Kruisingen sterker dan rashonden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:29

wolter schreef:
stef schreef:

Pol deugd niet aangezien je maar 1 keer mag stemmen ongeacht het aantal honden of hebt gehad wat je hebt.
En wat een vreemde site.

Oh oliebol, dat heb ik verkeerd gedaan, kan ik niet meer aanpassen denk ik.

Bedankt voor je vriendelijke manier om mij hierop te wijzen :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:42

Naar het schijnt gaan kleinere hondjes over het algemeen 'langer mee' dan grote honden. Het ligt dus denk ik aan de kruising; een dogachtige kruising zal over het algemeen eerder sterven dan een raszuivere Chihuahua bijvoorbeeld.

Interessant onderwerp vind ik dit; zo wist ik niet dat de oudste levende hond (een kruising trouwens) in augustus 30 wordt! http://www.omg-facts.com/Animals/The-Oldest-Dog-In-History-Is-Still-Alive/57192... en ik had ook niet verwacht dat het ras met zo'n beetje de langst verwachte levensduur een mexicaanse naakthond zou zijn (of dat dat beest Xoloitzcuintli heet) :')

Prachtige honden trouwens
Afbeelding

nowylover

Re: Kruisingen sterker dan rashonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:48

Raszuiverheid zegt niets over hoe sterk honden zijn. Het ligt er naar mijn idee ook aan hoe ver een ras is doorgefokt. En of je met gezonde rashonden of kruisingen fokt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:04

nowylover schreef:
Raszuiverheid zegt niets over hoe sterk honden zijn. Het ligt er naar mijn idee ook aan hoe ver een ras is doorgefokt. En of je met gezonde rashonden of kruisingen fokt.

Daar gaat de discussie nu juist over: maakt het uit of je met rashonden of kruisingen fokt? In de lijsten met honden die het oudst geworden zijn die op internet staan, staan ongeveer evenveel rashonden als kruisingen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:23

Knakker schreef:
LoveBodin schreef:
vind ik niet. Een rashond vind ik een rashond als beide ouders papieren & stamboom hebben van 't ras. Dus twee raszuivere labradors, hun pups vind ik raszuivere labradors.
En niet al die ouders zijn gecontroleerd, nee. Maar toch zijn de pups raszuiver. Of ze goed zijn, tsjah.
Je ide is overigens best goed :D. Maar ik denk niet dat 't gaat werken. En recessieve genen zijn vaak lastig te traceren. Helaas.

Denk ook dat je als koper daarvoor moet opletten. Maar als er zoveel vraag is, dan gaan fokkers ook met 'ongezondere' honden fokken. Vind ik erg jammer overigens, je sloopt het ras. Maar helaas, 't gebeurt wel. En sommige mensen letten er ook gewoon niet op, hoe de ouders zijn. Die willen alleen maar die pup.

Knakker: waarom? En wat vind je van de verdere argumenten hier?

Nou ja, zoals ik al zei: je hoort heel veel allerlei kwalen waarvoor bepaalde rassen gevoelig zijn.
Ik heb zo'n idee dat als je alles mix, dit effect opgeheven wordt.
Nogmaals: het slaat misschien helemaal nergens op, misschien lachen jullie mij uit, maar dat idee heb ik gewoon.
Ik heb nu ook een totaal onherleidbare hond, is echt oer en oer sterk, is nu 11 jaar oud en niet kapot te krijgen (hoop ik... :) )
Maar ik herhaal: is verder nergens op iets wetenschappelijks opgebaseerd hoor

Ik snap je redenatie, maar hij klopt niet helemaal :). Sommige recessieve genen kunnen bijvoorbeeld in twee behoorlijk verschillende rassen zitten. Kruis je die, en heb je pech, dan kan 't zijn dat de pups flink wat problemen kunnen hebben.

Nimfee schreef:
LoveBodin schreef:
vind ik niet. Een rashond vind ik een rashond als beide ouders papieren & stamboom hebben van 't ras. Dus twee raszuivere labradors, hun pups vind ik raszuivere labradors.
En niet al die ouders zijn gecontroleerd, nee. Maar toch zijn de pups raszuiver. Of ze goed zijn, tsjah.
Je ide is overigens best goed :D. Maar ik denk niet dat 't gaat werken. En recessieve genen zijn vaak lastig te traceren. Helaas.

