Sperziebonen dieet voor hond, lekkerder maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:57

Lowara schreef:
Voor tijdelijk, dus een weekje of twee/drie om wat af te vallen, zie ik geen schade in? Werdt juist door beide aangeraden voor hem toen.

Ik denk dat het te vergelijken is met een crashdieet voor mensen... En geen oplossing voor de langere termijn in ieder geval, zoals je zelf al aangeeft.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:58

Royal canin zit idd ook veel gluten en afval in, allemaal overteerbaar voor n hond.
Je betaald idd voor het merk en al die type zakken zoals speciaal voor.... Commercie..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:59

Dat denk ik bij een gezonde hond ook niet. Die hebben bepaalde voedingsbehoeftes nodig, en dat zal vast en zeker niet in dit eten zitten. Maar mijn clou was ook voor iets tijdelijks, niet een 5 jarenplan. Ik neem aan dat als een hond eenmaal op streefgewicht zit, men er actief mee blijft wandelen en het eten aanpast

onley

Re: Sperziebonen dieet voor hond, lekkerder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:01

het beste dieet is vers vlees geven in plaatsvan al die brokken
dat zijn juist de dikmakers ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:11

In brokken, en zeker Royal Canin, zitten veel dikmakers waaronder veel granen. Dat heeft een hond, een vleeseter van nature, niet nodig.
Dit gaat erin, word moeilijk verwerkt door de darmen en word er aan de achterkant weer uit gewerkt. Vandaar ook dat honden die brok eten
vele malen meer drollen leggen dan een vleesetende hond. Dit omdat vers vlees grotendeels verwerkt word en er dus minder afvalstoffen
overblijven. Alles wat eruit komt moet je eigenlijk zien als 'nutteloos' spul dat er in gaat en er weer uit komt.

Ik denk dat je je teckel het beste van de brok af kunt halen, vlees kunt gaan voeren (en nee, geen paniek, Smuldier/Carnibest e.d. hebben
verpakkingen met 'plakken' of 'schijven' vlees, helemaal niet duur, zeker niet als je het vergelijkt met Royal Canin, de koploper in brokprijzen).

Het probleem hier ligt hem denk ik niet eens zo zeer aan de hoeveelheid voeding, maar aan de hoeveelheid beweging.
Drie kwartier op een dag is verre van voldoende, ook al is het een kleine hond. Hou voortaan maar eens drie kwartier aan per wandeling!
Als jij dat niet red in tijd, dan zal je eens moeten kijken of iemand anders ook met hem kan lopen. Want als je de beweging niet stukken
opschroeft, denk ik niet dat je gewicht zal gaan verliezen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:13

Je kan de groenten (hoeft niet perse alleen sperziebonen te zijn, varieer met groene bladgroenten) door de blender halen met het rauwe eitje wat je normaal ook al geeft,en zou dan het brood weglaten. Wel kijken dat hij niet teveel ei binnenkrijgt natuurlijk, maar een beetje ei moet genoeg zijn om er een smakelijk papje te maken.

Zie dat je ook de tip gekregen hebt om over te stappen op vers vlees, ben daar ook een groot voorstander van, lees maar eens op voerwijzer.com als je interesse hebt. Bij vers vlees kan ongeveer 15 procent bestaan uit groenten, soms zit dat al in de kvv en soms kan je dat zelf toevoegen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:17

De maltezer van mijn moeder was ook lang te dik, nu met vers en war rijst er door is ze al meer dan 2 kilo kwijt. En zelf met wat minder beweging door omstandigheden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 01:02

Als je je hond wilt laten afvallen zul je 2 dingen moeten doen:

-calorie-arm voer geven
Het voer wat je nu geeft bevat als grootste aandeel rijst. Rijst is een dikmaker, hier zou ik dus ver van weg blijven als je je hond wilt laten afvallen. Ik raad ook rauw vlees aan. KVV of BARF (google maar even op de termen, vind je bakken en bakken aan informatie)

-veel bewegen en dan vooral los laten rennen
Het is me niet duidelijk hoe lang de hond nu buiten komt en vooral: hoeveel beweegt de hond daarbij?
Als je je teckel wilt laten afvallen en je wilt een beetje resultaat zul je toch echt aan 3u per dag gemiddeld moeten denken. Dat houdt dus in dat als je moet werken en niet boven het uur uitkomt, je de volgende dag bij wijze van 5u moet lopen.
4x een kwartier vind ik gewoon echt veel te weinig, ik neem aan dat je niet maar 1x per week werkt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 01:24

Begrijp ik goed dat je alleen sperziebonen wilt voeren??
Een hond is helemaal niet gemaakt om groente te verteren en op bonen alleen kunnen ze al helemaal niet leven. En jus er overheen gooien is leuk, maar met een lepeltje jus gooi je er een lepeltje vet/calorieen op dus kun je net zo goed brokken voeren.

