eekhoorn belaagd door kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:12

sjojo schreef:
Helaas kun je er niets aan veranderen, je kunt de kat enkel verschrikken zo vaak als dat je ze ziet maar that's it.

Ookal zou je weten wie de eigenaar van de kat is dan nog kun je niets doen. De kat is een uitzondering op de wet dat elke eigenaar zijn dieren op zijn eigendom hoort te houden. Katten zijn nu eenmaal geen honden en de wet maakt dus een uitzondering op hen.

Mag ik weten in welk wetsartikel dit staat?

Volgens Flora en faunawet,art 16.3 is ieder verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

De enige uitzondering op katten is dat ze gezien worden als exotisch wild die afgeschoten mogen worden als de provincie dit toestaat.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:40

Cil_ schreef:
Koop bij de dierenwinkel een mega waterpistool zodat je de kat op grote afstand kunt raken.

Neem aan dat je speelgoedwinkel bedoeld, een beetje raar als een dierenwinkel ze verkoopt :D

Of je moet van deze katten hebben dan helpt een waterpistool ook niet meer.
https://www.youtube.com/watch?v=J2nGQi8OokA

Anoniem

Re: eekhoorn belaagd door kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:42

Wij hebben ook een kat en die loopt lekker buiten. Meestal in onze tuin, soms op straat met andere kattenvriendjes. Zou het toch wel erg naar vinden dat iemand hem neer schiet omdat hij los loopt. Lijkt me erg krom maar goed. Zou je ook alle loslopende honden (en die hebben we hier wel veel in de buurt) dood mogen schieten en alle vogels. Beetje raar.

Heb je al kunnen schieten (met water natuurlijk ;) ) ts?
Ben benieuwd of ie wegblijft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 06:13

Amoj...katten horen niet los buiten je erf te lopen.Dat iedereen dit al jaren normaal vind wil niet zeggen dat het mag,het is gewoon bij wet verboden.Een kat is geen inheemse diersoort en zorgt in sommige gevallen voor enorm veel overlast.

Het is jammer dat veel katteneigenaren dit niet willen zien...zij zien het als een "recht"dat de kat mag gaan en staan waar de kat wil.
Het is dus helemaal geen "recht" maar een ,in sommige gevallen, een echt een enorme overlast.Katten in je tuin is niet fijn als je ze daar niet wilt hebben.Probeer het dier van een ander dan maar eens uit je tuin te krijgen,soms moeten er heel wat kosten gemaakt worden om dat voor elkaar te krijgen.
Schade aan voliéres,heb je daar wel eens aan gedacht?Ik ken iemand die zijn hobby op heeft moeten geven omdat een kat iedere keer de vogels in de voliére aanviel.De kat kon er op zich niet bij maar keer op keer vielen er vogels dood neer van de stress.

Hij heeft er veel aan gedaan om alles kat-proof te maken maar niets werkte en de eigenaar van de katten waren nergens te bekennen.Het koste hem zoveel geld en de vogels waren zo enorm getressed dat hij het uiteindelijk heeft opgegeven.

Vreemde katten die in je huis/op je erf komen en daar je eigen katten terroriseren....

Konijnen en cavia's die opgevreten worden of doodgaan van de stress omdat een kat van een ander jouw tuin plunderd.Leg dat maar eens uit aan een kindje van een jaar of 5.

Je mooie tuintje waar je zoveel tijd aan besteed wordt gebruikt door de katten van de buren als kattebak....ja een goed onderhouden tuin heeft lekker losse grond.Erg fijn als je met je plantjes bezig bent en je komt de kattedrollen tegen.Om nog maar te zwijgen over de lucht die je zomers kado krijgt als de zon op de plasplekken schijnt.

Dit zijn dingen waar mensen niet bij stil staan als ze hun kat de deur uitschoppen.Houd je dier gewoon lekker op je eigen terrein.Ik laat mijn paard ook niet ongevraagd in de tuin van de buren grazen...paarden zijn tenslotte ook dieren die veel ruimte nodig hebben.Mag mijn hond ook achter jouw kat aanjagen in jouw tuin?

