Ik wil als ik op me zelf woon een border collie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:03

ja ik zou er wel goed over nadenken. misschien eerst eens je woninig en dan eens bekijken hoeveel tijd je overhoud met alles. want een hond vraagt ook aandacht enz...

tja wij hebben ook een border collie (doezel), maar die stond echt als laatste in de rij toen ze het verstand uitdeelden haha.
hij is een mongooltje om het zo te noemen. loopt de hele dag met het puntje van zijn tong naar buiten (nee de tong is echt niet te lang haha), wil niet drijven, wil niet te veel rennen dan gaat hij liggen en onze andere oudere (mayra 10 jaar en kruising border collie) die staat dan nog gewoon te stuiteren. hij is nu 4 jaar en kan dan nu zitten, liggen, soms blijven, bij voet en als je hem roept komt hij. hij speelt ook niet met het balletje al heeft hij hem de laatste tijd soms in de mond (en dan weet hij het niet meer) misschien valt het kwartje ooit.
maar verder is het een super lieve hond. de kinderen (2,5 en 1 jaar) kunnen alles met hem.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:13

Ik ben sinds 2 weken in bezit van een border collie. Op marktplaats zie je idd heel veel pups voorbij komen zonder stamboom, maar met stamboom zijn er een stuk minder. Mijne komt uit een nest van maar 2 pupjes, wel bij een fokker vandaan en uiteraard met stamboom.

Mijn paard is net weg dus allertijd om een sport te beginnen met haar als zij daar oud genoeg voor is. Eerst wou ik agility gaan doen, nu is ze al 2x bij de schapen geweest en ga ik toch twijfelen om niet naar de schapen te gaan met haar. De fokker heeft ook schapen en geeft les in schapendrijven. Het wordt dus 1 van de twee, maar eerst alle gehoorzaamheid cursussen doen.

Een border moet idd een taak hebben, zij willen ook heel graag drijven. Het is daarom ook belangrijk om vanaf het begin te oefenen als er fietsers e.d langs gaan. Mijn pup moet zitten of liggen als er een fietser langsgaat om haar aandacht ergens anders te zetten zodat ze niet gaat drijven. Het is dus wel iets meer werk als een andere hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:50

Milligan schreef:
I
Mijn paard is net weg dus allertijd om een sport te beginnen met haar als zij daar oud genoeg voor is. Eerst wou ik agility gaan doen, nu is ze al 2x bij de schapen geweest en ga ik toch twijfelen om niet naar de schapen te gaan met haar. De fokker heeft ook schapen en geeft les in schapendrijven. Het wordt dus 1 van de twee, maar eerst alle gehoorzaamheid cursussen doen.

Als je echt ambities hebt met je hond te gaan schapendrijven, zou ik je ervoor willen waarschuwen teveel gehoorzaamheidstraining te doen. De basis is okay, maar erg veel hameren op gehoorzaamheid kan je een hond opleveren die erg op de trainier is gefixeerd (en áls een bordercollie iets fixeert...). Dat kan een handicap worden bij schapendrijven waar je wil dat de hond zijn aandacht in de eerste plaats op de schapen richt.

Je zegt dat ze nog niet oud genoeg is voor sport, maar dat je haar al wel 2x naar de schapen hebt genomen, dat is een beetje in tegenspraak met elkaar, hoe oud is je pup? Hoe reageerde ze op de schapen?

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:35

Bedankt voor de tip.

"Allertijd om een sport te beginnen met haar als zij daar oud genoeg is" - ik wil agility met haar gaan doen, daar is ze voorlopig nog veel te jong voor (10 weken). Alleen begint het nu ook te kriebelen om schapendrijven te doen.

Toen ze nog bij de fokker was is zij meegegaan naar de schapen toen haar moeder aan het drijven was, hier hebben de pups kennis gemaakt met de schapen. Je zag nu al dat ze er aanleg voor heeft zij vond ze zeker heel interessant, hiervoor nooit gedacht dat ik het schapendrijven leuk zou vinden, maar nu begin ik toch te twijfelen.

trysteffy

Re: Ik wil als ik op me zelf woon een border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 18:31

Bedankt allemaal.

