Lam laten slachten voor eigen consumptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 13:12

Zie mijn edit in vorige post.
Het mág niet. ivm. de regels voor vee-vervoer, ziektes als MKZ/Q-koorts.
Als je onderweg wordt aangehouden door politie kun je daar ook problemen mee krijgen, sterker nog, hoor van meerdere kanten dat politie je ter plekke zou kunnen dwingen om beestje daar ter plekke af te laten maken.

En dan denk ik maar zo.......... die regels zijn er ook niet voor niets.
Je hebt kans dat het goed gaat en je niet wordt gepakt, je hebt ook kans dat 't verkeerd afloopt. en in dat soort problemen heb ik geen trek. Had ik m'n trailertje hier aan huis gehad en zelf kunnen rijden daarmee, had ik 'm opgeladen en laten slachten.

Net als dat ze offcieel voorzien moeten zijn van oormerkjes om ze te kunnen laten slachten. Eigenaar v/h lam vond dat ook onzinnig: 'dus dan zou ik nu de oortjes moeten labelen, en dan voer je 'm af en dan wordt'ie morgen geschoten....'.
Tsja, niet leuk maar zo is het nou eenmaal wel. Want herkomst v/h vlees moet wel zeker zijn, ookal is het puur voor eigen consumptie.

En er zullen vast slachthuizen/slachters zijn die wel eens buiten die regeltjes om werken, maar die moet je ook maar net weten en daarbij vraag ik me af hoe betrouwbaar, netjes en hygienisch het daar dan is.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 19-04-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:13

janouk schreef:
hoe verschillend kan ons leven zijn :D

jij wil het lammetje opeten :Y)

en ik voer 20 flessen per dag om de lammetjes in leven te houden =:) en ik geniet er zo van. Het is zo'n zalig vrolijk stel.
Je kan er niet chagrijnig van blijven

http://www.youtube.com/watch?v=OubOQL0o9Mw

Die van ons zijn NIET voor consumptie. Veel meer vlees dan voor 1 saté stokje zit er ook nog niet aan.

Wat lief! Te leuk!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:38

uhm ,je mag geen lammetje in je auto vervoeren vanwege evt Q- koorts of MKZ maar wel in een kar die achter de auto hangt?? want die kar houdt MKZ en Q koorts tegen ofzo?? :?

ik zou er niet zo'n issue van maken: bench,lam erin evt deken over die bench heen...ben nog nooit in mijn leven aangehouden met de vraag of ze mochten kijken wat voor dieren ik in mijn auto vervoerde..

daarnaast vervoer je een gewond lammetje veiliger in een bench,als losstaand in een grote kar,lijkt me dat elke politieagent dat ook wel inziet bij evt aanhouding...

een collega van mijn vriend heeft 300 schapen en die heeft regelmatig erover dat hij lammetjes (en zelfs volwassen geiten) vervoerd in zijn auto...

maar goed,je moet jezelf erbij prettig voelen of je dat wil ja/nee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:01

Nee, maar een trailer kun je ontsmetten, en je auto niet.
Dat zou 1 v/d redenen zijn.
Nogmaals, ik heb die regels niet zelf bedacht....

Denk dat ze in Duitsland op 't platteland wellicht ook wat minder van de regels en controles zijn als hier in NL, maar dat weet ik ook niet.

't zou prima goed kunnen gaan hoor, en dat ik er geen problemen van ondervind. Maar ik wil dat risico niet lopen. En mijn ouders ook niet. En uiteindelijk zijn die eigenaar v/d auto waarin dat lam vervoerd zou moeten worden (bench of niet, lam komt toch ín de auto) en die willen het dus niet hebben.

Ik ga geen onnodige risico's lopen vanwege een dier van iemand anders. Dan kan hij 't probleem met het lam beter gewoon zelf oplossen, want ik ben er uiteraard niet om zijn problemen op te lossen. Het was leuk bedacht; ik een mooi stukkie vlees, beestje uit z'n lijden verlost en eigenaar geen gedoe en kosten meer aan het lam.

Misschien doet 'ie m wel gratis naar een Turk, die weten er op hun manier ook vaak wel 'raad' mee, al is dat absoluut niet mijn manier. Op mijn gehuurde wei hebben eerder ook schapen gelopen, en het kwam nog wel eens voor dat er enkele lammetjes ineens weg waren, vlak voor bepaalde Turkse feestdagen.....

Edit:
ben trouwens wel benaderd door een bokker die het lam misschien wel wil hebben om te laten slachten voor haar hond. Maar die woont ook niet heel erg naast de deur, en zou dan ook e.a. moeten regelen. Als dat te regelen zou zijn, dan zou dat mooi zijn. Lam uit z'n lijden en iedereen blij. Maar dat weet ik verder niet, of dat wat gaat worden. Hoop 't wel.

karuna
Drukke kabouter

Re: Lam laten slachten voor eigen consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:27

Ik ga ook eens overleggen met mijn mannetje. Wij wonen erg dichtbij en lamsvlees is lekker. Ik ga eens bellen wat het zou kosten in Wehl of Zelhem. Weet je hoe zwaar het diertje is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:31

Wilde 'm vandaag eigenlijk gaan wegen ja.

Heb dat dus nog niet gedaan. heb 'm gisteren wel even opgepakt en opgetild, en ik schat zo tussen de 10-15 kg. meer zal het denk ik niet zijn hoor........

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:14

je vergeet overigens nog 1 belangrijke regel die ook geld voor slachtvee:
Kreupele en wrakke dieren mogen niet getransporteerd worden, tenzij naar een dierenarts of kliniek

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:57

Relaxed schreef:
Mijn ouders hebben het een keer laten doen door een boertje uit de buurt, dat lam liep ook niet goed en hoe groter hij werd, hoe slechter hij kon lopen.

Gaat het om een dwergje, of is er meer sprake van de veel voorkomende denigrerende terminologie die veel bokkers schijnen te moeten hanteren als ze het over boeren hebben?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:59

Waarschijnlijk boertje als in een kleine veehouder of agrarier met een paar stuks vee. Zoals de keuterboer vroeger. Die worden vaker boertje genoemd. Boeren zijn hier de grote veehouders met veel vee of veel land.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:03

karuna schreef:
Waarschijnlijk boertje als in een kleine veehouder of agrarier met een paar stuks vee. Zoals de keuterboer vroeger. Die worden vaker boertje genoemd. Boeren zijn hier de grote veehouders met veel vee of veel land.

Hm, okay. Blijf het een rare manier van uitdrukken vinden als je het over een volwassen mens hebt.