Je hebt het over vogels....in Amsterdam was er iemand die zijn halsbandparkiet zat was...kooitje op en en zoek het uit...
Die zijn nu een ware plaag en komen voor in grote kolonies in en rond Amsterdam...

Ze knagen aan houdwerk,plunderen fruitbomen en verjagen inheemse vogels en vleermuizen uit hun holen waardoor er een tekort ontstaat aan nestruimte waarbij de inheemse dieren aan het kortse eind trekken.

Een groot probleem omdat mensen laks zijn....

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 09:22

Mijn waterpistool komt morgen pas. Dus ik heb nog niet kunnen schieten.

Wel kon ik weer de kat wegjagen, want hij was er weer. Nogal hardnekkig beest.
Ik vind het ook wel raar dat zoveel mensen het normaal vinden dat katten vrij rond mogen lopen, terwijl ze wel schade aanrichten.
De vergelijking van Amoj over loslopende honden gaat niet op. Als je je hond los laat lopen, ben je er nog wel bij, en grijp je in als hij zich dreigt te misdragen. Van honden word het niet geaccepteerd als ze jouw kat doodbijten. Dat mag natuurlijk niet.
Maar diezelfde kat mag wel een ander geliefd dier doden ?

Zoals Tinky ook zegt katten doden hamsters, konijnen, vogels in een voliere etc.
Dus zo leuk en onschuldig zijn katten niet...

P.S. een paar jaar terug zorgde ik voor een verdwaalde houtduif, en na een paar weken werd hij in mijn tuin gekild door een grote kat. Zijn lijfje was te zien op mijn raam, hij had nog gefladderd, en die afdrukken van zijn vleugels bleven achter.
Het dode, en uit elkaar gerukte lijf vond ik later honderd meter verderop, met nog steeds een wild sissende kat erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:33

Pfft sorry maar heb ik ergens gezegd dat ik maar laks met mijn kat omga?! Katten veroorzaken overlast en daar moet wat aan gedaan worden ja. Waar staat dat ik er niets aan doe?
Ach laat maar ga dr ook niet meer op reageren.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 10:48

Net voor de tweede keer vandaag die kat weggejaagd.
Schrik er wel van, dat die zo vaak terug komt.

@Amoj, ik wil helemaal geen ruzie. Ik reageerde op je post waarin je stelt dat er geen verschil is tussen loslopende katten en honden. En volgens mij is dat er wel , omdat honden baasjes meewandelen, en kattenbaasje toch meestal in hun eigen huis en tuin blijven.
Begrijp je wat ik wilde zeggen ?

ik quote nog even jouw post waarop ik reageerde:
Citaat:
Wij hebben ook een kat en die loopt lekker buiten. Meestal in onze tuin, soms op straat met andere kattenvriendjes. Zou het toch wel erg naar vinden dat iemand hem neer schiet omdat hij los loopt. Lijkt me erg krom maar goed. Zou je ook alle loslopende honden (en die hebben we hier wel veel in de buurt) dood mogen schieten en alle vogels. Beetje raar.

Heb je al kunnen schieten (met water natuurlijk ) ts?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:44

amoj schreef:

Heb je al kunnen schieten (met water natuurlijk ;) ) ts?

Ben het helemaal met je eens. Ik heb de indruk dat dit een teken is van het minder tolerant worden van ons land, mensen krijgen steeds meer 'last' van dingen die een tijd geleden eigenlijk volkomen normaal waren. Zoals het loslopen van katten..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:59

