Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:57

of het eenmalig is, zal de tijd leren. het is de eerste keer. dat is heel wat anders...
bij m ij zou ie sowieso nooit meer op bed mogen, of uberhaupt in de slaapkamer.
en schrikken en bijten is niet hetzelfde.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:57

Weet je zeker dat je hond goed ziet?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:59

Een dominante hond zou ik sowieso nooit op bed laten, hooguit op de bank maar dan ook enkel met toestemming. Dat een hond jou waarschuwt is omgekeerde wereld en het klinkt alsof hij in deze situatie zich hoger voelde dan jou. Ik zou dus een aantal dingen, zoals het slapen in bed, veranderen.

Mijn hond ligt ook op de bank en in bed maar die is te simpel om dominant te zij. :')

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:00

Ohja om misschien iets "gerust" te stellen...
Mijn reu heeft mijn papa ook al in zijn gezicht gesnauwd toen hij nog in de zetel mocht slapen... Hij lag tegen mijn papa aan en die maakte hem per ongeluk bruut wakker...
Snauw!

Iedereen ook hard geschrokken natuurlijk! Nu mag hij niet meer in de zetel of in bed. En iedereen is gelukkig... Hond is minder op zijn hoede en wij zitten gerust!
Is trouwens altijd een leuke hond hoor! Ook nooit geen incident meer gehad. Maar het is een dobermann en hij wilt niet graag geknuffeld of gekust worden. Ik laat hem dan ook in zijn eigenwaarde. Hij is de tofste hond in huis en voor de rest super naar andere honden.

Dusja... Een incident wil niet het einde betekenen hoor ;-)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:00

Woonde hij hiervoor nou bij je moeder of bij iemand anders? zie nl 2 verschillende dingen voorbij komen.

Maar, was het echt bijten, of heeft hij per ongeluk met zijn tanden je neus geraakt uit lompigheid ofzo?

Als het echt bijten was dan is hij denk ik toe aan wat meer gezag vanuit jullie kant. Dus niet op bed, niet op de bank, betjes wachten tot zijn bak eten er staat voor hij begint met eten..dat soort dingen.

en schrikken of niet...dat is geen excuus. Volgende keer schrikt hij en valt hij wel echt aan.

waarom vindt je moeder eigenlijk dat hij een steekje los heeft? lijkt me niet zonder reden?
En waarom moest hij weg bij zijn vorige baasjes?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:04

Ik denk dat er an sich niets mis hoeft te zijn met een hond in je bed te laten slapen, mits er verder geen dominantieproblemen zijn. Mochten die er wel zijn dan denk ik wel dat het belangrijk is om met deze hond terug te gaan naar de basis.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:07

ik denk dat het idd een eenmalige schrikreactie was..al neem het niet weg dat hij eigenlijk never nooit mag bijten :o persoonlijk zie ik honden liever in hun eigen mand ipv op bed of zelfs in slaapkamer..die van mij mag echt niet op mijn slaapkamer komen! buiten dat ik het niet zo fris vind..ook omdat ze gewoon een eigen slaapplek moeten hebben..

en tja een beet is een beet..of het nu een grote hond is of een kleine..een chihuahua kan ook behoorlijk was schade toebrengen als het in je gezicht bijt :+

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:11

Blabla1980 schreef:
Woonde hij hiervoor nou bij je moeder of bij iemand anders? zie nl 2 verschillende dingen voorbij komen.

Maar, was het echt bijten, of heeft hij per ongeluk met zijn tanden je neus geraakt uit lompigheid ofzo?

Als het echt bijten was dan is hij denk ik toe aan wat meer gezag vanuit jullie kant. Dus niet op bed, niet op de bank, betjes wachten tot zijn bak eten er staat voor hij begint met eten..dat soort dingen.

en schrikken of niet...dat is geen excuus. Volgende keer schrikt hij en valt hij wel echt aan.

waarom vindt je moeder eigenlijk dat hij een steekje los heeft? lijkt me niet zonder reden?
En waarom moest hij weg bij zijn vorige baasjes?