Ik ben zelf van om 5 uur opstaan en een uurtje met de hond sochtend te aan wandelen.
En savonds na dat ik bij me paardje ben geweest nog ongv 2 en half uur of meer wandelen.
Op me werk zou de pup dan alle aandacht krijgen van kinderen ook en ik heb eigenlijk de helle dag de tijd om de pup ook op me werk dingen leren.
Me baas wilt me nu 3 keer per week laten werken en straks met me jaar contract ook 3 dagen laten werken dus heb veel tijd voor de hond ik ben ook van zo veel mogelijk naar het park gaan om contact met andere honden te hebben en dat zelf vind ik ook heel erg belangrijk.
Dus ben zelf heel erg van doen ik kan echt niet de helle dag stil in huis blijven zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:51

Maar wat als je full time gaat werken of niet bij deze baas blijft?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:52

ik kom je vrees ik even van je roze wolk af schoppen...
3 dagen in de week werken en een eigen huis? forget it.. en hoe lang ga je het volhouden om om 5 uur op te staan en s avonds laat na je paard nog eens 2 uur wat met je hond doen? ik zou als ik jou was een paar weekjes een hond lenen en precies dit schema aan houden en daar dan nog bij denken dat een border nauwelijks moe te krijgen is zonder werk (schapen werk dus, waar ze voor gefokt zijn)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:06

Ik ben een helle slechte slaper al 3 jaar lang en ben alijd standaart 5 uur wakker en ook klaar wakker.
Me baas wilt me een fultime baan geven en ook meerdere dagen.
Maar dat gaat nu nog niet omdat ik nu nog 3 dagen een uurtje op school ben.
Ik verdien nu meer dan een minimuun jeugdloon.
Zelf laat ik nu al 3 jaar een hond van iemand anders uit 2 x per week.
En maak ik smiddags dan ook een groot en verschillende rondjes.

Ik ben heel veel met honden ook bezig wil met de border collie dan naar veel verschillende plekken naar toe woon dicht bij het ijselmeer park bos balletje gooien freesbeyen.
Zwemmen en noem het maar op.
Ik hou er echt niet van om binnen te zitten.
Ook al na het werk ik eet dan even thuis en daarna ga ik me de hond van me ouders weg en blijf ik wel weg tot 10 uur ofzo.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:07

Joh, ga nou eerst dat hele op jezelf wonen maar eens regelen en bekijken en ga dán nog eens bedenken of je die border collie erbij wil. ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:13

wat danibanani zegt ;)
en 2x per week een hond uitlaten is niet hetzelfde als dag in dag uit om 5 uur uit je bed om met de hond te gaan lopen en dan s avonds ook nog eens en dan hopen dat hij heel de dag stil is als je aan het werk bent

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:18

trysteffy schreef:
Bedankt allemaal.

Ik ben zelf van om 5 uur opstaan en een uurtje met de hond sochtend te aan wandelen.
En savonds na dat ik bij me paardje ben geweest nog ongv 2 en half uur of meer wandelen.
Op me werk zou de pup dan alle aandacht krijgen van kinderen ook en ik heb eigenlijk de helle dag de tijd om de pup ook op me werk dingen leren.
Me baas wilt me nu 3 keer per week laten werken en straks met me jaar contract ook 3 dagen laten werken dus heb veel tijd voor de hond ik ben ook van zo veel mogelijk naar het park gaan om contact met andere honden te hebben en dat zelf vind ik ook heel erg belangrijk.
Dus ben zelf heel erg van doen ik kan echt niet de helle dag stil in huis blijven zitten.

Verdient werken in een winkel dan zo goed dat je met drie dagen werk een huis en een hond kan betalen? Of ga je samen wonen?
Ik zou idd eerst eens op jezelf gaan wonen en pas later een hond nemen. Met een eigen huis komt nog meer werk kijken he? Huishouden doen enzo ;)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:25

Er komt idd veel bij kijken met op jezelf wonen. Ik studeer momenteel vanuit huis, 1 dag per week werk ik en dan gaat mijn hond naar mijn ouders. Thuis heb je het dan heel druk met huishoudelijke taken, gelukkig doet mijn vriend ook veel als hij thuis is van zijn werk. Dus eerst zeker een tijd op jezelf wonen om zeker te weten dat je er te tijd voor hebt, daarna kan je er over nadenken!

