Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:39

Als ik met onze honden naar een losloopgebied zou gaan, dan zou ik ervan uit gaan dat ze dan ook inderdaad los kunnen lopen, en dat ik ze niet telkens bij me moet roepen vanwege honden die niet los kunnen.

En tegelijkertijd denk ik, waarom ga je met een hond aangelijnd wandelen in een losloopgebied en verwacht je van alle andere wandelaars dat ze hun hond bij zich houden/roepen? Ik vind dat niet fair, ga dan ergens wandelen waar de honden sowieso aan de lijn lopen. Hoef je ook niet telkens te roepen en te brullen naar andere mensen. :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:42

Windhonden kun je inderdaad niet zomaar vergelijken met andere honden. Hier ook eentje.. als een windhond een haas ziet rennen dan is ie weg hoor, dat instinct zit er zo diep in.. Het zijn vaak net katten.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:44

Ik vind dat beide een punt hebben.

Ik heb zelf ook een hond die erg onaardig kan doen tegen andere honden. Hij is als pup erg gebeten en aangevallen en sindsdien reageert hij agressief als hij zich bedreigd voelt door een andere hond. Hij luisterd prima en het heeft dan ook niets met zijn africhting te maken.
Een muilkorf doe ik hem niet om, wel hou ik hem aan de lijn als ik ergens ben waar veel andere honden zijn. Loop ik met hem op het zandpad bij huis loopt hij gewoon los, zodra ik een andere hond zie roepen ik hem bij mij. Echter wat wel erg vervelend kan zijn is als andere mensen hun hond dan niet bij zich roepen of kunnen roepen. Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. Mijn hond zit dan naast mij en wacht netjes alleen als de andere hond wil spelen/ruiken gaat dat niet goed. Dit heeft dan niets met de africhtingsgraad van mijn hond te maken, echter mijn hond wordt dan wel agressief en dat vind ik ook vervelend.

Nu zijn er bij ons geen officiële losloopgebieden, dus dit is allemaal achteraf en in het bos. Ik geef anderen ook altijd aan dat mijn hond niet met andere honden mag/kan spelen. Ik verwacht dan ook dat anderen hun hond bij zich houden op dat moment. Helaas gebeurt dat lang niet altijd.
Ik kan me dus de frustratie van de man ook goed voorstellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:45

Mij interesseert het niet als andere honden achter wild aan gaan (hoewel het wettelijk niet mag).
Mijn probleem is wel om honden tegen te komen die (te opdringerig) met mijn hond/paard wil spelen waar of de eigenaar niet in de buurt is of niet hun hond bij zich kunnen roepen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:46

Moeilijk, ik neig naar allebei een beetje gelijk en een beetje ongelijk.
Waarom zou je in een losloopgebied gaan lopen met een hond die blijkbaar vals reageert op andere kinderen en die je bijna niet kunt houden? Is toch alleen maar frustrerend voor baas en hond? Doe die hond anders gewoon een echt goeie muilkorf om die niet af kan gaan. Kan hij misschien toch los en anders is de mate van stress voor t baasje iig een stuk minder. Maar eigenlijk moet je dan gewoon niet met zo'n hond daar moeten gaan lopen, is toch ook vragen om moeilijkheden.

Maarrr de vrouw moet haar hond ook voldoende onder controle hebben dus als zij roept, de hond toch echt wel terug moet gaan komen, en ik snap heus wel dat je daarvoor soms wel 2 keer moet roepen maar dan moet hondlief toch echt wel gaan reageren.
Maar anderzijds, in een losloopgebied verwacht ik eerlijk gezegt toch ook vrolijke, sociale honden en het is nou eenmaal een losloopgebied, dus ik zou ook geneigd zijn om te zeggen dat meneer lekker ergens anders moet gaan lopen met zijn anti sociale hond.

