Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:49

maar 120 dagen is nog niet zoveel he. dat is maar vier maand. kan vb mei- juni-jullie-augustus of junie jullie augustus september zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:49

Dat zeker, en de stal moet natuurlijk goed geventileerd zijn.
Zou wel wat zijn denk ik, maar blijft natuurlijk wel alle mest en urine op staan. En de klauwen slijten dan meer denk ik.

Edit; nu is het echt ideaal voor koeien. Maar vergis je niet, koeien hebben heel snel last van de hitte. Koeien hebben het eerder te warm dan te koud.

maralyn

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:51

Klauwen die gewend zijn op roosters, slijten daar ook gelijkmatig op af.

Als je nu roosters plaatst met een overkapping erboven, dat ze wel naar "buiten" kunnen, maar niet beregent kunnen worden.

(ik zie mijn ideale baan al voor me......)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:52

Ik kan me niet voorstellen dat dat het beste is voor de koe, hele dag in de stal staan....
Wel het makkelijkste voor de mens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:54

Sunshine....Waarom denk je dat niet?

Heb je wel eens verdiept in koeien? En zoals al aangegeven dat sommige koeien echt kiezen om in stal te blijven staan als het mocht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:54

Hitte levert stress op, misschien het binnen-buiten zetten ook, het even van het gras laten genieten en erna weer maanden binnen zetten (waar ze trouwens ook kunnen bewegen, eten, liggen en het op hun temperatuur is).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:56

sunshine schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat dat het beste is voor de koe, hele dag in de stal staan....
Wel het makkelijkste voor de mens.

Ben je wel eens in een echt goede stal geweest? :) Frisse lucht (open stukken aan 1 à 2 zijkanten), daglicht, waterbedden, borstels, ventilatoren, strobedden en een gigantisch loopoppervlak en altijd samen met andere koeien.

Ik wou dat er zoiets luxe voor paarden was, lijkt mij ideaal :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-13 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:56

maralyn, in feite is dat wat veel nieuwe stallen nu doen, met die ene open kant. Helemaal open wil je niet vanwege tocht en regen, maar deze half open stallen zijn mits goed geplaatst prima geventileerd.
En roosters en klauwen is een verhaal appart en verschilt ONWIJS per type roosters. Dat is iets waar je als leek echt niet mee bezig moet gaan, komt zoveel bij kijken...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:58

Nee, ik heb weinig tot geen verstand van koeien dat zeg ik eerlijk.
Maar in mijn beleving is gewoon naar buiten het beste, voor de meeste dieren trouwens :j

Ik ben overigens nog nooit in een stal geweest, ik zeg ook nergens dat stallen niet goed zijn, maar in mijn beleving horen ze gewoon (zoveel mogelijk) buiten :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:58

De boeren die ik ken zetten ze ook echt wel buiten :j even lekker gek doen. Maar het kan niet altijd natuurlijk, in het belang van het dier. En als ze op stal staan, hebben ze een geweldige plek. (Ze behandelen hun werknemers wel goed, want een happy werknemer produceert ook beter)

Of ze aan Campina leveren weet ik overigens niet. Ik ben er nooit geweest toen de melkwagen kwam.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:05

airborn.
Klopt, er zijn nu zoveel verschillende maten, typen en zelfs bedekt met rubber.

Ben daar zo goed als een leek in, dus daar kan ik niet over mee praten.
Maar over de koeien, melken, kalven wel :D

Over 2 weken weer 4 weken vollop stage bij een veehouder.
Kan ik eindelijk weer los gaan :D

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:07

Onze koeien lopen sinds een paar weken ook alweer buiten, omdat het met de kuil erg hard is gegaan deze winter (normaal pas in juni).
Als ik het goed heb moet mijn vader ook aangeven of de koeien naar buiten gaan. Zo weet de melkfabriek waarschijnlijk dat het 'weidemelk' is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:56

Maralyn, ik heb er wat onderwijs in gehad, en mn onderzoekstage was gerelateerd aan vloeren bij varkens, dus ik heb de invloeden van verschillende vloeren gezien, en daar kun je veel fout mee doen.
Overigens: in de wei lopen is qua klauwgezondheid ook niet ideaal... Niet alleen qua stinkpoot. Ook qua kneuzingen enzo, vaak zijn de paden naar de wei toe niet mooi vlak enzo, zodat ze kneuzingen oplopen etc. En wei is vaak vochtig, of juist te droog...

Edit, vergeet niet dat melkkoeien in nederland echt een indrukwekkende hoeveelheid melk produceren. Je kan ze écht verlijken met olympische sporters... Dus om te zorgen dat ze dat kunnen én gezond blijven, komt het qua klimaat en voedsel echt heel heel nauw. En je hebt daar veel minder controle over als de dieren in de wei lopen (iig in nederland, qua voedingswaardes van het gras, hoeveelheid gras, etc)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:12

Ik vind dat altijd wel weer van de typische reacties dat de koeien liever op stal staan. Tja, logisch als er alleen weiland is zonder ook maar een plekje schaduw...
De moderne stallen zijn inderdaad wel heel erg luxe voor de koe en ze komen daar ook maar weinig te kort, maar toch, een dier hoort buiten. Een koe, een varken, een paard, een kip. Het is de industrie die er een systeem bij bedenkt om zoveel mogelijk beesten op zo min mogelijk oppervlakte te handhaven om zoveel mogelijk rendement uit het dier te krijgen. En wiens schuld dat is (boer/consument/markt/leveranciers) dat laat ik maar in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:16

Waarom hoort een koe buiten dan, wat voegt dat toe?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:18

"Euhhh" *zwijgt* :\

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:22

Hetzelfde als het voor een paard toe voegt om buiten te lopen.

