Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ivy_power89 schreef:dat teckels een rug of nek hernia kunnen krijgen hoeft niet eens erfelijk bepaald zijn, dat is gewoon hoe de hond gebouwd is.
Maar dat zelfde is met de ongezonde rassen zoals cavaliers en chihuahua's met hun te kleine schedels, engelse bullen met teruggedrongen neusgaten en zelfs zo erg dat zij niet op natuurlijke wijze hun pups kunnen krijgen....
Ik heb in december 2010 contact gezocht met de fokker van mijn flatcoated en in september 2011 pas mijn pup mee naar huis gekregen, het is ook een stukje geduld die een koper zal moeten opbrengen.
Maar het wachten is mij beloond met een super gezonde en fijne hond (en ja gezond in de zin van HD ogen patella etc waar ze nu voor getest is)
ivy_power89 schreef:dat teckels een rug of nek hernia kunnen krijgen hoeft niet eens erfelijk bepaald zijn, dat is gewoon hoe de hond gebouwd is.
Maar dat zelfde is met de ongezonde rassen zoals cavaliers en chihuahua's met hun te kleine schedels, engelse bullen met teruggedrongen neusgaten en zelfs zo erg dat zij niet op natuurlijke wijze hun pups kunnen krijgen....
ivy_power89 schreef:Maar daar ligt het probleem juist, en ik geloof dat daar nog niet heel lang geleden een topic over is geweest.......
Mensen vinden 900 euro voor een rashond veels te duur, dus gaan opzoek naar alternatieven, of geven niet om een stamboom omdat het toch geen garanties geeft. Of ze willen een hond met stamboom, gezonde ouders maar er niet meer dan 300 euro voor betalen..... en zolang dat de erkende fokkers die serieus met het ras bezig zijn en deze dus gezond willen houden (voor zover dat kan met bepaalde rassen) niet naar beneden gaan met hun prijs, blijf je dus kopers houden die bij mensen gaan kopen die niets aan erfelijke onderzoeken etc heeft gedaan,
Dus zullen er andere acties moeten komen, willen ze het aantal stamboomloze honden/ongezonde honden terug dringen
stef schreef:Vraag me af hoe ze dat met buldoggen (Engels) willen doen... Kunnen niet natuurlijk drachtig worden, niet natuurlijk bevallen... Valt dat onder gezond?
) kimmie261 schreef:ja, je kan dan stamboom aanvragen maar dan moet je een boete betalen...