Ik ga ook niet met de hondagressieve Stafford van mn vriendin in een losloopgebied lopen 'omdat het mag'.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:48

cherell0 schreef:
simpel , doe je hond een muilkorf om als je in zoon gebied loop .
er zijn genoeg muilkorven die daar geschikt voor zijn .

maar ik snap niet dat die vrouw daar zo tekeer voor moet gaan , hij vraagt alleen of ze de hond bij het passeren even bij kan houden . dus dat is dan toch simpel , of ben ik gewoon te makkelijk hierin ?
die 5 meter dat je elkaar passeert en daarna kan je weer onbezorgd verder lopen zoals de TS gedaan heeft .

Ben ik het mee eens.

Ik roep mijn honden ook bij mij als ik dorpgenoten zie wandelen met hun oude bejaarde hondje, beestje is doof en zo goed als blind maar gaat nog dagelijks mee naar het bos, onze honden zijn jong en speels en dat is geen combi met het oude hondje, even aanlijnen en elkaar passeren daarna gewoon weer los, iedereen blij.

meggiemeg

Re: Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:49

Wat mij vaak wel op valt is dat die losloopgebieden vaak niet echt logisch liggen ten op zichte van de andere gebieden, soms moet je zo'n gebied wel kruisen om bij een parkeerplaats te komen of de in/uitgang van het bos.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:53

Ik heb dus ook een onaardige hond die uitvalt uit onzekerheid aan de lijn. Haar doe ik dus geen muilkorf om, want dan wordt ze nog onzekerder en gaat ze nog harder achteruit. Los is ze alleen erg onzeker, maar valt niet uit, maar wil ze uit paniek wel eens wegrennen als er te opdringerige honden komen. Dan kan de hier er nog zo goed inzitten, maar door de angst is ze weg. Dus niet los, maar aan de lange lijn want niet 100% onder appel. Bij andere honden haal ik haar naar me toe, maar dan valt ze dus wel uit. Wij willen haar ook wel eens laten zwemmen of een mooi plekje op zoeken om te wandelen. En hier in de buurt zijn die plekken dus losloopgebied of moet je door een losloopgebied heen om in het aanlijngebied te kunnen komen. Het is ook niet dat ik op een zonnige zondag middag daar ga lopen, maar juist op de slechtere dagen of heel vroeg 's ochtends.

Ik zou het dus enorm op prijs stellen als mensen hun honden niet overal op af laten stormen, want dat verpest het voor ons. Ze bijt niet, ze maakt alleen enorm veel kabaal en is erg bang. Maar hoe vaak ik niet te horen krijg dat het een losloopgebied is als ik vriendelijk vraag om hun hond even terug te roepen, omdat die van mij erg angstig is. Losloopgebied betekent niet dat een hond zijn goddelijke gang mag gaan zodat de baas even een uurtje niet hoeft op te letten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-04-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:54

Ik zou toch mee gaan met de vrouw en vinden dat de man ergens anders moet gaan lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:55

ashley1 schreef:
Maar anderzijds, in een losloopgebied verwacht ik eerlijk gezegt toch ook vrolijke, sociale honden en het is nou eenmaal een losloopgebied, dus ik zou ook geneigd zijn om te zeggen dat meneer lekker ergens anders moet gaan lopen met zijn anti sociale hond.

Ik ga ook niet met de hondagressieve Stafford van mn vriendin in een losloopgebied lopen 'omdat het mag'.

Maar als je, als eigenaar ziet, dat jouw hond wil spelen met een andere hond en deze wil/kan het niet; dan roep je je hond toch ook even bij je?
Niet elke hond heeft altijd zin om hele tijd (met alle soorten honden) te spelen en niet elke hond laat zich wegsturen (of negeert de signalen) van de betreffende hond.
Mijn oudere hond had het na een tijdje ook wel gehad en werd dan knorrig.
Dat geeft niets mits de andere honden maar afdruipen op het moment dat zei duidelijk liet merken er niet van gediend te zijn.
Of dat die eigenaren hun hond even terugroepen, maar dan werd er vaak geroepen; "Hij doet niets hoor" of "hij wil alleen maar spelen".
Ja maar de mijne nu even niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:56

Mariska_28 schreef:
secricible schreef:
Ik heb een akita, toonbeeld van niet luisterende honden. Maar als ik roep staat ze direct voor me, zelfs als ze ruzie heeft met een andere hond. Dat is echt een kwestie van opvoeden...

