Poes likt zich kaal ... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:55

simodi schreef:
ZeSteigert schreef:
En weet je zeker dat ze niet gewoon naar buiten wilt en daarom stress/ongelukkig is? Gewoon een open vraag, niet vervelend naar jou bedoeld.

Ja dat weet ik gelukkig zeker! ;)
Ze is namelijk van jongs af aan binnen, komt nooit buiten dus heeft ook niet gevoel dat ze iets mist, en we hebben een heel groot huis met veel ruimte waar ze regelmatig 'op trektocht' gaat voor de uitdaging. :j

Ze is inmiddels 10, dus woont al 9 jaar binnen (in hetzelfde huis) en nooit eerder klachten gehad op welk gebied dan ook (afkloppen!) ;)

Gelukkig :) Dan heb ik eigenlijk geen idee.. :n

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:33

Bedankt zover voor ale tips! :j

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:37

Bestaat er niet een soort spulletje dat je op de plekjes moet doen dat vies is als je eraan likt ? (zoals nagellak om van nagelbijten af te komen) ???

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:47

Wow, wat bijzonder dat zoveel katten dit doen! En wij maar denken dat we de enige waren met een maffe kat...
Onze kat komt uit het asiel, waar hij al zes maanden zat.. -O- Hij is naar alle waarschijnlijkheid mishandeld door de vorige eigenaren (bang voor kranten/papieren boekjes en geruime tijd voor mijn vader), heeft een medisch dossier dat wel een scriptie lijkt en likt dus zijn buik en soms zelfs binnenkant achterbeentjes helemaal kaal...

Hier is ook ernaar gekeken, dierenarts dacht ook overgebleven stress van vorige eigenaren en alle ellende in het asiel (waar hij overigens top verzorgd is, maar wel enkele zware operaties moest ondergaan). Het gaat soms in soort golfbeweging, het is niet altijd even erg. Nu trekt het weer wat bij, want weer wordt wat beter dus is hij meer de tuin in/hort op en dus langer even afgeleid.

In ieder geval geen oplossing helaas, behalve hem afleiden als hij het doet, maar ja je kan moeilijk 24/7 naast een kat gaan zitten opletten :s

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:54

Komt idd veel voor!
Maar blijkbaar is het ook moeilijk op te lossen....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:55

wij hebben af en toe ook van die katten die dit soort problemen hebben en in de opvang terecht komen. Het grootste gedeelte van de katten knapt enorm op met alopectyl. Even een paar weken een schema aan houden (zie doosje) en daarna elke week 1x zo'n mini tabletje. De kosten zijn geloof ik 30 euro op jaarbasis uiteindelijk. Mocht dat middel helpen dan wil het zeggen dat ze een hormonaal probleem heeft (en ja dat komt juist vaker voor bij geholpen dan bij niet geholpen dieren)

Nu is dit een middel dat weer andere gezondheidsproblemen kan geven echter soms is het kiezen uit 2 kwaden en soms is een kuur al genoeg ;)
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 20-05-13 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:57

Even voor de beeldvorming: onze 'stress-poes' _O-

Afbeelding

mieske

Re: Poes likt zich kaal ... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:25

Je kat lijkt als 2 druppels water op mijn andere kat :')
Maar stress hoef je er niet vanaf te zien hoor, Gizmo was vroeger heel angstig, maar nu merk je er niks meer van.. Evengoed werken die medicijnen die ze heeft.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:36

Dit is bij mij niet de kat die likt, maar ook ik vind de vergelijking echt absurd: klik
Denk dat mijne iets meer wit heeft, maar de vorm van het kopje is echt exact gelijk.

Ik heb me verder ingelezen over Clomicalm; maar ik denk dat ik dat te riskant vind. Het is echt een heftig goedje en niet zonder risico's...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:30

Delerium en Mieske, grappig dat jullie dezelfde streepjes hebben! :D

Hetzelfde vind ik ook met die Calm Sensitive, daar zit ook kalmerend spul in dat slecht voor hart en nieren kan zijn ...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:31

Is iets op natuurlijke basis geen optie?
Ik zelf gebruik glidkruid, scutelaria lateriflora is dat.
En ik heb een capsulevuller, dus als je wil kan ik de dosering voor je maken die je nodig hebt..
Ik ga zo ff zoeken op internet.