Vrij kunnen lopen, vrij kunnen liggen zonder gehinderd te worden door buizen. Voldoende ruimte om te gaan en staan waar ze willen, vers gras.
Zelf ben ik boerin, we hebben ook melkkoeien en het is altijd een prachtig gezicht om de koeien in het weiland te zien lopen en uitgebreid te zien liggen. En nee, dat kunnen ze niet in een ligbox (wel in een potstal overigens). Wij weiden alleen in de ochtend omdat we ook geen schaduw hebben en het hier in Roemenie tegen de 40 graden kan worden.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:24

amoj schreef:
Waarom hoort een koe buiten dan, wat voegt dat toe?

De boer waar ik werk zegt dat je koeien daar fitter door zijn en daardoor gaan ze betere melk geven.
En ze krijgen buiten lucht en dan hebben ze het niet te warm. Wat hier al eerder is gezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:27

Een koe hoort vrij te kunnen liggen, zonder tegen buizen aan te liggen. Ligt een koe dat wel dan zijn de ligboxen verkeerd afgestemd is mij altijd geleerd.
Ik vind het ook altijd mooi hoor, en als ik zou mogen beslissen zouden ze ook naar buiten mogen, begrijp me niet verkeerd.
Maar dat buiten 'beter' is voor de koe krijg je er bij mij niet in.

Een koe heeft het al warm als het boven de 10 graden is ;)
Ze hoeven er niet fitter door te worden en betere melk te geven, dat ligt er maar net aan hoe je wei situatie is en hoe je stal situatie is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:27

ik sta zelfs vaak in de file omdat de dames naar buiten dan wel naar binnen moeten ;) ja ja je woont in een boerengat of je woont het niet :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:31

Ik vind persoonlijk koeien buiten altijd maar lastig... Natuurlijk, de ruimte, de frisse lucht en het verse gras is goed voor ze. Maar koeien hebben een comforttemperatuur tussen de -5 en 18 graden, de 18 graden zijn in de zomer makkelijk gehaald gezien het feit dat de meeste koeien in Nederland overwegend zwart zijn en dus veel warmte aantrekken. Dit kan hittestress veroorzaken.

Helaas zijn de weides in Nederland over het algemeen onbeschut, zijn de meeste bomen in (en rondom) weilanden weggehaald voor een maximale hooiproductie en schuilstallen voor koeien worden nergens neergezet...

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:37

In een ligbox ligt een koe nooit vrij. Ze wordt altijd in een bepaalde stand "gedwongen". Ik zeg niet dat ze er last van heeft, maar als je ziet hoe koeien in de wei kunnen liggen, zo zie je zie niet of in ieder geval amper in een ligbox liggen.
Buiten hoeft ook niet per definitie beter te zijn, maar slechter hoeft het ook niet te zijn. Het is meer werk voor de boer, vergt een bepaald management, het kost je gras dus opbrengst etc. Maar als ik kijk naar mijn eigen koeien, dan zie ik ze er van genieten om naar buiten te gaan. En ook vinden ze het weer fijn om naar de stal te gaan als het buiten te heet is.

Het zijn alleen wel altijd de stalboeren die het hardste roepen dat het voor de koeien beter is om binnen te blijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:40

sunshine schreef:
Nee, ik heb weinig tot geen verstand van koeien dat zeg ik eerlijk.
Maar in mijn beleving is gewoon naar buiten het beste, voor de meeste dieren trouwens :j

Ik ben overigens nog nooit in een stal geweest, ik zeg ook nergens dat stallen niet goed zijn, maar in mijn beleving horen ze gewoon (zoveel mogelijk) buiten :o

Vind ik toch altijd grappig dit soort commentaren. Jouw "beleving" is dus in dit geval betekenisloos; je hebt verstand noch ervaring wat melkveehouderij betreft. Maar wél een mening natuurlijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:51

joh de naam zegt het toch al Friesche vlag! Die koeien staan in Friesland :j :') nogal wiedes dat jij die niet buiten ziet staan :+ haha

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:01

Hier zie je overal weer volop de koeien buiten lopen in de wei.

De boerderij waar ik wel eens kom heeft de koeien op de wei lopen overdag.
Ze krijgen tijdens het melken krachtvoer, en daarna hooi/kuil etc. Het liefst heeft hij dat ze dat eerst eten voordat ze de wei opgaan.
Helaas denken de dames daar anders over en lopen direct door naar de deur, en blijven daar echt net zolang staan te wachten totdat ze naar buiten mogen.
Er word hier overigens niet gemolken dmv een robot.

Een ander bedrijf waar mijn man wel eens komt vanwege zijn werk.
Dit is een bedrijf waar er dus wel gebruik word gemaakt van een robot.
De deur staat open naar de wei maar de koeien hier staan liever binnen.
Ze hebben daar alle luxe die ze willen......

Beide bedrijven produceren melk in overvloed......