Er is een groot verschil tussen een Akita en een Podenco... Die van mij heeft nooit ruzie met andere honden, die is veel te druk met speuren naar wild.. En daarbij is ze dan echt Oost-Indisch doof.. En daar kan ze niets aan doen, is er in meer dan 1000 jaar ingefokt.. En ik heb echt niet de ambitie dat ik dat er zomaar uit krijg.. Net zo min dat een Akita of een pitbull bij de juiste opvoeding een golden retriever karakter kan krijgen v.w.b. gedrag naar andere honden ..

Ten eerste was mijn doel niet om een discussie over karakter op te trekken. Ik doelde gewoon puur op het feit dat ze 100% door iets in beslag genomen wordt door iets, wat dan ook. Vaak is spelen of ruzie hebben oid iets waarbij een hond niet meer luistert, vandaar dat voorbeeld. maar dat terzijjde ;)
Maar als jij een hond hebt die blijkbaar niet 100% luistert, dan hoort hij imo gewoon niet los. As simple as that :)als laatste: ik had het over de airedale en niet over de podenco, want die benoemde je niet in je post. En een airedale is prima luisterend te krijgen en kun je imo prima qua gehoorzaamheid vergelijken met de akita. Over de podenco kan ik niets zeggen, daar ken ik het ras te slecht voor...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:02

Ik ga juist naar een losgooigebied zodat mijn hond eens eindelijk onder dat appel uit kan. :o
Ze luistert wel perfect als het moet, maar ik maak niet de trip naar een losgooigebied om dan de hele tijd naar mijn hond te moeten roepen.
Ach ja, je ziet, ieder heeft zijn mening er over.

Hoe de situatie ook was en wie ook in fout is, als er al iemand in fout is, schreeuwen is nooit netjes!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:07

Ik denk dat als puntje bij paaltje komt dat juridische gezien die man gelijk gaat halen en niet die vrouw. Losloopgebied of niet. Die man zijn hond was aangelijnd en die van de vrouw niet. Man had verwittigd en vrouw haar hond reageerde niet. Dus voor de rechter is het volgens mij dan wel een uitgemaakte zaak.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:20

De regel is idd dat in een losloopgebied je hond (die losloopt) onder appél moet staan. En ik denk dat het ook beleefd is dat je je hond niet op andere honden af laat stormen.
Maar ik mijd losloopgebieden toch altijd. Mijn akita's zijn niet gecharmeerd van onbekende honden die dominant gedrag vertonen of op ze af komen stormen als ze aan de lijn zitten, mijn teef kan dan behoorlijk dominant worden. Ik heb geen zin om gespannen met de honden te moeten lopen of naar mensen te moeten roepen om hun hond bij te houden, dus ga ik gewoon niet naar een losloopgebied. Hier in de buurt zijn genoeg plaatsen (buiten de bebouwde kom) waar ik heerlijk met de honden de velden in kan en ze los kunnen, zonder dat ik iemand tegen kom. Dat vindt ik prettiger en mijn honden ook.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:21

Brainless schreef:
ashley1 schreef:

Maar als je, als eigenaar ziet, dat jouw hond wil spelen met een andere hond en deze wil/kan het niet; dan roep je je hond toch ook even bij je?
Niet elke hond heeft altijd zin om hele tijd (met alle soorten honden) te spelen en niet elke hond laat zich wegsturen (of negeert de signalen) van de betreffende hond.
Mijn oudere hond had het na een tijdje ook wel gehad en werd dan knorrig.
Dat geeft niets mits de andere honden maar afdruipen op het moment dat zei duidelijk liet merken er niet van gediend te zijn.
Of dat die eigenaren hun hond even terugroepen, maar dan werd er vaak geroepen; "Hij doet niets hoor" of "hij wil alleen maar spelen".
Ja maar de mijne nu even niet.

