Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:44

Wij hebben sinds december ook een Spanjaard.

We waren op zoek naar een puppy, en hebben eerst heel internet afgezocht in asiels in Nederland. Hier in de asiels zitten zelden puppy's, en als ze er zitten zijn ze zo weg!
Op marktplaats is het meeste rotzooi wat erop staat.. Ja en toen? Via via kwamen wij bij de stichting dierenhulp zonder grenzen. Hier zagen wij Devil op, en waren verliefd :D hij zat al in Nederland in een pleeggezin dus gaan kijken, en toen wilden we hem zeker!
Ze komen eerst van de stichting bij jou thuis controleren of je wel 'goed' genoeg bent, en volgende week komen ze nog voor een nacontrole.

Hier in de asiels zitten zelden puppy's vandaar dat mensen al gauw bij het buitenland uitkomen. Niet iedereen wilt een hond van +3 jaar uit het asiel. Wij wilden een pup die we naar eigen hand konden zetten.
En hier in de asiels zie je vaak herders/staffords/rottweilers met gedrag problemen omdat mensen hun honden tegenwoordig niet meer op kunnen voeden. Nou sorry, dan heb ik liever een pup uit het buitenland dan een asielhond met gedragsproblemen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:48

Waarom vinden jullie dan dat Nederlandse honden belangrijker zijn? Dat snap ik dus echt niet.
Honden zie ik los van de landen waar ze zijn geboren, kunnen ze zelf namelijk ook weinig aan veranderen..
Waarom heeft een Nederlandse hond die toch wel een warm bedje heeft dan meer recht op een fijn huis dan een buitenlands hondje waarvoor het alternatief heel wat slechter is?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:49

Ik vind trouwens met broodfokkers een ander verhaal! Hoe erg ook, die honden moet je laten staan. Anders blijven ze gewoon doorgaan met hun activiteiten. Als er niets meer van hun gekocht word, zal een groot deel uiteindelijk in zien dat je er geen brood meer mee verdient.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:50

xAlice schreef:
Waarom vinden jullie dan dat Nederlandse honden belangrijker zijn? Dat snap ik dus echt niet.
Honden zie ik los van de landen waar ze zijn geboren, kunnen ze zelf namelijk ook weinig aan veranderen..
Waarom heeft een Nederlandse hond die toch wel een warm bedje heeft dan meer recht op een fijn huis dan een buitenlands hondje waarvoor het alternatief heel wat slechter is?

Als je het topic goed leest, zie je het antwoord wel. Er Itten te veel honden hier in het asiel, laten wij die als eerste helpen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:52

heidy_wilco schreef:
xAlice schreef:

Als je het topic goed leest, zie je het antwoord wel. Er Itten te veel honden hier in het asiel, laten wij die als eerste helpen.

Maar waarom moeten die eerst dan? Waarom hebben die prioriteit?

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:04

xAlice schreef:

Het heeft er niet mee te maken wie er meer recht heeft. Maar heeft te maken met hoe het probleem ontstaat.
Zolang wij honden blijven 'redden' uit het buitenland zullen buitenlanders echt niet stoppen hun dier op straat te zetten. De oorzaak van het probleem blijft gewoon bestaan. Dus daar gaan ze gewoon door zoals het nu gaat, en onze asiels blijven ook vol zitten. Wat schieten we daar mee op??

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:08

Ik wil straks heel graag een podenco/spaanse windhond. Wel een hond uit een asiel, niet een pupje en ik wil dan ook echt een hond die een slecht leven heeft gehad een goed leven geven. Hier in Nederland zijn die gevallen op 1 hand te tellen. Moet ik dan maar niet aan zo'n hond beginnen?

Nog iets, al die mensen die zo tegen het honden uit Spanje halen zijn, ik hoop dat jullie dan ook tegen de ontwikkelingshulp zijn? Ik bedoel, in ons eigen land schort er ook nog een heleboel aan bv. zorg, aantal mensen beneden de armoede grens stijgt heel hard en wij maar geld schipperen naar een derde wereld land. Dat is toch het zelfde principe?

