Schrokken, schrokken... en schrokken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Re: Schrokken, schrokken... en schrokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:17

Wat ik tegenwoordig doe.. Een plantenbak treedje (z'n zwarte ) en dan van de xenos ofzo even ballenbak ballen op de kop tikken die in de kuipjes passen.. je doet voer in de bak en dan de ballen er overheen.. onder de ene bal wel iets onder de andere niets dan weer wel etc. etc.

Dan moeten ze dus zoeken en de bal weg doen..
Duurt even voor ze het doorhebben maar het is echt hersenwerk voor de hond ;)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:09

Wat vind je zo erg aan dat ze zo schrokt ?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:24

"Spelen of stoeien kort na het eten vergroot de kans op een maagtorsie aanzienlijk. Bij oudere honden komt het probleem vaker voor, evenals bij honden die snel en veel eten."

Te snel het eten naar binnen werken kan dus ook voor een vergrotende kans van Maagtorsie zorgen.. daarom is het niet gezond om je hond zijn eten naar binnen te laten schrokken

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:34

er zijn specialen anti schrok bakken.

ik had die voor mijn jack die regelmatig in zn voer stikte. sinds die bak eet hij rustig en kouwt hij zijn brokjes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:43

Susyb schreef:
"Spelen of stoeien kort na het eten vergroot de kans op een maagtorsie aanzienlijk. Bij oudere honden komt het probleem vaker voor, evenals bij honden die snel en veel eten."

Te snel het eten naar binnen werken kan dus ook voor een vergrotende kans van Maagtorsie zorgen.. daarom is het niet gezond om je hond zijn eten naar binnen te laten schrokken

mijn honden denken daar toch anders over. Ze zijn nadat ze gegeten hebben altijd enorm druk, speels enz. Ik laat ze dus ook gewoon doen. Ik geef ze eten en daarna de ruimte om te doen wat ze willen doen. Ik spoor niets aan, ik ga niet wandelen maar als ze gaan spelen en rennen (wat heel vaak gebeurd) dan zeg ik niet dat ze moeten stoppen. Ik heb al 16 jaar honden inmiddels (allen formaat grote boxer) en gelukkig nog nooit een maagkanteling gehad.

het schrokken wil ik niet hebben vanwege het feit dat ze dan amper bezig zijn met hun eten. Langzamer eten vult meer en vind de maag prettiger.

Maagtorsies komen veel vaker uren na het eten voor dan direct na het eten. Nu geef ik overwegend vers vlees en dat scheelt ook weer al met brok natuurlijk maar toch ken ik 2 vers vlees honden die een torsie gehad hebben. Beiden 4 á 6 uur na hun eten en beiden hadden eten gekregen en waren daarna gaan liggen slapen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:07

Tja ik kan er ook niks aan doen maar dit is gewoon algemeen bekend ;)
Ik heb zelf ook nog nooit maagtorsies meegemaakt. Maar nu heb ik ook geen groot ras (Australian Shepherd). Mijn honden spelen ook wel eens na het eten hoor ;) Maar ik had die zin gewoon even gekopieerd van de DA site..
Ik geef mijn honden bijv ook pas na het hardlopen of trainen pas voer.
En ik geef zelf gewoon brokken. Mijn honden doen het daar goed op en dan gedoe met vers vlees vind ik maar niks (maar die discussies heb ik hier al zovaak voorbij zien komen op bokt maar dat is mijn mening ;) ) .

Ik reageerde alleen puur op de onderstaande post:

amigootje schreef:
Wat vind je zo erg aan dat ze zo schrokt ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:13

Ik heb voor mijn hond een tuimelaar met een gat erin, en dat werkt dus met hetzelfde principe als een voerbal behalve dat ze deze dus iedere keer opnieuw aan moeten tikken om er iets uit te krijgen. Met als gevolg dat de brokjes er minder snel uit komen. Dat lijkt me misschien wel een idee?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:00

Susyb schreef:

Volgens mij heeft de TS een vlinderhondje,
en zal hij van dat ene handje brokken echt geen maagkanteling krijgen

Ene, ben jij de TS ??

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:09

gewoon brokjes uitstrooien in ruimte dat je af kan sluiten

en dat verslikken is reverse sneezed, is een fokfoutje, gewoon met rust laten met eten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:06

Ben ik het niet mee eens dat reverse sneezed een fok fout is. Mijn chi had nergens last van tot hij zijn laatste inenting kreeg en de spray in zijn neus tegen kennelhoest. Sindsdien heeft hij er last van.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 09:10

Zal dan maar eens gaan knutselen ;-)

Ik vind het erg dat ze schrokt, aangezien ze zich meerdere malen op een beetje voer verslikt.