Met een border collie is het idd zo dat met alleen uitlaten je haar niet moe krijgt, sterker nog, ze bouwen dan alleen maar meer conditie op waardoor ze steeds langer moeten/kunnen lopen. Mentale uitdaging is dus zeker nodig, dit kan thuis ook met denk spelletjes, tijdens het uitlaten als je bijv. een bal gooit dat je halverwege zegt 'lay down' en dat ze dan moet liggen. Dat zijn ook allemaal denk spelletjes, daarbij moet je dan ook aan een 'sport' doen met je BC, schapendrijven, flyball, frisbee, agility noem maar op er zijn veel mogelijkheden. Ik hoop dat dit jou een beetje helpt bij jou beslissing.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:56

Kady1 schreef:
Ik laat ze voorlopig nog niet helpen omdat ik in de toekomst miss nog een nestje wil fokken. Als ik ze zou laten helpen dan zou ik het met zo n cameratje laten doen, 3 gaatjes in de buik en thats it. No way dat ze mijn honden helemaal open snijden. Heb dat al vaak genoeg fout zien gaan bij borders (veel litteken weefsel)

Ai, ik zie de bui al hangen, mijn dochter [naam] (Caresje) zeurt al vrij lang om een border collie en ze vindt die van jou zo leuk. Weet even niet welke smiley hier gepast is :D

Ik vind het zeker ook leuke honden maar je moet er inderdaad wel veel tijd en ruimte voor hebben. Bij ons zou het wel kunnen maar ik heb mijn handen vol aan onze gekke mastin die zo mogelijk nog drukker is dan een border collie. Hij heeft heel veel beweging, uitdaging en aandacht nodig. Wat dat betreft zou een speels vriendje wel leuk zijn want onze oudjes moeten er niets meer van hebben.

Dromen mag altijd ts. Je kan altijd ergens naar streven en de tijd zal uitwijzen of het werkelijkheid wordt maar als je geen dromen hebt en nergens naar streeft wordt het nooit werkelijkheid dus ga ervoor!

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:54

Percy schreef:
Dromen mag altijd ts. Je kan altijd ergens naar streven en de tijd zal uitwijzen of het werkelijkheid wordt maar als je geen dromen hebt en nergens naar streeft wordt het nooit werkelijkheid dus ga ervoor!

Heel mooi verwoord! :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:46

O help weet waar je aan begint, wij hebben altijd gezegd geen border collie hier, en wat hebben we nu al 15 jaar rondlopen een kruising border collie als pup uit het asiel warparvan later bleek dat paps een van de beste reuen van Sergie van der Zweep was. Uit helaas een extreme werklijn dus. Maar hij heeft ons wel duidelijk gemaakt waarom we er geen willen. Hij is niet moe te krijgen geestelijk en lichamelijk. Alleen spelen is er niet bij, dat moet met de baas samen. Moeilijk om hem alleen te laten (hele nest heeft er last van gehad). Marathons lopen hielpen een beetje maar zelfs nu vergt meneer meer tijd en aandacht dan de herder en de terrier bij elkaar.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:34

Ik denk dat je eerst een realistischer beeld moet gaan krijgen wat er alleen bij komt kijken als je op jezelf gaat wonen. 3 dagen in de week werken gaan je geen huishouden van onderhouden. Je baas roept nu wel dat hij je een fulltime baan kan aanbieden, maar hoe zit dat als de tijd daarvoor werkelijk is? We zitten in een recessie dus zo'n uitspraak kan je niet op bouwen. Je weet ook niet als je op jezelf woont of je dan nog steeds wel dezelfde baan hebt. Misschien moet je tegen die tijd wel noodgedwongen een andere baan zoeken en wie zegt dat die baas zo flexibel is over een hond op de werkvloer (Bij 95% van de banen kun je zo'n situatie wel vergeten). En dan..
Ga eerst maar eens een paar jaar op jezelf wonen. Gaat dat allemaal goed en kan je financieel goed rondkomen dan zou ik pas serieus gaan kijken of je een hond in huis kan nemen.
Dromen mag altijd maar realiseer je dat dit dus, door de situatie nu, ook nog maar een droom is.