Angstige onzekere herder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Re: Angstige onzekere herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 17:11

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Nu ik het zo lees denk ik dat je zeker een punt hebt. Als het bezoek op staat blaft ie ook of bromt ie een beetje...

De aanpak die je beschrijft lijkt ons een goede om te gaan proberen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 01:19

Waarschijnlijk voelt de hond zich geintimideerd door de grootte van de mens waardoor hij dus dingen wilt gaan regelen.
Het is hierbij zaak om dus aan te geven wat absoluut niet mag (zoals voor je gaan staan en blaffen bijvoorbeeld), maar zeker ook om aan te geven wat je dan wel van de hond verlangt (netjes achter jou wachten).

Alles daartussenin zou ik zelf persoonlijk negeren, de hond mag zich een beetje ongemakkelijk voelen en daardoor bijvoorbeeld blaffen (maar dan dus wel achter jou) om aan te geven dat hij het bezoek liever op afstand houdt, zolang dit gedrag binnen de mogelijkheden van een ranglagere blijft.
Zo stop je geen extra energie in onbelangrijk verkeerd gedrag en ik vind het zelf belangrijk om de hond ook aan het denken te houden en niet alles voor te kauwen. (Doe dit, doe dat, doe dit niet etc.)

Voor zover mogelijk is het aan te raden om je bezoek te instrueren de hond volledig te negeren bij binnenkomst. (Geen geluid richting hond, geen oogcontact, niet willlen aaien) Je kunt het ze ook wat makkelijker maken door iets nieuws aan de muren te hangen oid om hun aandacht daarheen te trekken ipv de hond.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:18

Een dominante Dober is toch wel iets heeeel anders dan zo'n onzekere hond.. Angst/onzekerheid is enórm lastig eruit te krijgen, weet er alles van :+

Eerste wat me opvalt; je schrijft dat het zo zielig is voor hem dat hij zo onzeker is. Begrijp ik volledig. Hoop alleen dat het iets is wat je hier schrijft, maar niet zo voelt bij de hond. Echt les nr 1; vind hem niet zielig, hoe moeilijk dat ook is!
Als je m zielig vindt...ga je namelijk gauw troosten, ook ongemerkt. En beloon je het gedrag dus.
Een mens is nog altijd niet van steen, heb ook wel eens naast mijn hond staan huilen in het begin, maar heb dat echt heel bewust aangepakt en op een paar momenten na ben ik er altijd in geslaagd dat gevoel van me af te zetten.

Je schrijft dat hij schrikt als er mensen ''onverwacht'' binnenkomen. Als jullie wel doorhebben dat er mensen komen (sleutel in het slot of je doet de deur voor ze open), waarom dan niet dat communiceren naar de hond? ''Bezoek'' ofzo. Dan weet hij na een paar keer wel waar hij aan toe is. Als je het binnenkomen van het bezoek dan goed aanpakt (zoals bijv met bovenstaande tips) koppelt hij ten eerste een positievere ervaring aan bezoek, en ten tweede wordt het schrikeffect minder. Kunst met dieren is om de associaties goed te krijgen.. Nu associeert hij bezoek met een schrikeffect en met iets negatiefs uit zn verleden. Als je dat schrikelement al weghaalt wordt de negatieve ''emotie'' minder en heb je dik kans dat hij met het bezoek an sich ook meteen minder negatieve associaties heeft. Beetje wazig omschreven, maar hoop dat je het evengoed snapt :+

Ik ga er verder in mee dat het toch een soort dominant gedrag lijkt. Valt minder op bij zo'n onzekere hond, maar kan er wel degelijk zijn. punt is dat die honden heel goed weten dat ze de leiderspositie niet kunnen handelen, en dat maakt dat ze alleen maar meer van de leg raken.