Zal het even uitleggen, wij hebben hem van mensen die hem vanaf pup af aan hebben. Deze konden er zo gezegd niet meer voor zorgen. Toen kwam die bij me moeder (ik liet hem uit ed) en toen ging ik verhuizen (op mezelf) en kwam die bij ons wonen. Dus in totaal heeft die 4 maanden bij me moeder gewoond en nu 2 maanden bij ons. Het was echt bijten, anders ligt me neus niet helemaal open. Het was gewoon een snauw, maar ook dit mag die niet doen als die schrikt of dergelijke. Wat je zelf ook zegt. :)

Hij moet altijd wachten tot hij zijn eten krijgt, wachten met op bed gaan tot wij liggen ect. Maar dit op bed liggen is nogmaals einde verhaal.

Me moeder heb dat gevoel altijd al bij hem gehad, niet echt feiten voor. Wel is het een keer voorgevalle dat hij bij iemand op de bank lag, en het kriebelen zat was en dan dus begint te grommen. Even voor de duidelijkheid dit heeft hij bij ons nog nooit gedaan!
Me moeder zegt ook, ookal schrok die, alsnog mag die dit niet doen.. -O-

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:11

Afgezien van de reden van zijn waarschuwing zou ik toch even de rangorde extra benadrukken.

Dominante honden bestaan niet, ze zijn alleen dominant in bepaalde situaties. Wat de reden ook moge zijn, in die situatie was de hond in de veronderstelling dat hij in de positie was om jou te corrigeren. In foutjes geloof ik niet, honden weten dondersgoed wat ze doen en tegen wie. Kun je je nog herinneren hoe zijn oren stonden toen je hem een kus gaf? Naar voren of naar achteren?

Hoe consequent zijn jullie in de rangorde? Trekt de hond aan de riem? Springt hij tegen mensen op? Bepaalt hij zelf wanneer hij op bed of op de bank springt? Loopt hij voor je uit door deuren heen? Eet hij voordat jij zegt dat hij mag eten? bewaakt hij zijn speeltjes tegenover jou? Wint hij trekspelletjes of gromt hij tijdens trekspelletjes? Komt hij als je hem roept (en hij los is) altijd?

Dit zijn allemaal signalen dat de hond jou niet (altijd) als leider ziet. Aan alle aspecten zul je dus moeten gaan werken, het liefst aangevuld met een cursus (of boek) over het lezen van hondenlichaamstaal. Neem het niet te licht op want waar hij één keer gewaarschuwd heeft kan hij ook een tweede keer waarschuwen; en een mensenhuid is dunner dan een bulldoggenhuid.

*edit* ik zie dat hij al eerder gegromd heeft om een mens te laten stoppen met aaien/kriebelen. Wat hebben jullie toen gedaan?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:19

briitje schreef:
Blabla1980 schreef:
..

Zal het even uitleggen, wij hebben hem van mensen die hem vanaf pup af aan hebben. Deze konden er zo gezegd niet meer voor zorgen. Toen kwam die bij me moeder (ik liet hem uit ed) en toen ging ik verhuizen (op mezelf) en kwam die bij ons wonen. Dus in totaal heeft die 4 maanden bij me moeder gewoond en nu 2 maanden bij ons. Het was echt bijten, anders ligt me neus niet helemaal open. Het was gewoon een snauw, maar ook dit mag die niet doen als die schrikt of dergelijke. Wat je zelf ook zegt. :)

Hij moet altijd wachten tot hij zijn eten krijgt, wachten met op bed gaan tot wij liggen ect. Maar dit op bed liggen is nogmaals einde verhaal.

Me moeder heb dat gevoel altijd al bij hem gehad, niet echt feiten voor. Wel is het een keer voorgevalle dat hij bij iemand op de bank lag, en het kriebelen zat was en dan dus begint te grommen. Even voor de duidelijkheid dit heeft hij bij ons nog nooit gedaan!
Me moeder zegt ook, ook al schrok die, alsnog mag die dit niet doen.. -O-

oke duidelijk :)

tja, ik hou persoonlijk ook niet van honden die grommen om aan te geven dat je ergens mee moet stoppen. Als ze iets vervelend vinden kunnen ze opstaan en weglopen...maargoed dat is mijn mening.

als je zelf geen angst er aan over hebt gehouden kun je proberen hem respect aan te leren. Daarvoor zul je consequent moeten zijn en dit zul je vol moeten houden.

en let op met kinderen in de buurt...dit soort honden zou ik niet graag op gezichtshoogte van mijn kindje hebben als hij besluit dat hem iets niet aanstaat.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:21

Hoe gaf je hem een kusje? Voorover gebogen? Want kan zijn dat ie het niet fijn vond en bedreigd voelde. Mijn hond is ook een lieverdje, maar als ie zich bedreigd voelt enzo, kan ie wel bijten.