Zeker is dat niet teveel moeite en dat zal ik ook altijd doen.
Maar als je hond daar los loopt en hij gaat net iets eerder als mij een bochtje om verwacht je toch ook geen agressieve hond met spartelend baasje tegen te komen? Ga dan lekker ergens anders lopen. Als mijn hond los loopt en ik kom een andere hond tegen die aangelijnd is zal ik de mijne altijd bij me roepen en ook even aanlijnen of bij me houden. Is heus niet teveel gevraagd.

Ik ben ook wel eens de boze man (of nouja, vrouw ;) ) uit de OP geweest.
Ik liep met de border collie logé los in het losloopgebied (een super overzichtelijk recht toe recht aan paadje). Border collie kan absoluut niet met andere reuen, teven wel. Hij interesseert zich er niet voor maar als ze echt bij m komen dan weet ik dat hij lelijk wordt. Ik zag 2 loslopende honden komen en ging stilstaan en lijnde hem aan en bleef even wachten zodat de andere 2 vrouwen hun honden ook even bij zich konden roepen. Vrouw 1 zag mij afwachtend staan en haalde haar hond even bij haar. Andere vrouw liep vrolijk door en kwam steeds dichterbij en kletste er vrolijk op los. Toen ze gewoon niks ondernam riep ik 'zou je misschien eventjes je hond bij je kunnen houden tot ik gepasseerd ben?' Oohhh maar hij doet niks hoor! Riep ze vrolijk terwijl ze steeds dichterbij kwam.
"nee maar die van mij wel!" Riep ik toen, lichtelijk geirriteerd. Je ziet me aankomen, je ziet me stilstaan en die hond aanlijnen en afwachten... Ik bedoel, ik sta daar niet voor de sier ofzo :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:24

Grootste dooddoener die er is... "'Maar hij doet niks hoor" pffffff

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:27

Idd "hij doet niks"
whahaahaha.
Nou laat maar komen dan!!! Die van mij hebben nog niet gegeten :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:30

akishino schreef:
Maar ik mijd losloopgebieden toch altijd. Mijn akita's zijn niet gecharmeerd van onbekende honden die dominant gedrag vertonen of op ze af komen stormen als ze aan de lijn zitten, mijn teef kan dan behoorlijk dominant worden. Ik heb geen zin om gespannen met de honden te moeten lopen of naar mensen te moeten roepen om hun hond bij te houden, dus ga ik gewoon niet naar een losloopgebied. Hier in de buurt zijn genoeg plaatsen (buiten de bebouwde kom) waar ik heerlijk met de honden de velden in kan en ze los kunnen, zonder dat ik iemand tegen kom. Dat vindt ik prettiger en mijn honden ook.

En dat is zelfkennis. Je kent jezelf en je kent je honden en je neemt dus een wijs besluit. Deze man is met een agressieve hond aan het spartelen en heeft op de koop toe ruzie moeten maken, van een ontspannend wandelingetje gesproken. Ik vraag altijd af waarom mensen zichzelf dit aandoen. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:32

Kijk en dat is de fout van de 90% van de hondenbaasjes. Omdat die van hen niets doet wilt niet zeggen dat een ander zijn hond niets gaat doen. Daarbij vind ik het een doodnormale reactie van een hond als er een vreemde hond op hem afstormt. In het wild is dat nl een mogelijke concurrent om eten of teven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:33

petraaken schreef:
Ik denk dat als puntje bij paaltje komt dat juridische gezien die man gelijk gaat halen en niet die vrouw. Losloopgebied of niet. Die man zijn hond was aangelijnd en die van de vrouw niet. Man had verwittigd en vrouw haar hond reageerde niet. Dus voor de rechter is het volgens mij dan wel een uitgemaakte zaak.