Het kan. :)
http://www.ehow.com/facts_5611209_skull ... -cats.html

Ik heb een zak van 400 gram staan ofzo, ik kan heel nauwkeurig de dosering maken als je dat zou willen.
Zelfde als de apotheek dat doet, enige is dat het wel capsules zijn, dus dan zou je de inhoud even in leverpastei moeten doen ofzo. :)
http://www.dorwest.com/Products/SV/scul ... s-and-cats
30 mg per tablet, 1 a 2 tabletten per 5 kg lichaamsgewicht is dus sowieso al veilig.

Laat maar weten als een van jullie er iets mee wil. :)
Ik zelf slik het ook, en mijn ervaring is dat als je het in de goede dosering hebt je er niet veel van merkt behalve dat het echt rust geeft.
In hoge doseringen werkt dit hetzelfde als wiet, maar dan praat je bij een mens echt over 10 gram of puur roken. :+
Conclusie: het is echt iets wat zeker weten zou werken als het stress is.
Ik kan slecht tegen reguliere middelen, en hier heb ik geen bijwerkingen van behalve wat sufheid bij teveel.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-05-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:51

Moonfish, ik ga er eens naar kijken ...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:53

Zie het maar, en 30 gram hoeft niet eens, ik kan ze qua dosering maken als je wil in principe..
10 mg per capsule moet volgens mij gewoon kunnen lukken en anders ga ik er wel wat langer voor zitten. :j

Er is trouwens in NL ook een middel te koop wat Herbal calm heet, wat dit ook bevat.
Dit zou je na zoveel weken een tussenstop in moeten doen staat er, omdat het dan minder kan worden.
Lijkt mij vrij sterk.. Zelf merk ik geen enkele vorm van gewenning, wat ik bij bijvoorbeeld Oxazepam wel heb.
Maar ik ben geen kat natuurlijk, maar om het idee. :Y)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:58

@ delerium, je hebt gelijk qua risico's.. Ik heb dit dan ook wel overwogen besproken met mijn DA.
De kat takelde zich zelf dermate ernstig toe dat het naar mijn idee niet meer "katwaardig" was om zo door te gaan. En na 12 jaar dokteren vond ik dat ik een keus moest maken, of inslapen of medcatie.
Klinkt misschien hard, maar ze was er echt ernstig aan toe, binnen een dag had ze een wond ter grootte van een tennisbal op haar lijf die diep was en bloedde, dat was voor mij de druppel.
Ik heb voor mijn gevoel een goede keus gemaakt, ze ziet er super goed uit, mooie glimmende vacht en is gewoon weer echt kat. Daar genieten we samen van zolang het duurt :j
Maar ik kan mij ook voorstellen als je dat risico niet wilt nemen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:08

Mijn kat doet het ook, met vlagen. Als hij erg stuk ik doe ik hem maar een rompertje aan, hij is er inmiddels aan gewend en ondervindt er geen hinder van.

Sinds ik hem over heb gezet op Carocroc Lamb gaat het wel veel beter. Vers weigert hij helaas te eten, anders had ik daarop over gegaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:13

simodi schreef:
@Japielover: Krijgt een poes stress als iemand in huis stress heeft? Ook als zij daar absoluut niet onder lijdt, dus dezelfde aandacht en liefde krijgt en verder hetzelfde ritme qua verzorging?

Ja :j

Het overmatig likken/wassen is vaak een uiting van stress, wat je dierenarts ook al zei. Heeft je kat andere rare dingen aan de huid, bij voorbeeld jeuk, schilfers, acné of zoiets? En likt ze zichzelf tot bloedens toe of is de huid nog wel heel?

