa meer achter, dat doet zeer.. Tevens raken ze dan in de stress en lopen letterlijk tegen de muur op. Probeer ze te kalmeren, door te aaien en praten.
Kittens in de stuithouding moeten dan ook iets geholpen worden dus zodra de heupjes uit de vulva zijn probeer je heeel zachtjes (zodra ze een wee heeft) te trekken.. Dus alleen wanneer er een wee is anders beschadig je de poes.

Uiteindelijk is het nu 23:45 uur.. En er is nog maar 1 kitten..
(Poes heeft een echo gehad en heeft minimaal 4 kittens)
Contact met de DA gehad en als er morgen ochtend geen andere kittens zich hebben aangediend, dan wordt het een keizersnede.

Echter zijn er genoeg DA's die nu allang het mes in een poes hadden gezet, of fokkers die weeen opwekkers geven (via DA)
Daar doet mijn DA niet aan dus ik houdt me aan haar handelswijze.

De 'stank' kan ook de weeïge geur zijn die een poes afscheid bij de bevalling... Dat hoeft dus niets ergs te zijn..
Tevens heeft elk kitten een placenta of moederkoek.. De poes zal deze opeten.. Lijkt smerig maar daar zitten goede stoffen in.
Echter meer dan 2 kan diarree veroorzaken dus daar even rekening meehouden..

Is er morgen nog geen kitten raad ik aan om de DA te bellen..
Liever een keer teveel dan........

Heel veel succes en ik hoop dat alles goed verloopt!
Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoeveel dagen is ze zwanger???

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:15

Hoi goede update hierboven met veel tips, Hoe is het nu met je poes ts , is ze al bevallen?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 23:29

wat een geweldige reactie fayem89, daar heb ik wat aan! Wat krijsen betreft zullen meeste mensen ook best weten hoor, ga maar eens op je kat z'n poot staan als je achteruit loopt :+ onze oude kater kon daar wel wat van, jemig.

Helaas nog geen kittens, madam ligt nu naast me in bed dus ik hoop van harte dat áls ze vannacht gaat, ze mij even wakker wil maken of zelf in haar bevaldoos wil gaan liggen en geen kittens gaat krijgen op bed terwijl ik nog slaap :=
Ik moet morgenochtend dus vrijwilligen dus ik ga vragen of iemand dan een oogje in het zeil kan houden als er nog niks is, maar als er nog geen kittens zijn als ik terug ben ga ik wel even kijken of ik bij een dierenarts terecht kan. Ze zou tegen die tijd op 36 uur moeten zitten. Hoop dat ze vannacht of morgenochtend vroeg gaat though, ze ziet eruit als een voetbal en het lijkt alsof de kittens links en rechts even hoog zitten (klinkt dat logisch?), niet dat ik weet of dat wat betekent maar misschien zijn ze alvast klaar gaan liggen

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:35

Uit je extra uitleg begrijp ik dat het waarschijnlijk de slijmprop is geweest, dus inderdaad niks aan de hand. Werd beetje afgeleid door de stank, ik zat meer in de rotte eieren lucht te denken dan 'gewoon' pislucht. Zolang ze nog geen weeen heeft, hoef je je nog geen zorgen te maken: de slijmprop is geen garantie dat het binnen een dag gaat gebeuren, kan soms nog wel een week duren dan!
@fayem89, is je poes niet meer aan het persen? Ik vind het wel eng, al zo'n 8uur geen kitten terwijl er wel nog in zitten... Als de spoedarts meteen een keizersnede had uitgevoerd ipv alleen wee opwekkers, had ik waarschijnlijk nog 1 kitten kunnen redden.

Heel veel succes allebei!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 23:53

nee geen rotte eieren, ik dacht dat ik de lucht herkende van mijn ratten en die stonken toch ook niet naar rotte eieren hoor :+ maar dacht toch dat slijmprop vaak wel teken is dat de bevalling in gang gezet is, ik hoor nu al een paar keer een "max" van 36 uur gesproken worden en lees bijna overal tussen de 12 en 24 uur (eerste-keer-mama's langer). Nog een week zou me toch wel te gek lijken! Maar we zullen het zien!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 01:56

nou, het lijkt er dan toch op dat het begonnen is. Ik lag al in bed en viel bijna in slaap toen Cyra besloot dat het tijd was om zichzelf onder mij te begraven, dus ik bleef heel stil liggen en voelde haar steeds even aanspannen en dan weer ontspannen dus ben uit bed gegaan en heb de lamp aangedaan. Zij sprong van bed af in de doos en ik zit nu naast de doos, we zijn ongeveer 10 minuten geleden begonnen en op het moment is ze vooral mij aan het aankijken van "help wat gebeurt er met me" tijdens de weeën en in de rustperiodes zichzelf aan het schoonlikken. Heb te doen met haar, arm kind.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 02:09

Spannend TS.... :):)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 02:14

wat echt helpt is haar in haar vlanken aaien dat is met of je de weeien wat weg helpt
vond mijn kat ook fijn toen zet sorry 8 jaar terug beviel van 3 kanjers

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 02:18

Spannend! Succes ook!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 02:20

Bedankt allemaal!

ik vind het erg lastig inschatten wat zij fijn vindt, ze is op het moment ook te druk met een comfortabele houding zoeken om haar echt te kunnen aaien. Ik probeer wel tegen haar te praten en soms komt ze naast me liggen met haar kop in m'n handen, maar wil me er ook niet té veel mee bemoeien als je begrijpt wat ik bedoel.
Ben heel benieuwd, er zijn nog geen kittens maar het is dan ook haar eerste keer en ze lijkt nog niet helemaal gesetteld / klaar om die eerste er eens even uit te duwen. Ze krijgt wel weeën maar is in de tussentijd nog heen en weer aan het lopen en mij boos aankijken. Laat het weten als de eerste er is

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 02:31

Afbeelding

één luid baby-cyra'tje is klaar voor gebruik. Mijn god wat een decibellen :+ en cyra zit mij nu aan te kijken van "kijk dit heb ik gebakken" :D

en ja dat is mijn beige vloerbedekking -O- iemand nog tips om bloed uit vloerbedekking te krijgen? Ze besloot op het laatste moment nog even de halve kamer door te cruisen om daar een baby neer te gooien

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 04:25

Gefeliciteerd ts! Inmiddels al meer baby's??
Bloed krijg je normaal uit kleding met koud water..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 05:42

Gefeliciteerd, inmiddels al meer geboren?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 06:04

Zout en.koud water. Succes met schoon maken.

Benieuwd.of er nog meer zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:45

En is er al meer geboren?