Er staat inderdaad nergens dat honden niet aan de lijn mogen :D Er zijn echter meer niet losloopgebieden dan wel losloopgebieden en toen ik mijn hond nog had die niet met andere honden samen kon meed ik de losloopgebieden. Je vraagt om problemen en het is alleen maar heel frustrerend voor je eigen hond. Zelf loop je dan ook niet op je gemak neem ik aan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:36

Volgens de politie moeten honden die loslopen onder appel staan.
Als ik in het losloopgebied aangelijnde honden tegenkom lijn ik mijn honden ook aan. Kwestie van fatsoen.

Nu maak ik gebruik van een scootmobiel.
Mijn honden hebben van die dagen dat ze alleen stront vreten.
Na een tijdje ben ik dat zat en lijn ik ze aan, in het losloopgebied.
Het gebeurt tegelmatig dat mijn aangelijnde honden dan besprongen worden door andere honden.
Ik lig dan bijna om met mijn scoot en mijn honden zijn bang en raken beschadigd.
Ik probeer die andere honden weg te jagen, maardat levert boze mensen op.

Van de politie mag ik niet opgevoede honden diemijn honden lastig vallen eraf schoppen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:37

Percy schreef:
petraaken schreef:

Er staat inderdaad nergens dat honden niet aan de lijn mogen :D Er zijn echter meer niet losloopgebieden dan wel losloopgebieden en toen ik mijn hond nog had die niet met andere honden samen kon meed ik de losloopgebieden. Je vraagt om problemen en het is alleen maar heel frustrerend voor je eigen hond. Zelf loop je dan ook niet op je gemak neem ik aan.

Maar dan moeten de honden buien het losloopgebied wel aangelijnd zijn. Hier is dat dus niet zo, dus zelfs als ik aan de 'goede' kant blijf komen we loslopende honden tegen. VAndaar dat ik op onmogelijke tijden ga met slecht weer. Maar zonde is het wel, want het betekent dat mijn hond niet een keer rustig kan zwemmen en met ons kan spelen, zonder aan de lijn te moeten, wat de kans op uitvallen vele malen groter maakt. En dan hebben wij het gedaan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:38

Su_Cr_Cheese schreef:
Even een kleine situatieschets :

Is een hond welke aan de lijn moet i.v.m. andere honden welkom in het losloopgebied ?

Natuurlijk!
Daari het eens om. Niks is zo vervelend als een loslopende hond die niet luistert. Die man heeft zijn hond aan de lijn en ik vind dat iedereen zijn hond zo onder controle moet hebben dan als die een andere hond ziet je hem altijd terug kan roepen/ bij je kan halen.

Mijn honden hoeven ook niet met iedere hond te spelen.
En als beestje niet luister fijn aan de lijn houden.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:42

Onze hond luistert soms niet zo spetterend (Oost-Indisch doof), maar hij is heel vriendelijk tegen andere honden. Afentoe is hij wat enthousiast, maar de meeste mensen in de omgeving kennen hem.
Zodra we een hond aan zien komen lopen die hij nog niet kent doen we hem sowieso altijd vast.

Ik ben inderdaad ook van mening dat een loslopende hond onder commando moet staan ondanks die van ons nog wel eens zijn eigen plan moet trekken.

Een hond die één agressief is en twéé in een losloopgebied loopt, vind ik niet op zijn plaats.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:42

Leven en laten leven. Ik had mijn hond aangelijnd en was doorgelopen. Je kan je tegenwoordig overal wel druk om maken, maar dat helpt niks. Overigens snap ik de vrouw heel goed en zou ik als man zijnde lekker op cursus gaan of ergens gaan wandelen waar het minder druk is en/of geen honden loslopen. Scheelt voor hem ook weer ergenis.

luuntje schreef:
Van de politie mag ik niet opgevoede honden diemijn honden lastig vallen eraf schoppen.

Dat vind ik nogal een gewaagde uitspraak. Wie is de politie en/of jij om te bepalen wat onopgevoed is? Ik denk dat met mij veel hondenbaasjes zoiets niet op prijs zullen stellen en dat als je de verkeerde treft het ook nog eens voor jouzelf gevaarlijk kan zijn!