Beginnen aan een tamme rat???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:48

ik was begonnen met 2 toen er een dood ging kwamen er weer twee daarna weer 3 bij de ene die overbleef.. 5 als grootste groep dus in totaal, de laatste die toen overbleef heb ik na iemand gebracht waar ze niet alleen hoefde te zitten op haar oude dag.

Ik vond het hele leuke dieren... ze liepen los in de kamer.. als ik riep of met de snoeptrommel rammelde zaten ze weer in de kooi.. eentje sliep zelfs bij me als ik tv keek..

maar zo als veel al zeggen ze worden niet oud. daarom heb ik er geen een meer genomen.

ik heb nu 2 katten, mis de ratjes nog wel.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 27-05-13 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Ik kende iemand die had het echt door haar hele woonkamer gedaan. Ja, natuurlijk maken ze er wel een beetje een zooitje van. Maar ik denk dat het een kwestie van tactisch opstellen is en af en toe een lapje. Mannen hebben wel meer de neiging om overal plasjes te doen dan vrouwen. Vrouwen zijn ook over het algemeen actiever en onderzoekender.

Kan me goed voorstellen dat je het leuk vindt voor je zoon. Wij hadden vroeger dwerghamsters en daar maakten we ook hele creaties van Duplo voor. :D

vosjevos

Iris82 schreef:
Het is best moeilijk om een goede rattery te zoeken want op internet ziet het er allemaal vaak gelikt uit en zeggen ze allemaal op gezondheid te fokken, maar vaak is het toch de kleur die de belangrijkste motivatie is om te fokken en is gezondheid van ondergeschikt belang.

Dit idee krijg ik ook als ik een beetje rondsurf op internet.
Dan toch maar gewoon een 'fris' uitziend ratje in de dierenwinkel kopen?

Christiene

Re: Beginnen aan een tamme rat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:51

oja mijn(ratten) bank heb ik wel weg kunnen doen de onderkant was afgeknaagd.. en de kussens ook..

dit kwam omdat ik ze elke avond los liet.. ook deels zonder toezicht want ze kwamen wel als ik riep. zat wel in de zelfde kamer.

en hang geen gordijn naast de kooi haha die trekken ze rustig na binnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:52

Nope. De kans dat je een chronisch rochelend of wandelend kankergezwel koopt is gewoon te groot. Dat moet je niet willen. Helemaal niet als het ook nog eens voor een kind is dat zich er waarschijnlijk erg aan gaat hechten.

Er zijn er meer dan genoeg die wel de gezondheid hoog in het vaandel te hebben staan, maar je moet er wel even doorheen prikken. Ik wil best voor je meekijken.
Maar ik lees nu nog steeds '1'. Bij een rattery kun je niet voor 1 rat gaan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:02

die 2 die ik niet bij een rattery heb gekocht maar via marktplaats hadden met 1 jaar al een tumor beide....

die bij een rattery wegkwamen waren allemaal bijna of al 2 jaar geworden, wel hadden 2 long problemen, op latere leeftijd.

2 die van een oepsnestje waren lag een met 2 jaar dood en de andere kreeg ook benauwd en is ingeslapen met 1,5 jaar.

mijn zus heeft er 2 ook van dezelfde rattery als ik had.. een leeft nog met 2,5 jaar en de andere is net ingeslapen benauwd lag die onder in de kooi.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:25

Nee nee van het idee om 1 rat houden was ik al afgestapt toen ik hier heb gelezen dat dat eigenlijk niet kan. (ik wil tenslotte geen dierenbeul zijn,) en in mijn studententijd wist ik gewoon niet beter.
Ik had als kind altijd 1 muis waar ik vreselijk aan gehecht was en toen ik ging studeren kocht ik 1 rat (in de dierenwinkel) wist ik veel...

vosjevos schreef:
Nu zou ik voor mijn zoon graag een rat kopen.
Maar ja dat kan dus niet...'Tegenwoordig' hou je ratten per twee.
Dan hoort er dus ook een grote kooi bij, want ze moeten elkaar niet zo in de weg lopen dat ze elkaar iets doen.
Nu kwam ik naar aanleiding van dit topic deze kooi tegen.

Maar ik had zo'n schattig (blauwgrijs) Dombo ratje in de dierenwinkel zien zitten. daar zaten nog meer bij, dus daar kon ik nog een 'vriendin' bij uitkiezen.
Wat me een beetje argwanend maakte was dat ik niet zag staan of het mannetje of vrouwtjes waren.
Toen ik het de verkoper ging vragen zei hij, nou dit is een vrouwtje en nu deze even kijken.
Ik was echt stomverbaasd en riep, hebben jullie ze door elkaar zitten?
Ik moest me toch eerst gaan bezinnen, maar ik weet natuurlijk ook dat dit geen goed teken is.

Maarjaah ze was zo leuk, (vergelijkbaar dat je een pony op een paardenmarkt koopt zonder garantie omdat je weet dat je hem een goed perspectief kan bieden). Begrijp je wat ik bedoel.
Inmiddels ben ik me al een paar dagen aan het orienteren welke stappen ik moet maken om het zo verstandig mogelijk te doen met de ratten en mijn zoon, dus waarschijnlijk is dat ratje in tussenliggende dagen al verkocht.

Ik ga zo even op het rattenforum kijken of er ervaren rattenmensen (die me aanspreken) met een nest in mijn buurt zitten.
Wellicht is dat wat, want, op marktplaats kunnen ze zich wel rattery noemen, maar iedere hondenfokker is ook niet integer en kwalitatief goed.

Vanillia

Re: Beginnen aan een tamme rat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 06:33

Ik heb een tijd geleden voor mezelf een overzicht gemaakt van alle ratteries die ik kon vinden, misschien heb je hier iets aan: https://maps.google.nl/maps/ms?msid=216 ... b63d&msa=0

Het idee van 'vandaag beslist, morgen in huis' zou ik alleen wel even laten varen. In de meeste gevallen zijn de rittens uit een nest voor de bevalling al gereserveerd, dus je zal je op een wachtlijst moeten laten zetten. Ik heb ruim 2 maanden op mijn eerste 2 dames gewacht omdat het nestje waar ik in eerste instantie uit had gereserveerd niet doorging en ik dus moest wachten op een volgend nest.