Moeilijke keuze.. wat moet ik nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:53

Papegaaien zijn wel heel anders dan honden..
Ze zijn wel enorm leergierig, de mijne kon ik alles leren, maar luisterde wel echt alleen naar mij.
De vogel is dus verwaarloosd, zit niet lekker in zijn vel. Hoe leeft hij/zij overdag? los in huis of veel in de kooi?

Mijn ara had ik elke dag (als ik thuis was) los lopen/vliegen. Ik had met hout een soort van boom gemaakt waar ze in kon zitten overdag. Ze kon hier ook lekker op de vensterbank met fruit, ze keek haar ogen uit. Vond ze prachtig. Ze liep ook op mijn hond op de rug. afleiding genoeg dus. Mijn ara was echt prachtig, zat goed in de veren en had een mooie buik. Komt jou vogel er veel uit, heb je veel speeltjes? Hoe is hij/zij met eten? eet ze veel, weinig, kieskeurig of juist niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:57

Hoe naar vind je vriend dit? Want als ik heel eerlijk ben zou ik niet waarderen als wij thuis een dier hadden waar ik gek van werd en mijn man liever mij weg deed dan dat dier. Dus als ik er echt niet tegen zou kunnen ging het dier toch weg. Je relatie lijkt me belangrijker dan een huisdier, hoe geliefd die ook is..

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:59

Rico wil alleen maar op of in zijn eigen kooi verder niet.
De kooi staat ook altijd open en als ik in de keuken sta komt hij altijd spelen en gaat hij onderaan zijn kooi hangen.
Hij is dus heel speels en actief, bij mij inderdaad maar niet bij mijn vriend.

Ik heb ook een boom gemaakt van een mooie stok die ik had gevonden en deze heb ik tot zitboom gemaakt, helaas is Rico dan te onzeker en gaat hij zich kaal plukken dus mijn boom gebruikte ik op het laatst alleen als douche boom zodat hij daarop kon staan tijdens het douchen.

Hij krijgt Harrisons bird feed de pellets, ook krijgt hij Harrisons juvenile met palmnootolie.
Daarnaast vers fruit, groente en nootjes en heeft hij papegaaien voer ( van die zaadjes ) als extra als hij zijn pellets heeft opgegeten.
Dus hij eet redelijk veel en niet heel kieskeurig.
Eerder kreeg hij ook palmnoten maar die zijn niet meer te verkrijgen.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:01

Bah wat een vervelend dilemma!
Ergens vind ik dat je als je aan een papegaai begint je weet dat je er voor jaaaaaaaaaren aan vast zit en dat ze herrie kunnen maken, kunnen bijten en veel troep kunnen maken :P Dus dan zeg ik dat wist je toen je eraan begon ;) Alleen begrijp ik ook heel goed dat de praktijk nou eenmaal anders uitpakt en je ook niet je relatie ervoor op het spel wilt zetten, zeker niet als er een kindje op komst is!
Maar inderdaad, wat doe je met de papegaai? Het zijn echt gezelligheidsdieren, vinden het meestal heerlijk om er veel uit te zijn, mee te mogen, buiten te kunnen zitten en nieuwe dingen te ontdekken, krijgt hij genoeg van dit alles??
Verder is het helaas aan jou om de moeilijke beslissing te moeten maken, heel veel succes hierbij!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:01

Ik begrijp dat het voornamelijk ook een probleem is omdat de papegaai uit een slechte omgeving is gekomen, je hebt hem wel is waar 'gered'(?).

Het is ontzettend lastig. Hoe reageren jullie als hij/zij schreeuwt? Want negeren is de beste optie. Pas aandacht geven als de gaai stil is. Aandacht is aandacht, of het nu in de negatieve op positieve zin bedoeld is.

Ik begrijp ook best dat het vanwege de baby ook moeilijk is. Nu is het misschien geen probleem. Aan de andere kant, als je gaai veel herrie maakt kan je baby er steeds wakker van worden. Wat als je kindje groter is, meer wakker en kan lopen? dan moet je vogel toch niet verplicht in de kooi blijven, of je kindje verplicht in de keuken/woonkamer? Lastig lastig, je wil het beste voor de vogel, je vriend en je baby..

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:03

troi schreef:
Hoe naar vind je vriend dit? Want als ik heel eerlijk ben zou ik niet waarderen als wij thuis een dier hadden waar ik gek van werd en mijn man liever mij weg deed dan dat dier. Dus als ik er echt niet tegen zou kunnen ging het dier toch weg. Je relatie lijkt me belangrijker dan een huisdier, hoe geliefd die ook is..