En misschien afleren dat ie niet meer 'hoog' mag, want honden willen graag op de hoogste plekken zitten, vanwege dominantie (volgens mij). Bij mij mogen ze niet op de bank, alleen als 1 vond ons ziek op de bank ligt en er een deken op de bank ligt, maar voor de rest mag het niet. Want 1 van onze honden snauwde heel hard naar me nichtje steeds als ze bij de bank aan het spelen was... Nou dat mag niet en werd ie dus op de grond gepleurd, want dat willen we niet hebben... Dus kan ook zijn dat ie het uit dominantie deed... Of gewoon gestoord is. Eventueel naar een dierenarts gaan, bij honden, bloed smaakt naar meer :l

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:23

Een hond hoort niet in bed. Waarom zou je je hond in godsnaam een kusje willen geven, en dan zeker in die situatie.
Gevalletje wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten, jammer dat het beest erop veroordeeld wordt.
Je hebt nou eenmaal geen klein schattig hondje, waarom dan in godsnaam dat beest 1 in bed en 2 een kusje willen geven in die situatie?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:26

Diane65 schreef:
Je hond is duidelijk de baas in huis en van jouw bed. Een hond is een hond en zou nooit op meubilair van de baas moeten mogen. Ik zou op zoek gaan naar een hondengedragstherapeut want een simpele gehoorzaamheidstraining heeft denk ik weinig zin. Jullie zullen zijn leider/baas moeten worden en hij de volger, oftewel de hond. Ik hoop niet dat je nu angst voor hem hebt ontwikkeld, hij is allang vergeten dat hij je heeft gebeten, je had hem toen gelijk moeten straffen.
Hopelijk weet je snel iemand in je omgeving te vinden.

Ik ga hier helemaal in mee. Ik vind voor iemand die ie opgegroeid met honden, toch ook wel moet weten dat honden echt een leider nodig hebben en bij het 'ontbreken' hiervan zelf de leiding pakken.
Als ik hoor dat een hond heeft gebeten terwijl je hem een kusje gaf 's ochtends terwijl hij bij jullie in bed ligt dan gaan bij mij de haren rechtop staan. De hond wordt hier aangewezen als de schuldige terwijl het voor hem dood normaal is om jou te corrigeren. Een kus geven aan de hond vertaald de hond in iets heel anders; namelijk het willen bijten.
Een hand om zijn snuiten zetten is voor hem meer een teken van geborgenheid dan een kus.

Kijk voor meer info op http://www.tinley.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:26

Schrikje, foutje, of weetikwatvoorsignaaltjegemist, een hond mag niet bijten. Punt. Daar zal ik wel heel hard in zijn, maar ik zou dat niet accepteren. Jouw hond vond het daar om wat voor reden dan ook nodig om JOU terecht te wijzen, en dat is imo niet acceptabel. Zéker niet bij een hond die behoorlijk wat schade aan had kunnen brengen daar.
Als je hond iets niet wil, dan loopt 'ie maar weg. Maar grommen of bijten... Is 'ie nou helemaal...

Nou ben ik al niet gecharmeerd van een hond in bed, dat verergert dergelijk gedrag alleen maar. In de mand met dat dier. Eigen plekje, en JIJ bepaalt wie wanneer waar is.
Denk dat je er verstandig aan doet eens bij jezelf te rade te gaan of je consequent en duidelijk genoeg bent in de opvoeding van dit dier.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:27

puppy1128 schreef:
Hoe gaf je hem een kusje? Voorover gebogen? Want kan zijn dat ie het niet fijn vond en bedreigd voelde. Mijn hond is ook een lieverdje, maar als ie zich bedreigd voelt enzo, kan ie wel bijten.