Ik heb een kat gehad die huidproblemen kreeg vanwege een allergie. De DA dacht aan een voedselallergie maar ze bleek te reageren op hooistofmijt. Kwestie van meteen verkleden als ik uit stal kwam en het was over :) Maar bij haar lagen er echt stukken huid overal, ze krabde zichzelf kapot en vooral bij de kop/oren. Waarmee ik maar wil zeggen dat stress me aannemelijker lijkt dan een reactie op voer. Aangezien ook voedselallergie vooral bij de kop en staartaanzet een reactie geeft. Althans zo is mij verteld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:57

de poes die ik bij mijn ex heb achter moeten laten likte zich ook kaal, op de plekken die jij aangeeft en de rug.
bij haar was het voer gerelateerd , dat ging over toen ze over is gezet op carocat
ik heb vers geprobeerd bij haar maar dat wenste mevrouw niet te eten :+

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:59

Misschien ligt het aan het voer ?
Onze kat deed het ook, sinds we over zijn naar ander voer (wel een duurder merk) doet hij het een stuk minder!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:11

@Koper, de huid is gelukkig nog gewoon intact, niet stuk gelikt.

Ze krijgt nu sowieso alleen Royal Canin, ik ben het Calm Sensitive nu weer aan het mengen met het gewone Indoor voer en wil daar weer helemaal op overgaan. Zo kan ik zien of het Calm Sensitive nu echt verschil maakte. (Als dat wel zo is ga ik daar uiteraard weer terug op over)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:06

Ben benieuwd of het inderdaad goed blijft gaan als ze haar gewone brokjes weer krijgt. Succes!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:11

Hier ook een Tsjernobyl kat, die is echt 50% kaal. Zijn al 3 jaar aan het dokteren. Lang op vlooienallergie gehouden, maar er is geen vlo in huis te bekennen, er wordt zeer preventief behandeld. Voerallergie is het ook niet. Het is waarschijnlijk een gedragspatroon geworden n.a.v. een x vlooien of stress.

Onze kat wordt af en toe geprikt (antihistamine) en krijgt nu atopica voor katten. Dit werkt goed. Ze likt nu al een week of 10 niet meer en pas nu krijgt ze donshaartjes

De kat is enkele keren zo kaal geweest dat haar hele huid ontstoken raakte en ze aan de prednison moest

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:39

Herkenbaar verhaal. Onze kat deed dit ook. Ze likte en beet zich helemaal kaal tussen de achterpoten, haar buik en op haar rug. Er zaten soms zelfs wondjes. Volgens de dierenarts inderdaad stress. Ze heeft toen een rompertje gekregen maar daar kreeg ze nog meer stress van. Het is nu redelijk onder controle maar afentoe begint ze weer. Hier ook geen vlooien en voer van Royal Canin, dus waar het aan ligt..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 06:20

Bij ons werd stressook steeds genoemd, maar nu ze dus anti jeuk middelen krijgt isset likken gestopt. Lijkt me bij ons dus aannemelijker dat het jeuk is. Anders had ze nog gelikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:54

Een van onze siamezen doet dit soms ook (plukt dan ook hele happen haar uit zijn vacht)
Wat het precies is?
Geen idee.
Vermoedelijk stress en veranderingen. Daar kan hij niet tegen.
Al onze 3 katten staan op loeiduur dieetvoer van de dierenarts,voornamelijk omdat de poes darmproblemen heeft.
Dit voer lijkt op de kater ook wel wat goeds te doen want zijn vacht is wel zachter en echt veel likken doet hij niet meer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:19

Ik heb een schildpadje maar mijn twee poezels klikken niet helemaal waar schildpad de ander acvhterna zit blaast de ander , dus vermoed dat dat de stress uitlokt en ja ze is ook kaal met korsten . Het enige wat werkt tijdelijk is prednison maar dit is erg slecht voor de organen. Ik heb ook alle geprobeerd van hypo allergeen voedsel, krokodil zeg maar oftewel iest waarvan je weet dat het nog nooit gegeten heeft en dan hopen dat dat werkte maar nee dat werkte ook niet. Ze had ookzwaar blaasgruis is ook behandeld, nooit wat van gemerkt maar gewoon plas opgevangen en gebracht, heb het zelf gezien. en Bij vlooien hoeft het maar een vlo te zijn en dan kan het al gebeuren maar dit is waarschijnlijk ook gewoon stress hier. niets aan te doen