Dierenverblijf ZH7 met Ren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Dierenverblijf ZH7 met Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:05

En waar gaat je 4 tal uit bestaan? Aangezien je pas een pretnest hebt gehad denk ik dus dat je weer jongen wilt houden zoals iedereen.

Maar je zou dan wel een goed viertal moeten samenstellen want zoals gezegd niet elk konijn vind een ander konijn leuk, ook al is het familie.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:18

Laptopmuis schreef:
En waar gaat je 4 tal uit bestaan? Aangezien je pas een pretnest hebt gehad denk ik dus dat je weer jongen wilt houden zoals iedereen.

Maar je zou dan wel een goed viertal moeten samenstellen want zoals gezegd niet elk konijn vind een ander konijn leuk, ook al is het familie.

Ik heb contact gehad met TS via de pb. Haar vrouwtje is (weer?) zwanger en nu wil ze een groepje (4) maken met de jongen, de rest zou ze al een thuis voor hebben gevonden.

Nee, daar heb je een punt. Ik heb dat ook met twee van cavia's, moeder en dochter. Het ene moment is het water en vuur en het andere moment vinden ze mekaar ineens lief :Y)

Edit: Ik zou dan wel voor één mannetje en 3 vrouwtjes gaan. Dus één mannetje uit het nest laten castreren.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:41

Oke want dat gaat dus bijna altijd goed dus?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:41

Myraxhorsey schreef:
Oke want dat gaat dus bijna altijd goed dus?

Ik zou je wel iets meer inlezen. Je bent wel op de hoogte hoe de verzorging en de levensloop van je toekomstige jonge konijnen in elkaar zit?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:15

Pff.. twee pretnesten? Van mij zal je geen hulp meer krijgen. Boel een beetje overbevolken terwijl asiels volzitten.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:37

Nee me eerste nestje is niet gelukt!!!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:44

Laptopmuis schreef:
Pff.. twee pretnesten? Van mij zal je geen hulp meer krijgen. Boel een beetje overbevolken terwijl asiels volzitten.
+1

Even zonder gekheid TS, ik hoop dat je wel beter na gaat denken voor je opnieuw besluit om zoiets te gaan doen?!

Mocht je hulp nodig hebben, mijn pb box staat open.

Zaak is om te zorgen voor een goede huisvesting, waar de konijnen kunnen opgroeien. Op gegeven moment, vraag met niet met welke leeftijd (dat zul je zelf even moeten opzoeken), zullen de rammen van de voedsters gescheiden moeten worden. De rammen dienen dan gecastreerd te worden. Als ze hiervan hersteld zijn, kun je ze gaan koppelen en een goed thuis voor ze zoeken. Plaats ze niet alleen, want konijnen zijn sociale dieren

Ik zou zelf kiezen voor een twee- of een viertal. Een gecastreerde ram en de rest dames. Ik ga er vanuit dat het duidelijk is waarom, aangezien je die informatie zeker tot je beschikking moet hebben als je konijnen houdt (mijn mening). Dit is echt basiskennis..

Het is dus ook van belang dat je zorgt voor meerdere huisvestigingen! Rammen kun je niet bij elkaar houden, ook niet na de castratie. En zeker na de castratie is het van belang dat ze rustig kunnen herstellen.

Edit: Wat is de reden dat je nestje niet gelukt is? Waarom heb je besloten om toch nog een poging te wagen, enkel voor 'maatjes' voor je konijn? Dan had je ook naar een opvang kunnen gaan en daar een mooie man uit kunnen zoeken..
Of is het gewoon de menselijke gedachte: 'Kleine konijntjes zijn zo leuk?'

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 19:24

Ik weet het niet waarom het niet gelukt is en ja ik wou een jong konijntje voor een maatje voor mij

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:48

Myraxhorsey schreef:
Ik weet het niet waarom het niet gelukt is en ja ik wou een jong konijntje voor een maatje voor mij

Je wilde toen eens komen kijken in onze opvang voor een maatje, maar dat was te ver.
Een jong konijn is geen garantie dat die samenkan met jou voedster.

We hebben zelf een hangoortje van 8 maanden weg moeten halen bij moeders van 1 jaar, omdat ze haar oren helemaal openbeet en ruzie maakte. Hebben altijd samengezeten met een gecastreerde ram en een andere dame erbij.

Dus het is geen garantie dat het een goed koppel wordt! En het is gewoon niet slim. Er zitten enorm veel risico's aan en dan je voedster ook nog eens opnieuw laten dekken. Misschien was er een reden waarom het de eerste keer niet gelukt is want je voedster is te oud!

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:39

Mijn voedster is niet te oud ze is 1 jaar

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:53

Myraxhorsey schreef:
Mijn voedster is niet te oud ze is 1 jaar

Ik weet niet precies hoe dat zit met konijnen. Is er bij konijnen geen maximale leeftijd waarvoor ze hun eerste nestje moeten hebben gehad?

Bij cavia's is dit namelijk wel, want anders passen de jongen er niet meer door. Het groeit dan als het ware 'dicht' na hun eerste levensjaar. Krijgt een cavia dan nog jongen, dan wordt het een mega moeilijke bevalling en is er een grote kans dat zowel moeder als jongen het niet overleven. We hebben hier zelf zo'n vrouwtje gehad. Jongen doodgeboren en even later is moeders ook naar de regenboogbrug gegaan. (Moeders was al zwanger toen we haar kregen).

Ik kan er dan niet bij dat je je konijn weer hebt laten dekken, terwijl de eerste keer mis is gegaan. Nooit bij stilgestaan dat dat een reden kan hebben gehad? Het zijn levende dieren met gevoel!! Als je goed had nagedacht, had je niet eens getwijfeld om haar te laten dekken.. schaam je :n

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 17:36

Ik wil een eigen ren gaan maken maar dan komt die 3 m bij 1 m 80 cm voor hoeveel konijnen is dit goed? 4 toch maar kunnen er dan 4 middelmaat konijnen in? mvg