Als laatste wil ik toch meegeven om te investeren in een therapeut als je er niet uitkomt. Kost wat, maar dan heb je vaak ook wat :) Hebben wij ook gedaan en hoewel ik ontzettend veel ''ja, dat doe je goed zo'' heb gehoord heb ik er alsnog enórm veel uitgehaald en heeft het me echt verder gebracht met Havanna :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:02

Bedankt voor de tips. Ik wil zeker een therapeut er bij halen als t niet lukt. Alleen 150€ p.u. Is wat te veel. Gezien een sessie 4/5 uur duurt zeggen ze. ( daar heb ne bij wijze van een nieuwe hond voor) het zielig vinden doe ik hem niet hoor. Het is gewoon een triest dier wat veel ellende heeft mee gemaakt en ik ben blij dat we hem nu een warm mandje hebben kunnen bieden.

Zondag kwam er bezoek. We hadden hem opgebelt en uitgelegt wat er gaande is. Hij heeft zelf een turkse herder dus bang is die niet. Hiij belde aan, hond blaffen maar mee genomen naar de voordeur. In de hal naast me laten zitten en de deur open gedaan. Hij wilde eerst naar buiten stieren, maar heb hem bij zijn halsband gepakt en m weer laten zitten. Vervolgens het bezoek binnen gehaald en geprobeerd onder het luidde geblaf hallo te zeggen. Hiij spoot niet zijn klieren leeg, dus is al weer een stukje verbetering :). Naar de woonkamer gelopen en m op zn plek gelegd. Nadat het bezoek op de bank zat hem verteld dat ie mag gaan begroeten, ik wil niet dat hij bepaald wanneer hij bezoek begroet. Dit ging eigenlijk prima. Hij bromt nog wat op zn plaats maar blijft wel daar liggen!

Al met al een positieve ervaring voor de hond denk ik.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:03

:oo Das wel een dure ja... Wij waren toen bij elkaar geloof ik iets van 150€ kwijt en hadden toen ook nog een poedertje mee. Snap dat je geen 750 wilt uitgeven, das ook wel gekkenwerk ja :=

Dat is iig al heel positief denk ik zo inderdaad!
Havanna blaft ook behoorlijk, toen dat een beetje begon hebben we dat aangemoedigd, heb liever dat ze blaft (extravert) dan bibberend in een hoekje kruipt (introvert). Blaffen zijn we nu aan het indimmen, maar is heel eenvoudig te corrigeren. Als ik te snel haar laat ophouden met blaffen gaat ze toch weer bibberen, dus het doet toch iets goeds voor haar :) Wellicht geldt dat voor jullie hond ook :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:18

Ja het blaffen vinden we niet zo erg. Waaks is prima! :) alleen soms kun je elkaar niet eens verstaan :+
We gaan doorzetten zoals we t nu doen, in de hoop dat dit gedrag wat minder gaat worden.
Met dank aan jullie goede tips :) al hebben we nog zoveel ervaring... het is altijd geweest met enorm dominante sport honden geweest.. die nergens van onder de indruk waren. Dit is echt een gevoelig diertje en dat is voor ons weer zoeken naar een andere aanpak natuurlijk. Dus ben blij dat ik goede tips heb gekregen zodat het voor hem leuker wordt en voor ons :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:19

Nou toch al fijn dat ie z'n anaalklieren niet meer leegspuit, dat was volgens mij het vervelendste gedrag voor jullie!

Hoe duur iemand is wil niet altijd wat zeggen, zou je mij tegengekomen zijn op straat zou ik aangeboden hebben te helpen voor 5 euro (zou mezelf ook niet als GT voorstellen al zou dat wel kunnen). Puur omdat ik het leuk vind en niet meer voor het geld doe.
Toen ik dat nog wel deed kostte ik ook 20 euro per uur ongeveer en heb al m'n clienten kunnen helpen.

Je beste kans is om via-via een GT te vinden waar mensen tevreden over zijn, het is best lastig om een goede van internet af te plukken zonder je scheel te betalen.

