Vervelende caafjes,

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Re: Vervelende caafjes,

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:00

de 1e is sowieso een man, de 2e kan ik niet goed zien, maar lijkt mij ook een man.
Als ik zo je voer bekijk en zij het lekkerst eruit halen zou ik voor alleen bix gaan, maar let wel op dat er vitamine c inzit. Dit is uiterst belangrijk voor cavia's omdat ze dit zelf niet aan kunnen maken.
Het ziet er idd goed ut qua hooi, dit moeten ze ook altijd ter beschikking hebben. Laat je over het voer goed informeren door een kenner. Ik gebruikte vaak kasper de brok en lekker veel groente erbij. paprika zit idd bordevol vitamine c!
Ik zou je cavia verder echt niet te veel voer geven hoor, dan worden snel dik en is ook niet goed.

Het hooi zou ik verder niet als bodem bedekking gebruiken omdat ze er dan op plassen, beter in een ruifje.

Als je verder nog vragen hebt kun je pbén. ik heb me redelijk in deze dieren verdiept

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:03

ik zou lekker veel hooi geven, kijken opde verpakking vna het voer hoeveel ze nodig hebben, dit geven per dag, en verder hun negeren.
ze zijn een week eens bij me oma geweest.... die dacht dat ze honger hadden als ze floten ( en dat er constand helikopters langsvlogen met dat gepruttel )
half jaar lang herrie gehad voordat het weer over was.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:10

AZNLady schreef:
dierenfan schreef:
afgezien van het feit dat er al een overschot aan cavia's is en ik dus niet snap dat je wil gaan fokken terwijl je jezelf al ergerd aan de dieren vraag ik me wel af of je jezelf goed ingelezen hebt??

Een knaagblok is namelijk ZEER slecht voor cavia's (en konijnen) daar wordt op de betere websites diverse malen tegen gewaarschuwd dat je die niet moet aanschaffen. En te dikke dieren worden veel moeilijker drachtig. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat 1 van 2 gewoon steriel is. Zijn het toch geen broer/zus zodat je ook nog inteelt gaat doen? Verder als een cavia volgroeid is en nog geen jongen gehad heeft dan mag ze ook niet meer gedekt worden!!! Dat gaat haar dood worden namelijk

Ik heb nooit gezegt dat ik wou fokken,
Ik wou alleen voor 1 keertje kleintjes hebben,

En ik weet dat als cavia's 1 zijn geweest en nog geen eerste nestje heeft gehad dat ze niet meer mag bevallen.
Ivm haar bekken.
En nee, ze zijn geen broer en zus. Ik heb het allemaal duidelijk gevraagd aan de dierenwinkel.
Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben.
Ik heb ook al een extra hok aangeschaft voor als het toch mannetje evn vrouwtje zijn.
Dan ga ik ze uit elkaar halen.
Ik ga zo snel mogelijk een expert er naar laten kijken.

Hoe heet dat dan 1x maken dat je cavia drachtig wordt en kleintjes krijgt? Dan fok je niet maar dan ???

fok je toch of rommel je dan eigenlijk maar een eind aan??

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:19

dierenfan schreef:
dierenfan schreef:

Hoe heet dat dan 1x maken dat je cavia drachtig wordt en kleintjes krijgt? Dan fok je niet maar dan ???

fok je toch of rommel je dan eigenlijk maar een eind aan??

Ik was me net hetzelfde aan het afvragen...

TS: als je een mannetje van een vrouwtje nog niet kan onderscheiden moet je ook zeker niet aan fokken beginnen. Caafjes genoeg op de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:46

Ik zou je allereerst eens goed inlezen want de brok die je geeft, mijn hemel. Koop CAVIAbrok ipv KNAAGDIERENbrok. Een goede brok is de science selective en dat is een vaste korrel, dus niet gemengd. En dat knaagblok in de prullenbak ermee! Veroorzaakt alleen maar problemen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:16

Mijn caafjes piepten ook veel, die wilden ook niets liever dan de hele dag eten. Je hebt allerlei tips om groenten leuk in de kooi op te hangen zodat ze niet zomaar klaar zijn met eten en de groenten niet ondergepoept en gepiest worden.
Die van mij maakten uberhaupt veel geluid, niet hard piepen maar allemaal rommelende geluidjes. Dat kan ik wel missen |(

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:27

Dat gepiep vind ik juist zo schattig. Zodra de koelkast openging... Dan kwam er een heel koor. Ik vond cavia's altijd erg leuk.