Wie heeft er een kruising berner sennen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Re: Wie heeft er een kruising berner sennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:44

Een kruising berner x border zou mijn keuze eerlijk gezegd niet zijn. Mijn hond is een volle border maar heeft puur het karakter en de werklust van 1 ouder geerfd (vader in dit geval). Zou dit bij zo'n kruising gebeuren dan heb je idd toch een probleem als het het lichaam van de berner en de energie en werklust van een border heeft.
Heb er overigens best een paar gezien die heel leuk uitgepakt zijn hoor, en ook hier in het topic leuke kruisingen :) Zou zelf alleen het risico niet graag lopen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:56

Ik heb een Berner x Duitse Staande van nu 11 jaar. Ze heeft een schofthoogte van ong. 60cm, en weegt een kilootje of 34. Ze is een ongelukje tussen twee buurhonden. Moeder Berner, en vader een Duitse Staande met goede papieren zover ik weet. Ze heeft een ongelooflijk lief karakter (type schoothond), en is echt voor alles en iedereen even lief. Dat is de Berner kant. Aan de andere kant heeft ze het jagen van de Duitse Staande. Ze ging altijd graag achter hazen aan die ze dan helemaal niets deed als ze ze "had". Ging puur om het jagen. :P Ook had ze in haar jongere jaren aardig wat beweging nodig. Laatste twee jaar is dat wel wat minder geworden, alhoewel ze nog graag naast me mee rent als ik een stukje ga fietsen met haar :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:03

TeSzZz schreef:
Een kruising berner x border zou mijn keuze eerlijk gezegd niet zijn. Mijn hond is een volle border maar heeft puur het karakter en de werklust van 1 ouder geerfd (vader in dit geval). Zou dit bij zo'n kruising gebeuren dan heb je idd toch een probleem als het het lichaam van de berner en de energie en werklust van een border heeft.
Heb er overigens best een paar gezien die heel leuk uitgepakt zijn hoor, en ook hier in het topic leuke kruisingen :) Zou zelf alleen het risico niet graag lopen.

Hier loop ik ook tegen aan inderdaad. Ben nog enorm aan het twijfelen..

@ angeliekje, wederom weer een mooie hond, ook aardig energiek begrijp ik. Heeft hij verder geen last van de gewrichten enzo?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:07

uniekhorse schreef:
TeSzZz schreef:

Hier loop ik ook tegen aan inderdaad. Ben nog enorm aan het twijfelen..

klopt helemaal. Mijn hond zat vol artrose(vanaf geboorte) maar wilde heel graag wandelen en werken. Gelukkig had hij de ruimte om te waken en de baas te spelen over de roedel. Maar die blik in zijn ogen als hij niet mee mocht met de paarden, omdat hij simpelweg niet meer mee kon, was hartbrekend. Toen was hij 7 jaar en is 10 jaar geworden..

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:11

Ja sneu is dat he... Je maakt mijn keuze er niet makkelijker op :(

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:15

Ik zou om eerder genoemde redenen nooit zo'n kruising nemen :n Als je voor een Berner (of border) valt, zou ik bij een goede fokker van zo'n ras gaan kijken :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:15

uniekhorse schreef:
@ angeliekje, wederom weer een mooie hond, ook aardig energiek begrijp ik. Heeft hij verder geen last van de gewrichten enzo?

Ze is al wat ouder aan het worden, dus de energie is er voor het grootste gedeelte er al wel uit :) Nu slaapt ze wel erg veel, maar heeft nog weleens een uitspatting :D . Ze heeft geen last van haar gewrichten. Door ouderdom komt ze nu iets moeilijker overeind, maar eenmaal op haar poten loopt ze als een kievit. Valt dus met haar wel mee! Als ik kijk naar haar bouw, dan klopt dat niet helemaal (poten vind ik eigenlijk te lang voor haar lijf, vooral haar achterpoten!), dus het is een wonder dat ze geen last heeft van haar heupen, gewrichten, e.d.

Foto van toen ik haar in huis heb gehaald. Hier was ze 1,5 jaar, en lichtelijk ondervoed. Hier zie je de lengte van de poten erg goed op:
Afbeelding

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:21

Citaat:
@ crypto, jouw hondje lijkt mij als pup ook nog wel een forse pup in tegenstelling tot hoe ze er nu uitziet.

hoe bedoel je?

t was echt geen forse pup denk dat dat een beetje vertekent :)

Ik moet wel zeggen dat ze op mn pad is gekomen ik had denk ik anders niet bewust een kruising bernersenne herder genomen nu zit hier dan nog n friese stabij doorheen,Maar zowel herder als de bernersenne hebben relatief vaak last van afwijkingen aan heupen etc

Tot nu toe heeft ze geen problemen lichamelijk al vind ik haar soms wat zwalken achter

ze heeft wel veel energie en ze idd niet dik maar dat komt ook omdat ik de verhoudingen voer/energie erg in de gaten houdt omdat overgewicht n probleem is voor gewrichten bij iedere hond. mn andere hond is 13 en is nu helaas wat te dik hij eet dan wel niet veel toch baal ik echter is gelukkig zn uithoudingsvermogen voor zn leeftijd volgens de DA meer dan uitstekend!maar goed dik en honden is weer een ander onderwerp

leuke kruisingen komen er voorbij :j

edit: mijne houdt wel erg van zwemmen apporteren etc :)

Karriebarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:42

Wij hebben ook een super lieve, aanhankelijke, ietwat eenkennige maar wel superenthousiaste en energieke kruising Berner Sennen, Bikkel heet-ie. Zijn vader was een Witte Herder, moeder een Berner Sennen (ongelukje). Hij is zo'n 50 kg dus vrij groot. Helaas hebben we erg veel pech met hem qua gezondheid: hij had aan beide ellebogen een LPC (los processus nogwattus) wat geopereerd moest worden toen hij 1 1/2 was en afgelopen winter is hij aan beide knieën geopereerd, tight-rope operatie vanwege verkeerde stand achterbeen waardoor hij zijn kruisbanden gescheurd had (komt vaker voor bij Berners zei de DA).
Ondanks dat Bikkel inmiddels meer gekost heeft dan de aanschaf van mijn paard (haha) is het me alles waard, het is een gouden hond die je nog in de knoop zou kunnen leggen en dan zou hij je nog blij aankijken. Het liefst ligt hij op schoot en is hij de hele dag bij je, maar hij kan ook goed alleen zijn. Is in huis erg rustig maar wil graag mee fietsen en wandelen. Echt een tophond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:49

ik heb een boulab,drie jaar oud...overgenomen van iemand die haar kwijt moest.
Ik heb haar sinds december.Het is wat karakter betreft een echte berner.Wat uiterlijk betreft ook,alleen iets kleiner.

Dit is haar...links.Ik heb meer honden :o (7)

Afbeelding

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:06

Wat een leuke kruisingen ! Geerke even vlug ontopic: wat voor een kruising is die herdershond met flaporen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:26

Mijn buren hebben een berner x rotweiler. Een geweldig mooie lieve en speelse hond. Ze is ondertussen 9 en nog heel speels en fit.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:30

@Karriebarrie wow je onderste foto lijkt je hond wel wat op de mijne toen ze pup was zie pagina 1

@geerke 7 honden wow heb je zeker groot huis en/of erf ? veel zeg
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 16-05-13 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:31

Ja! Ik! Een heule mooie :P Een Appenseller X Berner Sennen teef van 8 jaar oud. Wát een heerlijk beest, echt een hond uit duizenden <3

Afbeelding

Afbeelding

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:32

Mijn hond is ook heel aanhankelijk is dat dan typisch BernerSenne?

Karriebarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:49

@Crypto: Nou inderdaad! Vrienden van ons hebben het zusje van Bikkel, die is lichter geworden dan de onze en die lijkt nog meer op de jouwe. Ook que postuur, dat is ook een teefje dus wat smaller gebouwd dan onze beer :)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:52

Daar de benner senner 100% genetisch besmet is, heeft een kruising altijd 50% genetische besmetting, dat houd in dat de hond genetisch niet gezond is!

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:55

Wij hebben een berner x border van 3 jaar oud:) ( wel een ongelukje trouwens)
Ze is net een berner maar dan gewoon iets kleiner en een stuk minder grof, qua vacht precies een berner. Haar zusje uit het zelfde nest had juist meer die plattere vacht van een border meegekregen.
Ze is een hele leuke, energieke hond. Ze vindt alles goed ze kan er bij wijze van spreke gewoon op gaan liggen. Het enigste minpuntje is dat ze wegloopt, maar we zijn bezig met een onzichtbare lijn aanleggen, dus dat komt dan wel goed.
Verder slaat ze wel aan als er iets of iemand op het erf komt, maar zal nooit kwaad in de zin hebben.
Qua gezondheid nooit iets gemarkeerd, kerngezond telkens bij de jaarlijkse controle.

het zijn wel ouwere foto's mja :D

Afbeelding
Afbeelding

en nog eentje als puppie <3
Afbeelding

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 11:52

@ belper, mooie hond, ook weer de echte berner uitstraling. Leuk !
@ rindin, ben ook wel fan van een appenzeller, ziet eruit als een lekkere knuffelhond.

Echter begin ik wel steeds meer te twijfelen over de aanschaf berner x border.. Ik weet het allemaal niet meer zo goed.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:58

Leuk topic! Ook hier een kruising: Berner Sennen x herder. Ik zal zo even foto's zoeken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:10

Kyra, 2 jaar oud.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:22

hoi mijn schoonouders hebben ook een kruising berner paps met cocker spaniel mams sasha
gekocht va marktplaats en bleek een ongelukje te zij maar tis echt een super schat van een hond en zo gek als een deur
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:53

maras schreef:
Wat een leuke kruisingen ! Geerke even vlug ontopic: wat voor een kruising is die herdershond met flaporen?

geen idee :D ik vermoed herderxdog...hij is erg groot.
We hebben hem 8 jaar geleden gevonden,hij zwerfde al drie weken rond en niemand kreeg hem te pakken.Hij was broodmager en doodsbang.
Nu niet meer ;) Hij kwakkelt wel wat met zijn gezondheid op het moment.(ehrlichiose)

Anhighwood@Wat bedoel je met 100% genetische besmetting? :o?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:02

Waarom wil je een kruising Berner Sennen en geen "volledige" Berner Sennen. Mijn eerste Berner is zonder al te veel problemen 14 jaar geworden, heb haar alleen moeten laten opereren aan een kankergezwel toen ze al 10 jaar oud was. Daarna heeft ze nog zonder problemen 4 jaar geleefd. Had ook totaal geen problemen met haar heupen of andere dingen. Ze liep hier wel op de boerderij, dus hoefde geen zware wandelingen of trappen te lopen. Mijn huidige Berner is inmiddels ook al weer zo'n 6 jaar oud en heeft ook nergens last van. Beide Berners hebben/hadden overigens geen stamboom.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:07

Omdat Kyra ons aansprak in het asiel.