Het blaffen is nu eigenlijk je maatstaaf van hoe ongemakkelijk de hond zich voelt bij bezoek, dit zou met de tijd dus wel moeten verminderen anders gaat er toch ergens iets niet goed. Het liefste wil je dat de hond zijn neus gebruikt als er bezoek binnenkomt ipv zijn ogen en oren. Mocht de hond dit zelf dus niet oppakken zou dat mijn volgende doel zijn.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 09:06

Het was gister weer mis. Smorgens kwam er een mannetje om iets te regelen met het internet. We hadden een bijtrolletje gepakt zodat we m daarmee konden afleiden. Dit ging super! Hij blafte amper en was vrij rustig. Bij die meneer gelaten, hij blafte nog wat en toen was t klaar.

Helaas smiddags kwam er een vriendin van mij om me op te halen. Ik was nog even boven dus ze belde aan. Op dat moment had hij haar niet eens gezien, alleen de bel gehoord. Ik kwam beneden en rook het alweer. Weeeeeer zijn klieren leeg gespoten. We worden er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. Soms gebeurd het wel drie x op een dag...... Het stinkt zo enorm dat je de mensen niet eens naar binnen wilt laten gaan!!

Ik ga volgende week toch maar een gedragstherapeut bellen want we worden hier allemaal niet erg vrolijk van.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:07

He balen dat het toch nog niet helemaal wilt. Misschien een idee om de bel even buiten werking te stellen zodat er in ieder geval niet aangebeld kan worden zonder dat jullie erbij zijn?

Of aanbellen voor je hem eten geeft oid dat hij de bel ook met iets anders associeert?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:48

Sassol, die laatste zin verbaast me dan weer omdat je eerder schrijft dat ze beter geen koekjes kunnen geven bij de deur. Je schrijft dan nu dat ze de deurbel met een bak voer moeten combineren. Betekent dat dan dat de hond op een gegeven moment visite met een bak voer combineert? Wat dat betreft is een hondenkoekje dan minder schadelijk en dat is overigens iets dat je tijdelijk hoeft te doen. Als de hond eenmaal is geconditioneerd bel = mens met koekje kan je dat koekje veranderen in affectie van de visite (namelijk aanhalen of prijzend toespreken). TS ik hoop dat je met een GT snel verbetering kunt boeken. Deze hond is net een maatje te ingewikkeld en dat er af en toe een terugval zal zijn, lijkt me logisch. Ik denk zelf dat op termijn die periodes steeds langer worden tussen de terugvallen. Succes!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:54

Anaalklieren zijn overbliijfselen van vroeger en hadden ooit dezelfde functie als die van een stinkdier. Tegenwoordig hebben ze geen functie meer hoewel jouw hond daar duidelijk een uitzondering op is. Ik hoop dat het met training op te lossen is en anders is er nog een optie om de anaalklieren operatief te laten verwijderen. Wel tof dat jullie de hond een huisje gegeven hebben. Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:38

Diane65 schreef:
Sassol, die laatste zin verbaast me dan weer omdat je eerder schrijft dat ze beter geen koekjes kunnen geven bij de deur. Je schrijft dan nu dat ze de deurbel met een bak voer moeten combineren. Betekent dat dan dat de hond op een gegeven moment visite met een bak voer combineert? Wat dat betreft is een hondenkoekje dan minder schadelijk en dat is overigens iets dat je tijdelijk hoeft te doen. Als de hond eenmaal is geconditioneerd bel = mens met koekje kan je dat koekje veranderen in affectie van de visite (namelijk aanhalen of prijzend toespreken).

De reden dat ik afraadde om koekjes te laten geven door de visite is omdat de visite dan contact met de hond maakt en eventueel stress/territorium gedrag kan aanwakkeren en dus zelfs belonen.

De reden dat ik aanraad om de bel ook met 'avondeten' te associeren is dat hij minder territoriaal reageert op de bel. De bel kan dan dus 2 dingen betekenen: eten of visite. Het is dus niet zo dat je elke keer als de bel gaat (en er dus visite voor de deur staat) je een bak eten voor z'n neus zet.
Wel dat je zelf even aanbelt voor je eten geeft, zodat hij ook een andere associatie heeft met de bel.

Het haalt dus iets van de stress/opwinding weg omdat de bel ook vaak iets leuks (eten) betekent en niet altijd iets spannends (visite).