Overlast van een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:34

Tigra_ schreef:
Dat is dan pech, het is niet mijn kat dus dan zou ik echt niet de moeite doen om eerst uit te zoeken van wie die kat is dat is mijn taak niet.

Inderdaad, het is jouw kat niet dus je hebt hem niet met een val te vangen en naar het asiel te brengen. Gewoon met je tengels van het eigendom van een ander af blijven.

TS, zou je je tuin niet katproof kunnen afzetten? Hopelijk kom je er nog achter van wie de kat is. Sterkte met het konijn en de hond!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:35

Koper schreef:
Tigra_ schreef:
Dat is dan pech, het is niet mijn kat dus dan zou ik echt niet de moeite doen om eerst uit te zoeken van wie die kat is dat is mijn taak niet.

Inderdaad, het is jouw kat niet dus je hebt hem niet met een val te vangen en naar het asiel te brengen. Gewoon met je tengels van het eigendom van een ander af blijven.

TS, zou je je tuin niet katproof kunnen afzetten? Hopelijk kom je er nog achter van wie de kat is. Sterkte met het konijn en de hond!

Dan moet de eigenaar zorgen dat een kat niet op mijn terrein komt dan word die ook niet gevangen. Dat is je eigen schuld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:36

Tigra_ schreef:
liedje89 schreef:
Bij het asiel nemen ze eigenlijk geen gezonde katten aan die je buiten op straat hebt meegenomen, omdat dat als diefstal gezien word. Het asiel is ook bedoeld om dieren in nood op te vangen niet om burenruzies te beslechten :Y)

Kan je hem benaderen als hij een halsband draagt zit er misschien een adreskokertje of penning aan?

Dat zou wel heel erge onzin zijn als ze deze niet zouden aannemen. Als ik hond tegen kom en deze naar het asiel breng dan word deze wel aangenomen. Dus of ze nu zouden willen of niet ze horen hem maar gewoon aan te nemen doen ze met honden toch ook.

Honden dienen ook niet los te lopen op straat, je kan vinden dat katten dat ook niet horen te doen maar het is wel min of meer normaal dat ze er lopen. Asielen nemen dus niet lukraak katten aan die van straat worden gevist door een ieder die zijn buurman een hak wil zetten :Y). Een dierenasiel heeft meestal maar zeer beperkte middelen en mankracht en kunnen hun tijd wel beter besteden dan aan het steeds opvangen en terug geven van katten die in de verkeerde tuin hebben gekakt :(

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:43

Koper schreef:
Tigra_ schreef:

Ja daahaag, lekker omgedraaide wereld. Kat komt mijn tuin in, valt mijn dieren aan en ik mag er niet aankomen, nee.. nog sterker.. ik moet naar de winkel gaan en dingen gaan KOPEN om te zorgen dat die kat mijn tuin niet in komt? Ja doei.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:47

Tja, als iedere katteneigenaar denkt dat iemand anders geld uit moet uitgeven om een vreemde kat uit eigen tuin te houden krijg je misschien meer dit soort topics:
[BB] achterbuurman met Duiven wil kat "opruimen" ..
Moet je als katteneigenaar ook niet op gaan zitten wachten lijkt me.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:48

Owh wat naar zeg! Ik zou inderdaad de buurt rond vragen. Zou erg boos zijn als ik mijn cavia dood aan tref ook nog is een konijn die een wond heeft en dan nog de hond. De tips die geplaatst zijn misschien ook toepassen. Ik denk niet dat je hem zomaar naar het asiel kan brengen..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:48

Dingen gaan kopen om je tuin af te zetten vind ik ook een beetje omgekeerde wereld..

Maar de kans is groot dat de eigenaar van niks weet. Persoonlijk zou ik het toch niet zo grappig vinden om m'n kat in ene terug te vinden in een asiel. Wat ik niet erg zou vinden, is iemand die hem vangt, ziet dat-ie van mij is, en mij dan opbelt en zegt dat er een probleem is. Dan kan je er over praten, en samen bekijken wat je ermee gaat doen.