Hij vind het verschrikkelijk om mij te zien huilen om Rico en is dan ook meteen niet meer boos.
Alleen helaas komen de irritaties de volgende dag toch weer.
Ik vind mijn relatie ook absoluut belangrijker, geen twijfel hierover mogelijk.
Maar dit neemt niet weg dat ik zielsveel van mijn papegaaitje hou en ik kapot zou zijn om hem weg te moeten doen.

Als ik zeker wist dat hij een perfect huis had bij iemand die hem alle aandacht geeft en hem nooit meer weg zou doen dan vind ik het al een stuk minder moeilijk maar dit is niet reeël omdat Rico geen makkelijke papegaai is.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:04

Hij eet dus goed.
Is het druk bij jullie thuis, komen er veel mensen over de vloer of andere huisdieren?

Ik denk alleen maar met je mee, ik ben redelijk ver gekomen in de gaaienwereld betreft verstand (al weet ik niet alles)

Sta je wel open voor een ander thuis? want dan wil ik je graag helpen. Ik ken dit verdriet en ik mis mijn gaaitje elke dag nog, als ik haar terug kon halen deed ik dat.
mijn gaai mocht ook alleen naar een goede plek.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:05

Papegara schreef:
Ik begrijp dat het voornamelijk ook een probleem is omdat de papegaai uit een slechte omgeving is gekomen, je hebt hem wel is waar 'gered'(?).

Het is ontzettend lastig. Hoe reageren jullie als hij/zij schreeuwt? Want negeren is de beste optie. Pas aandacht geven als de gaai stil is. Aandacht is aandacht, of het nu in de negatieve op positieve zin bedoeld is.

Ik begrijp ook best dat het vanwege de baby ook moeilijk is. Nu is het misschien geen probleem. Aan de andere kant, als je gaai veel herrie maakt kan je baby er steeds wakker van worden. Wat als je kindje groter is, meer wakker en kan lopen? dan moet je vogel toch niet verplicht in de kooi blijven, of je kindje verplicht in de keuken/woonkamer? Lastig lastig, je wil het beste voor de vogel, je vriend en je baby..

Hij is door de vorige eigenaresse opgevangen 'gered' ik heb hem van haar over genomen omdat Rico te bang was voor de andere papegaaien.
Ik negeer hem en mijn vriend ook, Rico gaat dan gewoon door tot hij verzadigt is en dan is hij weer even stil of praat hij even zachtjes.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:06

Jeetje, wat moeilijk zeg om zo tussen twee vuren in te staan :(:)

Citaat:
Als ik zeker wist dat hij een perfect huis had bij iemand die hem alle aandacht geeft en hem nooit meer weg zou doen dan vind ik het al een stuk minder moeilijk maar dit is niet reeël omdat Rico geen makkelijke papegaai is.

Hier wil ik even op reageren, dit is namelijk je eigen invulling. Je zou toch voorzichtig eens rond kunnen gaan kijken naar een goed huisje, zonder de intentie te hebben om hem weg te doen, maar om gewoon eens te kijken wat er voor opties zijn. Wie weet verbaas je jezelf en vind je wel net zo goed huis als dat hij nu heeft :) Er moeten toch meer mensen zijn met een groot dierenhart en een goede plek? :)

Succes ermee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:07

Misschien praat ik voor m'n beurt, maar Papegara, kun jij hem geen nieuw huis bieden?
Ik haal uit je posts dat je daar wel oren naar hebt.

Edit: ik zie nu dat je 19 bent. Dat lijkt me met een sociaal gestoorde papegaai niet zo handig.
Niet vervelend bedoeld :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-04-13 19:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:09

Papegara schreef:
Hij eet dus goed.
Is het druk bij jullie thuis, komen er veel mensen over de vloer of andere huisdieren?

Ik denk alleen maar met je mee, ik ben redelijk ver gekomen in de gaaienwereld betreft verstand (al weet ik niet alles)

Sta je wel open voor een ander thuis? want dan wil ik je graag helpen. Ik ken dit verdriet en ik mis mijn gaaitje elke dag nog, als ik haar terug kon halen deed ik dat.
mijn gaai mocht ook alleen naar een goede plek.

Nee, het is niet druk bij ons, mijn vriend is veel van huis ( ook voor werk ) en ik ben altijd thuis omdat ik nu in de ziektewet zit.

Ik sta absoluut open voor een ander thuis maar dit moet echt een 100% goed huis zijn waar hij nooit meer weg gaat, alles krijgt wat hij nodig is en desnoods met een contract of dergelijk dat hij weer bij mij moet komen als ze hem toch weg doen.
Ook zou ik contact willen houden om zeker te weten dat het goed gaat.

Heel beklemmend ik weet het maar ik vind het zo verschrikkelijk als Rico in de handel terecht komt want niemand zal hem houden als hij het gedrag vertoont die hij de eerste maanden bij mij heeft vertoont.
Ik heb meerdere wonden en dergelijk gehad door hem ook andere mensen die erg beschadigd zijn ( schoonvader, schoonmoeder en vriend ) door hem.

Ellentjuh12

Re: Moeilijke keuze.. wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:12

Wel moet ik melden dat hij nu naar mij perfect is hoor! Hij bijt mij nooit meer.
Waarschijnlijk heb ik zelf ook niet voldoende vertrouwen in andere mensen wat doorzettingsvermogen betreft dat geef ik ook eerlijk toe.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:14

Hij moet zeker niet de handel in, dit verdient geen enkel dier maar zo te horen heeft Rico in zijn korte jaren al enorm wat meegemaakt (onzekerheid komt niet zomaar, papegaaien zijn juist ontzettend sterk van zichzelf, ook qua karakter). Je mag me ook PBen, kijken wat mogelijkheden zijn. Ik heb enorm met je te doen, want ik begrijp je volledig.

Ik zou hem inderdaad ook niet aanbieden via marktplaats, speurders ect. want daar komen alleen maar geld-wolven op af. een plukkende papegaai of niet, ze vragen er nog goud geld voor.

Een échte liefhebber vind contact houden niet erg (ik heb ook nog contact met de nieuwe eigenaar van mijn Lola meisje). En iemand die al ervaring heeft met papegaaien, dan weet je namelijk wat je te wachten staat (elke papegaai is wel is lastig).

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:15

Ellentjuh12 schreef:
Wel moet ik melden dat hij nu naar mij perfect is hoor! Hij bijt mij nooit meer.
Waarschijnlijk heb ik zelf ook niet voldoende vertrouwen in andere mensen wat doorzettingsvermogen betreft dat geef ik ook eerlijk toe.

Mooi dat je dit zegt, want dat zat ik me inderdaad af te vragen :j Vandaar ook mijn vorige post

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:16

Je bent gewoon zijn vrouwtje, was ik ook voor mijn gaai. Ik kon haar overal laten, ze gaf kusjes, ze kon zo bij mijn gezicht zonder problemen, terwijl andere dat niet hoefde te proberen, ze hing zo in de neus :')

Geduld is een schone zaak. Rico zal op een nieuwe plek echt wel moeten wennen (en uitproberen!) maar bij jou is het ook goed gekomen, en als Rico vertrouwen krijgt van een nieuw baasje zal hij zo om zijn hoor :j

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:19

Daarom voel ik me ook banketstaaf hem weer weg te moeten doen want ik was daadwerkelijk ervan overtuigt hem te houden voor de rest van mijn leven.
En inderdaad marktplaat etc. is geen optie omdat ik geen geld voor Rico zou willen en de kans om in de handel terecht te komen erg groot is dan.

Ik moet stiekem ook een beetje lachen, bij mij zit Rico ook altijd bij mijn gezicht en dan doen we samen altijd 'haphaphap' of 'kusjekusjekusje' dan probeert hij mij kusjes te geven of inderdaad vast te pakken.
Iedereen vind het fantastisch om te zien maar het is levensgevaarlijk voor anderen om te doen haha.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:21

Ellentjuh12 schreef:
Citaat:
Zijn er geen kamer waar hij kan werken waar je de papegaai niet hoort?

Hij zou boven kunnen werken en we zijn ook bezig hier een werkplek te maken.
Maar ik kan niet verlangen dat mijn vriend constant boven zit vanwege mijn papegaai.
Rico fluit ook en praat ook wel als mijn vriend niet thuis is maar dit is maar korte momenten en zoals ik inderdaad al zei stoor ik mij hier absoluut niet aan.

Bij familie is geen optie, mijn Moeder heeft al een papegaai en mijn zus 2 honden.
Tevens zou ik elke dag zien hoe Rico naar mij toe wil als ik er ben en dit zou hart verscheurend zijn.