Raszuiver betekend niet dat de honden ook gezond zijn. Ik kijk, naast gezondheid, ook naar de bouw van rashonden. En daar word ik ook al ongelukkig van... De meeste labradors die ik zie zijn tonnetje rond, ja óók raszuivere labradors. Soms zie ik look a likes, precies zoals ze zouden moeten zijn; gewoon slank en een normale bouw. Wat moet een hond nou met een te groot en te vet lichaam als ze willen rennen en werken? Dat lúkt ze dan niet eens. Wat dat betreft wordt er erg doorgeslagen in de rashond, het streven naar één soort model. En daar komen problemen van. Stel dat ik een rashond zou willen, neig ik alweer naar de werklijnen omdat de honden daar een veel betere bouw hebben.

Volgens mij maakt het niet uit of je nu een rashond hebt, een kruising of een vuilnisbak: je kan niet op voorhand zeggen welke niet of wel gezond blijft.

Dat zeg ik toch ook? Raszuiver is raszuiver imo, omdat beide ouders papieren hebben. Imo is raszuiver: je weet van welk ras de hond is, en hebt daar papieren van.
Of dat ras überhaupt gezond is, heeft daar niets mee te maken. Cavalier King's Spaniel (oid) is van nature gewoon een super ongezonde hond, hersenen te groot voor 't kopje. Toch zijn er raszuivere honden van ;).
Zelf neig ik ook naar werklijnen of oudere lijnen.
Ik denk ook dat heel veel mensen hun hond helaas voor het imago kopen, en dat is jammer.

Volgens mij heeft raszuiver en gezond niet heel veel met elkaar te maken.
Je kan echter wel op voorhand zeggen welke gezond blijft, als je de ouders hebt getest. En dat gebeurt helaas niet vaak bij vuilnisbakjes. Soms wel bij kruisingen, en het gebeurt steeds vaker bij rashonden, maar dan weer minder bij de populaire.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:27

Hier een onherleidbare kleine kruising.

Zijn bottengestel is perfect, en super lenig voor zijn leeftijd. Ook heeft hij een prachtig wit gebit.

Maar daar houdt het mee op.

Maar denk dat hij wel 100 wordt (in mensenjaren dan he), want ze zeggen wel: hoe meer kwalen, des te ouder ze worden,

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:58

aslo schreef:
Heb in de afgelopen 27 jaren zowel rashonden als kruisingen gehad. Allen (op 1 na) werden zo rond de 13 jaar.
Die éne helaas maar 14 maanden. Met de rashonden meer gezondheidsproblemen gehad dan met de niet rashonden. Momenteel hebben we een rashond (Franse bull) en een soort van Boomertje. Het Boomertje hebben we van pup af aan en is nu bijna 3. Nog geen DA gezien (oja toch wel, een castratie). Het bulletje wordt 5 en hebben we nu een jaar, maar tot op heden ook nog geen DA gezien. In principe zal ik nooit geen raszuivere pup meer aanschaffen, dit vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Een 500,00 ben je minimaal kwijt en de kans op problemen is m.i. groter dan bij kruisingen. Een iets oudere rashond voor de juiste prijs met een gezond verleden zou wel (weer) een optie zijn. Daar hebben we tot nu toe goede ervaringen mee.

nu is een franse bulldog qua gezondheid met of zonder stamboom sowieso niet te vergelijken met een boomer kruising natuurlijk daar denk ik dat iedereen het wel over eens is ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:04

Volgens mij heeft een Franse Buldog überhaupt z'n bouw niet echt mee :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:12

Ga je in grote lijnen kijken, dan zullen vuilnisbakken gemiddeld wel ouder worden dan raszuivere honden van vergelijkbare grote. Imo is daar weinig discussie op mogelijk. Raszuivere honden hebben minder variatie in genen, dus 'slechte' genen komen eerder tot uiting. Hierdoor vind je bij zuivere rashonden eerder bepaalde ziektes.
Ga je per hond kijken dan kan die ene rashond natuurlijk wel ouder worden dan die ene vuilnisbak, maar oud worden heeft dan ook met meer te maken dan 'goede' genen. De genen kunnen nog zo 'goed' zijn, maar als de milieu omstandigheden niet goed zijn zal de hond ook nooit oud worden. En ook je vuilnisbakkenras kan net toevallig wel de aanleg voor bepaalde ziektes hebben.