En misschien afleren dat ie niet meer 'hoog' mag, want honden willen graag op de hoogste plekken zitten, vanwege dominantie (volgens mij). Bij mij mogen ze niet op de bank, alleen als 1 vond ons ziek op de bank ligt en er een deken op de bank ligt, maar voor de rest mag het niet. Want 1 van onze honden snauwde heel hard naar me nichtje steeds als ze bij de bank aan het spelen was... Nou dat mag niet en werd ie dus op de grond gepleurd, want dat willen we niet hebben... Dus kan ook zijn dat ie het uit dominantie deed... Of gewoon gestoord is. Eventueel naar een dierenarts gaan, bij honden, bloed smaakt naar meer :l

Bloed smaakt naar meer? dat is wel zo uit de oude doos... Voor de rest ben ik het wel met je eens...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:27

wat een onzin...dat moet toch gewoon kunnen?

(ongeacht of je dat zelf zou doen of niet)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:29

@ moonfish in welke situatie bedoel je dan precies? Zoals ik al zei is er bij ons nog nooit wat voorgevallen. Dus waarom niet? Alsof mensen nooit knuffelen met hun hond.. En ik veroordeel het beest er helemaal niet op. Jammer dat je niet goed leest. Vraag namelijk hoe nu verder.

Ik heb gelukkig geen kinderen in huis, dus dat is al een zorg minder. @ puppy1128 Ik zat naast hem en boog toen naar hem toe. Dus niet over hem heen hangend.
@ blabla helemaal mee eens. Hij kan ook weglopen. Normaal doet die dit ook wel, als die iets niet wil. Helaas nu niet het geval.

@ sallandval. Hoe ik het ook went of keert, is het helaas de waarheid dat ik niet altijd de leider ben. Ik kan de helft van je vragen beantwoorden met ja en de andere helft nee. Wat dus neerkomt op dat ik niet (altijd) de leider ben.
Overigens was ik voor dit voorval al bezig om een privelesje in te boeken. Gewoon om dingen bij te leren.

Over het gromincident. Was ik niet bij, maar flink op zijn klote gehad en gelijk naar zijn plaats toe.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:32

Dit kom je zovaak tegen met hondeneigenaren, (ik heb zelf ook 2 honden)

Je ziet dat mensen hun honden "vermenselijken" ik ben van mening dat je een hond als een hond moet behandelen, en niet als een mens!

Hij moet even grof gezegd, zijn plaats kennen.

Ik heb een hele goede band met onze honden, maar ze weten ook heel goed dat ze honden zijn.
Wij kunnen ze gewoon los meenenem (zonder riem) en ze luisteren ALTIJD.

Afgaande van jou verhaal, is het een dominante hond.
Ik snap dat het fijn is een hond dichtbij je te hebben.
Maar nu moet je even goed gaan nadenken wat je wil qua opvoeding en houding.

Hoe dan ook erg veel sterkte ermee.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:33

Utrolig schreef:
Diane65 schreef:
Je hond is duidelijk de baas in huis en van jouw bed. Een hond is een hond en zou nooit op meubilair van de baas moeten mogen. Ik zou op zoek gaan naar een hondengedragstherapeut want een simpele gehoorzaamheidstraining heeft denk ik weinig zin. Jullie zullen zijn leider/baas moeten worden en hij de volger, oftewel de hond. Ik hoop niet dat je nu angst voor hem hebt ontwikkeld, hij is allang vergeten dat hij je heeft gebeten, je had hem toen gelijk moeten straffen.
Hopelijk weet je snel iemand in je omgeving te vinden.

Ik ga hier helemaal in mee. Ik vind voor iemand die ie opgegroeid met honden, toch ook wel moet weten dat honden echt een leider nodig hebben en bij het 'ontbreken' hiervan zelf de leiding pakken.
Als ik hoor dat een hond heeft gebeten terwijl je hem een kusje gaf 's ochtends terwijl hij bij jullie in bed ligt dan gaan bij mij de haren rechtop staan. De hond wordt hier aangewezen als de schuldige terwijl het voor hem dood normaal is om jou te corrigeren. Een kus geven aan de hond vertaald de hond in iets heel anders; namelijk het willen bijten.
Een hand om zijn snuiten zetten is voor hem meer een teken van geborgenheid dan een kus.