Ik zou 'm vangen, TS, en dan de eigenaar aanspreken. Of idd wijkagent inschakelen.
't Ligt er ook aan, heb je er veel voor over, dan kan je de deuren langs. Hebben wij ook gedaan. Vaak weten een paar mensen wel van wie bijna alle katten in de buurt zijn, en kom je snel naar de goede als je weet hoe de kat eruit ziet. (Zo ehbben wij de eigenaar van een dode kat opgespoort :) )

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:49

Koper schreef:
Tigra_ schreef:

Ja daahaag, lekker omgedraaide wereld. Kat komt mijn tuin in, valt mijn dieren aan en ik mag er niet aankomen, nee.. nog sterker.. ik moet naar de winkel gaan en dingen gaan KOPEN om te zorgen dat die kat mijn tuin niet in komt? Ja doei.[/quote]

zoals ik zij kat flinke rotschop verkopen dan komt hij niet meer terug

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:53

Bedankt voor al het meedenken en de tips. Er staat citroenmelisse, heb de tuinslang er op gezet, hem bang gemaakt, de hond er op af, van dat spul waar ze niet van houden en zojuist kon ik hem weer wegjagen met veel moeite. Hij valt echt aan als je te dichtbij komt, althans hij blaast en heeft zijn nekhaar omhoog en komt op me af.
Ik kan het momenteel niet veroorloven om me op kosten te jagen en zie ik het niet zitten om mijn tuin te verbouwen. Ik heb nu een halve bunker gemaakt van het konijnenhok zodat hij niks kan doen. Mijn ram vindt het bezoek namelijk nog steeds gezellig.

Nagini

Re: Overlast van een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:54

Kun je geen foto maken van de kat en die in de wijk ophangen met de vraag van wie de kat is? Zo kun je misschien toch de eigenaar opsporen zonder dat je het dier moet vangen..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:56

Heb al eerder rondgevraagd in de buurt en op veel adressen een briefje in de bus gedaan met signalement nadat vorig jaar mijn cavia te grazen genomen is. Veel reactie vanuit de buurt op wat er gebeurd is, maar zonder aanknopingspunt. Zit ook met de dierenartsrekening van mijn konijn, zondagstarief dus vrij hoge kosten. Heb er erg veel voor over de eigenaar op te sporen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:03

Hmm lastig zeg... Toch nogmaals proberen dan?
Al maak je er een stiekem fopbericht van dat je de kat gevonden hebt en hij was gewond en je bent er mee naar de dierenarts of weet ik wat geweest wie komt 'm ophalen.

Wie weet zien de eigenaren het niet zitten om te zeggen dat de kat van hen is als er mogelijk een rekening of 'reprimande' op het menu staat..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:08

Dat is op zich een goed idee, maar stel dat de kat weleens thuis komt? Ga toch maar eens een foto van hem maken en weer verspreiden en morgen de wijkagent bellen. Durf bijna niet van huis zo.. En ben bijna bang voor hem, hij doet zo lelijk!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:21

Ja, daar heb ik niet bij stil gestaan. :')
Hmm, moeilijk. Kan me voorstellen dat je er bang voor bent. Ik ben sowieso al 'bang' voor katten.. laat staan zo'n exemplaar. :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:08

Ik werk op de dierenambulance en krijgen ook wel dit soort meldingen.
Wij vragen dan de melder de kat te vangen/optesluiten zodat wij chip kunnen checken en anders een bandje om kunnen doen. Wil dit niet lukken dan is een vangkooi ook nog een optie.
Op het bandje zetten wij de tekst: is dit uw kat bel dan met de Dierenambulance.
En zo hopen we de eigenaar te achterhalen. Kat loopt min 2 weken met bandje voor we gaan bemiddelen bij de opvang adressen.

Je kan dus eens contact opnemen met jou dierenambulance en eens vragen hoe zij in zo'n situatie handelen. Ze kunnen ook langs komen om te kijken of de kat een chip heeft.

Echter kan ik mij wel voorstellen dat de kat zo agressief naar jou reageert gezien wat je al allemaal gedaan hebt om de kat weg te jagen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:40

Dat laatste klinkt alsof het mijn schuld is? De kat was al agressief toen ik vorig jaar mijn cavia probeerde te redden, toen hij deze door de tralies van de ren trok en het dier schreeuwde voor zijn leven. Toen heeft deze kat me al aangevallen. Het is dus niet later ontstaan.

Bedankt voor je tip van de dierenambulance, die ga ik ook bellen!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:44

Kan me helemaal voorstellen dat je van alles gedaan hebt om de kat weg te krijgen. Helemaal na alles wat de kat gedaan heeft. Hier gebruiken ze alleen onze tuin als kattenbak en ook wij proberen ze weg te jagen. Een kat neem je voor jezelf niet voor een ander.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:54

karin84 schreef:
Geloof me, ben een enorme dierenvriend maar kan en beest wel schieten!

Als je hem kunt schieten is je probleem toch opgelost.... :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:55

Ik zou voor de optie van vangkooi gaan en hem bij een asiel afleveren. Deze kat is niet alleen een overlast op gebied van ontlasting, maar ook gevaarlijk blijkbaar voor mens en dier. Op zich vind ik het geen probleem als katten vrij rondlopen (de mijne blijven in de tuin), maar dit is gewoon een gevaar en misschien inderdaad een verwilderde kat en ik denk niet dat het weg blijven jagen helpt...

Wellicht kun je inderdaad aan een asiel of een dierenarts of zo een vangkooi vragen om te lenen. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:03

Dit is inderdaad vervelend ja. Ik heb zelf katten, maar ik ga niet zitten oordelen van: "Dat natspuiten is zielig", want daar houden die beesten niets van over. Je hebt niet heel veel meer keus dan hem gewoon elke keer wegjagen/natspuiten/watdanook. De hond erop afsturen zou ik alleen niet doen, het is nog steeds een dier. Het beest weet niet beter, dus je kan niet boos op hem worden. Wel op de eigenaren, maar ik weet niet of die er veel aan kunnen doen. Katten kan je net zoals honden niet binnen houden. Het beste is om prikkeldraad om je tuin te spannen.

Een vangkooi kan ik je héél sterk afraden, de desbetreffende eigenaar waarvan de kat is gevangen, kan je daarvoor aanklagen (wat ik in dit geval zelf ook zou doen). Natuurlijk zou ik het ongelofelijk vervelend vinden als mijn kat dit deed, en er ook iets aan proberen te doen, maar ik zou echt vreselijk boos worden als iemand mijn kat zomaar ving en meenam. Daar komt alleen maar ruzie van, en dan ben je nog verder van huis. De eigenaar van de kat heeft dan geen zin meer om er iets aan te doen, en jij zit nog steeds met die kat.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:03

Kuggur schreef:
karin84 schreef:
Geloof me, ben een enorme dierenvriend maar kan en beest wel schieten!

Als je hem kunt schieten is je probleem toch opgelost.... :D

Haha heb geen vaste hand, schiet zo de buurman uit zijn hangmat :D

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:06

Ik neem het de kat ook niet zozeer kwalijk hoor, het blijft een dier met instinct. Maar hem 3 of meerdere keren per dag wegjagen, daar wordt je na dik een jaar radeloos van. Helemaal als hij schade aanricht. Had mijn cavia al 8 jaar, dus dat vond ik echt verschrikkelijk. Nu weer mijn konijn en dan vergeet ik mezelf. Kon meteen voor een tetanus injectie. De hond er op afsturen is ook niet echt een goed idee, maar je moet wat in de hoop dat het werkt. Morgen maar even overleggen met wat partijen, in de hoop dat het serieus opgenomen wordt. Ik heb er echt slapeloze nachten van!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:09

Heel groot kans dat de eigenaar van niets weet, als het mijn kat was en hij zat uit het niets in het asiel had je behoorlijk ruzie. Terwijl als je met mij om tafel was gegaan dan had ik nog aangeboden om de dierenartsrekening te betalen. Dat die kat niet zo sociaal is en niet snapt dat je niet andermans huisdieren opeet wil niet zeggen dat de eigenaar dat niet snapt.
Ik zou eerst eens op het halsbandje kijken of er een adres op staat, zo niet, even rondvragen of kijken waar de kat zijn voer gaat halen. Ik vind het persoonlijk wel aan de eigenaar van de kat om een oplossing te zoeken, hij is immers verantwoordelijk voor de daden van zijn kat op jouw terrein.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:12

honden en katten vergelijken is als appels met peren vergelijken.
In elk geval vind ik in deze situatie dat de TS wel de kat mag vangen en in het asiel mag dumpen. Er is geen eigenaar bekend en de kat teroriseerd de boel. Mocht een eigenaar de kat missen kan die de kat mooi ophalen in het asiel en krijgt die meteen te horen waarom de kat nou eigenlijk in het asiel zit.

Ik ben een kattenmens maar andermans (huis)dieren doden moet niet mogelijk zijn... Dus ik zeg, vraag om een vangkooi en laat de dierenambulance de kat meenemen en naar het asiel brengen :) Onze (niet directe) buren hebben kippen en die hebben echt geen last van de vele katten in de buurt hoor... Mijn katten vangen alleen eenden, muizen en kikkers en dat soort dingen :+ geen huisdieren.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 20-05-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:12

Dat mensen serieus pissig zouden zijn als een kat in het asiel zit. Ik denk dat je beter dankbaar kan zijn. Beter dan plat gereden of erger dat iemand hem iets aandoet omdat je kat andere mensen en hun dieren lastig valt. Kijk dat is al frustratie als iemand diegene gaat aanklagen die jouw kat naar het asiel brengt en gevangen heeft dan denk ik dat je al heel gauw geen kat meer hebt. En dat ook andere mensen met katten daar weer de dupe van zijn.

En die kat zit niet uit het niets in het asiel. Die valt andere lastig en dood ook dieren van een ander dat is niet uit het niets. Moet je dan de hele buurt afgaan met foto's omdat een ander z'n kat niet bijhoudt?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-05-13 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt