Loslopen in buitengebied?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Loslopen in buitengebied?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:36

Er is hier vorige maand idd wel een incident geweest met een schaapskudde waar dieren opgejaagd waren met ernstige gevolgen. Maar goed, dat is wel een paar kilometer verderop, ik wist niet eens dat er schapen in de buurt lopen en ze krijgen ook de kans niet uit mijn zicht te gaan.
Hoewel ik ook wel snap dat hij daardoor alerter is en ervoor waarschuwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 06:38

anneliesdj schreef:
Een boswachter is ook een boa, dus die zou het moeten weten :P
In welke regio's wonen jullie? En hoe zijn jullie het te weten gekomen?

Ik woon in Friesland.
Hier was het dus zo dat er boetes uitgeschreven zijn, er zijn veel mensen die daar de honden los hebben en het is toen uitgezocht door mensen hoe het nou zat.
Bijna iedereen die daar liep had toen een uitdraai van de APV bij zich, er zijn mensen aangesproken maar toen ze die uitdraai lieten zien konden ze die geen boete geven.
Hier zijn de boetes gegeven door de politie, het zijn 2 schelpenpaden met een brede strook gras aan beide kanten en met een soort vaart (water) er tussen, je kan dus een blokje lopen, aan de ene kant van het water was het losloopgebied/uitrenplek en aan de andere kant zijn de boetes gegeven.
Ik loop er nu bijna nooit meer, maar toen ik daar nog langs ging ging ik heen langs de ene kant en terug via de andere kant en dat doen veel mensen met honden, ik denk dat in dit geval fietsers geklaagd hebben, dat is hier nogal een dingetje aangezien ze ook vinden dat de honden binnen 3 sec aan de kant moeten zijn binnen de uitrenplek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:36

Weet je nog hoe dat in de APV omschreven stond?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:44

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:48

Ja maar dat is me wat vaag eerlijk gezegd :P

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:01

Kort gezegt zoals ik het lees:

Binnen de bebouwde kom altijd aanlijnen.
Buiten de bebouwde kom geen verplichting, alleen mag je hond niet achter (beschermd) wild aan gaan of wanneer je op eigendomsterein bent (bos = van bosbeheer = eigendom) dan kan men je ook verplichten de hond aan te lijnen (en dat zijn die bordjes waar je het over hebt).

Behalve een apart verbod voor de zogenaamde "lange" honden (windhonden en kruisingen daarvan) staat er in de flora en fauna wet nergens dat honden niet mogen loslopen, echter er staat wel in dat je geen dieren en planten mag vernielen of verstoren of opjagen. Echter dit verbod geldt voor mensen, het is dus de bedoeling dat je als eigenaar van een hond zorgt dat je hond niet achter de konijnen aangaat of konijnenholen uitgraaft

Dus volgens mij heb je gelijk en kon die boswachter je niets maken, tenzij het pad waar je op liep ook bij de boswachterij hoorde of wanneer je honden achter wild aan het jagen waren....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:33

Jij loopt dus ook tegen dat probleem aan. Hier is er ook gezeur over. Ook idd in de apv aanlijngebod binnen de bebouwde kom. Verder dus vrij. Alleen overal duiken inmiddels zelfgeplaatste bordjes op van boeren of anderen. Niet officieel met borden verboden voor honden, verboden voor hondenpoep en meer van dat soort bordjes.

Zelfs op een openbare rustige weg die overgaat in een fietspad zag ik vandaag op een stuk van nog geen kilometer 3 bordjes waarvan 2 met helemaal verboden voor honden de derde was verboden voor loslopende honden en hondenpoep. Duidelijk gekocht door een landeigenaar die ook erg fanatiek patrouillerd. Terwijl zijn land gescheiden wordt door een sloot van de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:42

Ik ben toevallig afgelopen weekend aangesproken door iemand van Natuurmonumenten toen ik met mijn hond los op een onverhard landweggetje liep. Dat was ook buiten de bebouwde kom en er staan geen bordjes. De hond rende met zijn bal op een weiland langs de slootkant en daarom sprak hij me aan, vanwege de weidevogels. Ik heb toen meteen gevraagd of de hond wel los mocht en dat mocht, een boete kon alleen uitgeschreven worden als de beste man of eén van zijn collega's de hond op heterdaad zouden betrappen bij het jagen op wild (en terecht, gelukkig doet hij dat niet en ik ging juist bewust op dat ene weiland omdat ik weet dat de vogels ergens anders hun stekje hebben :+ ) Maar misschien is dat per gemeente verschillend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:05

anneliesdj schreef:
Weet je nog hoe dat in de APV omschreven stond?

Ik zal vanavond even voor je zoeken hoe het er staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:00

Al gevonden:

Loslopende honden
1.
Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a.
op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;
b.
binnen de bebouwde kom op de weg indien de hond niet is aangelijnd; of
c.
op de weg indien die hond niet is voorzien van een halsband of een ander identificatiemerk dat de eigenaar of houder duidelijk doet kennen.
2.
Het verbod in het eerste lid aanhef en onder b is niet van toepassing op door het college aangewezen plaatsen.
3.
De verboden in het eerste lid aanhef en onder a en b zijn niet van toepassing op de eigenaar of houder van een hond:
a. die zich vanwege zijn handicap door een geleidehond of sociale hulphond laat begeleiden; of
b. die deze hond aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond of socialehulphond.
[Handhaving van het aanlijngebod binnen de bebouwde kom is opgeschort. Zie toelichting.]
Toelichting [Klik hier om het document te downloaden]
Artikel 2:58

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:14

dees_daan schreef:
Al gevonden:

Loslopende honden
1.
Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a.
op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;
b.
binnen de bebouwde kom op de weg indien de hond niet is aangelijnd; of
c.
op de weg indien die hond niet is voorzien van een halsband of een ander identificatiemerk dat de eigenaar of houder duidelijk doet kennen.2.
Het verbod in het eerste lid aanhef en onder b is niet van toepassing op door het college aangewezen plaatsen.
3.
De verboden in het eerste lid aanhef en onder a en b zijn niet van toepassing op de eigenaar of houder van een hond:
a. die zich vanwege zijn handicap door een geleidehond of sociale hulphond laat begeleiden; of
b. die deze hond aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond of socialehulphond.
[Handhaving van het aanlijngebod binnen de bebouwde kom is opgeschort. Zie toelichting.]
Toelichting [Klik hier om het document te downloaden]
Artikel 2:58

Hoe zouden ze dat dikgedrukte bedoelen? De mijne hebben vaak geen halsband/tuig o.id. om als ze los zijn en ik weet dat ze gechipt zijn echter wat de nummers zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:25

Ik denk dat ze daar mee bedoelen dat de hond geen halsband heeft en niet gechipt is.
Zal ook meer bedoeld zijn voor de mensen die hun honden zonder toezicht op straat laten lopen, dat ze daar niet mee bedoelen dat jij door de halsband of chip weet dat het jou hond is, maar dat zij kunnen kijken van wie hij is als je er niet bij bent (al kan dat met een halsband zonder penning ook niet)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:26

APV:
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op de weg zonder dat die hond aangelijnd is;
b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak, trapveld, sportveld, begraafplaats of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;
c. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een ander identificatiemerk dat de eigenaar of houder duidelijk doet kennen.
2. Het college kan plaatsen aanwijzen waar het verbod genoemd in het eerste lid onder a niet geldt.
3. De verboden genoemd in het eerste lid onder a en b gelden niet voor zover de eigenaar of houder van een hond zich vanwege zijn handicap door een geleidehond laat begeleiden en de hond als zodanig aantoonbaar gekwalificeerd is of indien een eigenaar of houder van een hond deze aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond.

En de uitleg in gewone-mensentaal:
Artikel 2:63 beperkt het loslopen van honden in twee situaties: op de weg, zonder dat de hond
aangelijnd is, en op kinderspeelplaatsen e.d. In het bijzonder heeft dit artikel de volgende
bedoelingen: de bescherming van de verkeersveiligheid, die door loslopende honden in gevaar
kan worden gebracht, het voorkomen van beschadigingaan eigendommen van derden, het
voorkomen van hinder voor voetgangers, het bestrijden van verontreiniging (bijvoorbeeld van
speelweiden, zandbakken, e.d.), het voorkomen van schade en dierenleed, die worden
veroorzaakt doordat loslopende honden andere dieren en wel met name schapen en kippen
naar het leven staan.