Het is toch jullie papegaai?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:24

papegaaien zijn nu eenmaal eenkennig, onze papegaai die ik altijd voer en verschoon is dol op mijn man, mij en de kinderen en vreemden bijt hij.
Dat is nu eenmaal de aard van het beestje, we hebben hem inmiddels ruim 21 jaar (timney grijze roodstaart)
Is het voor wat betreft het fluiten geen optie om hem juist in de woonkamer te zetten waar hij jullie ziet, onze papegaai gaat nl. ook fluiten en roepen als we uit het zicht zijn...dat is gewoon hun manier om contact te zoeken als ze hun "maatjes" niet zien.
Wat betreft evt gevaar voor kindervingertjes.....kinderen leren snel dat ze hun vingers er niet in de kooi moeten steken, mijnes(inmiddels alledrie volwassen) hebben alledrie nog tien vingers en wisten na de 1e keer een knauw dat ze dat beter niet konden doen ;-)

onze

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:25

[/quote]
Het is toch jullie papegaai?[/quote]

Rico is echt mijn papegaai, ik heb dit ook zo besproken met mijn vriend.
Ik alleen draai op voor kosten en verzorging etc.
( wel springt hij bij als ik het niet red ) maar dit is niet over het algemeen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:30

Ik kan me voorstellen dat je vriend er gek van wordt. Ik zou er ook niet tegen kunnen..... Probeer je ook in hem te verplaatsen. Waarschijnlijk was hij nooit akkoordvgegaan als hij dit vtv wist.

Wat veel mensen vergeten is dat er meer mensen zijn die goed voor een dier kunnen zorgen. Je bent niet de enige.

Ik zou kiezen voor mijn relatie en me richten op mijn kind. Maar misschien heb ik te weinig inlevingsvermogen hiervoor. Ik heb niks met vogels.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:32

Is er al eens onderzocht waarom hij plukt en zoveel lawaai maakt?

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:33

Zonnetje81 schreef:
Ik kan me voorstellen dat je vriend er gek van wordt. Ik zou er ook niet tegen kunnen..... Probeer je ook in hem te verplaatsen. Waarschijnlijk was hij nooit akkoordvgegaan als hij dit vtv wist.

Wat veel mensen vergeten is dat er meer mensen zijn die goed voor een dier kunnen zorgen. Je bent niet de enige.

Ik zou kiezen voor mijn relatie en me richten op mijn kind. Maar misschien heb ik te weinig inlevingsvermogen hiervoor. Ik heb niks met vogels.

Ik probeer me ook in hem te verplaatsen, en daarom twijfel ik ook over het besluit Rico weg te doen anders had ik dit nooit en te nimmer gedaan.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:35

Wilawander schreef:
Is er al eens onderzocht waarom hij plukt en zoveel lawaai maakt?

Hij plukt uit gewoonte net als nagelbijten.

Hij is bij vogeldokter hooijmeijer geweest in meppel als ik me de naam goed herinner.
Daar is geen reden uitgekomen alleen heeft hij een vitamine prikje gehad en advies voor de harrisons voer.
Hij maakt niet zozeer lawaai in de zin van schreeuwen, maar hij is soms gewoon erg enthousiast met fluiten en auw roepen.
Zoals ik al zei ik stoor mij er niet aan omdat het niet schreeuwen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:35

LZP -> BB

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:25

Wat vervelend zeg om voor zo'n keuze te staan. Wij hebben ook een grijze roodstaart (21 jaar is die nu, bij intresse heb ik wel foto's in me profiel hihi) en ik ben nu 24 week zwanger. Ook die van ons kan soms giga fluiten... Als die in zo'n bui is gaan wij gewoon altijd vrolijk mee doen. Lekker mee fluiten en voor z'n kooi staan dansen.. (zal er voor buitenstaanders vast raar uit zien haha). En als die niet meer op wil houden geven wij hem iets waar die ff lekker mee bezig kan. Ik heb een aantal oude sokken waar die mee mag spelen, doekjes (fleece), zefgemaakte vlechten (van 3 strookjes fleece) of bijvb een wc rol. Dit kan die lekker kapot maken en dan is die vaak weer ff rustig.

Ik snap voor je vriend dat het niet leuk is dat hij altijd zo gemeen is naar hem en dat ie zoveel fluit geluiden maakt. Maar hij moet wel begrijpen dat grijze roodstaarten nu eenmaal gewoon zo zijn. Wij hebben de onze nu iets meer dan 3 jaar in huis en nu pas kan ik hem heeeeel af en toe een kusje geven. Maar ook alleen als hij dan de tralies vast heeft zeg maar. Ik moet er niet aan denken me vinger bij z'n kooi te houden..dan pakt ie me direct. Bij mijn man daarintegen: die kan echt alles met Croky. Ze zijn nou eenmaal eenkennig.

Ik hoop dat jullie een oplossing gaan vinden. Één die voor jullie 3en (of 4en uiteindelijk hihi) goed past. Heel veel sterkte, dit moet voor jou niet gemakkelijk zijn.. ze worden zo snel je kindjes he?! :)