wat voor speeltje voor hamster zodat ze zich minder verveelt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:03

De "cottonpods" op de foto is in werkelijkheid geen katoen maar kapok. Is een heel ouderwets vulmiddel voor kussens en dergelijke, en veel veiliger dan hamster watten, het is heel fijn spul en niet zo taai als hamsterwatten. Er zitten ook kapokzaden in en ook dat is leuk voor de hamster. Hamsters vinden het pràchtig spul om mee te spelen!

Roosje01

Re: wat voor speeltje voor hamster zodat ze zich minder verveelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:46

ah dank je zo heten die dingen ook alweer mijn hamer vond het altijd heel leuk en heb er nooit problemen mee gehad.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 22:36

heey
sorry dat ik nu pas reageer maar had geen computer tot mijn beschikking

ik had mijn hamster in de kooi van mijn oude hamster gedaan ( wist niet meer dat ik die kooi had ) maar ze heeft daar een dag in gezeten maar ze vond er niks aan in het tralie klimde ze niet en van die buizen snapte ze niks
maar ik had van de week een wcrolletje met zijn voer en sla gevuld en met proppen papier(die ik uit de papier versnipperaar had gehaald) dat heeft er 2 dagen ingelegen maar niet aangeraakt toen had ik alles eruit gahaald en ze vindt het papier heel leuk

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 06:31

Leuk dat je haar een beetje bezig kan houden! Let wel op met sla, dat is niet zo goed voor hamsters. Ze kunnen er flink diarree van krijgen en dat is voor een hamster een stuk heftiger dan voor mensen (kan zelfs dodelijk zijn).

Als je groenvoer wilt geven, dan is een klein stukje witlof een goed alternatief (geen heel blad, maar bijvoorbeeld 1/3 van een blad. Hamsters zijn woestijndiertjes, die hebben niet zo heel veel vocht nodig. In groente zit vaak heel veel vocht, vandaar dat ze daar zo heftig op kunnen reageren.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:55

ooh ik dacht dat verse sla wel kon

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:47

De buizen duren vaak een paar dagen voordat ze 'doorhebben' dat ze daar in kunnen.
Niet alle hamsters zijn zo avontuurlijk dat ze de eerste dag in een nieuw hok alles al gezien hebben.
Misschien komt dat dus nog :)

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:00

Ik heb ook altijd russische dwerghamstertjes gehad tot een paar jaar terug.
Toevallig dat vandaag mijn vriend een 'klein kadotje' bij had, een rusje dus.
De mijne waren altijd dol gelukkig en dagen bezig met knabbelstokken
http://www.lovablepets.nl/knaagdieren/s ... cker-fruit

ik weet alleen niet of 't goed is ze vaak te geven vanwege suikers ed? De mijne hebben er iig nooit wat van geleden.
Verder was het buizenstelsel zeer geliefd, alleen geloof ik dat, dat niet aan jou hok bevestigt kan worden.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:04

De tip waar de mijne een week mee bezig was
Een oud telefoonboek :')
Glanzende delen eraf halen en in de kooi leggen
Tussen sommige bladzijdes wat pindakaas met zo min mogelijk suiker smeren
Wel ff de snipper elke dag er een beetje uithalen

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 09:02

spitenmazz schreef:

ik weet alleen niet of 't goed is ze vaak te geven vanwege suikers ed? De mijne hebben er iig nooit wat van geleden.
Verder was het buizenstelsel zeer geliefd, alleen geloof ik dat, dat niet aan jou hok bevestigt kan worden.

ik heb die maar dan in balletjes vorm
ze vindt ze heel leuk en lekker

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:38

spitenmazz schreef:

Die knaagstokken zijn niet zo goed, bevatten veel suikers e.d. wat niet gezond is voor een hamster (en alle andere dieren). Als lekkernij zou ik gedroogde kruiden geven, noten (zoals pijnboompitten, zijn erg geliefd!) en een klein stukje groente. Meelwormen (eventueel gedroogde, ik geef ze niet meer levend omdat mijn gerbils ze begonnen te begraven voor 'later', dus na een paar uur kropen er allerlei meelwormen door het hok heen -O- ).
Veel bodembedekking helpt ook trouwens. Hamsters houden van graven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:15

Nimfee schreef:
spitenmazz schreef:

Die knaagstokken zijn niet zo goed, bevatten veel suikers e.d. wat niet gezond is voor een hamster (en alle andere dieren). Als lekkernij zou ik gedroogde kruiden geven, noten (zoals pijnboompitten, zijn erg geliefd!) en een klein stukje groente. Meelwormen (eventueel gedroogde, ik geef ze niet meer levend omdat mijn gerbils ze begonnen te begraven voor 'later', dus na een paar uur kropen er allerlei meelwormen door het hok heen -O- ).
Veel bodembedekking helpt ook trouwens. Hamsters houden van graven.

Meelwormen. De mijne doet er echt een moord voor, die vind ze ook veel lekkerder dan die snoepjes die je kunt kopen dus die gingen de prullebak in omdat hij ze niet aan nam. Levende zou ik graag willen geven maar dat vind mijn vriend helaas niet zo'n fris idee dus ik geef ze ook gedroogd.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:45

waar kun je die meelwormen kopen (vindt die dingen harstikke smerig )

maar ik heb voor mijn hamster hamstervoer zoon zak van de welkoop
het enige wat ze ervan opeet zijn de zonnebloempitten en mais de rest laat ze liggen

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:35

Meelwormen kan je gewoon bij de dierenwinkel halen. Even bij de kassa naar vragen, dan krijg je een zakje levende wormen mee. Kost maar een paar cent en hamsters zijn er gek op!!