Kijk voor meer info op http://www.tinley.nl

Ik wijs de hond niet aan als schuldige. Tenminste niet helemaal. Ik zal zeker wat fout hebben gedaan en dat geef ik ook toe. Maar ondanks of die nou schrok, of vond dat die mij terecht moest wijzen is het onacceptabel! En dood normaal om te corrigeren? Waarom dan, zoals ik al eerder zei luisterd hij normaal prima naare commando's en is er nog nooit wat soortgelijks voorgevallen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:34

briitje schreef:
@ moonfish in welke situatie bedoel je dan precies? Zoals ik al zei is er bij ons nog nooit wat voorgevallen. Dus waarom niet? Alsof mensen nooit knuffelen met hun hond.. En ik veroordeel het beest er helemaal niet op. Jammer dat je niet goed leest. Vraag namelijk hoe nu verder.

Niks, ja beest gewoon beneden in zijn eigen mand laten slapen.
Een hond hoort gewoon niet in bed, en laat zoenen dan gewoon achterwege.
Je afvragen wat op de kop aaien voor een hond betekend, en zoenen kan met je partner. :D

Als ik zeg afmaken, daar doe je dan toch niets mee neem ik aan. En zou ik ook oneerlijk vinden naar je hond.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:34

Allereerst hond uit bed. Het is een hond en die hoort z'n plek te kennen. En dat is niet in bed en ook niet op de slaapkamer.

Wat je zelf aangeeft mbt niet de baas zijn is een uitgangspunt dus ik zou die lessen maar eens gaan boeken/deelnemen en niet "we zien wel" dit gaat van kwaad tot erger en is nu misschien nog te corrigeren.
Er zijn geen situaties (met jou in aanwezigheid) waar een hond mag bijten ook niet als je over hem heen gebogen staat of wat dan ook.

Caatje87

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:05

Volgens mij heeft TS nu al een aantal keer nadrukkelijk aangegeven de hond niet meer in bed te nemen.
Dus dat hoeft niet meer elke keer gezegd te worden.

Verstandig dat je dit niet meer doet TS en ik had verkeerd gelezen over het asiel zag ik. Excuses!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:07

Wat een onzin komt er weer voorbij.... :n .
Honden kunnen prima op bed, prima in de slaapkamer. Het laten zien dat jij 'de baas' bent is zoveel meer dan een hond wel of niet op bed. Het gaat om vertrouwen, niet om dominantie. Jammer dat er nog steeds mensen geloven in die onzin.
Het is juist onwijs onnatuurlijk om de hond weg te halen bij de roedel, deze slapen namelijk ook gewoon bij elkaar. Ja, zelfs de roedelleider slaapt bij zijn 'onderdanen'.

@TS: Er kunnen zoveel redenen zijn geweest waarom de hond gesnept heeft. Zolang je niet precies gezien hebt wat de hond voor signalen vooraf heeft laten zien, denk ik ook niet dat je hieruit kan oordelen wat het 'probleem' is. Cursus kan nooit kwaad!

briitje

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:11

@ Renske dankjewel :)!
@ Nikki dankjewel!!! De hond gaat ook niet uit de slaapkamer hoor. Alleen wel van het bed. Dit om de rangorde duidelijk te laten wezen. Al onze andere honden sliepen ook bij ons. Dat de een het nou niet fris vind, niet goed voor de rangorde of what ever. Dat is ieder voor zich, maar nooit eerder daar problemen mee gehad.. en is ieder voor zich denk ik..

Wil idd graag een cursus volgen, je bent nooit te oud om te leren toch? Alleen wat is nou een goede cursus.. zo moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:11

Nikki__ schreef:
Het is juist onwijs onnatuurlijk om de hond weg te halen bij de roedel, deze slapen namelijk ook gewoon bij elkaar. Ja, zelfs de roedelleider slaapt bij zijn 'onderdanen'.

Ik denk dat het dom is om een hond te vermenselijken. Maar een mens als andere hond (roedel) zien lijkt me ook niet helemaal handig...