Daarnaast stoppen de Spanjaarden bv. echt niet met hun (zwerf) huisdieren beleid als wij niks meer komen halen. Dan worden er gewoon meerdere 'asiels' gebouwd waar ze 2 weken zitten en vervolgens vergast worden. Net als dat ze nooit zullen stoppen met stierenvechten als de toeristen niet meer komen. Als de bevolking zelf niet veranderd, veranderd er ook niks in het land.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:13

anneliesdj schreef:
Dan kun je in Nederland een hond uit het asiel halen en rommel opruimen van aso-medelanders of een hondje uit het buitenland halen die op straat geboren zijn en letterlijk geteerd hebben op hun moeder.

Excuss me, heeft een hond uit het buitenland dan het zwaarder dan die NL hond??? Die NL hond heeft wrs net zo veel meegemaakt als die buitenlandse hond, en toch moet die dan maar achtergesteld worden???

Ook ik vind dat je jezelf zo hier en daar wel tegenspreekt. En ik ben het dan ook helemaal eens met rixtb. NL honden hebben net zoveel recht op een goed tehuis dan een buitenlandse hond.
En het feit dat buitenlandse asiels geen subsidie krijgen MAG nooit een reden zijn om dan maar voor die buitenlandse hond te kiezen. Die landen gaan dan nl nooit en te nimmer echt wat aan HUN probleem doen. Het probleem van asieldieren. Waarom zouden ze ook als wij Nederlanders toch wel zo gek zijn HUN probleem op te lossen. Voorlichting en castreren van is super, maar je moet niet willen HUN probleem op te lossen. Want dat is niet op te lossen als zij daar zelf niet aan willen doen.

Haal ik nog even een ander punt van je aan:
Citaat:
Dat laatste is erg belangrijk omdat straathonden een territorium hebben, haal je ze daar weg dan komt er in no-time een nieuwe hond voor in de plaats.

Maar dit is dus precies wat er nu gebeurd met de honden die wel in de asiels daar terrecht komen. Ze worden verplaatst en andere komen er voor terug. Dat wordt dan toch ook een bodemloze put. Want voor elk hond die je daar weghaalt zijn er wel 4 andere voor terug. En zo blijf je maar hun probleem naar ons toe verschuiven. Als er nou in de NL asiels geen enkele hond meer zou zitten zeg ik ook ok haal ze maar. Maar de NL hond wordt dus zo de dupe van de buitenlandse hond, en die zitten daar ook echt niet voor hun lol.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:14

anneliesdj schreef:
Dan kun je in Nederland een hond uit het asiel halen en rommel opruimen van aso-medelanders of een hondje uit het buitenland halen die op straat geboren zijn en letterlijk geteerd hebben op hun moeder.

Dus buitenlandse honden zijn zielig en Nederlandse honden rommel? En omdat het honden betreft van aso-medelanders moeten we ons maar richten op buitenlandse honden? Rare redenatie.
Kijk, ik snap dat je honden uit het buitenland wil redden en vind dat een nobel streven. Maar, ik vind niet dat je daarom Nederlandse asielhonden maar mag negeren.
Verder denk ik trouwens dat er veel meer bereikt kan worden als iedereen hier z'n hond zou castreren/steriliseren en eerst een asielhond aan zou schaffen voordat er een rashond gekocht wordt.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:17

Molfre schreef:
Ik wil straks heel graag een podenco/spaanse windhond. Wel een hond uit een asiel, niet een pupje en ik wil dan ook echt een hond die een slecht leven heeft gehad een goed leven geven. Hier in Nederland zijn die gevallen op 1 hand te tellen. Moet ik dan maar niet aan zo'n hond beginnen?

Nog iets, al die mensen die zo tegen het honden uit Spanje halen zijn, ik hoop dat jullie dan ook tegen de ontwikkelingshulp zijn? Ik bedoel, in ons eigen land schort er ook nog een heleboel aan bv. zorg, aantal mensen beneden de armoede grens stijgt heel hard en wij maar geld schipperen naar een derde wereld land. Dat is toch het zelfde principe?

Daarnaast stoppen de Spanjaarden bv. echt niet met hun (zwerf) huisdieren beleid als wij niks meer komen halen. Dan worden er gewoon meerdere 'asiels' gebouwd waar ze 2 weken zitten en vervolgens vergast worden. Net als dat ze nooit zullen stoppen met stierenvechten als de toeristen niet meer komen. Als de bevolking zelf niet veranderd, veranderd er ook niks in het land.

