Wie kan mij op weg helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie kan mij op weg helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:12

Niet koken! Dan gaat het splinteren. Gewoon zo rauw met vel en bot geven.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:43

Inderdaad, zoals MyWishMax al zegt, nooit gekookte botten geven!!
Je kan bij de slager inderdaad die kippennekken halen, of zalmkoppen, lamsribbetjes, hart/lever. Keuze genoeg! En je kan alles rauw voeren.
Op de site van Lotgering staan ook tussendoortjes, daar staan ook veel dingen tussen die je gewoon bij de slager kan halen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:45

Op Lotgering werd mijn hond moddervet. Waar hij van de meeste KVV's (stel nu zelf samen) 500 gram nodig had om op gewicht te blijven, werd hij van Lotgering op 350 gram al moddervet. Voor mij dus een reden om geen Lotgering te voeren.
Al zou het nog steeds m'n voorkeur hebben boven brok.

Vlees koken gewoon niet aan beginnen. Voor botten is dat heel gevaarlijk en spiervlees/orgaan verlies je alleen maar voedingsstoffen.
Ook mag je geen dragende botten geven van grote dieren. Die zijn te hard en krijgt een hond dus niet altijd verteert. Mijn hond is gelukkig vrij vakkundig, alle te harde stukjes laat hij gewoon liggen. Ik kan hem dus wel een dragend bot geven om aan te knabbelen en het vlees vanaf te plukken.

Lotgering is niet compleet, dus daar moet je minimaal 4 verschillende diersoorten van geven (vis niet meegerekend) om het compleet te maken.
En inderdaad tussendoortjes mag zowat alles zijn wat geen varken is. Dus hart, lever, niertjes, maagjes, tong, long, pens zijn allemaal goede tussendoortjes. Maar ook kippennekken, kipkarkas of rugstuk, hele kuikens zijn gezonde tussendoortjes.
Lamsribben e.d. zijn weer wat harder, dus daar zou ik mee wachten tot je hond gewend is aan bot en vlees. (Dus beginnen met zacht bot zoals kip, eend en ander gevogelte)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:22

500 gram op 30kg hond lijkt mij vrij weinig.
Ik had tot vorige week 1 aussie pup van inmiddels ruim 11 maanden, zij weegt rond de 18 kg, zou voor het mooie iets voller mogen zijn, maar is zeker niet mager en zij kreeg per dag ong. 1 kg tinlo barfmenu
Nu hebben we er een aussiepup van ruim 10 maanden bij en deze kwam van brok en mag wel ietsje magerder, ik heb haar niet gewogen, maar schat haar rond de 20 kg.
Aangezien zij alleen brok had gehad en wel iets minder mocht, ben ik haar met kleine beetjes over gaan zetten.
Nu hebben we ook lotgering erbij gehaald en voer ik deze 2 honden samen 1 kg per dag (is dus ter vergelijking met elkaar zo'n 38 kg hond)
Nu na 1 week is er nog niet veel veranderd in het gewicht van de honden, dat zou ook wel heel snel zijn, maar ik probeer dus op het oog te voeren.
Wat ik dus eigenlijk met dit hele verhaal probeerde te zeggen, is dat je misschien met 500 gram te laag zit, maar dat je maar gewoon naar je hond moet kijken hoe hij het erop doet, valt hij af, geef je meer, komt hij aan, geef je minder

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 05:58

Gisteren zijn ze komen bezorgen :D

Van de week bij de dierenarts woog hij 25 kg. Ik begin met 1 pakje per dag en dan zien we wel.

Mag dit buiten de koelkast ontdooien?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:40

Ja hoor, geen probleem. Denk er wel aan dat er bloedsappen uit komen ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 06:56

Hij heeft vanochtend zijn eerste vlees op :D hij moest er aan wennen en ik ook haha :=
In het begin likte hij er alleen maar aan toen at hij het op.

Zelf vind ik het niet zo lekker eruit zien haha, stinkt een beetje en dat bloed ielll! Gooien jullie dat bloed er overheen? Ik heb het nou weggegooid.

Ander gedeelte van de rol krijgt hij vanavond. Staat nu in de koelkast, Hoelang van te voren halen jullie het eruit?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:36

Haha daar wen je zo aan joh ;) heb je een variant met pens er in?
Ja hoor dat kan er gewoon overheen, wat jij wil..
Uhh half uurtje van tevoren ong

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:20

Ik heb een apart klein koelkastje voor het vlees van de hond en kat. Ik haal het dus de avond vantevoren uit de vriezer om het in de koelkast te doen.

Het bloed gooi ik er gewoon overheen ja, lekkerrrrr!

De gewone smaken stinken niet, alleen de pens variant dus denk dat je die hebt!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:42

Nee ik heb zonder pens.. Rund/lam/kip maar er hangt toch een bepaalde geur aan haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:03

Een bepaalde geur of stinkt het echt? Ik vind lam vaak typisch ruiken, dus dat zou kunnen, maar het hoort niet echt te stinken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:19

Nee het stinkt niet dat het rot is ofzo, maar het is niet geurloos zeg maar

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:50

Klopt het dat er bij lotgering kleine stukjes bot tussen zitten? Mij hond gooide er een paar stukjes uit tijdens het eten, en at ze daarna in een keer op zonder te kauwen :=

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:44

ik zou zeggen kijk eens op www.naturis.be
ik ben daar heel erg tevreden over

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:54

Na mij weten is Lotgering prima hoor, wilde alleen weten over die mini stukjes bot :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:23

ja klopt, gemalen bot dus je ziet ook wel eens stukjes ja

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 16:51

Vandaag is de 2e dag vlees.. Hij heeft zijn bak nu binnen 10 seconden op haha, ik ben er nog niet helemaal aan gewend maarja :D

Ik had verwacht dat hij diarree zou krijgen omdat hij nogal gevoelige darmen heeft maar het is nu de 2e dag en hij heeft het nog niet gehad. Gaat dit nog komen denken jullie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:55

Zou kunnen, of niet. :D Die van mij heeft ook gevoelige darmen en best snel diarree, maar na de overstap op vlees niet. Wel als ze nu eens een paar brokken steelt bij iemand.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:31

Het stinkt wel echt een beetje hoor :+
Als ik het snij ruik ik het, maar ook als de hond aan het eten is en je komt in de buurt van zijn bak ruik je ook een lucht..

Als ik kipfilet/tartaar/biefstuk of iets uit de vriezer laat ontdooien stinkt het niet, dat is toch ook rauw vlees :=

Ik haal het savonds rond 9 uur uit de vriezer en zet het dan op een bordje. Hij krijgt het sochtends rond half 8. Dan gaat het in de koelkast met folie erom. Half 6 gaat het eruit, 6 uur geef ik het hem.
Doe ik iets verkeerd?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:39

nee je doet niks verkeerd.. beetje harder worden ;) en anders ander merk proberen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:53

Booooo schreef:
Het stinkt wel echt een beetje hoor :+
Als ik het snij ruik ik het, maar ook als de hond aan het eten is en je komt in de buurt van zijn bak ruik je ook een lucht..

Als ik kipfilet/tartaar/biefstuk of iets uit de vriezer laat ontdooien stinkt het niet, dat is toch ook rauw vlees :=

Ik haal het savonds rond 9 uur uit de vriezer en zet het dan op een bordje. Hij krijgt het sochtends rond half 8. Dan gaat het in de koelkast met folie erom. Half 6 gaat het eruit, 6 uur geef ik het hem.
Doe ik iets verkeerd?

Bedoel je dat je het vlees 's avonds om 9 uur uit de vriezer haalt en dan buiten de koelkast laat ontdooien tot half 8? :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:57

Ja dat bedoel ik.. Is dat te lang? Ik kan het ook later uit de vriezer halen maar ik was bang dat het anders de volgende ochtend niet ontdooid is..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:37

Volgens mij mag je bevroren vlees nooit buiten de koelkast ontdooien vanwege de bacteriegroei. Op de worsten die ik wel eens heb, staat dat het na 20 minuten op kamertemperatuur gaat rotten/stinken, maar dan is het wel al ontdooit. Google maar eens. Ik haal Smuldier begin van de avond uit de vriezer, na het geven van de laatste maaltijd, en laat het dan in de koelkast ontdooien. Dan 's morgens even in een bakje op de aanrecht en na 10 minuutjes ongeveer voeren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 20:41

Ohh ik had het hier op bokt gevraagd en iemand in dit topic zei dat het wel kon. Misschien dat het daarom meer stinkt. Ik ga het nu uit de vriezer halen en in de koelkast zetten tot morgenvroeg, hopelijk gaat dat beter.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:39

ik ontdooi het ook gewoon buiten de koelkast hoor en niks aan de hand.. uiteraard met 30 graden moet je het niet doen ;)