Als je nu een brok hebt waar hij het goed op doet kun je die toch blijven voeren? Als hij te dik is voer je minder, dat verschilt ook per hond en wat op de verpakking staat is maar een richtlijn, als je hond lui is voer je snel teveel.
En meer lopen natuurlijk, 4x daags een kwartier is zowieso (te) weinig voor een hond en zal hij zeker niet van afvallen. Ga minstens een half uur stevig doorlopen of fiets een stukje met hem. Je kunt ook iets zoeken wat hij leuk vind, bv een balletje gooien, iets zoeken, iets uitgraven, mee naar stal enz.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 01:56

Ach het is zó simpel. Je hond is te dik dus je geeft hem teveel te eten.
Er is niets mis met brokken, wat de rauw vlees adepten ook mogen beweren (en geloof mij niet, sla er maar eens wat wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken op na).
Niet gaan rommelen met dieten, laag calorie voer etc, geef hem gewoon minder eten en meer beweging en het komt goed.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 02:30

Weet je hoeveel je je hond voert?
Heb zelf een hond gehad die te dik was (kruising labrador x rottweiler) ongemerkt waren de kilos erbij gekomen. Wij hebben hem toen laten afvallen via dierenarts, hun hadden speciaal gratis spreekuur hiervoor. Elke week wegen bij dierenarts en advies hoeveel te laten eten, hond heeft toen vanuit hun ook dieet voer gehad, eerst heel streng dieetvoer daarna wat minder omdat hij echt hongergevoel had.mensen geven vaak hond teveel eten, op de voerzakken staat ook vaak te hoge hoeveelheid. Mijn hond liep 1x per dag een uur in flink tempo, 1x een half uur en twee keer een kwartier minimaal op een dag. Hij woog 54 kilo , en uiteindelijk na anderhalf jaar 40kilo. In begin mocht hij wat meer afvallen maar na twee weken max 300gram per week, daar werd voer en beweging op aangepast. Zijn begonnen met 280 gram dieetvoer, uiteindelijk na een 300 gram per dag en toen hij op gewicht was normaal voer 370 gram. Advies is om 70 a 80 %hoeveelheid te geven als wat hij nodig heeft om op gewicht te blijven, daarop lettend dat hij ook niet te snel afval.
Hond kreeg toen ook royal canin dieetvoer van dierenarts.
Omgerekend na een teckel die rond de 6 kilo zou moeten wegen is dat max 60 gram per dag van dieetvoer bij normaal voer mag je daar nog eens 10% vanaf halen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 03:33

Dieetvoer voor je huisdier...Wat een gewéldige uitvinding, ik wilde dat ik zo sluw was geweest. In plaats van mensen gewoon te adviseren op te houden hun beesten moddervet te mesten, en minder te voederen, verkoop je je klanten het idee dat ze nét zoveel kunnen voeren als voorheen , maar van dit speciale calorie arme dieet voer dat ze je aanbieden...

Het zijn je huisdieren, wat is er zo moeilijk aan ze gewoon minder te geven? Je hebt zélf de volledige controle over wat ze te eten krijgen, het is niet zo dat ze even stiekum naar de macdonald kunnen gaan...
Ja dan hebben ze trek, so what, heb je niet de zelfbeheersing om bedelgedrag (dat je ze notabene zelf hebt aangeleerd) te negeren? Een hond op een calorie arm dieet zetten "zodat ze een vol gevoel hebben" is naar mijn mening bizar.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 09:03

Bedankt voor alle reacties!
Mijn hond loopt alleen 4x een kwartier als ik moet werken, dat is dan ook echt minimaal. Ik werk 3 dagen in de week en de rest van de dagen lopen we vaak naar een loslaat terrein op 10 minuten loop afstand en kan hij daar rennen. Hij is alleen van zichzelf niet super actief, hij speelt niet met de bal etc. Als er andere honden komen vind hij het wel leuk met ze te spelen, dus dan is hij wel heel actief bezig. Voor de rest fietsen we regelmatig wat hij heel goed doet, hij rent dan fanatiek mee maar hierbij moet ik opletten dat ik weer niet te lang doorga, omdat hij zijn eigen grenzen niet echt aangeeft. Door zijn postuur (kleine pootjes,dik lichaam :+ ) is het best zwaar voor hem.

Toen ik nog bij mijn moeder woonde gingen we vaak langs het kanaal, ik ging dan joggen en dan kon hij mee rennen. Hij rende dan voornamelijk afentoe om weer bij te komen.

Maar dit alles was niet met regelmaat maar wanneer het goed uit kwam, goed weer was etc. Nu wil ik het echt met regelmaat gaan doen.

Als ik de reacties hoor vind ik het dubbel, zo wordt er een ding gezegd en zal er altijd iemand anders weer wat anders op te zeggen hebben. Er zijn veel mensen met verschillende meningen over wat juist is. De een zegt begin aan dieet brokken, de ander zegt dat dit geld klopperij is. etc etc.

Ik kan me niet voorstellen dat honden brokken, speciaal gemaakt voor honden slecht zijn voor honden. Blikken honden vlees kan ik me nog best wat bij voorstellen.

en nee, ik wil niet alleen sperziebonen voeren maar bij voeren. Dus een beetje minder brokken en ter compensatie extra sperziebonen zodat hij niet teveel honger krijgt.

Ik wil gaan proberen veel met hem te wandelen, zoveel mogelijk. Heb ook al gekeken naar een honden uitlaat service zodat hij misschien 3x per week mee kan rennen en spelen met andere honden.

Ik waardeer alle reacties maar mijn oorspronkelijke vraag was wat ik eventueel met de sperziebonen zou kunnen doen om deze een beetje lekkerder te maken. Gister en vandaag heb ik er een snufje zout overheen gegooid en dit vond hij al een stuk beter, maar kan me niet voorstellen dat zout goed is voor m. Ik moet dus eigenlijk ook nog een natuurlijke smaakmaker hebben. Sju vind ik dan ook meteen zo vet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:31

Kleine pootjes zwaar lijf let dan op naast de fiets, een hond mag dan niet de galop beweging doen. Kan vroege slijtage van de voor poten geven.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:36

Meningen zijn idd heel verschillend en gewone brok zal waarschijnlijk meer dan voldoende zijn, maar ik zou toch echt stoppen met het rommel van RC. Daar doe je je hond echt geen goed mee. Ga eens naar een dierenwinkel en vraag hen wat het hoogst aangeschreven staat. Dieetvoer zal ik ook niet aan beginnen, want het verschil met gewone voer is te klein en het verscil in prijs te hoog. In ieder geval minder gaan voeren en dus idd sperziebonen er bij, misschien in combinatie met een gekookt ei (geen brood er bij). Zout idd niet voeren. Misschien kun je smuldier er doorheen doen. Voor 90 cent heb je al 400 gram bij de winkel (C1000) en dat vinden ze heerlijk.

En fietsen zou ik met een teckel sowieso niet doen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:42

sperciebonen is prima, ik zou alleen bij bv de lidl goedkope blikken halen, ze goed afspoelen en dat geven

wat heel goed is voor de vacht, botten pezen en spieren is zalmolie en het is nog lekker ook, scheutje zalmolie erover en een paar brokjes
royal canin (die je wel kunt weken met warm water, komt de smaak vrij)

ik heb labradors en die komen ook snel aan.

en praatjes over royal canin dat het slecht zou zijn,voer waar je hond het goed op doet, en wat jij makkelijk en betaalbaar vind.

wordt je hondje te dik ervan, geef eens veel minder richtlijnen die op het pak staan is een gemiddelde

en dan verbaas ik me over de laatste reactie wel afgeven op royal canin maar dan wel smuldier adviseren, smuldier in de kvv wereld is net zoiets als bonzo geven in de brokkenwereld....

er worden honden oud op royal canin en er gaan er jong dood op royal canin, maar er worden er ook oud op vlees en gaan er ook jong dood die vlees krijgen... hoop bakkerspraatjes... gewoon lekker voeren waar jij en je hondje vrede mee hebben

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:49

speurneusc schreef:
en dan verbaas ik me over de laatste reactie wel afgeven op royal canin maar dan wel smuldier adviseren, smuldier in de kvv wereld is net zoiets als bonzo geven in de brokkenwereld....

er worden honden oud op royal canin en er gaan er jong dood op royal canin, maar er worden er ook oud op vlees en gaan er ook jong dood die vlees krijgen... hoop bakkerspraatjes... gewoon lekker voeren waar jij en je hondje vrede mee hebben