Daar ben ik ook tegen ja, net als kinderen adopteren uit het buitenland terwijl hier genoeg kinderen zijn die pleegouders zoeken... maar goed, daar gaat dit topic niet over.

voor het laatste kopje uit je post verwijs ik je naar de post van Rina. Heb ik niks meer aan toe te voegen..

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:00

heidy_wilco schreef:
Ik vind trouwens met broodfokkers een ander verhaal! Hoe erg ook, die honden moet je laten staan. Anders blijven ze gewoon doorgaan met hun activiteiten. Als er niets meer van hun gekocht word, zal een groot deel uiteindelijk in zien dat je er geen brood meer mee verdient.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens..!

En voor de rest nogmaals waar je hond wegkomt Nederland/ ander land asiel of van de straat maakt niet uit elke hond is er weer een.. Wel is het zo dat in Nederland de asiels vele malen luxer zijn als in het buitenland.

Ook in het buitenland worden honden constant afgemaakt.. Mensen echt verdiep je er eens wat verder in..
En veel meer honden uit het buitenland zijn al niet eens meer plaatsbaar omdat ze een gigantisch trauma hebben opgelopen.. Heel erg sneu maar ja ook die honden worden afgemaakt.. Een goeie stichting vind ik dan ook haalt zulke honden ook niet naar Nederland toe alleen de honden die echt als gezinshond geplaatst kunnen worden.
Vind ook dat er in Nederland strengere regels moeten zijn om dieren uit het asiel te halen.. Dat de gezinnen eerst goedgekeurd worden zoals dat in het buitenland gebeurt dat voorkomt ook hier in ons land weer een stuk ellende..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:09

Molfre schreef:

v

Waarom hebben wij Nederlanders altijd het idee dat we dingen moeten veranderen? Die macht / kracht hebben wij helemaal niet. We kunnen het in eigen landje al niet allemaal goed doen. Ieder doet wat hem goeddunkt en je kunt een Spanjaard voorlichten hoe zielig stierenvechten is, maar is deel van hun cultuur en dat kunnen en moeten wij niet willen veranderen denk ik. Je kunt niet alle leed wegnemen. Jammer maar waar. Ik zie ook niet echt dat het heel veel scheelt in dierenleed om een hond van ver weg te willen halen. Je redt die ene hond en er komen er weer 10 voor in de plek. Daarnaast blijft hier in Nederland daardoor een hond extra in het asiel, tja blijft niet ideaal.

Ik ben wel voor ontwikkelingshulp maar dan wel goede, waarbij bevolking geholpen wordt om zichzelf te redden. Goede projecten waarbij begonnen wordt bij de kinderen, goed onderwijs, goede projecten om te leren zichzelf te helpen en geen projecten van water naar de zee dragen (geld geven).
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-05-13 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:13

piezze schreef:
Molfre schreef:

Waarom hebben wij Nederlanders altijd het idee dat we dingen moeten veranderen? Die macht / kracht hebben wij helemaal niet. We kunnen het in eigen landje al niet allemaal goed doen. Ieder doet wat hem goeddunkt en je kunt een Spanjaard voorlichten hoe zielig stierenvechten is, maar is deel van hun cultuur en dat kunnen en moeten wij niet willen veranderen denk ik.

Maar dat is toch precies wat ik zeg?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:14

Klopt, ik ben het ook met je eens! Behalve dat ik geen hond uit Spanje zou halen, maar ik vind wel dat het een vrije keus is. Je haalt die hond toch ook omdat je zelf zon soort hond wil, niet omdat je denkt dat je dan iets enorm goeds doet voor de wereld.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:16

Mijn hondje heb k 3 jaar geleden uit Spanje geadopteerd. (:
Tuurlijk nederlandse honden verdienen het ook maar het is maar net wat voor een hond je zoekt en waar je kijkt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:17