Je kan ze het beste bewaren in een bakje waar ze niet uit kunnen klimmen, maar waar wel lucht bij kan (bijvoorbeeld een geperforeerde deksel).

Na verloop van tijd verpoppen de meelwormen zich, na een paar dagen wordt zo'n pop een kever. Die poppen gooide ik altijd voor de vogeltjes in de tuin, de hamster vond die niet zo lekker ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:17

Vergeet niet erbij te zeggen dat je meelwormen wel moet voeden, anders gaan ze gewoon dood. ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:39

Ik vind ze echt vies. Ik hield ze in de koelkast, dat vertelde de dierenwinkel dat dat moest dus, gadverdamme, zie je die dingen in je koelkast krioelen in dat bakje. IK heb er een wit papieren zakje omheen gedaan. En toen mijn gerbils besloten dat ze die meelwormen ook wel konden bewaren was ik het helemaal zat, dus heb ik ze weer weggegooid. Ze doen het maar met gedroogde meelwormen haha.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:55

Ik haal gedroogde meelwormen bij de zelfde winkel als ik mijn paardenvoer haal. Dus bij de welkoop ofzo zullen ze het ook wel hebben. Ze verkopen het voor kippen ook.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:35

esmee_2001 schreef:

het enige wat ze ervan opeet zijn de zonnebloempitten en mais de rest laat ze liggen

Zelf schep ik altijd voer, dan kan ik zelf kiezen wat ik wil en dus wat de dieren eten. De groene korrels laten ze hier echt liggen, ze verhongeren nog liever dan dat ze het eten ;) En die groene korrels zitten vaak juist heel veel in de (goedkopere) voorgemengde zakken voer. Zelf scheppen vind ik leuk én dan eten ze in ieder geval het grootste deel van het voer op, anders kan ik om de paar dagen een bak voer weggooien. Wel opletten dat ze het niet té lekker geeft en je niet teveel voert want dan worden ze heel snel dik :')

Hier vinden ze wc rollen erg leuk en inderdaad papier om te versnipperen (een paar stroken papier versnipperen ze echt tot een enorme berg zacht spul om lekker in te slapen!), dan kunnen ze hun eigen nestmateriaal maken. Verder vinden ze alles waar je in kan klimmen wel leuk, van die houten dingen met gaten en trappetjes enzo. Die zijn in de meeste dierenwinkels trouwens erg duur, maar je kan ook prima zelf wat in elkaar bouwen met planken en spijkers!

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 12:10

no--a schreef:
esmee_2001 schreef:

Zelf schep ik altijd voer, dan kan ik zelf kiezen wat ik wil en dus wat de dieren eten. De groene korrels laten ze hier echt liggen, ze verhongeren nog liever dan dat ze het eten ;) En die groene korrels zitten vaak juist heel veel in de (goedkopere) voorgemengde zakken voer. Zelf scheppen vind ik leuk én dan eten ze in ieder geval het grootste deel van het voer op, anders kan ik om de paar dagen een bak voer weggooien. Wel opletten dat ze het niet té lekker geeft en je niet teveel voert want dan worden ze heel snel dik :')

Hier vinden ze wc rollen erg leuk en inderdaad papier om te versnipperen (een paar stroken papier versnipperen ze echt tot een enorme berg zacht spul om lekker in te slapen!), dan kunnen ze hun eigen nestmateriaal maken. Verder vinden ze alles waar je in kan klimmen wel leuk, van die houten dingen met gaten en trappetjes enzo. Die zijn in de meeste dierenwinkels trouwens erg duur, maar je kan ook prima zelf wat in elkaar bouwen met planken en spijkers!

we hebben hier helaas geen winkels in de buurt waar dat kan anders had ik dat gedaan

die groene staafje eet ze niet maar de rest ook niet als ik dan wat van die staafjes eruit haal eet ze de rest alsnog niet op

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:24

Je kan ook voer bestellen op verschillende webshops. Zooplus bijvoorbeeld.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:23

ik heb het voer van mijn rat gepakt dat is gewoon kleine knaagdieren voer en daar zitten heel veel minder van die groene staafjes in

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:58

Zolang er maar genoeg ander 'gezond' voer in zit. (bijna) Alleen maar zonnebloempitjes is niet erg gezond, vanwege het hoge vetpercentage geloof ik.

Waar je ook op moet letten is dat er genoeg (dierlijk) eiwit in zit want dat hebben ze echt nodig. Dat kan in de vorm van meelwormen, maar ook honden/kattenbrokjes (wel letten op het zoutgehalte dat mag niet te hoog zijn) of bijvoorbeeld vlees. Zelf meng ik altijd voer maar je kan dus ook een een zak hamstervoer kopen en dit dus mengen met kattenbrokjes. Over het algemeen vinden ze die erg lekker!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:13

In kattebrokken zit te veel zout. Kan je beter hondenbrokken geven.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:10

no--a schreef:
Zolang er maar genoeg ander 'gezond' voer in zit. (bijna) Alleen maar zonnebloempitjes is niet erg gezond, vanwege het hoge vetpercentage geloof ik.

Waar je ook op moet letten is dat er genoeg (dierlijk) eiwit in zit want dat hebben ze echt nodig. Dat kan in de vorm van meelwormen, maar ook honden/kattenbrokjes (wel letten op het zoutgehalte dat mag niet te hoog zijn) of bijvoorbeeld vlees. Zelf meng ik altijd voer maar je kan dus ook een een zak hamstervoer kopen en dit dus mengen met kattenbrokjes. Over het algemeen vinden ze die erg lekker!

zal het eens proberen