Ik word altijd een beetje moe van dit soort topics..
Een kat kun je niet op je eigen terrein houden mits je hem zo houdt, dat dat eigenlijk ook weer zielig voor de kat wordt (ren, binnen o.i.d.). Mensen zijn begonnen met het houden van katten en ze zijn ook dicht op elkaar gaan wonen.. tja... wat kan die kat er aan doen? Die doet gewoon waar ie voor gemaakt is.
Dan gaan er wel eens wat vogeltjes dood en ook wel eens wat eekhoorntjes. Das heel jammer.
Maar als er geen katten meer waren, gingen we weer zeuren dat er teveel muizen zijn. Of dat de vossen/steenmarters etc. onze konijnen, vogels enz. opeten. Want die zijn er natuurlijk ook nog.
Ik ben het ook eens met Troi wat betreft de tolerantie.... sinds wanneer kunnen loslopende katten die jagen niet meer?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:00

Waarom is het zielig om hem op eigen terrein te houden?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:41

Def schreef:
Ik word altijd een beetje moe van dit soort topics..
Een kat kun je niet op je eigen terrein houden mits je hem zo houdt, dat dat eigenlijk ook weer zielig voor de kat wordt (ren, binnen o.i.d.). Mensen zijn begonnen met het houden van katten en ze zijn ook dicht op elkaar gaan wonen.. tja... wat kan die kat er aan doen? Die doet gewoon waar ie voor gemaakt is.
Dan gaan er wel eens wat vogeltjes dood en ook wel eens wat eekhoorntjes. Das heel jammer.
Maar als er geen katten meer waren, gingen we weer zeuren dat er teveel muizen zijn. Of dat de vossen/steenmarters etc. onze konijnen, vogels enz. opeten. Want die zijn er natuurlijk ook nog.
Ik ben het ook eens met Troi wat betreft de tolerantie.... sinds wanneer kunnen loslopende katten die jagen niet meer?

Sinds het verboden is bij wet...heeft niets met tolerantie te maken.

Troi ... "Last" van katten is ook niets nieuws,is ook al sinds jaar en dag.

Een vos en een steenmarter zijn inheemse dieren en zo zielig is het niet om een kat op eigen terrein te houden.Kwestie van opvoeden en ervoor zorgen dat hij op je terrein blijft.
Hier wordt ook wel eens een mus gesnaaid door een Sperwer...dan heeft ie pech,nietgoed opgelet maar kattepoes wordt hier ook resoluut van het terrein gejaagt.Heb hier een konijn lopen en dat is geen kattevoer.

Sterregoud...als de kat een goede plek heeft gevonden om te jagen dan komt hij graag terug,zeker in de beginperiode zal je veel tijd moeten investeren om hem te verjagen.

En nee,ik ben ook niet op zoek naar ruzie...zeker niet.Men moet zich alleen wel realiseren dat de wetten en regels voor iedereen gelden.Ook voor katteneigenaren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:35

haha... een kat die niet op zijn terrein wil blijven gaat echt niet op zijn terrein blijven hoor... hoe goed ie ook is opgevoed :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:02

Persoonlijk ben ik hier blij met de loslopende katten.
Als ze er niet waren had het hier stijf gestaan van het ongedierte...
Buren vonden het niet nodig afval in de container te gooien en af te voeren maar gewoon te dumpen in de tuin.
Mijn ouders zijn er ook blij mee ivm de paar 100 duiven die de buurman heeft.

Dus katten horen dan niet in het Nederlandse klimaat thuis maar waren ze er niet hadden we veel meer last van ongedierte gehad.
Roof wild kom nu niet echt bepaald veel voor in dorpen en steden.

De een is er blij mee de ander niet.

Helaas hebben we het hier over een gewild dier wat er door lastig word gevallen door een kat.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:40

Citaat:
Helaas hebben we het hier over een gewild dier wat er door lastig word gevallen door een kat.

Ja, dat is zo. Ik zorg er al best wel lang voor, en vind het elke keer weer leuk als 'mijn' eekhoorntje langs komt voor zijn nootjes.
En als je dan ziet dat hij bijna gedood wordt, dan schrik je enorm.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:04

Def schreef:
haha... een kat die niet op zijn terrein wil blijven gaat echt niet op zijn terrein blijven hoor... hoe goed ie ook is opgevoed :D

Vreemd dat het mijn zus met haar katten wel lukt...baasje moet voor een goede omheining zorgen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:09

Tinky12 schreef:
Def schreef:

Vreemd dat het mijn zus met haar katten wel lukt...baasje moet voor een goede omheining zorgen.