Het is natuurlijk een keuze die ieder voor zich zelf moet maken. Elk beestje verdiend een goed thuis. Echter ben ik zelf geen voorstander van dieren uit het buitenland halen. Niet alleen worden er makkelijker ziektes overgebracht ook zullen daardoor in Nederland dieren eerder ingeslapen worden. Zoals al eerder gezegd niet alleen de zieke en agressieve dieren worden ingeslapen. Dat heb ik niet van horen zeggen maar zelf meegemaakt. Daarbij zijn wij in Nederland verantwoordelijk voor onze dieren. Als we uit het buitenland dieren gaan opvangen wordt er daar ook minder (niet dat die er nu wel is) prioriteit aan gesteld om het probleem aan te pakken want die buitenlanders zorgen wel voor onze honden. Dus dan blijf je ook in een cirkeltje rond draaien.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:20

Ach elke hond verdient een goed huis, ik denk alleen niet dat Nederlanders verantwoordelijk zijn hiervoor. Het zou mooi zijn als wij hier geen asiels nodig hadden maar helaas zal dat nooit werkelijkheid worden. Je houd altijd mensen die hun dieren afdanken als oude kleren.
De wereld is zoveel groter dan ons landje :')

Nimfee

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:51

Ik ben maanden opzoek geweest naar een leuke hond uit het asiel. Maar elke keer waren honden niet geschikt voor ons en de honden die wel geschikt waren, waren al binnen een dag weg of al gereserveerd. Dat is behoorlijk vervelend want je kan een hond een fijn thuis bieden maar als er in het asiel in NL gewoonweg niks zit wat bij je past, wat doe je dan?
Uiteindelijk ben ik zo dus wel terecht gekomen bij een 'buitenlandertje', ze woonde al 2 jaar in Nederland maar goed ze is geboren in Spanje, moederhond + nest was gedumpt daar ergens.

En ja die ziektes, dat vind ik altijd zo overtrokken. Hoeveel mensen reizen er wel niet door de hele wereld. Hoeveel buitenlandse honden worden er wel niet ingezet voor de fok (stamboomhonden)? Mag dat dan wel?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:10

Het is heel dubbel. Er worden nog altijd honden in het asiel ingeslapen omdat hun plaatsingskans laag is. In de zomerperiode draaien de meeste asielen op vrijwilligers. Het is topdructe in de periode, ook doordat veel asielen een pension afdelingen hebben, simpelweg omdat het anders financieel niet haalbaar is. TS, je spreekt wel over subsidie, maar heb je enig idee hoe laag deze subsidie is?
De mensen die honden uit het buitenland adopteren, kiezen hier vaak voor omdat ze vinden dat deze dieren het zwaarder hebben. Ze krijgen weinig aandacht, komen niet buiten en leven in grote aantallen bij elkaar. Is dit in menig nederlands asiel anders tijdens de zomerperiode? Is er ooit iemand die een buitenlandertje heeft geadpoteerd in de zomerperiode vrijwilligers werk gaan doen bij het asiel? Nee, dan vind ik niet dat je mag zeggen dat de asielhonden het in Nederland zo goed hebben. Ja? Dan zou je moeten weten dat het asiel niet zoveel beter is :)
Daarnaast merk ik dat veel buitenlandertjes weer in nederlandse asielen komen omdat mensen zich toch vergissen in het rugzakje van de hond.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:35

Het is helemaal niet zo dat mensen alleen maar voor een buitenlandertje kiezen omdat een hond uit het buitenland het zwaarder heeft. Zoals ik al zei, er zijn veel mensen op zoek naar een leuke herplaatser maar soms zijn deze gewoon onvindbaar omdat de meeste makkelijke honden al snel herplaatst zijn. De wat moeilijkere honden blijven wat langer zitten.
Dat er buitenlandse honden in een Nederlands asiel terecht komen hangt vaak af vanwege de stichting waar de honden vandaan komen. Er zijn helaas slechte stichtingen actief die het gewoon niet nauw nemen, zie het als een soort broodfok: inspelen op de gevoelens van de mens, wat broodfokkers ook doen met die schattige pupjes. Een goede stichting neemt honden weer terug als het niet blijkt te gaan, net zoals een asiel dat doet als het niet blijkt te gaan of zoals een fokker dat doet.