Ik zou me niet snel vastpinnen op raszuivere honden, ik ben gek op herders, maar dan heb ik liever een vuilnisbak met een herder-achtig uiterlijk dan dat ik hele bloedlijnen moet gaan uitpluizen om uit te zoeken of er erfelijke ziektes in voor kwamen.
Ben opgegroeid met een duitse x mechelse herder. Heerlijk beest, energieke karakter van een mechelse herder, de robuuste bouw van een (oud) duitse herder.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:15

Ik heb 2 kruisingen gehad de eerste werd 1,5 jaar oud door kanker, en de tweede ongeveer 12 jaar met allerlei kwalen, heb nu mijn 3de en deze had afwijkende baarmoeder en is deze week verwijderd, dus het zegt niets

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:26

Als je rassen kruist met een erfelijke ziekte/afwijking dan zijn ze echt niet sterker
Mijn eerste Stabij zonder stamboom had epilepsie
Die is iets wat met de stamboom honden die via de richtlijnen van de nvsw worden gefokt niet meer voor komt
De erfelijke vorm bedoel ik, net als andere erfelijke ziektes
Ook wordt er gekeken welke hond bij welke hond past
Om inteeld en ziektes te voorkomen

Als je honden kruist zonder stamboom weet je vaak de verleden er niet van, dus ook de ziekte geschiedenis niet

Stamboom honden zijn ook niet alles
Vind sommige rassen moeten gewoon verboden moeten worden
Honden met te korte neuzen waardoor ze problemen met ademhalen krijgen
Of honden waar de schedel te klein is voor de hersenen
Of laten ze zulke rassen terug fokken naar de oorsprong van het ras
Maar wil wil bv een boxer met een redelijke snuit, waar de kaak normaal van kan scharen
Dat lijkt toch niet!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:27

Daarom is het inprinciepe maar net hoe je fokt. Zo heb je bij raszuivere honden minder kans op gezonde honden omdat ze zo zijn doorgefokt op bepaalde uitelijke kenmerken die 'wij mensen als fokker zijnde' mooi vinden zonder er bij na te gaan denken is het wel goed voor de hond. Hier is de Cavalier Kings Spaniel een voorbeeld van mijn zijn te kleine schedel, de duitse herder met zijn omlaag gefokte achterpoten/heup (HD) en de franse bulldog mijn zijn terug gefokte neus.

Van deze honden weten we gewoon dat we problemen kunnen verwachten. Al is het bij de Duitse herder al wel zo dat ze wel steeds vaker weer hoger in de poten worden gefokt, maar dan nog. Het is vooral net wat mensen mooi vinden en dan word er niet gekeken naar de medische gevolgen van de hond.

En daarnaast krijg je erg veel inteeld doordat er zo weinig verschillend bloed beschikbaar is. Zo kun je waarschijnlijk voor het dierzijnde een ras beter later uitsterven dan er mee door fokken is mijn idee.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:48

Had rotweillerxherder werd 1,5 jaar door borstkanker,en kruising duurste staande x doberman met levertumor,heb nu kruising dwergpincher x onbekend

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:57

Wat ook mogelijk is wat ze bij de wetter spraken is een andere ras erbij in te fokken met dezelfde eigenschappen om zo vers bloed te krijgen

Vind gewoon wat je fokt dat je er heel bewust mee bezig moet zijn
Of het nu ras of niet ras is
Je gaat niet met een hond met bv hd of epilepsie fokken ook niet als dat in de voorouders voorkomt
Of andere erfelijke ziektes die een generatie over kunnen slaan
Niet fokken omdat het zo leuk is om een nest pups te hebben en vervolgens de nieuwe eigenaar met een hoop kosten en verdriet op te schepen

En om inteeld te voorkomen is het ook mogelijk om sperma uit het buitenland te halen
Daar vind ik ook van moet ook heel duidelijk zijn afkomst ziekten etc etc
Dan net als de Duitse Herder en meerdere rassen weer terug naar de oorsprong, zodat de hond weer hond kan zijn