Ik heb het ook enkel tegen de ts dacht ik. Buiten het feit dat ik RC gewoon troep vind, raad ik ts aan om iig wat anders te voeren, omdat er in royal canin dusdanig veel granen zit, dat ze haar hondje er op dit moment geen plezier mee doet en het afvalproces dus langer zal duren. Smuldier is ook niet alles nee, maar ik heb het nu ook niet over hoofdvoer, of wel? Enkel om de boontjes wat aantrekkelijker te maken ;) Geef liever dat er doorheen, dan dat gekookte troep uit blik.
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 19-05-13 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:50

Wat ik het grootste voordeel van vers vlees vind , is , dat je er veel meer van kan voeren en je hond een heerlijk voldaan gevoel van heeft. Plus hij is niet in 5 sec klaar met eten!
Mijn hond moest ook afvallen , kreeg op een gegeven moment 330 gram brok , ook van royal Canin , en wat had dat beest een honger. Hij vrat alles op , tot aan papieren zakdoekjes aan toe.
Nu krijgt hij zoon 700 gram vers vlees en de volgende dag 1400 gram , en dan een dag vasten , en hij heeft een keurig gewicht , en een voldaan gevoel na het eten , waar hij vervolgens ook nog langer over doet.
Hij heeft 7 jaar brok gehad , en staat inmiddels 6 jaar op rauw vlees. Ondanks dat hij dus inmiddels 13 jaar is , ruik je hem niet , heeft een zachte glimmende vacht , en kan met zijn afgesleten tanden en kiezen nog steeds prima een ''vers reetje'' verorberen.
Hij heeft naar mijn idee inmiddels wel wat moeite met de vasten dag , en dan krijgt hij wortels of doperwten of sperziebonen.

ps;Wat zeer goede kluifbotjes zijn , zijn hertengeweien. Tjokvol met mineralen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:30

Je zou eens kunnen kijken of je hond de sperziebonen wel lust met wat schapenvet of visolie erdoorheen. Is uiteraard ook vet, maar dan wel de gezonde. Is dus ook goed voor huid/vacht/immuunsysteem. En de brokken die je nu geeft heeft de verkeerde omega 3-6 verhouding (omega 9 zit er niet eens in?). Dus ik zou lekker voor visolie gaan, rijk aan omega 3 en vult je huidige brok dus goed aan.

Let op met de sperziebonen dat je ook weer afbouwt, anders blijft je hond gewend aan grote porties en die maag moet langzaam wel gaan krimpen zodat hij niet hongerig is op de ADH brokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:00

Ik vind het onzin om sperziebonen bij te voeren omdat je bang bent dat hij anders honger heeft, het is toch ook niet zo dat hij eerst tig keer zoveel kreeg dan nu?
Daarbij is het symtoombestrijding, als je de sperziebonen bijvoert moet je dat blijven doen, als je daarmee stopt heeft hij alsnog weer een leeg gevoel. Beter kun je het zichzelf laten oplossen, lichaam past zich aan en hij went aan de nieuwe hoeveelheid voer.

Fietsen lijkt mij ook riskant. Als je niets kunt vinden waar hij zelf intresse voor heeft, probeer die intresse dan te wekken, verstop iets wat lekker ruikt zodat hij dat moet zoeken of uitgraven bv. Als het echt niet werkt, neem hem dan gewoon overal mee naartoe, dan maakt hij ook vanzelf kilometers. Als je gaat winkelen, als je naar stal gaat enz enz.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:56

GEEN HERTENGEWEI GEVEN AAN EEN HOND, daar zitten scherpte punten aan en het splijt ook, heb je weer scherpe punten

ik heb daar behoorlijk enge foto's van gezien waarbij het fout is gegaan denk daarbij aan rampen met stokken e.d. als ik het weer ergens tegenkom plaats ik dat hier er wel bij

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:25

speurneusc schreef:
GEEN HERTENGEWEI GEVEN AAN EEN HOND, daar zitten scherpte punten aan en het splijt ook, heb je weer scherpe punten

ik heb daar behoorlijk enge foto's van gezien waarbij het fout is gegaan denk daarbij aan rampen met stokken e.d. als ik het weer ergens tegenkom plaats ik dat hier er wel bij

Hier nooit problemen mee gehad...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:36

wees blij, foto's van die dingen die dwars door wangen steken, of schuin slokdarm naar buiten komen in de hals, of gewoon overdwars in de keel zitten.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:14

Heb je dat bij stokken of hertengeweien gezien? De stokken zijn me bekend, maar hertengewei heb ik nog niet eerder van gehoord.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:24

van stokken is algemeen bekend maar dat het met hertegewei geven hetzelfde kan gebeuren weten er maar weinig.