Overigens vraag ik me dan nog steeds af hoe het zit met stamboomhonden uit het buitenland. Iemand wilt graag een bepaald ras en haalt die uit Amerika, terwijl van datzelfde ras ook te vinden is in Nederland.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:45

Als een buitenlandse hond hier weer in het asiel terechtkomt is de stichting al verkeerd bezig.. Meeste contracten staat ook dat wanneer je de zorg niet meer op je kan nemen je contact met hun op kan nemen.. Je adopteert een hond maar de stichting blijft er hoe dan ook altijd voor staan

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:01

ik snap niet waarom hondjes in het buitenland zieliger zijn dan hier.. ja ze hebben het hier wat luxer maar hoeveel overgestresste honden zitten hier in het asiel? die zichzelf tot bloedens toe open bijten omdat ze niet in een hokje van 3 x 3 willen zitten? denk je echt dat ze een leuk en makkelijk leven hebben hier?
dat je al maaanden zoekt en niks kan vinden vind ik altijd een beetje overdreven, uit die duizend + honden in nl en belgie zit GEEN EEN leuke hond? en een hondje uit het verre buitenland waar je niks van weet is ineens wel leuk.. sorry daar kan ik gewoon niet in geloven.. en tuurlijk elk hondje heeft een goed leven nodig! maar doe niet alsof ze het hier zo goed hebben en ergens anders niet

tegenwoordig word de wereld een beetje alles wat zielig is moeten we redden.. hetzelfde als met broodfok, moet gered worden door de pups er weg te halen maar.. moeder is allang weer gedekt en de vermeerderaar klapt heerlijk nog even in z n handjes
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 12-05-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:02

Nimfee schreef:
Ik ben maanden opzoek geweest naar een leuke hond uit het asiel. Maar elke keer waren honden niet geschikt voor ons en de honden die wel geschikt waren, waren al binnen een dag weg of al gereserveerd. Dat is behoorlijk vervelend want je kan een hond een fijn thuis bieden maar als er in het asiel in NL gewoonweg niks zit wat bij je past, wat doe je dan?
Uiteindelijk ben ik zo dus wel terecht gekomen bij een 'buitenlandertje', ze woonde al 2 jaar in Nederland maar goed ze is geboren in Spanje, moederhond + nest was gedumpt daar ergens.

En ja die ziektes, dat vind ik altijd zo overtrokken. Hoeveel mensen reizen er wel niet door de hele wereld. Hoeveel buitenlandse honden worden er wel niet ingezet voor de fok (stamboomhonden)? Mag dat dan wel?

Hier idem. Half jaar in Nederland gezocht naar een leuke bij ons passende hond uit het asiel. Weinig geschikte honden en als ze al geschikt waren inderdaad in no time weg.

Daarom toch maar eens verder gaan kijken en in Roemenie uitgekomen. Mensen die denken dat honden het in het asiel in Roemenie het net zo goed hebben als in Nederland zijn naief. De honden zitten buiten in rennen van pakweg 4x3 meter met een stuk of 5 en voor ieder een houten schuilhok met in het beste geval wat stro erin. In de winter vriest het regelmatig ernstig (-20 is geen uitzondering maar eerder regel) en ligt er een dik pak sneeuw in de ren. Er sterven vele honden vanwege de barre omstandigheden, met name pups.

Inmiddels heb ik 2 roemenen in huis en kan me geen betere huishonden voorstellen. De ene heeft van pup tot 2.5 jaar in het asiel gezeten. Ze was vreselijk bang in eerste instantie, maar is na een half jaar een ideale huishond waaraan een vreemde die haar tegenkomt niet zal merken wat haar verleden is. Op zich bijzonder dat een hond zonder enige socialisatie als pup zó zich ontwikkeld heeft en zo snel ook (wat de vraag bij mij wel oproept hoe belangrijk socialisatie nou precies is).
De andere is een vrolijke frans van nu een jaar, waarvan het verleden onbekend is. Na een paar dagen asiel hebben wij hem al geadopteerd. Was hard nodig, want hij had nauwelijks vacht om hem te beschermen tegen de bittere omstandigheden. Hij had het in het asiel gewoon niet gered.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 12-05-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:04

ldrd wbt hoe belangrijk socialisatie is heb ik vele voorbeelden van hondjes waarbij het duidelijk heel fout afgelopen is ;) jij hebt blijkbaar veel geluk en dat is fantastisch!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:05

Essie, het was ook zomaar een gedachte die daardoor in mij opkwam hoor. Geen socialisatie is misschien altijd nog beter dan een slechte socialisatie? Maar goed dat is hier het onderwerp niet.