Dat heeft niets met opvoeden te maken, dat is je tuin omheinen.
Dan kunnen ze er inderdaad niet uit.
Maar ik kan me voorstellen dat dit niet bij iedereen lukt.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:10

tja aan de ene kant het is wel de natuurlijk. Maar wil je er toch wat aan doen. Gooi een keer een bak water over de kat heen. :') doet wonderen.
Hebben wij gedaan bij een kater die onze poes steeds lastig viel. 1x nat gegooit en flink lawaai gemaakt. Nooit weer gezien haha.
Is misschien wat gemeen. Maar tja, soms moet je even gemeen zijn om dingen te veranderen.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:11

mijn vader zou een hoge drukspuit zeggen, het is een echte kattenhater... ik zou gewoon een waterpistool gebruiken hihi

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:27

Tinky12 schreef:
sjojo schreef:
Helaas kun je er niets aan veranderen, je kunt de kat enkel verschrikken zo vaak als dat je ze ziet maar that's it.

Ookal zou je weten wie de eigenaar van de kat is dan nog kun je niets doen. De kat is een uitzondering op de wet dat elke eigenaar zijn dieren op zijn eigendom hoort te houden. Katten zijn nu eenmaal geen honden en de wet maakt dus een uitzondering op hen.

Mag ik weten in welk wetsartikel dit staat?

Volgens Flora en faunawet,art 16.3 is ieder verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

De enige uitzondering op katten is dat ze gezien worden als exotisch wild die afgeschoten mogen worden als de provincie dit toestaat.

De kat heeft in Nederland inderdaad "recht op vrije uitloop" en zo is dat ook in de wet opgenomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:36

LenaBaars schreef:
De kat heeft in Nederland inderdaad "recht op vrije uitloop" en zo is dat ook in de wet opgenomen.

Mag ik weten in welk wetsartikel dit staat? Kan het nergens vinden namelijk :)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:50

Tinky12 schreef:
LenaBaars schreef:

Mag ik weten in welk wetsartikel dit staat? Kan het nergens vinden namelijk :)

Ik sluit me [zoals te verwachten was] geheel aan bij de postings van Tinky12.
En dat bijzondere recht wat een kat als enige gehouden dier in Nederland zou hebben volgens de wet,
is al eerder op bokt aan de orde geweest.
Op mijn vraag toen waar eea beschreven stond is het tot op heden stil gebleven.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:31

Wat dacht je geen eekhoorns meer voeren ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 06:16

amigootje schreef:
Wat dacht je geen eekhoorns meer voeren ?

Waarom geen eekhoorns meer voeren?Moet een iemand zijn pleziertje opgeven omdat een ander zijn dieren niet bij zich kan houden?Lijkt een beetje omgekeerde wereld :\

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 06:45

Hannapony schreef:
mijn vader zou een hoge drukspuit zeggen, het is een echte kattenhater... ik zou gewoon een waterpistool gebruiken hihi

De eekhoorntjes die wij voerde(2) zijn ook gedood door een kat.
Als ik die tip van je vader nou eerder had geweten dan vast niet }>
Kat moet gewoon op je eigen terrein.
En niet ieder baasje heeft inderdaad een goede omheining..nou dan zorgen ze daar maar voor.
Voor mijn paard moet ik ook zorgen dat er omheining staat en dan nog is iets..
De meeste katteneigenaren nemen zomaar een poes of kater,beide worden vaak niet geholpen zo krijg je steeds meer ongewilde nestjes omdat niemand z'n kat bij zich houd!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:57

Vanochtend om 8.00 was die er weer.
Ik naar buiten met een emmer water, maar de kat was snel weg, en er kwam een deel van de emmer over mijzelf heen, nog in pyama, en niet helemaal wakker.

Geen geslaagde actie dus, :(
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 01-05-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt